Scorpion versus Ares, posibila competitie low-cost CAS ?
Sursa:
http://www.rumaniamilitary.ro/scorpion-versus-ares-posibila-competitie-low-cost-cas
Scorpion
Recent a fost prezentat de catre Textron/Cessna si Air Land
Enterprises conceptul unui nou avion militar ieftin si fiabil dedicat
sprijinului terestru– Scorpion.
Acest avion are ca si principala caracteristica capacitatea de a
asigura observatia, supravegherea si sprijinul aerian (atac usor) la
costuri reduse intr-un anumit perimetru, avand capacitatea de a ramane
in aer durate mari de timp si beneficiind de caracteristici de
observabilitate radar redusa. Scorpion poate fi utilizat in conflictele
de slaba intensitate acolo unde spatiul aerian nu este dominat de
sisteme AA foarte sofisticate.
Schite Scorpion
Astfel programul “Scorpion” este dezvoltat fara prea mare publicitate
si are ca tinta o piata considerata de catre Textron in plina
dezvoltare. Pe langa tari africane sau in general mai sarace, care ar
utiliza avionul in conflicte regionale limitate, producatorii au in
vedere si misiuni de supraveghere si culegere de informatii, misiuni
antiterorism, anticontrabanda si controlul frontierelor, conflicte
asimetrice, acolo unde nu este nevoie de F-22, F-35 sau F-15, ci doar de
un aparat solid care sa-si faca treaba cu costuri cat mai mici.
Scorpion, proiectie in realitatea virtuala
Demonstratorul este un biloc bimotor turbofan din materiale
compozite, beneficiind de sisteme, tehnologie si tehnici de constructie
dezvoltate pentru aeronavele Cessna, cu un cost al orei de zbor de doar
3000$, autonomie de 5ore, propulsat de 2 motoare Honeywell TF731 turbofan (similar cu IA-63 Pampa ) de 18kN (4000kg forta) fiecare, iar comenzile nu sunt fly-by-wire pentru a reduce costurile.
Puncte acrosaj Scorpion – capacitate
Aparatul s-ar putea dovedi o mare lovitura pe o piata pe care pretul
pentru avioane supersonice este deja prohibitiv pentru multe natiuni si
mai ales datorita faptului ca necesitatea unui supersonic greu sau mediu
nu este mereu ceruta de profilul unei misiuni. Scorpion a inceput sa
fie dezvoltat accelerat dupa operatiunile aeriene din Libia, unde costul
cu mentinerea in aer a unor avioane grele de suprematie aeriana, versus
valoarea tintelor lovite si a sistemului AA libian, a aratat ca un
astfel de avion, ieftin si nu foarte sofisticat, este exact ceea ce
lipseste din arsenalul multor tari. Zborul inaugural al Scorpionului va
fi executat in urmatoarele cateva luni, iar Textron il caracterizeaza ca
fiind “avionul perfect”.
Cala de arme a Scorpionului
Principala concurenta in fata Scorpionului nu vine insa din partea
avioanelor “clasice” ci din zona dronelor, acolo unde US Air Forces baga
miliarde de dolari in inzestrare, astfel ca “inrolarea” Scorpionului in
uniforma USAF este macar problematica atat timp cat americanii isi cam
pun totii bani pe drone in defavoarea aeronavelor pilotate.Insa chiar daca SUA nu vor fi intersate de aceasta ruda mai saraca a F-35/F22, este foarte posibil ca fie destui clienti prin alte zari.
A10 Thunderbolt 2, actualul campion al CAS
Este posibil ca un astfel de proiect (conceput cu costuri reduse si
echipamente civile, destinat unor cheltuieli minime), pastrand
principiile de intretinere si exploatare facila, cu disponibilitate
ridicata in apropierea frontului, sa reprezinte in cele din urma o nisa
prin care sa se incerce compensarea costurilor si completarea paletei de
misiuni a avioanelor de lupta de generatia a 5-a.
ARES
In cazul Ares, pentru a-l aduce in aceeasi categorie cu Scorpion si a
permite misiuni similare ar fi necesara cresterea cu aproximativ 40% a
dimensiunilor sale, pastrand proportiile. Aceasta redimensionare
completata de remotorizare, adaugarea de radar, arme si electronica, ar
putea constitui un produs de succes ca platforma de baza pentru
trainer-ul avansat subsonic/transonic (sau chiar supersonic) dar si
pentru un avion de atac usor! De remarcat ca nici Ares nu are comenzi
fly-by-wire sau electronica complicata, beneficiind insa de o agilitate
comparabila cu a avioanelor instabile aerodinamic.
