|
|
|
În anul 1960, pentru a-şi finaliza teza de doctorat în antropologie,
cercetătorul american Carlos Castaneda a plecat să studieze utilizarea
plantelor medicinale la indienii din sud-estul Americii. O documentare
nu prea uşoară, dar care i-ar fi adus gradul de profesor universitar.
Destinul a hotărât însă altfel. Într-o zi, cercetătorul a întâlnit un
indian bătrân din tribul yaqui, pe nume Juan Matus, care cunoştea foarte
bine cactuşii halucinogeni din deşert, numiţi peyotl - "planta
care încântă ochiul". Cercetarea etno-botanică s-a transformat într-un
parcurs iniţiatic. Juan nu era un simplu ţăran, ci un brujo
(vrăjitor), un "om al cunoaşterii", după cum 1-a definit Castaneda.
Indianul făcea predicţii şi vindeca bolile prin tehnici magice.
Propovăduind existenţa universurilor paralele cu al nostru, care pot fi
văzute printr-o anume utilizare a facultăţilor de percepţie, Juan Matus
i-a spus doctorului Castaneda că oricine poate, după exemplul şamanilor
din vechiul Mexic, să cunoască lumea energiei cosmice, intrând în alte
dimensiuni, înfruntând diferite fiinţe "inorganice" care locuiesc acolo.
La început, cercetătorul a fost circumspect faţă de tehnicile şamanice,
dar – când indianul i-a propus să-l iniţieze în vrăjitoria toltecă (pe
care iezuiţii spanioli nu reuşiseră să o suprime) – Castaneda a cedat,
devenind discipolul lui Matus. Astfel, antropologul a devenit
ucenic-vrăjitor.
Iniţiere şamanică
Iniţierile şamanice, care 1-au abătut de la cercetarea raţională,
1-au purtat pe Castaneda prin aventuri fantastice. Asemenea tuturor
începătorilor, Castaneda a trebuit la început să se elibereze de
universul său familiar (credinţe, obiceiuri si concepte) şi să accepte
existenţa unei alte lumi, la fel de reală, pe care ar fi putut să o
exploreze, supunându-se unei discipline riguroase, învăţând să-şi
stăpânească corpul şi să-şi proiecteze conştiinţa în afara sa, el a
intrat într-o lume iraţională, unde, după spusele sale, a vorbit cu
animalele, a comunicat cu vântul şi cu celelalte forţe ale naturii, a
văzut energia curgând prin filamente luminoase şi a înfruntat forţe
misterioase.
Apărută în 1968, teza sa de
antropologie - care i-a indignat pe oamenii de ştiinţă – a devenit
cartea unei întregi generaţii fascinată de experienţa psihedelică a
autorului şi de căutarea unei noi spiritualităţi. Foarte repede, ea a
inaugurat începutul unei aventuri fără precedent, care s-ar putea numi
"fenomenul Castaneda". Cărţile ulterioare, în număr de opt, au devenit
şi ele best-seller, spulberând recordurile de editare (opt milioane de
exemplare vândute!), atât pe cuprinsul Americii, cât şi în Europa. Ele
descriu întâlnirea sa cu zeul cactusului peyotl, transformarea în corb,
conversaţia cu un coiot, incursiunile în alte universuri şi practicile
pe care Juan îl punea să le execute - de exemplu, să coasă pleoapele
unei şopârle cu un ac făcut dintr-un spin de cactus...
Astfel de poveşti, curente în tradiţia şamanică, sunt
greu de acceptat pentru un cititor care vine din Europa. De aceea,
autenticitatea acestor cărţi-reportaj despre iniţierea în vrăjitorie a
stârnit multe controverse. Pentru unii, Castaneda nu era decât un
mistificator. Pentru alţii, numele său nu era decât un pseudonim, iar
opera sa – minciuna unui antropolog pus pe glume. Fără să luăm în
considerare aceste extreme (Castaneda şi-a obţinut, totuşi, doctoratul
la Universitate), mulţi erudiţi americani, specialişti în şamanism şi în
istoria indienilor din Mexic (etnologul Weston La Barre, Gordon Wasson
sau psihologul Richard de Mille) contestă validitatea cercetărilor lui
Castaneda. Ei pun la îndoială existenţa lui Juan Matus, pe care nimeni
nu 1-a văzut niciodată, nici măcar într-o poză. Departe de a frâna
entuziasmul cititorilor săi, aceste controverse l-au transformat pe
Castaneda într-o legendă vie. Mulţi îl consideră părintele noii
spiritualităţi americane, iar puternica revistă "Times" vorbeşte
despre prima întâlnire a lui Castaneda cu Juan Matus (era în anul 1960,
într-o staţie de autobuz din Arizona) ca despre un "eveniment literar
mai important decât întâlnirea lui Dante cu Beatrice pe malul râului
Arno" (!!!).
