Părintele Arsenie Boca  - un Serafim de Sarov al României
de Adrian Badea
În curând, 
pe 28 noiembrie se împlinesc 18 ani de la trecerea, ca martir, in lumea 
de dincolo a Părintelui Arsenie Boca. Părintele Arsenie Boca a fost, aşa
 cum depun mărturie cei care au avut privilegiul de a-l cunoaşte, cel 
mai mare duhovnic creştin român din secolul trecut. Se spune că avea 
darul clarviziunii şi că, atunci când mergeai la el, îţi spunea cum te 
cheamă, pentru ce ai venit şi îţi povestea toată viaţa înainte ca tu să 
scoţi vreo vorbă. Nu de puţine ori cei prezenţi erau martorii unor 
miracole.
Dincolo de faptul că s-a format şi a 
trăit în sânul cultului creştin ortodox, Părintele Arsenie era un spirit
 universal şi superior. Prin ceea ce propovăduia îi îndemna pe numeroşii
 oameni care îi cereau îndrumarea şi sprijinul să caute acea înţelegere 
superioară pe care, spunea Părintele, "o câştigăm numai în spiritul 
liber al lui Iisus". 
Aşa cum reiese şi din 
însemnările şi mărturiile de mai jos, Părintele Arsenie Boca a fost o 
dovadă vie a faptului că înţelepţii au o lume comună.
"Maica 
 Domnului, îţi cer un copil, fie parte bărbătească fie parte femeiască, 
care să îţi slujească ţie, Maicii Domnului şi Domnului Iisus Hristos. Nu
 pentru mine îl cer"
Părintele Arsenie Boca 
(având numele de botez Zian) s-a născut la 29 septembrie 1910 în Ardeal,
 la Vaţa de Jos, şi a fost singurul copil al unei familii de oameni 
înstăriţi şi credincioşi: "Când eram copil, în casa mamei mele era o 
icoană a Maicii Domnului care-mi plăcea foarte mult. Odată am întrebat-o
 pe mama: -De ce îmi place aşa de mult acea icoană? Iar ea mi-a spus: - 
Ei, dragul meu, cât te-am purtat în pântece, foarte mult m-am uitat şi 
m-am rugat la această icoană.”
„Mama mea când a rămas însărcinată cu mine s-a uitat la icoana Maicii Domnului şi a pictat-o în inima ei. A pictat-o rugându-se la Maica Domnului, cum se rugau Sfinţii Ioachim şi Ana: "Maica Domnului, îţi cer un copil, fie parte bărbătească fie parte femeiască, care să îţi slujească ţie, Maicii Domnului şi Domnului Iisus Hristos. Nu pentru mine îl cer". După ce-am terminat studiile, mama credea că am să mă stabilesc ca orice om la casa lui. Când a aflat ce intenţii aveam mi-a luat capul în mâini, m-a sărutat şi m-a binecuvântat zicându-mi: -O, dragul meu şi scumpul meu, de când mă rog eu pentru asta!"
„Mama mea când a rămas însărcinată cu mine s-a uitat la icoana Maicii Domnului şi a pictat-o în inima ei. A pictat-o rugându-se la Maica Domnului, cum se rugau Sfinţii Ioachim şi Ana: "Maica Domnului, îţi cer un copil, fie parte bărbătească fie parte femeiască, care să îţi slujească ţie, Maicii Domnului şi Domnului Iisus Hristos. Nu pentru mine îl cer". După ce-am terminat studiile, mama credea că am să mă stabilesc ca orice om la casa lui. Când a aflat ce intenţii aveam mi-a luat capul în mâini, m-a sărutat şi m-a binecuvântat zicându-mi: -O, dragul meu şi scumpul meu, de când mă rog eu pentru asta!"
În perioada liceului, la Brad, s-a 
remarcat prin profunzimea gândirii şi simţirii sale. Şi-a continuat 
studiile la seminarul teologic din Sibiu, apoi şi-a susţinut licenţa la 
Cernăuţi. Pentru că avea o înzestrare artistică deosebită, a fost trimis
 la Bucureşti unde a urmat Şcoala de Belle Arte. A treia facultate pe 
care a urmat-o a fost medicina, timp de trei ani, după  care a fost 
trimis de mitropolitul Bălan la Sfântul Munte Athos, la schitul românesc
 Prodromul, al cărui conducător spiritual era pe atunci un părinte cu 
mare forţă spirituală, Antipa Dinescu. 