Ares cu cala interna
Cala interna a Ares ar putea transporta un volum cu
proportional mai mare de arme sau dispozitive, costul e si mai redus
deoarece Ares este monomotor comparativ cu Scorpion, e foarte manevrabil
(design pentru +8G dar limitat momentan la 6G), are capacitatea de a
sta in aer 5 ore si a decola de pe 365m de pista, avand o viteza minima
de 145km/h. Cu o crestere a dimensiunilor cu 40% ar rezulta practic un
avion din gama IAR-99,
cu o crestere in greutate estimata proportionala sau superioara, data
de materialele mai rezistente si de protectia suplimentara. La noile
dimensiuni si aripile ar putea beneficia de piloni standard pentru
acrosaje armament si rezervoare, nemaifiind nevoie de variante speciale,
miniaturizate, asa cum fusese propus pentu prototip.
ARES cu senzori de teste
Noul Ares ar putea permite, la nevoie, tinand cont de rolul de
platforma pentru tun pentru care a fost proiectat care implica si zborul
la altitudini joase, folosirea altor materiale in locul fibrei de
sticla si a spumei de polistiren, avionul capatand o alta rezistenta la
tirul cu arme usoare de calibru maxim 20mm. Astfel, pentru o varianta
specializata de atac la sol, cabina si alte puncte nevralgice ar putea
fi blindate cu titan si blindaj ceramic, dupa modelul vazut la A-10,
Su-25 iar mai nou pe elicopterele de atac, fara insa a ajunge
obligatoriu la acelasi nivel de protectie, avionul fiind mai mic si mai
mobil. Ar putea fi insistat insa pe materiale absorbante radar si pe o
semnatura infrarosie a motorului cat mai redusa.
SU-25 Frogfoot, celalalt campion CAS
La noile dimensiuni si remotorizare, ARES ar avea avantajele:- Creste capacitatea calei de arme/combustibil,
- Se poate creste calibrul tunului Gatling la 30 mm GAU-8 Avenger (exact cel de pe A10) in locul celui de 25mm General Electric GAU-12/U original. Un astfel de tun este cea mai putin costisitoare arma in lupta impotriva mijloacelor aeriene si terestre blindate ale inamicului, acolo unde zborul la altitudini joase nu este interzis de mijloace AA puternice (ZSU-Shilka, Ghepard, Tunguska).
GAU-8 Avenger
Si rezultatul pe tinta al Gatling-ului antitanc
- S-ar putea adauga si radar compact, similar ELTA (EltaEL/M-2032 si ulterior AESA) recuperabil de pe MIG-21 Lancer si putin modernizat, deoarece conul botului la ARES are un profil mai bombat decat cel de pe Scorpion. Avionul ar putea de asemenea integra un sistem derivat din SOCAT (Sistem Opto-electronic de Cercetare si lupta Anti-Tanc), capabil atat de lupta aer-sol cat si aer-aer, sistem care ar putea fi suplimentat de radar.
- Raza de actiune ar putea creste semnificativ, in functie si de consumul noului motor
- Ar putea fi realizat din materiale mai rezistent la impactul cu proiectile de calibru mic, s-ar putea blinda cabina si cateva sectiuni mai expuse
Ares biloc/trainer – schita
- Ramane de rezolvat problema vitezei, poate prin reproiectarea botului sau a unor sectiuni de aripa, sau doar prin instalarea unui motor mai puternic, cu alt regim de lucru. Un motor capabil si de postcombustie pornind de la 20-22kN forta ar putea sa-l propulseze in aceeasi gama de viteze cu IAR-93B Vultur. ARES, daca ar fi re-dimensionat pastrand proportiile, ar primi un motor mai puternic, poate chiar Viper 633-4 cu postcombustie de 22,2kN forta (pret 600.000$) sau eventual General Electric J85-GE-21B, 22.2 kN (pret probabil pana la 1mil.$), in varianta de antrenament, sau chiar un Honeywell F124-GA-100 turbofan, 28.2 kN (3 mil.$ bucata) pentru varianta de CAS si politie aeriana, o dublare a puterii la cresterea cu 40% a dimensiunilor putand duce la un regim de zbor apropiat de Mach1, daca forma aerodinamica o permite. Cel mai compact dintre motoare este GE J-85, de doar 1,3m lungime, 0,45m diametru si greutate de 190kg, avand performante similare si postcombustie fata de Viper RR, la 2/3 din dimensiunile si masa acestuia. Exista deja destul de multe motoare turbofan pe piata cu caracteristici acceptabile si preturi accesibile, nu neaparat civile, desi pastrarea componentelor civile ar fi in continuare un avantaj.