Vremea polemicii
Depăşind limitele comportamentului universitar, alianţa unui
antropolog cu un şaman mexican s-a transformat în fenomen social.
Prestanţa sporeşte credibilitatea personajului semifantastic al
bătrânului indian, prezentarea lumii şamanice făcută de către el.
Relatarea experienţelor magice fascinante şi în acelaşi timp
înspăimântătoare au deschis, în lumea mecanică, rutinieră, fără surprize
a cotidianului, o breşă prin care se întrevăd noi posibilităţi pentru
conştiinţa umană. O astfel de aventură îi va seduce întotdeauna pe
cititori.
Poveştile lui Castaneda furnizau detalii aşa de incitante,
încât cititorii doreau să intre cu toţii în lumea indianului Juan
Matus, în căutarea plantelor care să-i transporte în alte dimensiuni.
Ziarul "New York Times" a vorbit despre "mii de hippies
care au invadat Mexicul în căutarea ciupercilor magice". Pe când tinerii
occidentali îl căutau în van pe Matus pentru a deveni ucenicii lui,
cercurile antropologilor i-au declarat război lui Castaneda. În 1972,
scriitoarea Joyce Carol Oates afirmă că scrierile lui Castaneda sunt
nişte ficţiuni de calitate: „Sunt construite minunat. Dialogurile
sunt perfecte, iar personajul Juan Matus — de neuitat. Este vorba despre
un moment literar, dar niciodată despre adevăr şi ştiinţă".
Vieţi multiple
În timp ce lumea iconoclastă a erudiţilor vânează contradicţiile,
lacunele, invenţiile şi distorsiunile din cărţile lui Castaneda, acesta
pare să ignore impactul fantastic al operei sale. Executând ordinele
mentorului său indian, el începe o nouă viaţă sub numele de Joe Cortes
ca... bucătar. Munceşte de la ora cinci dimineaţa, doarme pe jos,
trăieşte ca cel mai sărac mexican. Scopul acestei discipline? Să scape
de orice urmă de orgoliu, să-şi şteargă vechea personalitate, pentru a-i
permite "omului cunoaşterii" să se dezvolte.
|
|
|
|
|
Dacă e să îi dăm crezare, Castaneda a dus această viaţă timp de
trei ani. Este adevărat? Imposibil de aflat. De când a devenit celebru,
Castaneda a încercat mereu (şi a reuşit) să se înconjoare de mister,
refuzând contactele de orice fel cu lumea, transformându-se într-un om
invizibil, ascunzându-se în dosul unor informaţii contradictorii. Şi de
data aceasta a urmat sfaturile profesorului său, care îi recomandase: "Puţin
câte puţin, trebuie să faci ceaţă în jurul tău. Trebuie să ştergi totul
pentru ca nimic să nu mai fie sigur. Problema ta constă în faptul că
eşti prea real. Trebuie să începi să te ştergi". Aceasta idee de mistificare i-a plăcut lui Castaneda: "Singurul mijloc de a evita plictiseala şi rutina vieţii este sa creezi un văl de ceaţă în jurul tău" (din cartea "Călătorie la Ixtlan"). Şi
Castaneda s-a învăluit perfect în ceaţă. Agentul său literar este
hărţuit de presă, dar nimeni nu poate sâ-1 intervieveze, să-1
fotografieze sau măcar să-1 întâlnească pe Castaneda. I-au trebuit 15
ani celebrului regizor Federico Fellini, care dorea să-i
consacre un film, pentru a obţine o simplă întâlnire... care a rămas
fără nici un rezultat. Singurul portret existent este din tinereţe. Când
postul de televiziune francez Canal + a comandat un reportaj despre
acest personaj mitic, echipa expediată dincolo de Ocean n-a izbutit să-1
descopere, dar asta n-a împiedicat realizarea unui film intitulat "Carlos Castaneda etcaetera", al
cărui erou era invizibil. Ignorând atacurile împotriva sa,
Castaneda şi-a urmat munca, indiferent la faptul că era considerat drept
nebun sau mincinos. Dar, puţin câte puţin, cărţile sale au dispărut din
raioanele pentru ştiinţă, ajungând în acelea destinate
science-fiction-ului (ultimele sale publicaţii nu au mai fost
considerate drept mărturii sau eseuri, ci romane). În 1973, prietenul
şi iniţiatorul său, Juan Matus, a murit. Dar nu oricum. Carlos
Castaneda s-a referit mereu la această dispariţie ireală: Matus împreună
cu cei 14 ucenici ai săi au sărit într-o prăpastie pentru a-şi lua
zborul cu corpurile lor devenite incandescente, arse de către focul
interior. Pentru el, a ajunge la o astfel de moarte – care poate fi
considerată o ascensiune şi pe care o numeşte "zborul abstract"
constituie scopul ultim al vieţii. Dorea foarte mult să ajungă acolo.
