UN MIT CARE JUSTIFICA IMPERIALISMUL RUSESC – Sfânta Rusie
Sfânta Rusie – mitul care justifică imperialismul rusesc
Circulă frecvent, obositor de-acum, în spațiul nostru ortodox, ideea
revenirii sub protectoratul “maicii” Rusii. Susținătorii acestei idei
prezintă argumentele: decăderea morală a Occidentului, decăderea
economică a aceleiași lumi apusene, care urmează – nu-i așa? – primei,
dreapta credință- ca a noastră – a rușilor, (pseudo)profeții care dau ca
sigur că, în “vremurile din urmă”, țările ortodoxe din estul Europei se
vor coaliza în jurul Moscovei, cea de-A Treia Romă.
Această rezolvare simplistă a crizei spirituale și, dacă vreți, și
identitare, nu este o noutate, ea fiind vehiculată și în alți ani, mai
vechi sau mai noi, în funcție de interesele și spaimele vremii.
Și, cum mijloacele media de azi au darul de a amplifica și spaimele
și interesele, iată că soluția a revenit în actualitate, susținută mai
ales, alt “dar” al “mediei”, de persoane inconștiente de calitatea
spuselor lor.
Fiind puțin ironic, aș putea spune că, la cum merg lucrurile în
societate și în Biserică, o predare în față oricui ar fi mai benefică
decât să lâncezim în tarele noastre, în care părem veșnic anchilozați.
Totuși, o apropiere de Rusia nu e mai puțin păguboasă decât girarea
actualului sistem “democrat”.
Sigur, prin apartenență la aceeași credință ortodoxă avem mai multe
în comun cu rusul ortodox decât cu neamțul protestant, dar asta nu
înseamnă că liderii ruși ar fi mai înduhovniciți sau mai corecți. Am
experimentat deja, pe propria piele, “protectoratul rus”. Mai puțin,
poate, cei care-l cheamă.
Deși pe acest subiect s-ar putea scrie balșoi, iată de fapt cum stau lucrurile !
Pe plan politic, ieri
Atât perioada premergătoare cât și cea
următoare căderii Constantinopolului a fost marcată de evenimente
notabile, deopotrivă politice și bisericești.
Anul 1462 marchează începutul eliberării
rușilor de sub dominația mongolă, independența obținându-se definitiv în
1480, odată cu respingerea ultimului atac tătar. Ivan al III-lea supune
și celelalte cnezate rusești, pentru ca, în 1495, să fie proclamat
cneaz al întregii Rusii.
În recunoașterea acestui titlu, precum și
din căsătoria, în 1472, cu nepoată ultimului împărat bizantin, mulți au
văzut o continuare a imperiului bizantin în acest spațiu. Se vorbește
acum de țarul Rusiei ca de singurul împărat creștin liber, ce are
menirea de a elibera popoarele ortodoxe și a le aduna în jurul său.
Apare deci, ideea, unui mesianism rusesc, idee care va dăinui până astăzi, indiferent de cine a stat la cârma țării.
O altă întâmplare care a alimentat
mesianismul a fost Conciliul unionist de la Ferrara-Florența(1438-1439),
unde, bizantinii, confruntați cu amenințarea turcească, în speranța
unui ajutor financiar și militar din partea papei, i-au acceptat
supremația. Uniația nu a fost adoptată de către poporul dreptcredincios.
Regretată ulterior de semnatarii ortodocși, nu a fost pusă în practică,
rămânând un simplu act politic.
Totuși, înțelegerea a fost socotită ca un
act de trădare și de decădere a bisericii constantinopolitane. Toate
acestea au făcut ca Moscova să devină o potențială “nouă Romă”, mai mult
prin decăderea celor dinainte decât prin întrunirea unor criterii
obiective istorico-spirituale. De altfel, la acea vreme, rușii nu aveau
patriarhia lor, ci doar un mitropolit supus patriarhiei ecumenice.
Petru cel Mare Lenin
În 1720, țarul Petru cel Mare
desființează Patriarhia Moscovei și o supune celei din Constantinopol.
Așa va sta până în 1917, când, bolșevicii, în frunte cu Lenin, o
reînființează. Ce s-a întâmplat?Ei doreau să impună comunismul întregii
lumi și să împlinească visul (numai politic) al “noii Rome”, înființarea
patriarhiei fiind un semn de emancipare, de autoritate.Statul avea să
supună Biserică și s-o folosească drept paravan pentru acțiunile
imperialiste, ca o contrareacție față de occidentul capitalist.Cum
altfel se poate interpreta gestul unor atei precum Lenin și compania?
A Treia Romă sau Fata Morgana
Pe plan religios ieri
Sinodul unionist tâlhăresc, destrămarea
imperiului (creștin) bizantin, expansiunea otomană au creat îngrijorare
în rândul populației ortodoxe, majoritară în aceste locuri. Perspectiva
ajungerii fie sub dominație păgână, fie sub dominație catolică, prima
fiind de preferat celei de-a doua, reprezenta nu numai acceptarea unui
rău, ci chiar sfârșitul lumii, mai ales că interpretările scripturistice
de atunci îl anunțau ca iminent (anul 7000 de la facerea lumii,
coincidea cu perioada căderii Bizanțului).
