Pagini

joi, 11 august 2011

BAPHOMET si MASONERIA



Baphomet este o figura enigmatica, cu cap de tap, aparut in mai multe exemple in istoria ocultismului. De la Cavalerii Templieri din Evul Mediu si Francmasonii secolului 19 la modernii curenti ai ocultismului, Baphomet nu rateaza niciodata sa creeze controverse. Dar de unde provine Baphomet si, cel mai important, care este adevarata semnificatie din spatele acestei figuri simbolice? In acest articol ne vom uita la originile lui Baphomet, sensul ezoteric al sau si a aparitiei sale in cultura populara.

De-a lungul istoriei ocultismului occidental, numele misteriosului Baphomet este adesea invocat. Desi a devenit un nume comun cunoscut in secolul 20, mentionari despre Baphomet pot fi gasite in documente datand inca din secolul al 11-lea. Astazi, simbolul este asociat cu orice lucru legat de ocultism, ritualuri de magie, vrajitorie, satanism si ezoterism. Baphomet apare de multe ori in cultura populara pentru a reprezenta tot ce este ocult.

Cea mai renumita descriere a lui Baphomet se gaseste in „Dogme et Rituel de la Haute Magie’’ al lui Eliphas Levi, o carte din1897 care a devenit o referinta standard pentru ocultismul modern. Ce reprezinta aceasta creatura? Care este semnificatia simbolurilor din jurul ei? De ce este atat de importanta in ocultism? Pentru a raspunde la unele dintre aceste intrebari, trebuie sa ne uitam mai intai la originile sale. Ne vom uita mai intai la istoria lui Baphomet si la multele exemple si referiri la Baphomet in cultura populara.

   Originile Numelui

Exista mai multe teorii referitoare la originea numelui Baphomet. Explicatia cea mai comuna sustine ca este o coruptie veche franceza a numelui lui Mohammed (care a fost latinizat in „Mahomet’’) – profetul Islamului. In timpul cruciadelor, Cavalerii Templieri au ramas pentru perioade mai lungi de timp in tarile din Orientul Mijlociu unde s-au familiarizat cu invataturile misticismului arab. Acest contact cu civilizatiile de Est le-a permis sa aduca inapoi in Europa bazele a ceea ce avea sa devina ocultism occidental, inclusiv gnosticismul, alchimia, cabala si ermetismul. Afinitatea templierilor cu musulmanii a determinat Biserica sa-i acuze de venerarea unui idol numit Baphomet, astfel incat exista unele legaturi plauzibile intre Baphomet si Mahomet. Cu toate acestea, exista si alte teorii cu privire la originea numelui.

Eliphas Levi, ocultistul francez care a facut celebra reprezentare a lui Baphomet a sustinut ca numele a fost derivat din codarea cabalistica:

„Numele lui Baphomet al Cavalerilor, care ar trebui pronuntat cabalistic invers, este compus din trei abrevieri: Tem. ohp. AB., Templi omnium hominum pacts abbas, „tatal templului pacii al tuturor oamenilor”. 1

Arkon Daraul, un autor si profesor al traditiei Sufi si magiei a sustinut ca Bahomet a venit de la cuvantul arab Abu fihama(t), care inseamna „Tata al Intelegerii” 2

Dr. Hugh Schonfield, a carui lucrare la Pergamentele Marii Moarte este bine cunoscuta, a dezvoltat una dintre cele mai interesante teorii. Schonfield, care a studiat un cifru evreiesc numit cifrul Atbash, si care a fost folosit in traducerea unor pergamente a Marii Moarte, a sustinut ca, atunci cand cineva a aplicat cifrul pentru cuvantul Baphomet, acesta s-a transpus in cuvantul grecesc „Sofia”, care inseamna cunoastere, si este de asemenea sinonim cu zeita.