Motorul Viper RR 632-41, cea mai accesibila varianta pentru noi
Cat despre Viper RR, ma intreb ce s-a intamplat cu perechile de
motoare cu si fara postcombustie, putin uzate, demontate de pe zecile de
IAR-93 retrase
nejustificat de timpuriu din serviciu. Probabil ca cel putin o parte
dintre ele, care nu au fost vandute deja, s-au constituit intr-o rezerva
de motoare si piese de schimb pentru IAR-99. Au fost construite 65 de IAR-93 A si MB echipate cu motoare fara post-combustie Viper Mk 632-41 (deci aproximativ 120 de motoare disponibile daca tinem cont si de accidente) si 34 IAR-93B echipate cu versiunea cu postcombustie Viper Mk 633-47 (deci 64 de motoare,
tinand cont de cele 2 accidente cu aceasta versiune de IAR-93 ),
rezultand un total de 180 de motoare. Chiar ar fi interesant de vazut ce
s-a intamplat cu acest numar imens de motoare! Un motiv suplimentar
este faptul ca exista si o solutie de modernizare a motorului, majorand
cu 10-15% puterea si scazand consumul de combustibil, in paralel cu o
crestere probabila a timpului intre revizii.
Ares negru-rosu pentru filmari
Tabel comparativ Ares, IAR-93, IAR-99 si Scorpion versus o estimare grosiera al ARES+ cu cresterea cu cca 40% a dimensiunilor sale :
Date actuale
|
Ares
|
Ares+ (+40
%) |
IAR-93
|
IAR-99
|
Scorpion
|
Lungime:
|
8,97 m
|
12m
|
14,85m
|
11m
|
13,26m
|
Anvergura:
|
10,7m
|
14,7m
|
9,3m
|
9,85m
|
14,4m
|
Inaltime: 3m
|
3 m
|
4,2 m
|
4,5m
|
3,9m
|
4,3m
|
Suprafata aripa:
|
17,7 m²
|
24 m²
|
26 m²
|
18.7 m²
|
|
Greutate gol:
|
1,634 t
|
3t
|
5,7t
|
3,2t
|
5,3t
|
Greutate incarcat:
|
3,040 t+
|
6t+
|
10,9t
|
5,5t
|
9,6t
|
Motor:
|
P&Whitney JT15D
|
Honeywell F124
|
2xViper
|
Viper Mk632
|
|
Tractiune:
|
2,900 lb (13.6 kN)
|
28.2 kN
|
17,8/22kN
|
17.8 kN
|
2x18kN
|
Viteza:
|
763km/h
|
1000 km/h?
|
1089km/h
|
865km/h
|
833 km/h
|
Distanta:
|
2200km
|
3200km
|
1320km
|
1100km
|
4400km
|
O solutie interesanta a problemei inlocuirii motorului pentru ARES-ul sau Scorpionul romanesc este cea a reutilizarii caorva zeci dintre motoarele Viper RR de pe IAR-93, solutie prezentata mai sus, care ar reduce aproape la zero costul motorului, ieftinind spre 12-15 mil$ pretul ARES-ului “romanesc”.
Zeul razboiului in actiune
Cert este ca din 2009 Ares a fost reactivat pentru teste iar la sfarsit de 2011 executa zboruri pentru US Navy
se pare, cu antene suplimentare montate pe el, posibil la baza Naval
Air Warfare Center/Pax River in Maryland. Iar alaturi de el, Scorpion se
pregateste sa intre in paine.Intre timp AMTA (PRE-CONCEPT AVION MULTIFUNCTIONAL PENTRU ANTRENAMENT AVANSAT) al nostru a cam facut purici, sau mai degraba s-a acoperit de praf… Studiul aici.
Ares si Scorpion au fost dezvoltate deja, ultimul are dimensiunile IAR-99 (sau daca vreti ale IAR-93) si are cam aceleasi performante. Al nostru era prost si inutil daca-l construiam si perfectionam, al americanilor va fi bine vandut si va asigura slujbe bine platite, pentru ca, nu-i asa, americanii chiar sunt baietii destepti, noi suntem doar baieti de baieti si cumparam avioane neaaparat de import si la mana a treia, sa facem cu ele, Dumnezeu stie ce, ca Forta Aeriana e clar ca nu mai putem face.
Grot2
Inteleg ca suntem saraci, dar nu pricep nici in ruptul capului de ce trebuie sa fim si cei mai prosti din curtea scolii!Alte articole si surse:
http://theaviationist.com/2013/09/20/cessna-textron-scorpion/#.Uj1WidLIbDU
http://www.rumaniamilitary.ro/aripi-romanesti-iar-xt
http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova
http://www.tehnomil.net/2013/09/16/un-avion-pentru-cei-mici-episodul-2/
Romania Military Productions
(Marius Zgureanu & George Taslauanu)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.