duminică, 7 octombrie 2012
Gobekli Tepe,Turkey. Cele mai vechi Temple megalitice in Gobekli Tepe, Turcia. Gobeklitepe rescrie istoria. Punctul 0 al umanitatii. Garden of Eden. Locul unde s-a născut primul OM/ADAM. Discovery rewrites the story of human evolution
Acum 12.000 de ani! Cu 7.000
de ani înainte de Marea Piramida din Giza, predatand Stonehenge cu 6000
de ani si cu 5.000 de ani inainte de dezvoltarea civilizatiei sumeriene,
Gobekli Tepe, se dovedeste a fi Punctul 0 al umanitatii.
Locul
unde s-a născut primul OM.
Garden of Eden.
Indiferent de spatiul geografic, templul,
ca lacas de rugaciune, este o reflectare a lumii divine. Arhitectura
acestuia, fara exceptie, exprima atitudinile si sentimentele pe care
constiinta spiritului religios le insufla oamenilor: intelepciune, dragoste,
echilibru, convingerea existentei unei legaturi indestructibile intre pamant si
cer. Sensul cuvantului “templu” este legat de miscarea stelelor. In
limba latina, “templum” inseamna edificiul sacru din care era observat cerul de
catre augurul roman, adica preotul care avea darul de a prezice viitorul si de
a interpreta vointa zeilor, in functie de mersul stelelor, de zborul si de
cantecul pasarilor. De aici deriva si expresia “a fi de bun (rau) augur”, adica
un semn bun (rau), in legatura cu o anumita situatie.
In mod similar,
corespondentul grecesc “temeneos” provine din aceeasi radacina “tem-“, care
semnifica “a taia, a imparti, a delimita”, si desemneaza, prin urmare, locul
sacru, dedicat zeilor, delimitat de cel profan. Oriunde oamenii au
ridicat temple, din cele mai vechi timpuri si pana astazi, acolo se considera
a fi un “centru” al lumii, asupra caruia se revarsa vointa divina, fie
ca e vorba de templul din Delphi, consacrat lui Apollo, de cel hindus, de la
Angkor, dedicat zeului Vishnu, de templul Borobudur (Indonezia), cel mai mare
templu budist din lume, templul din Ierusalim, cele din America Centrala si de
Sud etc.
Toate formele geometrice si toate
obiectele dintr-un templu sunt incarcate de semnificatii simbolice. Planul
patrat al unui templu se obtine de la un cerc trasat in jurul unui gnomon (un
par infipt in pamant, in cadranele solare antice), a carui umbra determina
axele cardinale. Templele hinduse si budiste au structura orizontala a mandalei
(termen sanscrit care inseamna “cerc” si, prin extensie, “sfera”) si care
folosea, in vechime, pentru meditatie si rugaciune. Cele crestine sau musulmane
au acoperisul in forma unui dom (jumatatea superioara a unei sfere),
simbolizand cerul, iar baza dreptunghiulara sau patrata, imagine a pamantului.
***
Descoperirea, nu cu mult timp
in urma, a celui mai vechi templu din lume, cel de la Gobleky Tepe, Turcia,
demonstreaza ca sunt inca multe aspecte legate de devenirea civilizatiei umane,
care aduc noi si noi intelesuri asupra inceputurilor lumii acesteia.
S-a estimat ca Templul
Gobleky Tepe a fost construit intr-o perioada cuprinsa intre 11
500 si 10 000 de ani i.Hr., in epoca neoliticului preceramic
(rastimp in care, se pare, a disparut si Atlantida), devansand, astfel, cu
mii de ani, piramidele egiptene sau alte edificii care devenisera puncte de
reper in istoria culturii si a civilizatiei, asa cum o stim pana la acest
moment. Pare de necrezut faptul ca templul a fost ridicat cu 5000 de ani
inainte de dezvoltarea civilizatiei sumeriene, pe care specialistii o
considera a fi cea mai veche dintre lumile pe care marturiile arheologice le-au
scos la iveala pana acum. Sit-ul se afla in sud-estul Anatoliei (Turcia),
aproape de frontiera cu Siria, pe o colina din nord-vestul orasului
Sanliurfa (Urfa sau Ur, denumire mentionata si in Biblie, unde se crede ca a
fost gasit Sfantul Mandylon, Giulgiul cu chipul lui Iisus Hristos). Urfa
mai este cunoscut, in istorie, si sub denumirea Edessa, primul stat
latin din Asia Mica, aflat la poalele Muntilor Taurus, intr-o
regiune cu care natura a fost deosebit de generoasa, un adevarat rai pamantesc.