   Posibile origini ale Figurinei

Reprezentarea moderna a lui Baphomet pare sa-si ia radacinile din mai multe surse antice, dar in primul rand de la zeii pagani. Baphomet poarta asemanari ale zeilor de pe tot globul, inclusiv din Egipt, Europa de Nord, si India. De fapt, mitologiile unui numar mare de civilizatii antice includ un fel de zeitate cu coarne. In teoriile lui Carl Jung, Baphomet este o continuare a arhetipului zeu-cornut, deoarece notiunea de zeitate care poarta coarne este prezenta universal in psihicuri individuale. Au Cernunnos, Pan, Hathor, Diavolul (precum este descris de crestinism) si Baphomet o origine comuna? Unele dintre atributele lor sunt izbitor de asemanatoare.

Vechiul zeu celtic Cernunnos este in mod traditional infatisat cu coarne de cerb pe cap, sezand in “pozitia lotus” similar cu prezentarea lui Levi asupra lui Baphomet. Desi istoria lui Cernunnos este invaluita in mister, se spune de obicei despre el ca este zeul fertilitatii si al naturii.

In Britania, un aspect al lui Cerennunos a fost numit Herne. Zeul incornorat are caracteristicile Satir ale lui Baphomet impreuna cu accentuarea sa pe falus.

Pan a fost o zeitate proeminenta in Grecia. Zeul Naturii a fost adesea descris cu coarne pe cap si jumatatea inferioara a corpului de capra. Nu spre deosebire de Cerenunnos, Pan este o zeitate falica. Caracteristicile sale animalice sunt o intruchipare a impulsurilor carnale si procreative ale barbatilor.

Papa Silvestru al II-lea si Diavolul (1940). In crestinism, diavolul are caracteristici similare cu  zeii pagani descrisi mai sus deoarece acestia sunt sursa principala de inspiratie a acestor reprezentari.  Atributele intruchipate de catre acesti zei au devenit reprezentarea  a ceea ce este considerat de Biserica rau.

Cartea Diavolului din Tarotul de Marsilia (secolul 15). Descrierea diavolului a acestei carti, cu aripile lui, coarne, sani si semnul mainii este indubitabil o influenta majora in descrierea lui Levi despre Baphomet.

   Robin Bun-Tovaras (sau Puck) este un elf mitologic despre care se spune ca ar fi o personificare a spiritelor pamantului. Avand mai multe atribute ale lui Baphomet si a altor zeitati, acesta este aratat aici pe coperta unei carti din 1629 inconjurat de vrajitoare.

Pictura lui Goya din 1821 “Marele El-Capra” sau “Sabatul Vrajitoarelor”. Tabloul prezinta un grup de vrajitoare adunate in jurul lui Satan, portretizat intr-o forma jumatate-om, jumatate-capra.

O figura asemanatoare lui Baphomet pe Catedrala Notre Dame din Paris, care a fost initial construita de catre Cavalerii Templieri.

   Baphometul lui Eliphas Levi

Aceasta reprezentare a lui Baphomet de Eliphas Levi din cartea sa Dogmes et Rituels de la Haute Magie (Dogmele si Ritualurile Inaltei Magii) a devenit reprezentarea vizuala oficiala a lui Baphomet.

In 1861, ocultistul francez Eliphas Levi a inclus in cartea sa Dogmes et Rituels de la Haute Magie (Dogmas and Rituals of High Magic) un desen care va deveni cea mai faimoasa descriere a lui Baphomet: o capra umanoida inaripata cu o pereche de sani si o torta pe cap, intre coarnele sale. Figura are numeroase similaritati cu zeitatile descrise mai sus. De asemenea, include multe alte simboluri ezoterice legate de concepte ezoterice intruchipate de Baphomet. In prefata cartii sale, Levi a declarat:

„Capra de pe frontispiciu poarta semnul pentagramei pe frunte, cu un varf indreptat in sus, un simbol al luminii, cele doua maini ale sale formand semnul Hermetismului, una orientata in sus spre luna alba Chesed (ce inseamna mila, compasiune), cealalta indreptata in jos spre luna cea neagra Geburah (forta, judecata divina). Acest semn exprima armonia perfecta dintre mila si dreptate. Unul din bratele sale este de sex feminin si celalalt de sex masculin, ca si cele ale Androginului Khunrath, atributele caruia a trebuit sa le unim cu cele ale caprei noastre pentru ca el este unul si acelasi simbol. Flacara inteligentei stralucind intre coarnele sale este lumina magica a echilibrului universal, imaginea sufletului inaltat mai sus de materie; ca si flacara care in timp ce este legata de materie, straluceste deasupra acesteia. Capul urat al fiarei exprima groaza pacatosului, a carui actiuni materialistice, singura parte responsabila trebuie sa suporte pedeapsa exclusiv; pentru ca sufletul este insensibil potrivit naturii sale si poate suferi numai atunci cand se materializeaza.

Bastonul care sta in loc de organele genitale simbolizeaza viata vesnica, corpul acoperit cu solzi, apa, semi-cercul de deasupra sa, atmosfera, penele care urmeaza sus, volatillitatea. Omenirea este reprezentata de cei doi sani si de bratele de androgin ale acestui sfinx al stiintelor oculte. 3

In descrierea lui Levi, Baphomet intruchipeaza punctul culminat al procesului alchimic – unirea fortelor opuse pentru a crea Lumina Astrala – baza magiei si, in cele din urma, iluminare.

O privire mai atenta la detaliile imaginei arata ca fiecare simbol este inevitabil echilibrat cu opusul sau. Baphomet insusi este un personaj androgin, deoarece are caracteristicile ambelor sexe: sani feminini si un baston reprezentand falusul erect. Conceptul de androginitate este de o mare importanta in filozofia oculta, deoarece este reprezentativ cel mai inalt nivel de initiere in cautarea de a deveni „una cu Dumnezeu”.

Falusul lui Baphomet este de fapt Caduceul lui Hermes – un baston cu doi serpi incolaciti in jurul sau. Acest simbol antic a reprezentat ermetismul de secole. Caduceul reprezinta ezoteric activarea chakrelor, de la baza coloanei vertebrale la glanda pineala, folosind puterea serpentina (de aici, serpii) sau Lumina Astrala.

Caduceul ca simbol al activarii chakrelor.

Stiinta este una reala numai pentru cei care admit si inteleg filosifia si religia; si procesul ei va reusi numai pentru Adeptul care a atins suveranitatea vointei, si astfel devine Rege al lumii elementare: pentru marele agent al Operatiunii Soarelui,  este acea forta descrisa in Simbolul lui Hermes, din tableta de smarald; este puterea magica universala, spiritualul, puterea de foc, motorul puterii (telekinezia); este Od, potrivit evreilor, si lumina Astrala, potrivit altora.

Acolo este focul secret, viu si filozofic, despre care toti filosofii ermetici vorbesc cu cea mai misterioasa rezerva: Samburele Universului, secretul pe care l-au tinut, si pe care ei l-au reprezentat numai sub figura Caduceului lui Hermes. 4

Baphomet este deci simbolul Marii Lucrari alchimice unde forte separate si opuse sunt unite intr-un echilibru perfect pentru a genera Lumina Astrala. Acest proces alchimic este reprezentat in imaginea lui Levi prin termenii Solve si Coagula de pe bratele lui Baphomet. In timp ce indeplinesc rezultate opuse, Solving (prefacerea solidului in lichid) si Coagulare (transformarea lichidului in solid) sunt doi pasi necesari in procesul alchimic – care are drept obiectiv sa transforme piatra in aur sau, in termeni ezorterici, un om profan (pacatos) intr-un om iluminat. Cele doua etape sunt directionate in directii opuse pe brate, subliniind mai mult natura lor opusa.