Scurta 
perioadă petrecută acolo a fost prilejul unor experienţe spirituale de 
excepţie.  Se spune că acolo ar fi dat de un duhovnic aspru, care i-a 
zis: "Mă, tu nu eşti în stare de nimic! Nici la măturat nu eşti bun!", 
la care tânărul şi-a spus în sinea lui: "Aici e de mine, la ăsta stau!” 
Încă din prima tinereţe se simţea la el vocaţia asumată a celui ce mai 
tîrziu avea să proclame: „Măi, nu toţi cei din lume se prăpădesc, nici 
toţi cei din mănăstire se mântuiesc...Unii  dintre călugări nu sunt 
călugări, ci cuiere de haine călugăreşti... De vrei să te faci călugăr, 
fă-te ca focul!" Din frânturile povestite de Părintele Arsenie, se ştie 
că acolo a postit vreme de 40 de zile neîntrerupt şi că a avut o 
experienţă profund iluminatoare.
Un apropiat al 
său mărturiseşte: "Astfel, când s-a întors la Mănăstirea "Sâmbăta", era 
cu totul alt om: căpătase darul acela al său faimos, al proorociei, şi 
puterea lui cea mare, că dacă se uita la tine, te cutremurai şi te 
umileai pe loc. Şi-ţi ştia pe dată toate gândurile şi numele, fără să te
 cunoască, şi faptele toate, păcătoase sau bune, că nu puteai să 
le-ascunzi. Aşa s-a schimbat viaţa Părintelui Arsenie, şi mai apoi, 
vieţile noastre, pe lângă a sa." 
A fost închinoviat la Mănăstirea Sâmbăta de Sus, în vara aceluiaşi an, pentru ca în anul următor să fie tuns în monahism primind numele călugăresc de Arsenie (în greacă însemnând "Cel plin de bărbăţie") şi să înceapă ceea ce s-a numit "mişcarea de reînviere duhovnicească de la Sâmbăta", acea "bulboană spirituală uriaşă" în faţa căreia Nichifor Crainic exclama: "Ce vreme înălţătoare cînd toată ţara lui Avram Iancu se mişcă în pelerinaj, cântând cu zăpada până la piept, spre Sâmbăta de Sus, ctitoria voievodului martir [Constantin Brâncoveanu]!". Pe fondul acestei efervescenţe spirituale, îi scria unui fost coleg de liceu: "M-am înhămat la carul unui ideal cam greu: transformarea omului în Om, fiul mai mic al lui Dumnezeu şi frate al Fiului Său mai mare. Însă toate idealurile mari au în ele ceva paralizant: nu te lasă să te preocupi de nimicurile acestei vieţi."
A fost închinoviat la Mănăstirea Sâmbăta de Sus, în vara aceluiaşi an, pentru ca în anul următor să fie tuns în monahism primind numele călugăresc de Arsenie (în greacă însemnând "Cel plin de bărbăţie") şi să înceapă ceea ce s-a numit "mişcarea de reînviere duhovnicească de la Sâmbăta", acea "bulboană spirituală uriaşă" în faţa căreia Nichifor Crainic exclama: "Ce vreme înălţătoare cînd toată ţara lui Avram Iancu se mişcă în pelerinaj, cântând cu zăpada până la piept, spre Sâmbăta de Sus, ctitoria voievodului martir [Constantin Brâncoveanu]!". Pe fondul acestei efervescenţe spirituale, îi scria unui fost coleg de liceu: "M-am înhămat la carul unui ideal cam greu: transformarea omului în Om, fiul mai mic al lui Dumnezeu şi frate al Fiului Său mai mare. Însă toate idealurile mari au în ele ceva paralizant: nu te lasă să te preocupi de nimicurile acestei vieţi."
Călare, cu căruţele 
sau pe jos, sute şi  mii de oameni veneau la Mănăstirea Sâmbăta să-l 
vadă pe Părintele Arsenie. Acesta îi ducea pe cei care veneau să se 
spovedească şi să se împărtăşească pe un platou din preajma unui izvor 
cu apă sfinţită, unde le cerea să rămână 7 zile şi 7 nopţi, timp în care
 mâncau doar pâine şi miere. În timpul acesta ascultau cu toţii predici 
şi se rugau împreună cu Părintele. Cine mânca altceva, slănină sau 
mâncare de dulce, trebuia să plece de pe acel platou. Dimineaţa, 
Părintele venea în chiliile unde credincioşii dormeau împreună, ca 
fraţii, şi alegea pe câţiva dintre ei. Pe aceştia îi spovedea, apoi le 
dădea sfânta împărtăşanie.
