Testele spirituale şi practicanţii avansaţi
de Mihai Stoian
Testele
spirituale care ne marchează evoluţia pe calea desăvârşirii de sine
sunt inevitabile. Se spune că nici Iisus nu a fost ferit de ele, aşa că
toţi suntem supuşi la probe spirituale. Cel mai adesea se vorbeşte însă
despre situaţiile care îi triază pe aspiranţii începători şi mult mai
puţin despre încercările celor care merg pe calea spirituală de o bună
bucată de vreme.
Desigur, testele
care apar la primii paşi sunt mult mai evidente şi afectează numeroşi
practicanţi, selectându-i pe cei cu adevărat pregătiţi să continue. O
discuţie despre asemenea probe este mai pe înţelesul general, tocmai
pentru că se referă la etape de început, mai larg accesibile. Cu toate
acestea, încercările spirituale ale aspiranţilor cu experienţă pe calea
spirituala sunt cel puţin la fel de interesante şi tocmai pentru că apar
în etape avansate de practică sunt mai subtile şi mai greu de
descifrat.
Testul spiritual apare
ca urmare a unei necesităţi divine, nu este doar o situaţie aleatoare cu
care ne confruntăm pentru a ne dovedi nivelul dobândit până atunci.
Testul spiritual are menirea de a valida o anumită realizare interioară,
este ca un examen în urma căruia obţinem un atestat. Dacă a eşuat însă
aspirantul se confruntă cu o stare de regres, care marchează de fapt
chiar această restanţă spirituală. Dacă dimpotrivă trece cu brio testul
spiritual, discipolul ascensionează la un nivel superior de conştiinţă.
Starea mult mai înaltă decât cea dinaintea probei este prin ea însăşi o
dovadă că a luat examenul spiritual.
Regresul învăţăcelului, ocultarea învăţătorului
“Când
aspirantul este pregătit Ghidul spiritual apare” li se spune celor care
îşi încep evoluţia lăuntrică şi îşi exprimă uneori îngrijorarea pentru
felul cum vor fi ghidaţi mai departe. Tocmai triumful asupra primelor
verificări subtile reprezintă criteriul după care sunt selectaţi
aspiranţii. Aşadar Ghidul spiritual apare numai pentru cei care au
reuşit, ca o confirmare că au trecut testul şi sunt gata pentru
următoarele etape.
Pentru o vreme
totul curge în noua albie, aspirantul învaţă să vadă lucrurile dintr-o
nouă perspectivă şi descoperă valoarea de adevăr a acestei expresii.
Însă în egală măsură se poate manifesta şi reversul ei: “atunci când
aspirantul pică unele teste spirituale majore, el regresează şi prin
urmare încetează să mai fie nu mai este pregătit, Ghidul spiritual
“dispare”, se ocultează. Desigur, nu este vorba numai de situaţia în
care se retrage concret din viaţa aspirantului, datorită unei
conjuncturi “aparent obiective” (părăseşte planul fizic, se mută în alt
oraş sau altă ţară, este împiedicat să-şi mai vadă discipolii). Ci de
situaţia mult mai frecventă în care este cu aspiranţii, dar unii
regresează şi schimbându-şi radical punctul de vedere nu-l mai pot
percepe ca Ghid spiritual.
Aspirantul priveşte altfel, Ghidul este acelaşi
Acest
fenomen bizar de “ocultare” a învăţătorului spiritual se datorează doar
faptului că aspirantul îşi schimbă complet punctul de vedere interior,
nu pentru că mentorul său s-a schimbat. Cel care se află într-o asemenea
situaţie dramatică începe să facă proiecţii bizare, răutăcioase, tinde
să-şi găsească tot felul de justificări care nu sunt verosimile şi spune
că “Ghidul nu mai este ca la început”, chiar dacă – paradoxal – pentru
ceilalţi el se vădeşte acelaşi ajutor divin şi acelaşi imprevizibil
duşman al ego-ului când este cazul.
