Momârlanii – urmaşii dacilor din Valea Jiului
Petru Olaru şi Petru Ititiesc în stâna muzeului momârlanilor
Petru Olaru şi Petru Ititiesc în stâna muzeului momârlanilor
+ zoom
Galerie foto (15)
Dar cine sunt, de fapt, momârlanii? DEX-ul traduce cuvantul momârlan cu “om prost, necioplit, bădăran”. În replică, unele surse fac trimitere chiar la limba latină, “momârlan” fiind compus din cuvintele “momo” (=ţăran) şi “lan” (=băştinaş), termenul fiind alterat în timp. De asemenea, momârlanii mai erau numiţi şi “jieni” datorita râului Jiu (amintit de Herodot şi de Ptolemeu ca Gilfil sau Gilpil) care străbate zona.
Urmele momârlanilor mai sunt păstrate în două muzee din Petroşani, două case autentice, vechi de peste 200 de ani. Aici, uneltele tradiţionale şi obiectele patrimoniale, donate de familii momârlăneşti, sunt expuse spre interesul turiştilor, dar şi al localnicilor, momârlanii fiind un subiect prea puţin abordat chiar şi în zonă.
La muzeul deschis anul trecut, amplasat în curtea bisericii Sf. Varvara, i-am întalnit pe Petru Ititesc şi Petru Olaru, doi momârlani get-beget, ajunşi la varsta de 85, respectiv 88 de ani. Îmbracaţi în portul popular, au fost încântaţi de invitaţie, fiind bucuroşi să evoce identitatea momârlanilor. Hainele păreau a fi luate din muzeu, momârlanii îmbrăcându-se din ce în ce mai rar în straiele specifice lor. Totuşi, de câte ori se iveşte ocazia, un momârlan conştient şi mândru de valoarea identităţii sale le îmbracă fără să stea pe gânduri, de multe ori fiind mai mult decât fericit să le şi descrie: cioareci albi, strâmţi, din lână, cămaşă albă cu linii subţiri colorate, orizontale, brâu lat din piele, opinci din piele, cu vârf ascuţit, sau cizme, în cazul celor mai tineri.
Interiorul bisericii Sf. Varvara, frecventată de comunitatea momârlănească
Aflaţi în curtea bisericii, cei doi au respectat tradiţia şi au călcat
pragul locaşului sfânt. Deşi cultura momârlănească păstrează manifestări
păgâne precreştine, cum ar fi îngropatul morţilor în curtea casei,
nedeile sau colindul Piţărăilor din Ajunul Crăciunului, o festivitate
care pare să îşi aibă originile în perioada dacică, momârlanii au fost
receptivi creştinării, fiind foarte apropiaţi de biserică. Aici,
momârlanii au ocazia să îl întâlnească pe preotul Octavian Pătraşcu, cel
care de ani buni susţine această comunitate prin aportul adus în cadrul
celor trei biserici frecventate de aceştia. În demersul său, preotul nu
a reuşit să-i dezveţe pe momârlani de obiceiurile păgâne. Unul dintre
cele mai impresionante este spovedirea la brad: momârlanul se închină
lângă brad, după ce a îngenuncheat, îl îmbrăţişează şi îşi spune
păcatele. Dacă nu găsesc niciun brad în apropiere, momârlanii se
spovedesc la orice alt copac, considerându-i sacri. În plus, de fiecare
dată când taie un copac, momârlanii se închină, îl sărută şi abia apoi
îl taie.
Petru Olaru – 88 de ani de viaţă strâns legată de tradiţia şi de crezul momârlănesc
Petru Ititesc îmbrăcat în portul popular momârlănesc, putându-se observa caracteristicile hainelor
Totuşi, cei doi Petru erau nerăbdători să viziteze muzeul, casa
momârlănească care spune şi povestea lor. Casa, cu două încăperi, aduce
aminte de arhitectura dacică: fundaţie din piatră; pereţi din bârne din
lemn, dispuse orizontal, cu izolaţie din pământ galben, bălegar de cal
şi paie, pusă peste nuiele; podea din pământ bătut; acoperiş din
şindrilă. Muzeul a fost creat la iniţiativa părintelui Octavian
Pătraşcu, casa-muzeu fiind adusă de pe dealurile zonei Livezeni direct
în curtea bisericii Sf. Varvara. De asemenea, tot aici şi-a făcut
apariţia şi familia Gălăţăn (nume frecvent printre momârlani), cea care
se ocupă de celălalt muzeu al momârlanilor.
Petru Olaru s-a dovedit a fi de necontenit, cântând pe toată durata vizitei
Petru Ititesc în “casa veche”, după cum numesc momârlanii puţinele case autentice rămase
Interiorul îl mişcă pe Petru Olaru, fluieraş recunoscut printre
momârlani, iar cântece şi strigături vibrează prin fluier şi glas. “Nu
mai sună bine!”, spune Petru, aflat în prima încăpere a casei, dând vina
pe vârstă şi pe degetele care nu îl mai ascultă. Celălalt Petru,
Ititesc, refuză fluierul. N-a mai cântat de mult timp, renunţând la
fluier după moartea fiului său.