În timpul războiului,
 la Părintele Arsenie veneau o mulţime de oameni, mai ales băieţi 
înainte de plecarea pe front. Unora le spunea: "Sufletul vostru umblă pe
 alte drumuri, duceţi-vă după el". Îi  simţea că nu erau cu sufletul la 
biserică; pentru ei, pelerinajul era formal. Altora le spunea, în 
schimb: "Da, veniţi!". Îi primea în biserică şi le ţinea o slujbă. Apoi,
 unora le dădea sfânta cruce să o sărute, iar altora nu; pe unii îi 
dădea cu sfântul mir, iar pe alţii nu. La un moment dat, unul dintre ei 
l-a întrebat: "Părinte, de ce la unii le dai să sărute sfânta cruce, iar
 la alţii nu, pe unii îi dai cu mir, iar pe alţii nu?" El a răspuns: 
"Copile, cei cărora le dau sfânta cruce nu se vor mai întoarce acasă. 
Voi o să vă întoarceţi şi o să ne întâlnim din nou". Şi aceştia, 
într-adevăr, s-au întors.
Este greu de imaginat 
acum, după aproape şaptezeci de ani, fascinaţia pe care o exercita 
Părintele Arsenie Boca, prin harul său, asupra miilor de credincioşi. Se
 spune că era căutat mai ales pentru că se îngrijea cu adevărat de 
sufletul oamenilor. Era preocupat ca omul să se întoarcă spre credinţă 
şi să ducă o viaţă plăcută lui Dumnezeu.  
Mulţi îl compară pe 
Părintele Arsenie Boca chiar cu Sfântul Serafim de Sarov. În acest sens 
un apropiat al său spunea: "Părintele Arsenie pomenea de Sfântul Serafim
 de Sarov. Ceea ce a făcut Sfântul Serafim pentru neamul lui, pentru 
ruşi, pentru Rusia, eu cred că  Părintele Arsenie a făcut pentru neamul 
nostru românesc, pentru români, adică ne-a deschis nouă ca români calea 
spre Dumnezeu, ne-a ţinut şi ne-a întărit în secolul al XX-lea, la 
mijlocul secolului, după  război, când urma să vină prigoana."
Din
 cauza influenţei pe care o avea asupra oamenilor, încă din perioada de 
dinainte de război, era suspectat de regimul politic crezându-se că 
organizează ceva subversiv. După război, această teamă a conducătorilor 
politici ai ţării a crescut. În vremurile de restrişte care s-au abătut 
odată cu instalarea regimului comunist, Părintele şi-a continuat 
netulburat misiunea de îndrumător spiritual. Era o perioadă în care era 
nevoie de miracole pentru a scăpa de persecuţiile autorităţilor de 
atunci, care loveau în tot ce afecta ideologia comunistă, iar Părintele 
era într-adevăr omul prin care Duhul Sfânt făcea minuni şi de aceea era 
tot mai căutat.
După cum mărturiseşte maica 
stareţă de la Prislop: "De la nivelul lui se cobora şi  putea să 
vorbească  pe limba fiecăruia. Pe de o parte te atrăgea, iar pe de altă 
parte îţi  răscolea conştiinţa. Te făcea să stai la locul tău, îţi  
arăta unde eşti tu, faţă de unde ar trebui să fii. Cred că asta este 
sfinţenie".
Vacanţele spirituale pe care 
studenţii le făceau după 1946 la Sâmbăta Părintelui Boca reprezentau şi 
ele un pericol pentru intenţiile de viitor ale comuniştilor pentru 
generaţiile tinere, pentru educarea acestora în spiritul socialist şi 
clădirea "omului nou".
Avea darul rugăciunii, 
îşi vedea şi propriul viitor, suferinţele şi arestarea, dar nu se 
tulbura prea tare. Ştia că pentru mântuire trebuie să le înduri pe 
toate, sfătuindu-i pe credincioşi să rabde, să accepte senini vrerea lui
 Dumnezeu. Ceea ce îi sfătuia pe alţii  făcea şi el. Ajutându-i 
creştineşte pe luptătorii anticomunişti din Munţii Făgăraşului, 
Părintele a intrat în vizorul Securităţii, fiind arestat pentru prima 
oară în 1948. În timpul arestului în beciul Securităţii la un moment dat
 gardianul l-a găsit afară în faţa celulei, cu lacătul de la grilaj 
desfăcut. „Nu te teme. Nu plec nicăieri. Nu vreau să pătimeşti din cauza
 mea. Ai doi copii şi o femeie bolnavă”. Gardianul a încremenit. Toate 
cele spuse de Părintele Arsenie erau adevărate. 