Cum
se produce o asemenea distorsiune a percepţiei? Un aspirant care
exersează, de pildă, controlul energiei sexuale se confruntă după o
perioadă cu teste serioase în această privinţă. Dacă pică la examenul
spiritual, are tendinţa să “coboare stacheta”. Şi el va face acest
lucru ca măsură de protecţie instinctivă, sperând să fie astfel apărat
de riscurile dezamăgirilor ulterioare. Fără să-şi dea seama el îşi
îngustează orizontul lăuntric, iar îndemnurile şi acţiunile Ghidului
spiritual îi apar într-o altă perspectivă, mai sumbră, mai ternă. Când
acesta îl va impulsiona să-şi mobilizeze toate forţele pentru a reuşi în
controlul energiilor sexuale, aspirantul va răspunde cu ceva mai puţin
entuziasm, chiar cu ironii sau glume pe seama acestor îndemnuri,
manifestând uneori obrăznicie sau chiar o familiaritate lipsită de
transfigurare. Dacă Ghidul îl va sfătui să se bucure lipsit de
prejudecăţi de jocuri amoroase împreună cu iubita sa, tocmai pentru a
deprinde controlul energiei sexuale, aspirantul poate avea senzaţia că
este împins şi forţat către ceva pe care el nu-l mai înţelege la aceeaşi
valoare, de aceea el poate să considere acţiunea mentorului spiritual
ca fiind o exagerare, o imixtiune în viaţa proprie. Toate acestea riscă
să apară tocmai datorită regresului care urmează examenului picat.
Aspirantul nu mai înţelege importanţa reutilizării energiei sexuale pe
calea spirituală, acum priveşte lucrurile mai “relaxat”, imaginându-şi
că folosirea sistematică a energiilor sexuale pe calea transmutarii şi
sublimării este o opţiune facultativă secundară.
Alt
aspirant vrea să exploreze, de pildă, tainele meditaţiei. La început
face efort zilnic inspirat şi de cuvintele Ghidului, şi de exemplul pe
care acesta i-l oferă. După o vreme se lasă pe tânjală, nu mai practică
la fel de asiduu, chiar dacă rezultatele sale spirituale nu-l
îndreptăţesc să scadă ritmul. Acum este tentat să acorde importanţă mai
mare unor aspecte comune ale vieţii pe care înainte le considera
efemere.
Dacă într-un asemenea
moment i se pare că trebuie să aleagă între practica spirituală şi o
anumită poziţie socială tentantă care îi oferă satisfacţii financiare,
dar îi confiscă tot timpul şi toată energia, e aproape sigur că el o să
opteze pentru poziţia socială. Păcălit de viziunea care a redevenit
profană, aspirantul alege poziţia socială, fiind convins că după ce o
să-şi facă o carieră şi un fond în bancă îşi va găsi timp şi pentru
meditaţie. După ce pică acest test, aspirantul consideră că a procedat
corect şi îşi închipuie că cerinţele Ghidului său spiritual în ceea ce
priveşte detaşarea de aspectele materiale ale vieţii erau ciudate şi
exagerate.
Tocmai de aceea el poate
începe chiar să critice pătimaş unele sfaturi ale Ghidului său
spiritual şi să-i îndemne şi pe alţii să procedeze cum a procedat el.
Aceasta atitudine îl afundă şi mai mult în greşeala pe care ratarea
acelui test spiritual o evidenţiază. Într-o asemenea situaţie distanţa
dintre aspirant şi mentorul spiritual se măreşte din ce în ce mai mult,
fără ca în atitudinea Ghidului să fi apărut vreo schimbare.
Jocul de-a statuia
Pentru
practicanţii avansaţi, una dintre cele mai dificile probe este cea a
poziţiei şi a importanţei lor pe calea spirituală. Pe măsură ce învaţă
mai multe, parte din antrenamentul spiritual al unui aspirant presupune
să-şi împărtăşească propria sa cunoaştere cu practicanţi din aceeaşi
şcoală de evoluţie. Ei sunt la început, el îi ajută să înainteze.
Dăruirea de sine pentru a-i impulsiona şi sprijini pe ceilalţi oferă o
nouă adâncime devenirii spirituale, de aceea este îmbrăţişată de
majoritatea celor care ajung la un anumit nivel de practică spirituală.
În
munca semnificativă şi dezinteresată prin care îi ajută pe ceilalţi să
evolueze poate să ia naştere însă şi un soi de “importanţă din ce în ce
mai mare de sine” foarte fină, lipsită de semne evidente. Orgoliul
spiritual se trezeşte astfel şi începe să se amplifice.
Când
conştiinţa importanţei de sine este legată de realizări sau situaţii
strict individuale şi mai ales foarte lumeşti, poate fi depistată şi
eliminată mai uşor. Dar când e vorba de ceea ce face aspirantul pentru
a-i sluji spiritual pe ceilalţi, starea este insidioasă şi se strecoară
mult mai subtil în sufletul său şi adeseori este un test important pe
calea desăvârşirii interioare.
“Cimitirele sunt pline cu oameni de
neînlocuit” se spune în popor când i se dă cuiva de înţeles că este prea
încrezut. Însă când faci cu adevărat lucruri bune şi foarte importante
pentru ceilalţi poţi uita uşor că nu tu eşti cel ce acţionează, ci
Dumnezeu acţionează prin tine şi făptuieşte permanent ceea ce trebuie.
