Suhoi T-50 PAK FA , in curand si la granitele noastre…
SUHOI T-50 PAK FA
In timp ce “invizibilul” American F-22 nu mai are voie sa iasa din casa, fiind bolnavior, iar fratisu F-35 sparge banii parintilor(contribuabililor americani adica), intr-un ritm de beizadea damboviteana, noul copil minune al vecinilor si prietenilor rusi iese pentru prima oara in lume, cu mamica de mana, langa Moscova. A invatat déjà sa mearga…dar va fi tragic cand va invata sa si zboare la fel de bine pe cat arata…
Gandit ca primul multirol de generatia a 5-a al Rusiei, T-50 este un inlocuitor al Suhoi 27 si Mig 29 .
Comparatie intre dobermani
Desi proiectul nu este foarte nou, idea macar, este din timpul sovietelor, primul zbor al prototipului a avut loc pe 29 ianuarie 2010.Prezentat ca un concurent direct pentru avioanele americane de generatie a V-a, Suhoi PAK FA pare destul de greu de dezvoltat , in conditile in care Rusia beneficiaza si de finantare indiana. Practic noul Suhoi este o “co-productie” ruso-indiana, macar financiar vorbind…
Un vanator greu cu raza lunga, urmas mai mult al Suhoi 27 dact MIG 29, noua”pasare de prada” rusa are un pedigree suficient de bun pentru a da de gandit americanilor. Ieftine si robuste avioanele sovietice/ruse au demonstrate ca sunt cel putin la fel de bune ca cele vestice la cateva capitole destul de esentiale. Supermanevrabilitatea, capacitatea de a rezista in conditii ostile de expolatare si de lupta, intretinere mai usoara.
Frumos, zvelt, mortal…Suhoi!
Problemele au venit mai mereu de la capacitatea de razboi electronic mai slaba, si fiabilitatea motoarelor, notorii pentru slaba rezistenta in exploatare si necesitatea de a fi des inlocuite. Acum, noua jucarie invizibila rusa, va pastra carateristicile ilustrilor sai inaintasi?! Problema motoarelor se para ca ramane “calcaiul lui Ahile “ al industriei ruse de aviatie. Pierderea contractului in India, se datoreaza si fiabilitati scazute a motoarelor propuse pentru MIG 35.
Primul zbor public al PAK FA. 17 august 2011 la show-ul aerian MAKS
O alta problema de sorginte mai “capitalista”, da data asta, este cea care poate fi numita “sindromul Bulava”! De ani de zile Fortele Strategice Ruse tot incearca sa faca o racheta, numita Bulava, sa zboare si sa atinga tinta dorita de ei. Din pacate cam in jumatate din lansarile de proba, susnumita racheta o ia razna si cade pe unde o duce capul. Sindromul Bulava este insa emblematic pentru problemele industriei post-sovietice si pentru economia rusa. Dupa verificari, foarte minutioase si ample, rusii au gasit vinovatul si numele lui este…CORUPTIA ! Desi Bulava nu are vicii de proiectare sau constructive, ea continua sa cada unde nu trebuie din cauza furnizorilor de piese, calitatea acestora fiind dezastroasa, iar cauza este…coruptia factorilor de decizie din Armata Rusa!
Cum si PAK FA poate avea aceleasi probleme, ne putem astepta ca intrarea in productia de serie si apoi realizarea unei flote serioase sa aiba de suferit in mod dramatic si pe termen lung. De curand producatorii au anuntat ca avionul va zbura la un miting aviatic langa Moscova in luna august si deasemenea se asteapta ca prima transa de Suhoi T-50 sa intre in exploatare pana in 2015, daca…
Totusi noul Suhoi este un avion impresionant! Sau inspaimantator, depinde din ce parte a sistemului de ochire privesti lucrurile J ! Este dotat cu un foarte performant sistem de radiolocatie PAK FA SH 121, care include trei radare AESA X-band, montate in fata si pe laturile aparatului si deasemenea va avea disponibil un sistem IRIST optic si IR de cautare, sistem bazat pe actualul tip folosit de catre SU-35S .