Renumele Părintelui se răspândise deja în tot Ardealul. La Sâmbăta şi, mai apoi, la Prislop, veneau în continuu o mulţime de oameni, fie de sărbători, fie în timpul săptămânii. De aici au pornit şi duşmăniile care l-au urmărit toată viaţa: prigoana, alungarea din monahism, exilarea lui lângă Bucureşti, la Drăgănescu, în haine lumeşti, ca simplu şi umil zugrav de biserică.
Renumele Părintelui se răspândise deja în tot Ardealul. La Sâmbăta şi, mai apoi, la Prislop, veneau în continuu o mulţime de oameni, fie de sărbători, fie în timpul săptămânii. De aici au pornit şi duşmăniile care l-au urmărit toată viaţa: prigoana, alungarea din monahism, exilarea lui lângă Bucureşti, la Drăgănescu, în haine lumeşti, ca simplu şi umil zugrav de biserică.
Mutat forţat de la 
Sâmbăta la Prislop, a devenit stareţ acolo, iar după ce sălaşul s-a 
transformat în mănăstire de maici, a rămas în continuare ca duhovnic 
până în 1959, când comuniştii au desfiinţat mănăstirea. Între timp mai 
fusese încă o dată arestat şi dus la canal, unde a rămas aproape un an 
întreg. A urmat pribegia la Bucureşti, ca simplu pictor bisericesc, 
ţinut mereu sub supravegherea celor care aveau puterea politică. În 
legătură cu aceasta  iată ce declara unul din apropiaţii Părintelui din 
acea perioadă: "Că ştiţi dumnevoastră, pe timpul lui Ceauşescu, 
Părintele Arsenie a fost marginalizat chiar de către cei din cadrul 
Bisericii şi nu l-a ajutat nimeni şi a suferit foarte mult. Chiar şi 
spune Părintele: "Dacă vrei să-l urmezi pe Hristos trebuie să pătimeşti 
ca Hristos". Ce vreţi mai mult ca asta?"
Ultima 
parte a vieţii şi-a petrecut-o în aceste două locuri: Drăgănescu (unde, 
începînd din 1968, a pictat biserica timp de 15 ani, lăsându-ne o 
adevărată "predică în imagini") şi Sinaia (unde, din 1969, şi-a avut 
chilia şi atelierul de pictură în care obişnuia să se retragă tot mai 
des şi unde a şi închis ochii în pragul iernii lui 1989 la vîrsta de 79 
de ani).
În ultimii ani de viaţă 
Părintele Arsenie era complet detaşat. Vorbea exact ca un trimis al lui 
Dumnezeu, care nici nu se plânge şi nici nu ia parte la bucuriile 
efemere ale acestei lumi. Avea o răspundere serioasă, apostolească şi o 
autoritate spirituală extraordinară. Cuvântul lui îţi pătrundea până în 
inimă şi simţeai că-ţi cunoaşte sufletul. Forţa lui spirituală venea de 
dincolo de cuvânt.
Principalele scrieri care au 
rămas de la Părintele Arsenie (şi care multă vreme au circulat "pe sub 
mână", dactilografiate, uneori fără semnătura sa) s-au editat după  
1990.
În Octombrie '89, Părintele Arsenie a avut
 o premoniţie gravă, şi anume afirma că  atunci când Ceauşescu va pleca 
din ţară, va pierde la scurtă vreme şi conducerea ei. Acest lucru se 
pare că a ajuns la cabinetul 2, la urechile Elenei Ceauşescu, care a dat
 ordin ca Părintele să fie ucis. Cu puţin înainte de a muri a mai spus 
în felul lui, simplu şi foarte limpede: "Eu am să mor martir".
Iată
 mărturia unui martor ocular al înmormântării Părintelui Arsenie Boca: 
"În schimb, aşa cum v-am spus, Părintele era îmbujorat în obraji! Avea 
aşa o culoare frumoasă, ca de om viu şi tânăr, şi el săracu murise de 
şapte zile! şi-n jurul lui, plutea aşa, ca o boare, o mireasmă de mir...