Toponimul turcesc “Gobleky Tepe” inseamna “Colina buricului”,
facand referire la forma zonei respective. Multi traduc acest toponim ca “Buricul
Pamantului”.
***
Cercetarile arheologice in zona
au inceput in 1963, initiate de catre arheologul american Peter
Benoit, care considera, insa, ca urmele identificate erau, probabil, ale
unui cimitir bizantin. In 1994, un pastor kurd, in varsta, Savak Yildiz,
a descoperit, din intamplare, o piatra, cu o forma alungita, care nu parea a fi
o stanca oarecare. Sapaturile arheologice au fost reluate, in 1995, de
catre germanul Harald Hauptmann, impreuna cu Adnan Misir si Eyup
Bucak, arheologi de la Muzeul din Urfa, care au inteles foarte repede ca
erau pe cale sa descopere vestigii absolut uimitoare.
***
Complexul de la Gobleky Tepe
este format dintr-o serie de structuri din piatra, circulare si ovale,
situate pe pantele colinei, dispuse in patru spatii bine delimitate,
carora li se spune “Gobekli Tepe Ziyaret” – “Ziyaret” insemnand “vizita”. Coloanele
sunt decorate cu animale – reptile, crocodili, vulpi, lei, pasari,
insecte si paianjeni. Acestea sunt realizate sub forma de basoreliefuri. Stalpii
de sustinere, de aproximativ cinci – sapte metri inaltime, trei metri
latime si cu o greutate in jur de cinci de tone, in forma de T,
sunt dispusi circular. Specialistii considera ca peste 200 de astfel
de stalpi au sustinut, probabil, templul, ceea ce subliniaza capacitatea
exceptionala a celor care au lucrat aici de a transporta, aseza si
decora edificiul. Pe unii dintre stalpi, ornamentele seamana cu
hieroglifele egiptene, ceea ce i-a facut pe arheologi sa se gandeasca daca nu a
existat cumva o scriere pictografica, inca din mileniul X i.Hr.
Pe
versantul nordic, exista o incinta ai carei stalpi sunt decorati cu lei si
tigri, iar pe unul dintre ei,
o scena reprezinta o femeie nascand. O alta are parul in forma de ciuperca, asa cum sunt si serpii, sculptati cu palarii in forma ciupercilor, aceste detalii determinandu-l pe arheologul Andrew Collins sa afirme ca ar putea fi vorba de ritualuri samanice, implicand ciuperci halucinogene.
o scena reprezinta o femeie nascand. O alta are parul in forma de ciuperca, asa cum sunt si serpii, sculptati cu palarii in forma ciupercilor, aceste detalii determinandu-l pe arheologul Andrew Collins sa afirme ca ar putea fi vorba de ritualuri samanice, implicand ciuperci halucinogene.
***
La acest templu poposeau, probabil,
populatiile nomade, iar animalele sculptate ar putea fi spirite
protectoare ale mortilor. Este foarte posibil ca nevoia de hrana pentru
constructorii unor astfel de edificii sa fi fost principalul motiv
pentru care populatiile nomade au “inventat” agricultura. Altfel spus, religia
a fost cea care a determinat dezvoltarea agriculturii si a colectivitatilor
sedentare si nu invers, cum se interpreteaza, de obicei, mecanismul
devenirii societatii umane.
***
Mass-media nu a ezitat sa asocieze Gobekli
Tepe cu Edenul biblic. Aceste descoperiri ar putea confirma si unele
legende sumeriene, potrivit carora agricultura, cresterea animalelor
si tesutul au fost aduse oamenilor de pe muntele sacru Du-Ku, adica
de undeva din apropierea acestei regiuni aflata in vecinatatea Muntilor Taurus.