Mainile lui Baphomet formeaza „semnul ermetismului” – care este o reprezentare vizuala a axiomei hermetice „Precum sus, asa si jos’’. Acest dicton insumeaza intregile invataturi si obiectivele ermetismului, unde microcosmul (omul) este macrocosmul (universul). Prin urmare, intelegand unul este egal cu al intelege pe celalalt. Aceasta Lege a Corespondentei provine de la Tableta de Smarald a lui Hermes Trismegistus unde a fost declarat:

„Ceea ce este jos corespunde cu ceea ce este Sus, si ceea ce este sus corespunde cu ceea ce este jos, pentru a realiza miracolele Unui (singur) Lucru5

Stapanirea acestei forte a vietii, Viata Astrala, este ceea ce este numit de catre ocultistii moderni „magie’’.

Cartea de tarot a Magicianului afiseaza axioma ermetica „Precum sus, asa si jos”.

Practica magiei – fie alba sau neagra – depinde de capacitatea adeptului de a controla forta universala a vietii – aceea pe care Eliphas Levi o numeste marele agent magic sau lumina astrala. Prin manipularea acestei esente fluidice sunt produse fenomenele transcendentalismului. Celebra ermafroditica Capra a lui Mendes a fost o creatura amestecata formulata pentru a simboliza aceasta lumina astrala. Este identica cu Baphomet zeul mistic a acestor ucenici ai magiei ceremoniale, Templierii, care au obtinut-o probabil de la Arabi.’’ 6.

Fiecare mana al lui Baphomet e directionata spre luni opuse, pe care Levi le numeste Chesed si Geburah – doua concepte opuse preluate din cabala evreieasca.

In Arborele Vietii cabalistic, Sefirot, Chesed este asociata cu „bunatate data altora” in timp ce Geburah se refera la „retinerea impulsului cuiva de a revarsa bunatate asupra altora, atunci cand beneficiarul acelei bunatati este judecat ca fiind nedemn si predispus sa abuzeze de ea’’. Aceste doua concepte sunt opuse si, ca orice altceva in viata, un echilibru trebuie sa fie gasit intre aceste doua.

Caracteristica cea mai usoara de recunoscut al lui Baphomet este, desigur, capul de capra. Acest cap monstruos reprezinta natura animalica si pacatoasa a omului, tendintele lui egoistice si instinctele josnice. Spre deosebire de natura spirituala a omului (simbolizata prin „lumina divina” de pe capul acestuia) aceasta parte animalica este fara deosebire privita ca o parte necesara a naturii dualistice a omului, unde partea animalica si cea spirituala trebuie sa se uneasca in armonie. Se poate argumenta si faptul ca aspectul grotesc general al lui Baphomet ar putea servi pentru a indeparta si respinge profanii care nu sunt initiati in sensul ezoteric al simbolului.
   In societatile secrete

Desi descrierea lui Levi din 1861 despre Baphomet este cea mai faimoasa, numele acestui idol a circulat de peste o mie de ani, prin intermediul societatilor secrete si cercuri oculte. Prima mentionare despre Baphomet inregistrata ca parte a unui ritual ocult a aparut in epoca Cavalerilor Templieri.

Cavalerii Templieri

Baphomet prezideaza un ritual templier, imagine de Leo Taxil.

Este acceptat pe scara larga de cercetatori oculti ca figura lui Baphomet a fost de o importanta majora in ritualurile Cavalerilor Templieri. Prima aparatie a numelui lui Baphomet a aparut in 1098 intr-o scrisoare al cruciatului Anselm de Ribemont care declara:

„In urmatoarea zi la ivirea zorilor l-au strigat cu voce tare pe Baphometh in timp ce noi ne rugam in liniste lui Dumnezeu; apoi i-am atacat si i-am fortat in afara zidurilor orasului pe toti.” 7

In timpul procesului Templierilor din 1307, unde Cavalerii Templieri erau torturati si interogati la cererea Regelui Philip IV al Frantei, numele lui Baphomet a fost mentionat de mai multe ori. In timp ce unii Templieri negau existenta lui Baphomet, altii l-au descris ca fiind fie un cap retezat, o pisica, sau un cap cu trei fete.