Motorizarea se anunta si ea ca fiind spectaculara. Deja prototipul are montate motoare cu totul noi denumite NPO Saturn. Aceste propulsoare genereaza un flux constant de putere indiferent de modul de folosire , au capacitatea de a folosi supercroaziera indefinit, si vor avea capacitatea de tractiune vectorizata INDEPENDENT unul de altul…iar in cazul in care unul din reactoare este orientat in sus , iar celalat in jos se produce un efect de tonou extrem de rapid. Un astfel de sistem de propulsie ar putea genera o supermanevrabilitate totala si inpenetrabila chiar in cazul atacului cu rachete.Ar fi practic imposibil de atins de orice racheta , sistem AA sau in dogfight…ar fi avionul suprem! Cel mai manevrabil si mortal aparat de zbor de la Fokkerul triplan al Baronului Rosu, incoace…
Dealtfel rusii au spus ca au preferat sa-l faca mai bun manevrier decat F-22 , chiar daca asta a insemnat sa fie mai putin stealth decat americanul. Deasemenea T-50-ul va avea si o variant navalizata, pentru a dota viitoarele portavioane rusesti.
Ca date tehnice, cele mai impresionante mi se pare : raza de actiune…peste 5000 de kilometri(ferry range), raportul greutate/putere, supraunitar si viteza de croaziera atinsa-+2000km/h, impresionant!
Una peste alta, daca rusii nu si-ar da cu un talent nemarginit cu stangul in dreptul poate ca americanii si noi astilalti membrii NATO am dormi ceva mai prost si categoric mult mai putin…Desi, cu juma’ de gura, nu pot sa nu le doresc sa-l arunce din cuib si sa zboare! Nu as vrea insa sa-i vad umbra peste Romania, nici macar aproape de granita noastra, dar ………nu putem sa nu admiram inca un superavion.
Pana la urma Rusia nu dispune de fondurile SUA si de importul de “creiere” pe care americanii si-au cladit imperiul, sau o buna parte din el, asa ca putem admira, de departe sper eu, un produs 100% rusesc, un T-34 al aviatiei…un nou marker al aviatiei militare.
Si ca o mostra de geopolitica ruseasca! In timp ce vand tehnologie Chinei, si arme Indiei, urmatoarea tara pe lista de proprietari de Suhoi T-50 se pare ca este…Vietnamul. Un vechi si “bun “ prieten al Chinei!
Mergand pe principiul –“ dale arme si lasa-L pe Dumnezeu sa hotareasca cine traieste sau moare”, Rusia isi face si ea calcule pentru viitorul strategic al zonei…si actioneaza in consecinta.Nu poti sa nu admiri politica externa a Rusiei macar din acest punct de vedere…Pentru ca daca Rusia are o calitate, si are mai multe, este ca isi fac planuri pe sute de ani, iar apoi le duc la indeplinire…si mai fac si avioane superfrumoase !
Share this:
Satelitul Goliat pune Romania pe harta proiectelor spatiale europene. Misiunile celor sapte picosateliti lansati de racheta Vega
Europa se pregateste sa cucereasca spatiul. Care
sunt misiunile celor sapte sateliti de tip CubeSat lansati de Agentia
Spatiala Europeana. GALERIE FOTO
1. Goliat - primul satelit romanesc
2. e-st@r - primul satelit italian de tip CubeSat (alaturi de UniCubeSat-GG)
3. PW-Sat - primul satelit polonez
4. XaTcobeo - primul satelit spaniol de tip CubeSat
5. Robusta - primul satelit frantuzesc de tip CubeSat
6. Masat-1 - primul satelit unguresc
7. UniCubeSat-GG - primul satelit italian de tip CubeSat (alaturi de e-st@r)
Sursa: esa.int
Proiectul
Goliat a fost realizat de tineri cercetatori de la Universitatea
Politehnica din Bucuresti si Universitatea din Bucuresti, cu suportul
Agentiei Spatiale Romane (ROSA) si a Institutului de Stiinte Spatiale.
Satelitul
va realiza imagini cu o rezolutie de trei megapixeli (CICLOP), va
masura nivelul de radiatii nucleare la o altitudine intre 300 si 1450 km
(Dose-N) si va detecta micrometeoriti (SAMIS). Goliat va transmite
datele pe frecventa de 437,485 MHz (modulatie AFSK la 1200 bps cu
protocol AX.25).