 Mai târziu l-am întrebat pe Părintele profesor Sebastian ce-au fost 
toate astea şi el a zis: "Sunt dovezi de sfinţenie, fiule, se întâmplă 
numai cu moaştele!". Şi n-a mai trecut mult timp după ce plecase 
Părintele Arsenie în veşnicie, când, mergând eu iar la mormântul lui la 
Prislop, mă opresc nişte maici: "Frate", îmi zic monahiile, "ştii tu 
cine străjuieşte noaptea la mormântul Părintelui?". "Nu, de unde să 
ştiu", le-am zis. "Două căprioare!!!" "Cum?" "Uite-aşa: vin în fiecare 
noapte, se-aşează şi dorm încovrigate, cu boturile una în alta, pe 
mormântul Părintelui. De parcă ar vrea să-l încălzească!...şi când ne 
apropiem, pleacă, da încet, fără frică, şi pe urmă vin iar!". În toată  
iarna lui 89-90, căprioarele au străjuit noapte de noapte la mormântul 
Părintelui, ca doi îngeri tăcuţi, credincioşi şi cuminţi..."  
De
 atunci şi până prezent s-au petrecut multe miracole la mormântul 
Părintelui. De altfel Părintele spunea: "Nu plângeţi, căci acolo unde mă
 duc, în ceruri, vă voi ajuta mai mult, rugându-mă pentru voi". 
Adorat
 de oameni pentru predicile sale şi pentru minunile pe care le săvârşea,
 prigonit de către autorităţi din cauza influenţei covârşitoare pe care o
 avea asupra oamenilor, Părintele Arsenie a fost ucis în plină forţă 
duhovnicească. Prezenţa sa a rămas însă printre noi, puternică şi 
luminoasă.
    Mărturii ale celor care l-au cunoscut  
"…Aflându-te în prezenţa şi în 
apropierea Părintelui Arsenie, simţeai prezenţa lui Dumnezeu, îl simţeai
 pe Hristos trăind şi vorbind în Părintele Arsenie. Era şi este un lucru
 exraordinar - cum spunea cineva - în viaţa noastră, în viaţa oamenilor,
 să întâlnim un sfânt. Eu pot să spun că acest lucru l-am simţit şi l-am
 trăit şi sunt absolut convins şi responsabil de ceea ce spun acum." 
(P.S. Daniil Partoşanu)
"Părintele Arsenie Boca 
spunea că Domnul Iisus Hristos vine în viaţa noastră din vreme în vreme,
 ca persoană, ca să nu se uite adevărul absolut al existenţei sale 
reale. Şi el L-a întâlnit de câteva ori, iar asta l-a şi schimbat ca om.
 A fost trimis în Basarabia la Chişinău, ca să înveţe metaloplastia, să 
facă  icoane din acelea acoperite cu metal. Atunci a avut loc şi cedarea
 Basarabiei către Rusia (1940). Ruşii au lăsat o singură zi în care cine
 voia putea să plece. Părintele a ajuns la ultimul tren. Oamenii  se 
împingeau disperaţi ca să ajungă în tren, renunţau şi la bagaje numai să
 nu rămână la ruşi. Şi el avea un mic bagaj şi o franzelă care să-i ţină
 de foame până ajungea la mănăstire. Se uita cu milă la oameni, când a 
văzut aproape de el pe cineva îmbrăcat sărăcăcios care se uita şi el cu 
atâta milă la acei oameni cum nu mai văzuse în viaţa lui aşa ceva. Atâta
 durere exprimau ochii lui încât primul gest al Părintelui a fost să se 
aplece să ia franzela şi să i-o dea lui. Dar, în acele fracţiuni de 
secundă cât s-a aplecat să ia franzela, acel om a dispărut pur şi 
simplu. Când a întins mâna acela nu mai era! Atunci a avut un fior, un 
înţeles adânc: era Hristos! Era chipul de care vorbea Isaia, chipul 
durerilor, mielul care ia păcatele noastre. A spus Părintele Arsenie că 
 atunci a înţeles multe lucruri, ceea ce într-o viaţă întreagă, chiar 
duhovnicească, n-ar fi putut înţelege. Când îl vezi pe Hristos viu şi  
adevărat, atunci şi credinţa devine vie, de nezdruncinat. Nu te clatini 
la orice vorbă a unora, nu te sminteşti la orice faptă, ci rămâi cu 
Hristos şi în Hristos." (Pr. Ciprian Negrean)
"Ne-a
 spus odată cum a văzut pe Domnul Hristos în gară la Ploieşti. Plângea 
Părintele când îşi amintea şi plângea şi lumea din sală. Spunea că L-a 
văzut pe Domnul Hristos plin de bube, amărât şi fără căciulă. S-a uitat 
la el şi s-a gândit să-i dea căciula lui de călugăr: "M-am întors să i-o
 dau dar nu l-am mai văzut ."