***
Din nu se stie ce motive, in
jurul anului 8000 i.Hr., templul a fost acoperit in
intregime de mii de tone de
pamant, creandu-se astfel colina artificiala de la Gobekli Tepe.
Ingroparea templului pare a fi fost un gest premeditat, pentru a proteja constructia, ceea ce a insemnat un efort urias din partea celor care au facut acest lucru. Aproximativ din acea perioada pare ca s-a schimbat si climatul in zona, arborii au fost doborati, pamantul a devenit infertil, iar oamenii au fost nevoiti sa se mute in alte locuri. Unii specialisti se intreaba daca nu cumva s-au mutat acolo unde a inflorit, ceva mai tarziu, civilizatia sumeriana.
Ingroparea templului pare a fi fost un gest premeditat, pentru a proteja constructia, ceea ce a insemnat un efort urias din partea celor care au facut acest lucru. Aproximativ din acea perioada pare ca s-a schimbat si climatul in zona, arborii au fost doborati, pamantul a devenit infertil, iar oamenii au fost nevoiti sa se mute in alte locuri. Unii specialisti se intreaba daca nu cumva s-au mutat acolo unde a inflorit, ceva mai tarziu, civilizatia sumeriana.
***
Un sit asemanator exista si la 63 de
kilometri spre est de Urfa, in Muntii Tektek, datand din anii 9 500 – 9 000
i.Hr., ocupand o suprafata chiar mai mare decat templul de la Gobekli Tepe (300
000 de metri patrati). Si cine stie cate alte urme ale unor civilizatii
ancestrale nu asteapta inca sa fie descoperite.
Göbekli Tepe – locul unde s-a nascut religia
Aici uriasii de piatra vegheaza de milenii tainele
ascunse ale umanitatii.
Desi vizitate de turisti turci si
europeni, aceste ruine si-au ascuns pana in prezent semnificatiile si
simbolurile. Chiar daca cercetatorii au incercat din rasputeri sa le
descifreze mai raman lucruri care inca ne scapa.
In apropiere de Urfa, in Turcia,
complexul a fost descoperit de arheologul german Klaus Schmidt
care facea sapaturi in zona de peste un deceniu. De sus, de pe deal, se poate
vedea la orizont in orice directie. Imaginati-va cum ar fi aratat in acele
timpuri uitate – campii intinse pline de vietuitoare salbatice, turme de
gazele, rauri serpuitoare care ar fi atras gaste si rate salbatice migratoare,
arbori fructiferi si paduri intinse – aceasta zona ar fi fost un adevarat
paradis al abundentei. Intr-adevar, regiunea se afla in capatul nordic al
Semilunei fertile – o zona cu climat bland si pamant arabil intinzandu-se peste
Liban, Israel, Iordan si Egipt si ar fi atras vanatori-culegatori din Africa si
Levant.
Negasindu-se inca dovezi de
locuire a zonei, Schmidt a presupus
ca aceasta a fost prima “catedrala la inaltime” a umanitatii.
Am crezut pana acum ca agricultura a
dat nastere oraselor si mai târziu scrierii, artei si religiei. Acum, cel mai
vechi templu din lume sugereaza ca totul a decurs invers.
***
Zorii civilizatiei au
explodat undeva pe dealurile din sudul Turciei.
Înaintea vizitatorilor apar zeci
de piloni de piatra masivi dispusi într-un set de inele, unul ingramadit
împotriva urmatorului. Cunoscut sub numele de Göbekli Tepe (pronuntat
Guh-behk- Lee TEH –Peh adica „buric” in turceste), site-ul arheologic aminteste
vag de Stonehenge, cu exceptia faptului ca Göbekli Tepe a fost construit
mult mai devreme si nu din blocuri cioplite rudimentar, ci cu
stâlpi imensi de calcar curat sculptati si stropiti cu basoreliefuri de animale
– o adevarata cavalcada de caprioare, serpi, vulpi, scorpioni, si mistreti
feroce. Asamblarea complexului a fost datata cu aproximativ 11.600 de
ani în urma, sapte mii de ani înainte de Marea Piramida din Giza.
Aceasta contine cel mai vechi templu cunoscut.