De
aceea aspiranţii avansaţi trebuie să fie atenţi să aplice cu mare
măiestrie principiile Karma yoga şi să practice intens, atent şi
conştient umilinţa. Nu întâmplător comunităţile monahale insistă pe
starea de smerenie, aliatul călugărilor şi în special al celor care au
deja unele realizări spirituale. În spatele acestei importanţe de sine
se poate înfiripa rapid germenele unei devieri de la calea spirituală.
Cum? Colegii pe care aspirantul îi ajută au tendinţa firească să-i facă
statuie. Aspirantul avansat trebuie să fie foarte lucid, să nu se
identifice cu acea imagine, să o dărâme iar şi iar din sufletul său.
Discipolul poate considera aceste lucruri simple jocuri inofensive, dar
când ajung să se cristalizeze ca atitudini lăuntrice este deja foarte
târziu, căci îl duc la contradicţii grave, crize lăuntrice serioase şi
erori dureroase. Iar aceste greşeli el nu le face datorită nepriceperii,
ci tocmai datorită faptului că şi-a pierdut deja libertatea interioară
pentru ca să devină statuia cu care s-a jucat înainte.
Lumânarea e rezultatul flăcării care arde
Un
alt test important pentru practicanţii avansaţi este cel al
“asigurării” în faţa reacţiilor Ghidului. Orice Ghid spiritual autentic
are un efect nimicitor asupra naturii ego-ului. De aceea încă de la
primii paşi pe calea devenirii interioare acţiunea Ghidului spiritual îi
sperie pe discipolii care încă se agaţă de ego. Cum transcenderea
acestei structuri iluzorii apare mai târziu în evoluţie, este posibil ca
aspirantul să păstreze în adâncul subconştientului un fel de groază că
Ghidul va “ataca” din nou într-o zi, lovindu-l în adâncul fiinţei, acolo
unde s-a refugiat ultimă rămăşiţă de ego.
Asa
se face că odată ce a dobândit o anumită „importanţă” în structura
grupului spiritual, aspirantul îşi pune speranţe subconştiente că
poziţia „câştigată” o să-i asigure un fel de protecţie în faţa ochiului
obiectiv şi fără compromis al Ghidului său. Încercarea la care este
supus acum constă în felul cum face faţă tocmai tendinţei de a se baza
pe aşa-zisa sa poziţie iluzorie căreia îi acordă o greutate imaginară.
Tendinţa aceasta apare deoarece societatea actuală ne învaţă că trebuie
să te dovedeşti util pentru a supravieţui. La fel reacţionează şi egoul
în încercarea sa disperată de a-şi consolida sau chiar regenera ultimele
rămăşiţe, după ce aspirantul a cucerit treptat aproape toate
teritoriile lăuntrice din ghearele lui.
“Pentru
cel aflat încă în ignoranţă flacăra este rezultatul lumânării care
arde, pentru cel ce a devenit înţelept lumânarea este rezultatul
flăcării care arde”. Acesta este testul practicii individuale
încununate de succes. Dacă vedem lucrurile dintr-o perspectivă limitată,
după ce trece euforia rezultatelor de început tinde să apară un
conflict interior major între ceea ce am înteles parţial şi ceea ce în
mod universal vede şi ne arată cu luciditate şi detaşare Ghidul
spiritual.
Dacă nu urmărim să ne
“înălţăm” la nivelul la care ar trebui să fim potrivit lucrurilor pe
care le-am învăţat până atunci, este posibil să pierdem gradat viziunea
de ansamblu care ni se deschide în primele etape ale căii spirituale
datorită faptului că “îl credem pe cuvânt” pe maestru. Aşa apare un
sentiment de înstrăinare faţă de acesta, sentiment care se manifestă sub
forma criticilor aparent “îndreptăţite”, a nemulţumirilor
fantasmagorice, a unei selectivităţi răutăcioase şi exagerate faţă de
ceea ce face. În această situaţie acţiunile lui încep să ne apară din
ce în ce mai lipsite de sensul divin real pe care îl percepem la
începutul căii spirituale. De ce? Pentru că acum nu mai avem aceeaşi
viziune. Trăim cu impresia falsă că flacăra apare acum datorită
lumânării şi considerăm absurd să acţionam asupra ei dacă vrem să
modificăm forma lumânării.