"Cu ochii ei, 
maica a văzut  multe. A văzut, mai ales, un har al Părintelui mai puţin 
cunoscut: harul lacrimilor. Cumva inexplicabil, în preajma Părintelui 
simţeai nevoia să plângi, să-ţi uşurezi sufletul. Şi maica a păţit 
acelaşi lucru. Prima dată, nici nu s-a putut spovedi. Stând în genunchi,
 cu patrafirul pe cap, a plâns tot timpul. "Nu ştiu cum, prezenţa lui te
 zdruncina sufleteşte şi, imediat, din ochi ţâşnea roua pocăinţei." 
Părintele ştia prea bine ce se întâmplă şi, întrând în biserică, îl 
certa pe călugărul care făcea acolo curăţenie: "Tu vezi ce mături aici? 
Sunt lacrimi, frate. Lacrimi şi păreri de rău...Îţi dai seama? Ai văzut 
vreodată maşini care plâng? Asta-i marea minune a lui Dumnezeu."
"L-am
 cunoscut pe Părintele Arsenie Boca în urmă cu vreo 30 de ani, la 
Mănăstirea Schitul Maicilor din Bucureşti. Era în '67. Pe vremea aceea, 
Părintele era acolo cu domiciliu forţat. Am fost, chipurile, cu o icoană
 degradată, ca să ne-o refacă. În Ţara Făgăraşului, se încetăţenise 
obiceiul ca, înainte de a-şi întemeia o familie, preoţii  tineri să 
treacă pe la Părintele Arsenie. Fiindcă intenţionam să mă logodesc, am 
fost şi eu cu viitoarea mea soţie la el, pentru a ne binecuvânta şi a ne
 da sfaturi. Ne-a privit şi ne-a spus fiecăruia felul nostru de-a fi. Cu
 toate că atunci parcă nu ne-a venit să credem, de-a lungul anilor ne-am
 dat seama că a avut dreptate. "Da, a zis el, vă potriviţi, vă 
completaţi unul pe altul. "Ne-a binecuvântat, apoi m-a luat deoparte: 
"Frate Nicolae, mi-a spus, când vii de undeva, să-i aduci totdeauna 
soţiei tale o floare. E gingaşă şi se va bucura".
"De-a lungul timpului, mi-am dat seama că Părintele Arsenie era un cititor al inimii. După mine, el este un sfânt, iar dacă alţii recunosc sau nu lucrul ăsta, e treaba lor. Căci adesea între oameni sfinţii nu sunt cunoscuţi. Chiar şi Mântuitorul s-a arătat oamenilor şi aceştia nu L-au văzut, nu L-au cunoscut. Viaţa sfinţilor este tainică. Departe de ei gândul de a-şi afirma în vreun fel sfinţenia, căci ei se smeresc. Declar fără nici un fel de reţinere: pentru mine, Părintele Arsenie a fost un prooroc al zilelor noastre, un om al lui Dumnezeu, pe care puţini l-au cunoscut cu adevărat, atât dintre cei mari, cât şi dintre cei mai mici. Avea, de exemplu, darul înainte vederii - fapt pe care cei de astăzi se cam reţin a-l recunoaşte, şi poate pe drept cuvânt. Nu e bine să ne hazardăm în afirmarea unor lucruri ca acestea! Dar în ce mă priveşte, mai ales în calitate de preot, trebuie să recunosc ceea ce este adevărat, ceea ce am trăit şi-am văzut, stând alături de el. Aici, în Ţara Făgăraşului, Părintele Arsenie a fost mai respectat şi mai iubit ca nicăieri. Ca dovadă a acestui respect, noi - sătenii din Porumbacu de Sus - l-am pictat în biserică. Sigur, nu în rânduiala canonică a bisericii - nu poţi declara pe cineva sfânt, până nu este recunoscut de Sfântul Sinod - ci într-un fel de rânduială de suflet şi conştiinţă, care ne-a îndemnat să-i facem dreptate şi să-l trecem printre sfinţii români. I-am spus pictorului să scrie: Sfântul Părinte Arsenie de la Prislop."
