Secrete.

luni, 20 ianuarie 2014

După 30 de ani de la primul său zbor, ruşii reinventează MiG-29

După 30 de ani de la primul său zbor, ruşii reinventează MiG-29

Истребитель МиГ-29 авиация самолет Сухой истребитель штурмовик перехватчик сверхзвуковой

Noul MiG-29K/KUB (Produsul 9.31/ 9.47) a zburat pentru prima dată în 2007, la trei decenii după prototipul MiG-29, construit în tot acest timp, în 1.600 de exemplare şi 10 variante. Vă supunem atenţiei analiza unui specialist în domeniu, Valentin Vasilescu, pilot de aviaţie, fost comandant adjunct al Aeroportului Militar Otopeni.

Cabina MiG-ului 29K/KUB este de tip „glass cockpit” compusă din EFIS (Electronic Flight Instrument System), conţinând câte 3 LCD-uri color de tip MFD (multi-function displays), cu dimensiunile 30/20 cm, pe care sunt afişate informaţiile de navigaţie, cele tactice, control motor, combustibil, instalaţii. Suplimentar, este montat şi afişaj pe parbriz de tip HUD (Head-Up Display), holografic cu un câmp de vedere mare (peste 25 de grade). Comenzile avionului sunt electrice de tip digital (fly-by-wire).
Sistemul de comunicaţii cuprinde şi o staţie radio secretizată care funcţionează ca linie de date. Prin aceasta sunt vehiculate via satelit, informaţii de la punctele de comandă şi dirijare de la sol şi de pe nave, de la avioanele de alarmare îndepărtată AWACS/AEW. Subsistemul de navigaţie clasic este compus dintr-un echipament combinat: inerţial, radio, GPS, de dispozitivul Trecor care realizează o hartă digitală a zonei survolate şi de aparatura specifică venirii la aterizare pe portavion. Subsistemul de navigaţie în condiţii de vizibilitate scăzută şi de dirijare a armamentului este compus dintr-un bloc comun de senzori de tip FLIR (Forward-Looking Infra-Red) şi IRST (Infra-Red Search and Track) denumit FILAT (Forward-looking Infra-red Laser Attack Targeting). Telemetrul laser, montat sub botul avionului şi proiectorul laser de ghidare a bombelor şi rachetelor, montat pe intradosul aripii, constituie împreuna echipamentul optic de dirijare a armelor.
Aripile lui MiG-29K/KUB pot fi rabatate în sus pe timpul staţionării, urcării/coborârii cu elevatorul de pe puntea de zbor a portavionului. Numărul punctelor de acroşaj a crescut la 13 faţă de cele 8 de la MiG-29 C. Avionul poate fi înarmat cu rachete şi bombe (5.500 kg), iar pe lateralele fuselajului şi dorsal au fost montate rezervoare de combustibil conformale care modifică destul de mult silueta MiG-ului 29 cu care ne-am obişnuit.
Fiecare MiG-29K/KUB se poate alimenta în aer şi la rândul său poate acroşa rezervoare suplimentare şi echipamentul PAZ-1MK cu care alimentează în zbor alte avioane. Distanţa maximă de zbor a avioanelor MiG-29K/KUB este de 2.000- 5.500 km, masa standard la decolare fiind de 18.550 kg. Propulsia este asigurată de două motoare RD-33MK fiecare având tracţiunea de 9.000 kgf. La MiG-29K/KUB, constructorul rus de avioane Mikoian utilizează o vopsea cauciucată specială de tip caloric şi înlocuieşte în proporţie de 15-35% învelişul de dural cu materiale radioabsorbante, din categoria nanofibrelor de carbon. Micşorând astfel de 4 ori suprafaţa echivalentă radar (radar cross section-RCS) de la 3 m2 la 0,7 m2. Reducând distanţa de descoperire a avioanelor de vânătoare de tip F-16, F-15, F-18 şi Rafale, la 80 km. Pentru comparaţie RCS pentru MiG-21 Lancer = 3 m2, pentru F-16C = 2 m2, Rafale, F-18 = 1-2 m2, F-35 = 0,1 m2.