2. e-st@r - primul satelit italian de tip CubeSat (alaturi de UniCubeSat-GG)
Proiectul e-st@r a fost dezvoltat de studenti si absolventi ai Universitatii Politehnica din Torino.
Obiectivul
pricipalal satelitului e-st@r este de a pregati studentii la inginerie
spatiala pentru a proiecta si implementa conform standardelor un sistem
complex. In acelasi timp, proiectul ofera perspective in dezvoltarea de
noi tehnologii pentru activitati spatiale mai ieftine.
Echipa
se asteapta sa receptioneze un flux de telemetrie care sa contina
diversi parametru referitori la altitudinea satelitului.
3. PW-Sat - primul satelit polonez
Satelitul
PW-Sat a fost realizat de catre o echipa formata din 22 de membri, cu
un nucleu de noua, din Asociatia Spatiala Studenteasca din Polonia.
Intentia membrilor asociatiei este de a trimite in spatiu prima naveta
de origine poloneza.
Obiectivul
principal al proiectului este de a scoate de pe orbita satelitul dupa
un an de la lansare. Un alt obiectiv, secundar, este de a testa celule
solare.
PW-Sat va trimite telemetric
date despre starea fiecarui subsistem, dar si alti parametri.
Radioamatorii vor putea receptiona toate aceste informatii.
4. XaTcobeo - primul satelit spaniol de tip CubeSat
Proiectul
XaTcobeo a fost dezvoltat prin participarea a unui numar impresionant
de peste 80 de studenti de la Unioversitatea din Vigo. Tinerii au fost
supervizati de profesori universitari si de specialisti din cadrul
Institutului National de Tehnica Aerospatiala.
Principalul
obiectiv al satelitul XaTcobeo este cel educational, de a oferi
studentilor oportunitatea de a participa la un proiect spatial realizat
in conformitate cu standardele Agentiei Spatiale Europene. Al doilea
obiectiv este de a realiza trei experiemente legate de comunicatii
radio, detectare a radiatiilor si economisire a energiei.
5. Robusta - primul satelit frantuzesc de tip CubeSat
Satelitul
a fost dezvoltat de catre o echipa formata din profesori si studenti
de la Facultatea de Stiinte din Montpellier, Liceul de Inginerie
Polytech si Institutul de Tehnologie din Nîmes.
Obiectivul
Robusta este de a masura efectul expunerii indelungate a componentelor
electronice la radiatii. Satelitul va trimite date privind degradarea
parametrilor circuitelor integrate ce sunt utilizate frecvent in
industria aerospatiala. Agentia Spatiala Franceza a selectat Robusta
dintr-o serie de trei proiecte, in cadrul programului pentru activitati
studentesti in domeniul sistemelor orbitale.
6. Masat-1 - primul satelit unguresc
Proiectul
este realizat de un grup de 14 studenti de la Facultatea de Inginerie
Electrica si Infiormatica din cadrul Universitatii de Tehnologie si
Economie din Budapesta.
Satelitului
Masat-1 are doua obiective principale. Primul este de a proiecta si
implementa subsistemele de baza in constructia unui satelit
personalizat.
Al doilea
obiectiv vizeaza experienta de coordonare, logistica, testare si lansare
in spatiu a unui proiect complex, dar si pregatirea pentru viitoarele
programe mult mai avansate.
7. UniCubeSat-GG - primul satelit italian de tip CubeSat (alaturi de e-st@r)
Proiectul
UniCubeSat-GG a fost dezvoltat de catre o echipa de studenti la master,
tineri cercetatori si profesori din cadrul Grupului de Astrodinamica
din Universitatea Sapienza din Roma.
Primul
obiectiv al proiectului este de a studia efectul gravitatiei si al
excentricitatii orbitale asupra stabilitatii satelitului. Ce de-al
doilea obiectiv este de a afla ponderea si capacitatea panourilor solare
instalate de obtinere a energiei.
Sursa: esa.int
Vezi toate stirile in timp real si pe telefonul tau mobil: m.yoda.ro
Galerie foto
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.