"De-a lungul timpului, mi-am dat seama că Părintele Arsenie era un cititor al inimii. După mine, el este un sfânt, iar dacă alţii recunosc sau nu lucrul ăsta, e treaba lor. Căci adesea între oameni sfinţii nu sunt cunoscuţi. Chiar şi Mântuitorul s-a arătat oamenilor şi aceştia nu L-au văzut, nu L-au cunoscut. Viaţa sfinţilor este tainică. Departe de ei gândul de a-şi afirma în vreun fel sfinţenia, căci ei se smeresc. Declar fără nici un fel de reţinere: pentru mine, Părintele Arsenie a fost un prooroc al zilelor noastre, un om al lui Dumnezeu, pe care puţini l-au cunoscut cu adevărat, atât dintre cei mari, cât şi dintre cei mai mici. Avea, de exemplu, darul înainte vederii - fapt pe care cei de astăzi se cam reţin a-l recunoaşte, şi poate pe drept cuvânt. Nu e bine să ne hazardăm în afirmarea unor lucruri ca acestea! Dar în ce mă priveşte, mai ales în calitate de preot, trebuie să recunosc ceea ce este adevărat, ceea ce am trăit şi-am văzut, stând alături de el. Aici, în Ţara Făgăraşului, Părintele Arsenie a fost mai respectat şi mai iubit ca nicăieri. Ca dovadă a acestui respect, noi - sătenii din Porumbacu de Sus - l-am pictat în biserică. Sigur, nu în rânduiala canonică a bisericii - nu poţi declara pe cineva sfânt, până nu este recunoscut de Sfântul Sinod - ci într-un fel de rânduială de suflet şi conştiinţă, care ne-a îndemnat să-i facem dreptate şi să-l trecem printre sfinţii români. I-am spus pictorului să scrie: Sfântul Părinte Arsenie de la Prislop."
"Un
 moş din sat mi-a povestit o-ntâmplare de necrezut. Cam înainte de cel 
de al doilea război, când Părintele era stareţ la "Sâmbăta", s-a dus şi 
el să îl vadă şi să se plângă de un necaz. Dar erau mii de oameni acolo 
şi n-a apucat să ajungă şi să vorbească, aşa că a rămas peste noapte în 
mănăstire, găzduit de călugări. Dar cum nu avea somn, a ieşit să se 
dezmorţească. Şi ce să vezi: pe o lună mare şi plină, care lumina ca la 
amiază, în mijlocul unui lan plin de flori, Părintele Arsenie Boca 
vorbea cu o dihanie mare de urs. Vorbea cu el şi îl mângâia. Văzându-l 
pe moş, Părintele, care era îmbrăcat cu o sutană lungă şi albă, i-a 
spus: "Vezi! Fiarele astea m-ascultă, numa voi nu m-ascultaţi!".
"Era
 în ziua de Izvorul Tămăduirii şi, împreună cu părinţii, încerca să nu 
întârzie la Sfânta Liturghie. La un moment dat, căruţa în care se aflau a
 ajuns din urmă un călugăr, ducând pe umăr o straiţă mare şi grea. Era 
tânăr, înalt, încins cu o curea lată de piele. În hainele lui cernite şi
 cu barba neagră ca de tăciune, părea un haiduc, o cruce de bărbat. 
Oprind căruţa, părinţii au intrat în vorbă cu tânărul monah. Aşa au 
aflat că vieţuieşte la Sâmbăta, că, dintr-o neglijenţă, Mănăstirea 
rămăsese fără  prescuri şi acum se grăbea să ducă prescurile luate 
dintr-un sat vecin, înainte ca  mitropolitul Bălan să înceapă slujba 
arhierească. Degeaba au insistat părinţii să urce alături de ei, să 
scurteze astfel drumul. Călugărul i-a refuzat categoric şi a rămas în 
urmă, pierzându-se în colbul stârnit de căruţă. Maica, o copilă în acea 
vreme, ardea de nerăbdare să ajungă la Sâmbăta. Mai erau vreo zece 
kilometri până la mănăstire şi, cum ora era deja înaintată, bătrânul său
 tată a dat bice cailor. Când au intrat în curtea mănăstirii, au rămas 
cu toţii  înmărmuriţi: călugărul întâlnit în cale trebăluia liniştit la 
pangar, era îmbrăcat în rasă curată de sărbătoare şi se purta ca şi cum 
nu s-ar fi întâmplat nimic. Aşa l-a cunoscut maica pe Părintele Arsenie 
Boca, printr-o minune văzută cu ochii ei. Cum a ajuns Părintele înaintea
 lor, cum a întrecut galopul cailor în chip nevăzut - asta nu va afla 
niciodată."
"Părintele nu se ocupa în sensul 
obişnuit de noi. El ne vedea, ne simţea şi avea grijă de noi, de toţi. 