Predatand Stonehenge cu 6000 de
ani, intr-adevar, Göbekli Tepe este cel mai vechi exemplu cunoscut
de arhitectura monumentala, prima structura pusa la cale si executata de fiintele umane,
care a fost mai mare si mai complicata decat orice alta constructie cunoscuta
la acea vreme. Atunci când acesti piloni au fost ridicati, în masura în care
stim, nimic de scara comparabila nu exista în lume.
***
La momentul constructiei Göbekli
Tepe cea mai mare parte a rasei umane traia în grupuri mici,
nomade, care au supravietuit prin culegerea plantelor si vânarea animalelor
salbatice. Constructia site-ului ar fi cerut mai multi oameni care vin împreuna
într-un singur loc decât s-ar fi intamplat probabil înainte. Uimitor,
constructorii templului au fost în masura sa reduca, sculpteze si sa
transporte pietre de 16 tone si peste 18 metri inaltime pe distante de sute de
metri în ciuda faptului ca nu aveau roti sau animale de povara. Pelerinii
care au venit la Göbekli Tepe au trait într-o lume fara scris, metal,
sau ceramica; pentru cei care se apropiau de templu de jos, pilonii acestuia
trebuie sa fi planat deasupra capului lor ca uriasi rigizi, titani ai altor
vremuri, iar animalele sculptate pe pietre tremurând în lumina focurilor precum
emisarii dintr-o lume spirituala pe care mintea umana deabia incepuse sa ii
imagineze.
***
Arheologii înca excaveaza Göbekli
Tepe si dezbat sensul descoperirilor. Ceea ce ei stiu sigur este ca site-ul
este cel mai important într-o harta de concluzii neasteptate care au rasturnat
ideile anterioare despre trecutul indepartat al speciei noastre. Doar cu 20 de
ani în urma, cei mai multi cercetatori au crezut ca stiau timpul, locul si
succesiunea momentului in derularea Revolutiei neolitice –
tranzitia critica care a dus la nasterea agriculturii, transformand
definitiv Homo sapiens din grupuri razlete de vanatori-culegatori in sate
si comunitati agricole si de acolo spre societatilor sofisticate tehnologic, cu
temple mari, turnuri, regi si preoti care înregistrau ispravile lor în forma
scrisa. Dar, în ultimii ani, mai multe descoperiri noi, Göbekli Tepe
fiind proeminenta printre ele, au început sa forteze barierele si teoriile
prafuite ale arheologilor.
Joris Peters, un
arheolog care lucreaza la Ludwig Maximilian University in Munich, expert in
analiza oaselor de animale a concluzionat ca cei care ocupau complexul se
hraneau cu gazele, porc mistret, caprioara, oaie si o duzina de pasari
salbatice. Ca atare – un site de vanatori-culegatori identic cu celelalte
din regiune. Dar cercetatorii au aratat ca la 1000 de ani distanta de
acest site, oamenii au inceput deja sa domesticeasca animale precum oi,
vite si porci si sa cultive grane salbatice. Toate acestea existau deja la
Göbekli Tepe. In plus, exista si forta de munca necesara si mai ales
motivatia.
Aceasta noua teorie
care devine mai clara ne face sa intelegem ca oamenii nu s-au
stabilit, au inceput sa cultive si deabia apoi au trecut la constructia
templelor sau a altor edificii complexe sociale ci mai degraba invers. Au
existat puncte de atractie ca acesta unde oamenii au fost atrasi.
Acest efort prelungit, continuu a pus
bazele viitoarelor societati.
***
In privinta simbolurilor, a
incerca sa le descifram e ca si cum am incerca sa explicam inexplicabilul.
Distanta foarte mare in timp, varietatea acestora indica faptul ca acei oameni
incercau sa stapaneasca fiarele salbatice, poate sa domine natura, sa devina
noii ei stapani.
Unii cercetatori sustin chiar ca
simbolurile legate de vulturi ar putea sa reprezinta legatura cu
spiritualitatea. Acestia au fost gasiti si in Siria si in alte situri
si reprezinta credinta oamenilor din neolitic in spirit si in viata de dupa
moarte.
Acesta este locul primei transformari radicale din istoria umanitatii.
Ridicarea din salbaticie, din
traiul nomad, este primul pas spre adevarata istorie a civilizatiei.