In timp ce cartile destinate pentru consumul in masa neaga adeseori orice legatura dintre Cavalerii Templieri si Baphomet, pretinzand ca aceasta este o inventie a Bisericii pentru ai demoniza, aproape toti autorii de renume intre-ale ocultismului (care au scris carti destinate initiatilor) recunosc aceasta legatura. De fapt, idolul este adesea mentionat ca „Baphometul Templierilor”.

„Il adorau cu adevarat Templierii pe Baphomet? Au oferit un salut rusinos fundului de capra a lui Mendes? Ce a fost de fapt aceasta asociatie secreta si puternica care punea in pericol Biserica si Statul, si care a fost de altfel distrusa in surdina? Nu judeca nimic usor; ei sunt vinovati de o crima mare; ei au expus ochilor profani sanctuarul initierii antice. S-au adunat din nou si au impartit din fructele pomului cunoasterii, astfel poate devin stapanii lumii. Hotararea judecatoreasca pronuntata impotriva lor este mai inalta si mult mai veche decat tribunalul papei sau a regelui:”In ziua in care vei manca din el, negresit vei muri”, a spus Dumnezeu Insusi, asa cum citim in cartea Genezei.

(…)

Da, in convingerea noastra profunda, Marii Maestrii ai Ordinului Templierilor s-au inchinat lui Baphomet, si l-au facut sa fie venerat de catre initiatii lor; da, au existat in trecut, si s-ar putea sa mai existe si in prezent, ansambluri care sunt prezidate de aceasta figura, asezata pe un tron si avand o torta in flacari intre coarne. Dar adoratorii acestei figuri nu considera, la fel ca si noi, ca aceasta este o reprezentare a diavolului: dimpotriva, pentru ei este reprezentarea zeului Pan, zeul scolilor noastre moderne de filozofie, zeu al scolii teurgice alexandrine si al propriilor nostri Neo-platonicieni mistici, zeul lui Lamartine si a lui Victor Cousin, zeul lui Spinoza si a lui Plato, zeul scolilor gnostice primitive: de asemenea hristosul preotiei disidente. Aceasta ultima calificare, atribuita caprei Magiei Negre, nu va surprinde studentii de antichitati religioase care sunt familiarizati cu fazele simbolismului si a doctrinei in transformarile ei diferite, fie in India, Egipt sau Iudeea.”8

Francmasonerie

La scurt timp dupa publicarea ilustratiei lui Levi, jurnalistul si scriitorul francez Leo Taxil a lansat o serie de pamflete si carti in care denunta Francmasoneria si a acuzat lojele de inchinare la diavol. In centrul acuzatiilor sale a fost Baphomet, care a fost descris ca obiect de cult al Masonilor.

“Les mystères de la franc-maçonnerie” (Misterele Francmasoneriei) a acuzat Francmasonii de satanism si venerarea lui Baphomet. Lucrarea lui Taxil provocat furie catolicilor.

.

Coperta cartii „Les mystères de la franc-maçonnerie” reprezentand un ritual masonic prezidat de Baphomet, care este literalmente venerat.

Imagine anti-masonica de publicistul Abel Clarin de la Rive, 1894.

In 1897, dupa ce a cauzat ceva agitatie din cauza revelatiilor sale asupra masoneriei franceze, Leo Taxil a facut o conferinta de presa unde a anuntat ca multe dintre revelatiile sale au fost fabricatii 9. De atunci, aceasta serie de evenimente a fost supranumita „Farsa lui Leo Taxil”. Cu toate acestea, unii ar argumenta probabilitatea ca marturia lui Taxil ar fi fost fortata, in scopul de a inabusi controversa care implica Francmasoneria.

Oricare ar fi fost cazul, cea mai probabila conectie dintre Francmasonerie si Baphomet este prin simbolism, unde idolul devine o alegorie pentru concepte profunde ezoterice. Autorul masonic Albert Pike sustine ca, in Francmasonerie Baphomet nu este un obiect de cult, ci un simbol, a carui semnificatie adevarata este dezvaluita numai initiatilor de grad inalt.