Timp de 30 de ani, din 1968 (anul publicării învăţămintelor lui
Matus) până în 1998 (27 aprilie, data oficială a morţii sale),
Castaneda a trăit înconjurat de un secret de nepătruns. Anunţul morţii
sale, făcut public doar pe 18 iunie 1998, însoţit de minciuni şi de
bizarerii, nu aduce nici o clarificare, ca şi cum ar fi vorba despre o
ultimă disimulare a urmelor. Notiţa publicată în "Los Angeles Times", pe
18 iunie 1998, a fost surprinzătoare. După afirmaţiile Deborei Drooz,
prietenă şi executoare testamentară a lui Castaneda, el a murit de un
cancer la ficat pe 27 aprilie, la domiciliul său din California
(Westwood), fără să fie îngropat. După incinerarea sa la Calver City, în
apropiere de Los Angeles, cenuşa i-a fost împrăştiata peste platourile
înalte mexicane. "Toată viaţa a fugit de celebritate, de aceea, la
moartea sa prietenii nu au considerat oportun să redacteze un comunicat
de presă", spune Deborah Drooz. Doi ziarişti de la "Los Angeles Times" au
încercat în van să elucideze misterul, întâlnindu-se cu avocatul lui
Castaneda şi cu agentul său literar. Au cercetat minuţios toate
registrele din Calver City, fără să găsească nici o urmă a decesului lui
Castaneda.
Viu sau mort?
Castaneda a declarat nu o dată că va muri asemenea mentorului său,
Juan Matus. Discipolii săi cred că a fost ars de "focul din interior",
la fel ca bătrânul indian. Există însă şi sceptici, care afirmă că
decesul este o nouă mistificare menită să sporească vânzarea cărţilor
aflată în reflux o dată cu dispariţia lui Matus. Pe de altă parte,
moartea lui Castaneda a promovat puternic „Tensegritatea" (acronim
de la "tensiune" şi "integritate"), o serie de tehnici fizice şi
exerciţii energetice care provin din faimoasa tradiţie toltecă, dar
cărora le lipseşte încântarea magică pe care o distila bătrânul vrăjitor
yaqui. Trei femei, toate titulare ale unui doctorat în antropologie,
deţin cheia enigmei; "trei vrăjitoare" care ar fi beneficiat de aceeaşi
învăţătură a lui Juan Matus şi ar fi fost foarte legate de el: Taisha Abelar, Florinda Donner – ambele şi-au publicat biografiile – şi Carol Tiggs. Aceasta
din urmă, o blondă seducătoare care pare de 35 de ani când de fapt are
peste 50, este cea mai enigmatică: se pare că a dispărut timp de 10 ani
de pe această lume, rematerializându-se într-o librărie, în văzul
mulţimii din Santa Monica, numită "Phoenix Bookstore", unde Castaneda
ţinea uneori conferinţe pentru câţiva fericiţi privilegiaţi. Această
poveste a transformat librăria într-un loc de pelerinaj şi Castaneda a
afirmat că, într-adevăr, Carol trăise în altă lume. Dar şi de data
aceasta este imposibil să deosebeşti mitul de realitate.
Afacerea Castaneda
Apariţia unei Carol Tiggs, "purtătoare de energii noi", i-a
determinat pe emulii lui Castaneda să purceadă la predarea directă a
vrăjitoriei toltece, sub forma unor seminarii. În prezent, maşinăria a
pornit din nou şi vinde în stilul american tehnici secrete şi pase
magice pentru a putea, asemenea lui Castaneda, să se
aventureze în alte realităţi.
Că Juan Matus a fost un
vrăjitor adevărat, depozitar al unei vechi tradiţii, sau o simplă
creaţie de-a lui Castaneda nu schimbă nimic din faptul că aceste două
personaje au modificat profund viziunea lumii pentru milioane de
cititori. Reală sau fictivă, alianţa lor a deschis Americii moderne şi
tehnologizate o poartă spre lumea şamanismului. Munca lui Castaneda a
dat naştere unui tip nou de cercetător, dornic să vorbească despre
spiritualitatea tradiţională şi despre vindecarea naturală. În rest,
imposibil să ştim daca Castaneda nu cumva trăieşte şi în prezent, ascuns
sub o falsă identitate sau daca, însoţit de Juan Matus, nu cutreieră
prin lumi fabuloase, populate de creaturi energetice extraordinare, aşa
cum le-a descris de atâtea ori în cărţile sale.
ANDREI CHERAN
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.