La început revolutia neolitica
a fost privita ca un eveniment singular, fulgerator, brusc, de geniu, care a
avut loc într-o locatie unica – Mesopotamia, între Tigru si
Eufrat, în ceea ce este acum sudul Irakului, apoi s-a raspândit în India,
Europa, si dincolo. Cei mai multi arheologi au crezut ca aceasta înflorire
brusca a civilizatiei a fost determinata în mare masura de
schimbarile de mediu: o încalzire treptata odata ce Epoca de Gheata
se incheiase, care a permis unor oameni sa înceapa sa cultive plante si sa
imblanzeasca animale de turma din abundenta. Cercetarea sugereaza ca “revolutia”
a fost de fapt efectuata de mai multe mâini pe o suprafata mare si peste mii de
ani ca durata. Si se poate sa fi fost determinata nu de mediu, ci de cu totul
altceva.
Cele mai multe dintre cele mai mari
centre religioase, trecute si prezente, au fost destinatii pentru pelerinaje,
cum a fost Vaticanul, Mecca, Ierusalimul, Bodh Gaya (în cazul în care Buddha a
fost iluminat), sau Cahokia (complex enorm nativ american lânga St Louis).
Acestea sunt monumente destinate calatoriilor spirituale, iar
oamenii de pretutindeni au venit de multe ori de la distante mari atrasi ca un
magnet de forta irezistibila, de farmecul si magia acestor locuri. Göbekli
Tepe poate fi primul dintre acestea, inceputul unui model, al unui tipar.
Ceea ce le sugereaza, cel putin arheologilor care lucreaza acolo, ca sensul
uman al sacrului si iubirea umana pentru un bun spectacol in care sa fie mirati
si impresionati – ar fi dat nastere însasi civilizatiei.
***
Cercurile urmeaza un design comun.
Au fost descoperite 20 de astfel de inele. Toate sunt facute din stâlpi
de calcar in forma de piroane uriase sau al literei „T”. Ei stau la
o masura de brat sau mai mult în afara, interconectati prin ziduri de piatra
mici. În mijlocul fiecarui inel sunt doi piloni inalti, capetele lor
subtiri sunt montate în santuri adânci taiate în podea.
Pentru Schmidt, pilonii în
forma de T sunt fiinte umane stilizate, o idee sustinuta de
catre bratele sculptate din “umerii” unor piloni. Pietrele sunt aranjate
cu fata spre centrul cercului, ca la “o întâlnire sau un dans”, spune Schmidt –
o reprezentare, probabil, a unui ritual religios. În ceea ce priveste
animalele, el a remarcat ca acestea sunt în mare parte creaturi mortale:
scorpioni, mistreti, lei feroce. Poate ca reprezentarile de pe piloni pot fi
pazite de ele sau pot fi integrate ca totemuri.
Un adevarat puzzle de piloni sub
altul atat cat excavarea a continuat. Din motive înca necunoscute, inelele
de la Göbekli Tepe par sa fi pierdut în mod regulat din putere, sau cel putin
din farmec. La fiecare câteva decenii oamenii au îngropat pilonii si au pus
pietre pe un nou al doilea inel, mai mic, în interiorul primului. Uneori,
mai târziu, au instalat un al treilea. Apoi, întregul ansamblu ar fi fost
umplut cu moloz, si un cerc complet nou creat în apropiere. Site-ul poate a
fost construit, completat, si reconstruit din nou, timp de secole.
***
Uimitor si pe atat de ciudat
este ca cei de la Göbekli Tepe au devenit cu trecerea timpului constructori
de temple mult mai slabi. Cele mai vechi inele sunt cele mai mari si mai
sofisticate, tehnic si artistic. Odata cu trecerea timpului, pilonii au
devenit mai mici, mai simpli si au fost montati cu grija mai putina. În
cele din urma efortul pare s-a stins cu totul in jurul 8200 î.Hr. Göbekli
Tepe a cazut in ruina si a fost dat uitarii. Zeii au tacut.
***
La fel de important ca ceea ce cercetatorii
au descoperit a fost ceea ce ei nu au gasit: nici un semn de locuire.