„Este absurd sa presupunem ca oameni cu un mare intelect adora un idol monstruos numit Baphomet, sau pe Mahomet recunoscut ca profet inspirat. Simbolismul lor, inventat cu ani inainte, sa ascunda ceea ce a fost periculos sa marturiseasca,  a fost desigur inteles gresit de catre cei care nu au fost adepti si pentru dusmanii lor parea sa fie panteist. Vitelul de aur, facut pentru israeliti, a fost un bou sub stratul de bronz, si Karobimul pe Impaciuitor, inteles gresit. Simbolurile inteleptilor devin intotdeauna idoli multimii ignorante. Ceea ce au crezut si invatat cu adevarat Sefii Ordinului, este indicat Adeptilor de catre aluzii continute in gradele inalte ale Francmasoneriei prin simbolurile pe care numai Adeptii le inteleg.”10

Aleister Crowley

Ocultistul britanic Aleister Crowley s-a nascut cu aproximativ sase luni de la moartea lui Eliphas Levi, determinandu-l sa creada ca el a fost reincarnarea lui Levi. Partial din acest motiv, Crowley a fost cunoscut in cadrul O.T.O, societatea secreta pe care el a popularizat-o, ca „Baphomet”.

.

O pictura semnata de Crowley ca Baphomet.

Iata  explicatia lui Crowley despre etimologia numelui Baphomet, luata din cartea sa din 1929 Confesiunile lui Aleister Crowley:

„Am luat numele de Baphomet ca si motto-ul meu in O.T.O. Timp de sase ani si mai mult am incercat sa descopar modul corect de a scrie acest nume. Stiam ca trebuie sa aiba opt litere, si, de asemenea, ca corespondentele numerice si literale trebuie sa fie astfel incat sa exprime semnificatia numelui in cai care sa confirme ceea ce eruditia a aflat despre el, si de asemenea pentru a clarifica aceste probleme pe care arheologii nu au reusit pana acum sa le rezolve. O teorie a numelui este ca acesta reprezinta cuvintele ???? ??????, botezul intelepciunii; altul, care este o coruptie a unui titlu ce inseamna „Tatal Mithras”. Inutil sa mai spunem, sufixul R a sustinut teoria din urma. Am adaugat cuvantul dupa cum a fost scris de catre Vrajitor. A totalizat 729. Acest numar nu a aparut niciodata in lucrarea mea cabalistica si prin urmare, nu a insemnat nimic pentru mine. Cu toate acestea s-a justificat ca fiind noua la puterea a treia. Cuvantul ?????, titlu mistic dat de Hristos lui Petru ca piatra de temelie a Bisericii, are aceeasi valoare. Pana in prezent, Vrajitorul a demonstrat calitati mari! El a clarificat problema etimologica si a aratat de ce a trebuit Templierii sa-i dea numele de Baphomet asa-zisului idol al lor. Baphomet a fost Tatal Mithras, piatra cubica care a fost unghiul Templului.”11

Baphomet este o figura importanta in Thelema, sistemul mistic pe care el l-a stabilit la inceputul secolului 20. Intr-una din lucrarile sale cele mai importante, Magick, Liber ABA, Book 4, Crowley il descrie pe Baphomet ca androgin divin:

„Diavolul nu exista. Este un nume fals inventat de Black Brothers pentru a sugera o Unitate in invalmaseala lor ignoranta de dispersii. Un diavol care a avut unitatea ar fi un dumnezeu… „Diavolul este, istoric, dumnezeul oricarei persoane care personal il displace…Acest sarpe, Satan, nu este dusman al Omului, ci Cel care a facut zeii rasei noastre, cunscand binele si raul; el a poruncit „Cunoaste-te pe tine insati!” si a predat Initierea. El este „Diavolul” Cartii lui Thoth, si emblema lui este Baphomet, Androginul care este hieroglifa perfectiei arcane…El este prin urmare Viata, si Iubire. Dar mai mult, litera lui este ayin, adica Ochiul, astfel ca el este Lumina, si imaginea lui zodiacala este Capricorn, acel tap saltaret a carui atribut este Libertatea.”12

Ecclesia Gnostica Catholica, bratul ecleziastic al Ordo Templi Orientis (O.T.O.), recita in timpul Slujbei sale Gnostice „Si cred in Sarpe si in Leu, Misterul Misterului, in numele lui Baphomet.”13Baphomet este considerat a fi uniunea Chaos-ului cu Babalon, a energiei masculine si feminine, a falusului si a uterului.