În aceste condiții nu este de mirare că
primii care s-au grăbit să fericească țarul și să paseze succesiunea
noii Rome, Moscovei, au fost dintre monahi. Astfel, Zosima, mitropolitul
de pe vremea țarului Ivan al III-lea, l-a numit pe acesta “nou împărat
Constantin al noului Constantinopol”, în timp ce mitropolitul Macarie îl
încoronează pe Ivan IV cel Groaznic, în 1547, după tradiția bizantină.
Însă, de departe cel mai polemizat text
despre noua Romă aparține monahului Filotei din Pskov care pretinde să
fi deslușit din “cărțile sfintei (noastre) credințe” destinul deosebit
rezervat noului imperiu creștin.
De remarcat că sintagmă “A Treia Romă”, cu
tot cu urmările sale, a fost inventată și alimentată de mediul
bisericesc. Țarii erau aclamați și adulați ca niște apostoli, campaniile
militare erau firești, totul în numele unor “tâlcuiri” ezoterice.
Ivan cel Groaznic
“Simfonia” Stat-Biserică, astăzi
Alain Besançon, un cărturar francez (bun catolic,
după cum reiese clar din textul sau) e supărat pe ruși. Și pe ai săi,
francezi, naivii care au mușcat din momeala întinsă. Cunoscător al
Rusiei, o descrie dur în eseul “Sfânta Rusie”, publicat recent la
Humanitas.
O acuză de mistificarea adevărului, de minciună în chip ordinar. Nu
lipsesc, fapt firesc atunci când pomenești de Rusia, nici remarcile la
adresa credinței.
Deși radiografia pe care o face ortodoxiei este deseori confuză sau
chiar eronată (pare un ignorant în materie de istorie bisericească
universală, teologie și morală ortodoxă) oferă, totuși, detalii
interesante despre modul practic în care percep rușii, nu toți, desigur,
religia. Obsedați nu numai de glorie, ci și de măreție, ambivalența și
extremismul se manifestă din plin și în acest plan.
Plecând de la aceste observații personale, necunoscând ortodoxia în
ansamblul ei, Besançon ajunge să-i nege existența exercițiului personal
al virtuții…
Încă din start, el invocă mirajul acestui spațiu geografic, “focarul
unei multitudini de iluzii diverse și adesea opuse”. Cu toate că mai
tot timpul, Rusia a fost cufundată în sărăcie și mizerie, s-au găsit
mereu “consolări” cum le numește el: de la puritatea credinței, căldura
sufletului până la utopia comunistă, și, insistând asupra acesteia din
urmă, care ne interesează și pe noi mai mult, remarcă surprins că, în
Rusia postcomunistă, nu s-a schimbat nimic decât decorul, modern în
aparență, dar imperialist în esență, că aceleași cadre ce odinioară erau
în slujba ideologiei comuniste folosind limbajul de lemn, astăzi
servesc ideologia neocomunistă folosind un limbaj instrumentalizat
pentru camuflarea realității, speculând sentimente populiste: vor să
treacă drept credincioși și patrioți. Sună familiar? Nu?!
Această schimbare de cadre, nu și de gândire, s-ar datora exclusiv
imperialismului rusesc. Astfel, deși în RDG, spre exemplu, s-a înlocuit
tot, “până la ultimul robinet”, în Rusia a fost de-ajuns să se revină la
“vechiul decor”.
Sufletul comunist n-a fost purificat. “Babușka grasă a slăbit în
timp record, a căpătat siluetă de manechin și se străduiește să se
îmbrace după modă new-yorkeză” (pag.16). Dar mentalitatea nu s-a
schimbat și nici oamenii de la putere.
Dacă astăzi spiritul vremii este altul, barbaria imperialismului
trebuie și ea mascată. Așa se face că America invadează alte popoare în
numele păcii, democrației, libertății, deși nu se sfiește să-și
denumească grotesc unele intervenții, ca “șoc și groază”.
Chiar și așa, însă, tot e mai puțin groaznic și șocant, decât să
declare război în numele vanității. Cultura vestică, inclusiv
spiritualitatea, altoite fiind pe dreptul roman, conferă astfel de măști
unor acțiuni în esență imperialiste, în timp ce rușii se vor justifica
altfel.
Simfonia dintre Stat și Biserică a fost singurul factor autentic de
coeziune și progres, ce a făcut din Imperiul Bizantin, cel mai longeviv
și mai evoluat, chiar dacă nu perfect, imperiu. Astăzi se mimează
aceeași “simfonie” pentru a întreține un imperiu politic-administrativ,
Biserica având rol de portavoce.
Vi-l puteți imagina pe Putin, sau Obama sau vreun Escu de-al nostru,
ducând în spate, desculț, în haine sărăcăcioase, Crucea Domnului, pe
drumul Golgotei, așa cum a făcut în 628, împăratul bizantin Heraclie,
după ce a recuperat-o de la perși?
Poate doar dacă vreunul din consilierii lor i-ar convinge că ar da bine la public, pentru electorale.
Autor: Liviu Daniel
nr.11(201) noiembrie 2013
About these ads
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.