Dana reprezintă noua generaţie a momârlanilor
Doamna Ileana nu a uitat meşteşugul fusului
Dincolo, în cea de-a doua cameră, alţi invitaţi se bucură de vizita la
muzeu. Cu origini momârlăneşti, Dana şi doamna Ileana se bucură de
obiectele momârlăneşti expuse în muzeu: război de ţesut, fuse, vase din
lut, lămpi cu petrol, precum şi o ladă pentru zestre. Pe lângă lada cu
zestre, obicei cunoscut în mai multe zone ale ţării, momârlanii respectă
şi tradiţia transilvăneană legată de invitaţia la nuntă. Un membru din
cele două familii implicate era trimis să străbată satul călare,
trebuind să le ofere celor invitaţi “plosca de nuntă”, plină cu ţuică,
din care aceştia beau o înghiţitură în cazul în care acceptau invitaţia.
Petru Olaru cântă chiar şi in stână, amintindu-şi, împreună cu Petru Ititesc, de perioada când urcau la munte cu oile
Petru Olaru întrerupe cântecele, îndemnându-ne să ieşim din casă.
Părăsind-o, preotul Octavian Pătraşcu nu ezită să direcţioneze vizita
spre o altă parte a muzeului: o stână din lemn de brad nemţesc, din
perioada regelui Ferdinand, adusă şi ea de pe munte. Stâna se comportă
precum un portal spre zeci de ani în urmă, unde cojocul, căldarea şi
untarul sunt la ele acasă. Provocat din nou de mediul momârlănesc,
fluieraşul Olaru, fără şovăială, porneşte o nouă serie de cântări,
dovedind că este încă în formă.
Petru Olaru şi Petru Ititesc la masa organizată la biserica Sf. Varvara
Vizita se încheie cu o masă organizată pentru momârlanii prezenţi, în
subsolul bisericii. “Noi nu aveam furculiţe când eram tineri”. Petru
Ititesc aprobă spusele prietenului său, amintindu-şi cu mândrie că şi
momârlanii au ajutat la construcţia bisericii. Revigorat de vinul produs
la biserică, Petru Olaru îşi reia rolul de muzicant; într-un ton mai
trist de această dată, interpretând un cântec pentru înmormântare.
Umorul momârlănesc nu întârzie să apară: “Pe ăsta îl ştii mai bine!”.Referitor la moarte, momârlanii au o viziune deosebită asupra acesteia. Având casele situate departe de cimitire, înmormântările aveau loc chiar în curte. Acest obicei îi lega, până nu demult, de casă, refuzând să o vândă din cauza (sau datorită) rudelor îngropate în cimitirul familial, motivând că nu doresc să îşi vândă strămoşii şi părinţii. O altă cutumă este legată de moartea flăcăilor, momârlanii obişnuind să fixeze un brad împodobit lângă mormânt.
Petru Olaru îşi reîntâlneşte prietenii în fotografiile de la muzeu
Entuziasmaţi de reîntâlnirea spiritului momârlănesc, Petru Ititesc şi
Petru Olaru acceptă deplasarea până la cel de-al doilea muzeu, situat în
satul Slătinioara, parte a Petroşaniului. Muzeul păstrează aceleaşi
caracteristici: casă cu două încăperi, plină cu unelte, straie,
ornamente şi fotografii vechi de zeci de ani. Petru Olaru recunoaşte
imediat câţiva prieteni şi câteva cunoştinţe în instantaneele monocrome:
“Îi cunosc, cum să nu?”.
Petru Ititesc, Petru Gălăţan şi Petru
Olaru. Se observă alăturarea elementelor creştine, icoana, cu cele
păgâne, ciucurii steagului piţărăilor
Relaţiile strânse dintre momârlani s-au deteriorat însă în ultimii ani,
renunţându-se şi la obiceiul căsătoriilor doar între tineri momârlani.
Acum, puţini dintre ei îsi mai cunosc originile, istoria şi tradiţia,
puţini le mai respectă, iar comunitatea se macină din interior, dar şi
din cauza erei în care trăim. În oraşele Văii Jiului cu greu poate
cineva să observe un momârlan, singurele ocazii fiind dimineţile în care
momârlancele coboară călare de la munte, mergând să vandă lapte “la
blocuri”, unde locuiesc “barabele”, nume atribuit orăşenilor încă din
perioada austro-ungară, folosit şi astăzi.Rămâne de văzut cat vor mai reuşi cei bătrâni să menţină acest stil de trai şi cât de mult vor reuşi să-şi influenţeze urmaşii. În schimb, muzeele şi poveştile rămân, precum şi colibele şi stânele momârlanilor situate “la pădure”, după cum obişnuiesc să spună, care vor mai aminti pentru câţiva ani de faptul că Valea Jiului este una dintre zonele în care au rămas şi şi-au avut continuitatea dacii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.