Biserica lui Satan

Desi din punct de vedere tehnic nu este o societate secreta, biserica lui Satan al lui Anton Lavey ramane un ordin ocult influent. Fondata in 1966, organizatia a adoptat „Sigiliul lui Baphomet’’ ca insigna a sa oficiala.

Sigiliul lui Baphomet, simbolul oficial al Bisericii lui Satan avand Capra lui Mendes in interiorul unei pentagrame inversate.

Sigiliul lui Baphomet a fost probabil puternic inspirat de aceasta ilustratie de la Stanislas de Guaita’s La Clef de la Magie Noire (Cheie la Magia Neagra).

Ilustratie de la La Clef de la Magie Noire (1897)

Potrivit lui Anton Lavey, Templierii l-au venerat pe Baphomet ca simbol al Satanei. Baphomet este proeminent prezent in Biserica lui Satan in timpul ritualurilor deoarece simbolul este plasat deasupra altarului ritualic.

In Biblia Satanica, Lavey descrie simbolul lui Baphomet:

„Simbolul lui Baphomet a fost folosit de catre Cavalerii Templieri pentru a reprezenta pe Satana. De-a lungul veacurilor acest simbol a fost numit prin mai multe nume diferite. Printre acestea sunt: Capra lui Mendes, The Goat of a Thousand Young, Capra Neagra, Capra Iuda, si poate cel mai adecvat, Tapul Ispasitor.

Baphomet reprezinta Puterile Intunericului combinata cu fertilitatea generatoare a caprei. In „pura” sa forma pentagrama arata ca cuprinde figura unui om in cele cinci colturi ale stelei – trei sunt directionate in sus, si doua in jos – simbolizand natura spirituala a omului. In satanism pentagrama este de asemenea folosita, dar din moment ce satanismul reprezinta instinctele carnale ale omului, sau opusul naturii spirituale, pentagrama este inversata pentru a acomoda in mod perfect capul caprei – coarnele sale, reprezentand dualitate, tractiunea in sus in sfidare; celelalte trei colturi inversate, sau trinitatea negata. Cifrele ebraice din jurul cercului exterior al simbolului, care rezulta din invataturile magice ale Kabalei, scriu „Leviathan”, sarpele abisului apos, si identificat cu Satana. Aceste cifre corespund cu cele cinci colturi ale stelei inversate.14

In cultura populara

In cea mai mare parte datorita influentei lui Aleister Crowley and Anton Lavey asupra culturii populare, referirile la Baphomet pot fi gasite in intreaga cultura populara. In unele cazuri, cum ar fi cele a formatiilor de muzica heavy metal, referintele sunt destul de clare si fara echivoc – aceste formatii nu ascund in niciun fel influenta acestor scoli de ocultism pe imaginea lor.

Iata cateva exemple:

Formatia death metal Behemoth – Coperta albumului Zos Kia Cultus (Aici si dincolo)

Formatia death metal The Black Dalia Murder – Coperta albumului Ritual.

Marilyn Manson – coperta albumului Anti-Christ Superstar

Piesa lui Rammstein, Pussy, se refera la androginismul lui Baphomet. Al doilea tip din dreapta afiseaza de asemenea semnul mainii „Precum sus, asa si jos”.

In curentul culturii pop („corporativa”) referintele sunt cu mult mai vagi si ascunse.  Destinate unei multimi mai tinere, referintele sunt existente dar, probabil nu sunt recunoscute si intelese in mod constient de majoritatea publicului.

Iata cateva exemple.

Lady Gaga

   Solista de muzica pop Kerli

   Imagine din popularul joc online Ragnarok.