În oglinda strâmbă se vede strâmb
Aceste
aspecte par de neimaginat pentru cei care se află pe primele trepte ale
căii spirituale (tocmai pentru că la început viziunea lăuntrică este în
mare parte împrumutată de la Ghidul spiritual şi reprezintă o parte a
graţiei pe care o primim pentru a putea înainta). Totuşi în cazul
aspiranţilor avansaţi care tind în mod natural să se lămurească, să-şi
formeze propria lor viziune spirituală, este posibil, dacă aceasta
cristalizare nu are loc pe coordonatele spirituale cele mai inalte ce au
fost arătate, ca aspirantul să piardă gradat contactul cu Ghidul său
printr-o evidentă înstrăinare de idei.
Dacă
aspirantul are în fazele de început revelaţia (transmisă de Ghidul său
spiritual) că totul în univers este iubire şi se lasă impulsionat de
noua perspectivă, cu timpul e posibil să nu mai valideze această
înţelegere prin experienţe personale în meditaţie şi în viaţa cotidiană.
Scepticismul, îndoiala, regresul, greutăţile de tot felul îşi fac din
nou apariţia în inima discipolului, dar el are acum alte perspective
„sigure” şi nimeni nu mai trage semnalul de alarmă. Aspirantul care
regresează îşi va construi în subconştient convingerea că nu e totul
chiar aşa, nu este numai iubire în univers, iar lucrurile devin pentru
el „altfel” şi sunt mai nuanţate. Va avea tendinţa chiar să ironizeze în
joacă această revelaţie “pentru începători”. Treptat va începe să
traiasca din ce în ce mai departe de acel principiu, revenind pe
nesimţite la o viziune profană, ascunsă în spatele unei conduite
imaginară de “sfânt”, de mare „înţelept” sau chiar (de ce nu ?!) se va
auto proclama cu o insidioasă lăudorăşenie Ghid (care culmea ridicolului
îi dă cu impertinenţă lecţii Ghidului spiritual de la care a învăţat
puţinul pe care îl ştie).
Dar
Ghidul spiritual va continua să se manifeste detaşat şi să aplice
pretutindeni acest principiu. Dacă interacţionează cu aspirantul şi
doreşte să-l corecteze, acesta va avea tendinţa să judece în
conformitate cu propria sa perversitate faptele Ghidului său spiritual
după interese umane limitate chiar abjecte şi, nu după principiul
universal al iubirii de la care doar el a abdicat fără să-şi dea seama,
în timpul când a făcut trecerea de la susţinerea directă a Ghidului la
rezultatele obţinute direct prin practica individuală. Mai ales atunci
lui i se pare că Ghidul spiritual acţionează mânat de interese personale
şi îi interpretează deformat şi răutăcios intenţia şi acţiunea de
corectare.
Iată numai o parte
dintre cele mai cunoscute teste cu care se confruntă aspiranţii avansaţi
pe calea spirituală. Aceste situaţii sunt cel mai adesea greu de
înţeles dacă nu avem şi punctul lăuntric de vedere, ele sunt greu de
înţeles mai ales pentru cei care nu se află încă la acel nivel de
practică şi realizare spirituală.
un articol preluat din Yoga Magazin nr. 66
yogaesoteric
iunie 2007
Practica Ghizilor spirituali nemuritori de prelungire a vieții
de Iulia Bontaş
Spiritul
Suprem ATMAN este etern sau, altfel spus, nemuritor. Egoul,
personalitatea efemeră, limitată a fiinţei umane este temporară și
parțială, fiind supusă devenirii. Trupul fiinţei umane poate fi un
templu al Spiritului real, divin sau doar o reşedinţă tranzitorie a
egoului, al falsului nostru eu. El poate împrumuta calităţile eterne și
nemuritoare ale spiritului sau, dimpotrivă, poate să trăiască în timpul
limitat al egoului. Alegerea ne aparţine întotdeauna.
Totalitatea
gândurilor, intenţiilor şi acţiunilor noastre este ceea ce ne definește
nu doar destinul, dar şi modul în care alegem să se desfăşoare curgerea
temporală a vieţii noastre. Şi, dincolo de derularea obiectivă a
evenimentelor vieţii, cu toţii ne-am confruntat cu siguranţă nu doar o
dată cu percepţii subiective asupra curgerii timpului, ce au pus uneori
sub semnul întrebării orice încercare de definire absolută a noţiunii de
timp.