N-am dus lipsă niciodată de nimic. Veneau oameni care nu erau mulţumiţi 
cu serviciul. El nu le spunea nimic sau chiar le spunea: <<Eu nu 
te ajut>>, dar întotdeauna lucrurile se rezolvau ca prin farmec şi
 erau trimişi exact acolo unde trebuia. El nu-ţi spunea să te întorci la
 el, dar te chema înapoi prin puterea rugăciunii. De multe ori, vorbea 
cu cineva din apropiere, dând pilde care ţi se potriveau exact ţie. 
Trebuia, totuşi, să fii  foarte atent, ca să poţi desluşi toate darurile
 pe care ţi le făcea Părintele când erai în preajma lui".
"Am
 fost odată la Părintele Arsenie Boca – Dumnezeu să-l odihnească! –, la 
Bucureşti, cu un student la teologie de atunci, care acuma-i preot – au 
trecut anii  peste toţi de-atunci…a fost asta în 1965 – şi  Părintele 
vorbind cu el, desigur să aud eu, i-a spus un cuvânt care mi-a rămas mie
 pentru cealaltă vreme a vieţii mele şi cred că şi pentru veşnicie. N-am
 să-l uit niciodată! Zice: "Uite, măi frate. O să fii  preot. Să fii 
înţelegător faţă de neputinţa omenească!” Nici nu vă puteţi închipui cât
 m-am gândit eu la cuvintele acestea, de atunci încoace; cât le-am 
urmărit în viaţa mea şi în viaţa oamenilor. Şi mi-am dat seama că 
neputinţa omenească e o realitate. Sunt atâţia oameni răi în lumea asta,
 şi nici ei nu vor să fie răi…şi-s răi, şi noi trebuie să înţelegem 
răutatea lor de pe poziţia noastră, din situaţia noastră. Să înţelegem 
că ei nu pot mai mult, că ei, ei înşişi sunt nemulţumiţi de răutatea lor
 – "Pe cel rău răutatea îl ucide”, îi scris în Psalmi: "pe cel rău 
răutatea îl ucide”, îl nimiceşte, răutatea îl nemulţumeşte."
"Părintele Arsenie Boca  a fost un fenomen unic în istoria monahismului românesc" (D. Staniloae).
"Părintele
 Arsenie a pictat biserica din satul Drăgănescu, judeţul Giurgiu, comuna
 Mihăileşti. Vizitaţi acea biserică şi ea vă va vorbi cel mai mult şi 
cel mai bine despre Părintele. Picturile au o frumuseţe şi o 
transparenţă nemaiîntâlnită. În frumuseţea de acolo, veţi descoperi ceva
 din duhul Părintelui" (Părintele Daniil Stoenescu)
"IPS
 Mitropolitul dr. Laurenţiu Streza, care l-a cunoscut pe Părintele 
Arsenie Boca şi  mergea la el când Părintele picta l-a întrebat: 
"Părinte, de ce aţi pictat aşa pe Maica  Domnului său pe Mântuitorul?" 
şi Părintele a răspuns: "Mie aşa mi s-a arătat Maica  Domnului, aşa l-am
 văzut pe Mântuitorul şi eu îi pictez aşa cum i-am văzut eu."
"Părintele
 a fost întotdeauna pentru optimism, pentru bucurie, credinţa noastră 
fiind "izvor de bucurie", creştinismul fiind "religia bucuriei". El 
spunea: "Un suflet trist este un suflet cu luminile stinse". Cuvîntul 
acesta ne aduce aminte de un cuvînt asemănător, cu circulaţie mai ales 
în lumea din Apus: "Un sfânt trist este un trist sfânt". Domnul Hristos 
le-a spus ucenicilor Săi: "Acestea vi le spun ca bucuria Mea să fie 
întru voi şi ca bucuria voastră să fie deplină" (Ioan 15, 11) 
    Citiţi şi:    
    
     
    
Bibliografie:
Bibliografie:
„Din învăţăturile Părintelui Arsenie Boca. Despre durerile oamenilor.” (volumele 3 şi 5), Editura „Credinţa Strămoşească”, 2005
www.arsenieboca.ro
www.nistea.com/boca.htm
www.credo.ro
Colectia revistei „Formula As”, ediţia online, arhiva
sursa-         yogaesotericwww.arsenieboca.ro
www.nistea.com/boca.htm
www.credo.ro
Colectia revistei „Formula As”, ediţia online, arhiva
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.