Sute de oameni trebuie sa fi fost necesari pentru a sculpta si ridica stâlpii, dar
site-ul nu a avut nicio sursa de apa. Acesti lucratorilor ar fi avut
nevoie de case, dar sapaturile nu au descoperit niciun semn de pereti, cosuri,
focuri, bucatarii sau alte anexe. Ei ar fi trebuit sa fie hraniti, dar nu
exista nici o urma a agriculturii. A fost doar un centru ceremonial.
Judecand dupa miile de oase de gazela si zimbru gasite, muncitorii par sa fi
fost alimentati de transferurile constante aduse de la vânatori indepartate.
Toate aceste demersuri complexe trebuie sa fi avut organizatori si
supraveghetori, dar nu exista înca nici o dovada buna a unei ierarhii sociale,
nicio zona rezervata mormintelor pentru persoane mai bogate.
***
Paradoxal, Göbekli
Tepe pare sa fie atât un vestitor al lumii civilizate
care avea sa vina dar si ultimul, cea mai mare emblema a unui trecut
nomad care deja disparea. Realizarea a fost uimitoare, dar este greu de înteles cum a
fost facuta sau ceea ce a însemnat. ”
In 10 sau 15 ani”, prezice Schmidt “,
Göbekli Tepe va fi mai faimos decât Stonehenge si pentru un motiv bun.”
In 10 sau 15 ani”, prezice Schmidt “,
Göbekli Tepe va fi mai faimos decât Stonehenge si pentru un motiv bun.”
Antropologii au
presupus ca religia organizata a început ca o modalitate de a salva tensiunile
care inevitabil au aparut atunci când vanatorii-culegatori s-au stabilit, au
devenit fermieri, si au dezvoltat societatile mari. Desi primitive, practicile
religioase precum îngroparea, arta funerara si zecile de figurine au aparut cu
mii de ani mai devreme, insa religia organizata a aparut, din acest punct de
vedere, numai atunci când o viziune comuna a unui ordin ceresc a fost necesara
pentru a lega împreuna aceste grupuri marunte de oameni. Aceasta a ajutat la
justificarea ierarhiei sociale, care a aparut într-o societate mult mai
complexa: cei care au ajuns la putere au fost vazuti ca având o legatura
speciala cu zeii. Comunitatile de credinciosi, uniti într-o viziune comuna a
lumii si avand locul lor în ea, au fost mult mai uniti decât grupurile razlete
de indivizi.
Göbekli Tepe sugereaza o inversare
a scenariului unanim acceptat in prezent: construirea unui templu masiv de
catre un grup de culegatori este o dovada ca religia organizata ar fi putut
veni înainte de dezvoltarea agriculturii si a altor aspecte ale
civilizatiei. Aceasta sugereaza ca impulsul uman de a se aduna pentru ritualuri
sacre a aparut cand oamenii si-au schimbat viziunea de a se vedea ca facând
parte din lumea naturala si a cauta stapânirea ei.
Arheologul francez Jacques Cauvin
a crezut ca aceasta schimbare in constiinta a fost o “revolutie a
simbolurilor,” o schimbare de conceptie, care a permis oamenilor sa-si
imagineze zeii – fiinte supranaturale asemanatoare cu oamenii.
Schmidt speculeaza ca oamenii
care traiau într-o raza de sute de mile de Göbekli Tepe au creat templul
ca un loc sfânt pentru a se aduna, aducând daruri si,
probabil, tribut pentru preotii sai si mestesugari. Un fel de organizare
sociala ar fi fost necesara nu numai sa-l construiasca, dar, de asemenea, sa se
ocupe cu multimile atrase. Desigur, au fost la mijloc si sarbatorile. Schmidt a
mai descoperit bazine de piatra, scene abstracte inca neidentificate. Templul a
fost un loc spiritual.
“Douazeci de ani în urma, toata lumea
credea ca civilizatia a fost condusa de fortele naturii”, spune Schmidt.
”Cred ca ceea ce putem invata aici este ca civilizatia este un produs al mintii umane.”
Doar timpul va spune adevarul despre
aceasta descoperire fascinanta si modul in care va influenta felul nostru de a
gandi despre stramosii nostri si istoria umana în general.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.