Înţelepciunea supremă a
Ghizilor spirituali ce au atins atât desăvârşirea spirituală, cât şi
nemurirea fizică, corporală, ajungând astfel să trăiască perioade de
timp foarte îndelungate şi să părăsească această lume la voinţă, ca
urmare a unor necesităţi de ordin mult mai înalt decât simpla
îmbătrânire a trupului, a revelat, printre altele, şi anumite modalităţi
simple de prelungire a vieţii sau chiar de reîntinerire, ce pot fi cu
uşurinţă aplicate de fiinţele umane care, prin graţia lui Dumnezeu, au
avut şansa primirii unor astfel de iniţieri.
O
astfel de tehnică ce aparţine tradiţiei spirituale a Ghizilor
spirituali nemuritori este şi cea pe care o prezentăm în continuare. Ea
favorizează prelungirea duratei vieţii, generând simultan un proces de
reîntinerire.
Cu
siguranţă că unii dintre cititorii noştri sunt deja familiarizaţi cu
modalitatea de revelare a Sinelui Divin Atman folosind tehnica de
focalizare asupra cadranului unui ceas, în care se urmărește detaşat
procesul de rotaţie al limbilor ceasului, păstrându-se priza de
conştiinţă asupra momentului prezent şi a stării simple de fiinţare
descrise sintetic prin acel binecunoscut „eu sunt...“. Deloc
întâmplător, tehnica pe care o prezentăm în continuare recurge ca
modalitate de sprijin tot la cadranul unui ceas, însă de data aceasta se
va urmări o inversare a procesului de curgere a timpului, procesul de
rotaţie a limbilor ceasului fiind din acest motiv inversat. Altfel spus,
se va recurge la un proces de vizualizare a rotaţiei limbilor de ceas
în sens YANG.
Cheia
întregului procedeu constă dintr-o omologare a curgerii inversate a
timpului obiectiv, măsurat de rotaţia inversă a limbilor de ceas, cu
timpul subiectiv al persoanei ce realizează acest procedeu în
desfăşurarea sa inversă, pornind din momentul prezent, într-o derulare
inversă mergând către un moment temporal anterior pe care îl vom alege
în mod conştient ca ţintă temporală sau moment limită până la care dorim
să se realizeze procesul de reîntinerire (de exemplu vârsta de 16 ani,
aşa cum este cazul marelui Ghid spiritual Babaji).
Ca modalitate de realizare concretă a acestei tehnici, prezentăm în continuare succesiunea etapelor sale:
1. Consacrarea în mod total şi necondiţionat a fructelor acestui procedeu către Dumnezeu Tatăl.
2. Manifestarea clară şi fermă a intenţiei de prelungire a vieţii şi de reîntinerire folosind acest procedeu.
3. Metoda propriu-zisă:
a)
Se va vizualiza interior cadranul unui ceas ale cărui limbi descriu o
rotaţie inversă sensului obişnuit de rotaţie al acelor de ceas, altfel
spus o rotaţie în sens YANG.
b)
Se realizează apoi interior echivalarea între timpul obiectiv măsurat
cu ajutorul ceasului şi timpul individual subiectiv al persoanei care
realizează tehnica.
c) Se
vizualizează rotaţia inversă a acelor de ceas, măsurând astfel prin
această identificare timpul subiectiv al practicantului, care se
desfăşoară în sens invers. Pe toată durata desfăşurării acestui proces
vom păstra foarte clar în conştiinţă faptul că, de exemplu, o oră
măsurată pe ceas prin rotaţia acelor de ceas va însemna pentru noi ca
practicanţi o oră mai puţin în pocesul de desfăşurare subiectivă al
vieţii noastre, o zi măsurată prin desfăşurarea obiectivă a „ceasului
nostru YANG“ va însemna o zi mai puţin în curgerea subiectivă a vieţii
noastre etc.
d) Se va menţine
această vizualizare continuă a rotaţiei inverse a acelor de ceas până
când acest proces va decurge de la sine în fiinţa practicantului, fără a
mai fi angrenat mentalul conştient, în ritmurile universului.
4.
Revenirea gradată, conştientizând în final procesul de încetinire a
curgerii timpului subiectiv şi, prin aceasta, realizarea implicită a
procesului de reîntinerire şi prelungire a vieţii.
5.
Manifestarea unei stări profunde de recunoştinţă faţă de Dumnezeu
Tatăl, prin graţia căruia practica noastră este încununată de succes!
Citiți și:
yogaesoteric
23 iunie 2011
Can we get out of thiѕ and get back on thе right road.
RăspundețiȘtergereIn fact, at many homes, especially in the hot summer months, iced tеa is made in the morning in big jars and kept on the table all day
so that aany one can just grab a glass, pour himself some tea and enjoy it.
I'm a big fan of tea, and the health benefits and the
variety of subtle to robust flavors it providеs.
Also visit my page :: green Tea Diabetes