MiG-29K/KUB este echipat cu radarul de bord Zhuk-ME, de tip AESA, o variantă a celui de pe MiG-29SMT care descoperă ţinte navale la 300-450 km, aeriene de la 200-300 km şi rachete de croazieră de la 120 km. Radarul de bord Zhuk-ME de tip AESA este acelaşi ca şi la Su-35BM (similar radarului AN/APG-68 de pe avionul F-16 Block 52/60, AN/APG-77 de pe F-22A şi AN/APG-81 de pe F-35). Radarul este asistat în funcţionarea sa de 2 computere (Common Integrated Processor/CIP) având memoria de 200 mega byţi.
În locul unei antene conice, capabilă să direcţioneze undele radar într-un fascicol îngust, care permanent e rotit mecanic şi e nevoită să schimbe faza semnalului emis de un singur transmiţător de mare putere, se poate utiliza o antenă, compusă din cât mai multe elemente TR (transmiţător-receptor), legate într-o reţea. Practic, întreaga antenă a radarului AESA este compusă din 1.000 – 2.000 de module TR (transmiţător-receptor), care funcţionează independent unul de altul. Modelarea formei fascicolului radar şi proiectarea lui în direcţia unui sector foarte îngust şi precis delimitat din spaţiu, este realizată digital de către un computer, prin selectarea puterii radiaţiei emise de fiecare dintre modulele TR, lucru care se realizează practic, în câteva milionimi de secundă.
Avionul de alarmare îndepărtată îmbarcat pe portavioanele SUA este E-2C Hawkeye. El patrulează timp de aproape 4 ore, într-o zonă circulară, la altitudinea de 7.000 m, la o distanţa de 300 km de portavion. Radarul său de tip Lockheed Martin AN/APS-145 poate descoperi ţinte navale până la distanţa de 450 km şi aeriene până la 350 km, dirijând avioanele F/A-18 asupra a 40 dintre acestea. Întrucât radarul de pe MiG-29K/KUB este superior celui N011M de pe Su-33 şi Su-30MK (comparabil cu cele de pe avioanele F-15C/E, F/A-18A-G) din 2015, când portavionul Amiral Kuznețov va dispune de 20 MiG-29K şi 4 MiG-29KUB, el va utiliza ca aparate de alarmare îndepărtată 2-3 MiG-29K/KUB. Una din variantele de înarmare a lui MiG-29K/KUB include rachete aer-aer Novator K-100 (supranumite distrugătoare de avioane AWACS), cântărind 748 kg şi având viteza de 4.000 km/h şi bătaia de 200-300 km.
Echipamentul de luptă radioelectronică (EW) este alcătuit dintr-un receptor de avertizare de banda largă, a iradierii radar (RWR), cu antene dispuse pe întreaga suprafaţă a aripilor şi fuzelajului. Pe tabloul de bord există un sistem de indicare a apropierii rachetelor ghidate (MAW), utilizând senzori optici montaţi pe fuzelaj, coadă şi aripi. Un microprocesor EW estimează timpul până la impactul cu racheta inamică şi comandă echipamentul de contramăsuri electronice active sau pasive.
În afara celor 24 MiG-29K/KUB pentru portavionul rusesc Amiral Kuznețov, 45 MiG-29K/KUB (din care 20 pentru portavionul Vikramaditya, fost Amiral Gorşkov) au fost comandate de India. Alte 20 de MiG-35B/SE/UB (varianta de export a MiG-29SMT, asemănătoare MiG-29K/KUB) ar trebui livrate Myanmarului anul acesta, 12-24 MiG-33 (varianta MiG-29M/M2 cu tracțiune vectorizată) Siriei, 6 (plus alte 6) MiG-35 Serbiei (în 2014-2015) şi 37 MiG-29SMT forţelor aeriene ruse în 2016.
Notă: Toate informaţiile prezentate în articol aparţin autorului. Postul de radio Vocea Rusiei nu răspunde pentru ele.
Mai mult: http://romanian.ruvr.ru/2013_10_11/Dupa-30-de-ani-de-la-primul-sau-zbor-ruSii-reinventeaza-MiG-29-8494/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.