Coperta albumului „Baphomet” de Kiichi

Mai multe referinte obscure pot fi gasite de cei „ce au ochi sa vada”.

   In concluzie

Baphomet este o creatie compusa simbolic realizarii alchimice prin unirea fortelor opuse. Ocultistii cred ca, prin stapanirea fortei vietii, cineva este capabil sa faca magie si sa produca iluminare spirituala. Pictarea lui Eliphas Levi cu Baphomet a inclus mai multe simboluri facand aluzii la ridicarea kundalinilor – puterea serpeasca- care in cele din urma duce la activarea glandei pineale, de asemenea cunoscut sub numele „al treilea ochi”. Deci, din punct de vedere ezoteric, Baphomet reprezinta acest proces ocult.

Cu toate acestea, in timp simbolul a ajuns sa semnifice mult mai mult decat sensul sau ezoteric. Prin controverse, Baphomet a devenit, depinde din ce punct de vedere, o reprezentatie a tot ceea ce este bun in ocultism sau a tot ceea ce este rau in ocultism. Este de fapt ultimul „tap ispasitor”, fata vrajitoriei, a magiei negre, si a satanismului. Faptul ca simbolul este destul de monstruos si grotesc a ajutat, probabil, la propulsarea simbolului la nivelul sau de infamie deoarece nu rateaza niciodata sa socheze religiile organizate in timp ce ii atrage pe cei care se revolta impotriva lor.

De cand a obtinut recunoasterea la scara larga in cultura populara, imaginea lui Baphomet este acum folosita drept simbol a orice este legat de ocultism si ritualism. In mass-media detinuta de corporatii, care are legaturi cu societatile secrete, figura lui Baphomet apare in cele mai ciudate locuri, de multe ori pentru publicul prea tanar pentru a intelege referintele oculte (site-ul sora al Secret Arcana, Vigilent Citizen documenteaza aparitiile lui Baphomet si alte simboluri oculte in videoclipuri muzicale, filme si moda). Este Baphomet folosit in cultura pop ca un simbol al puterii elitei oculte asupra masele ignorante?

Dupa secole de mituri, farse, propaganda si dezinformare pe ambele parti ale spectrului, putem raspunde cu adevarat la intrebarea initiala postata de acest articol: Cine este Baphomet?”. Este un simbol al Satanei sau al iluminarii spirituale? Este un simbol al binelui sau al raului? Raspunsul se afla in simbolul in sine . Este amandoua. In mitologia egypteana, Toth Hermes a fost o putere de mediere intre bine si rau, asigurandu-se ca nici una nu a avut o victorie decisiva asupra celeilalte. Baphomet reprezinta indeplinirea acestei sarcini cosmice la o scara foarte mica, in sine. Odata ce echilibrul perfect este atins la un nivel personal, initiatul ocult poate indrepta o mana spre ceruri si o mana spre pamant si poate pronunta aceasta axioma ermetica care a reverberat prin milenii: „Precum sus, asa si jos”.

  1. Eliphas Levi, Dogmes et Rituels de la Haute Magie

  2. Arkon Daraul, A History of Secret Societies

  3. Eliphas Levi, Dogme et Rituel de la Haute Magie

  4. Albert Pike, Morals and Dogma

  5. English translation of the Emerald Tablet

  6. Manly P. Hall, The Secret Teachings of All Ages

  7. Malcom Barber and Keith Bate, Letters from the East: Crusaders, Pilgrims and Settlers in the 12th-13th Centuries

  8. Op. Cit. Levi

  9. The Confessions of Léo Taxil, April 25 1897

  10. Albert Pike, Morals and Dogma

  11. Aleister Crowley, The Confessions of Aleister Crowley

  12. Aleister Crowley, Magick, Liber ABA, Book 4

  13. Helena and Tau Apiron, “The Invisible Basilica: The Creed of the Gnostic Catholic Church: An Examination”

  14. Anton Lavey, The Satanic Bible

Posted July 20, 2011 by nogovernment in BAPHOMET si MASONERIA

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.