10 lucruri de ştiut despre ... Submarinele româneşti
Deşi nu se vorbeşte mai deloc despre acest subiect, marina
românească a luptat în Al Doilea Război Mondial şi cu submarine. Din
totalul de 47 de submarine ruseşti prezente în Marea Neagră în timpul
celui de-al doilea razboi mondial 27 au picat victime minelor sau
atacurilor germane sau româneşti. Iată zece lucruri de ştiut despre submarinele româneşti:
-
Marina românească a avut în dotare un total de nouă submarine, opt au
luptat în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, cele mai cunoscute
fiind "Delfinul", "Marsuinul" şi "Rechinul".
-
Submarinul Delfinul este de producţie italiană şi a fost lansat la apă
pe 5 mai 1936. Acesta a avut nouă misiuni de război. În timpul celei
de-a cincea (2 – 7 noiembrie 1941), pe când patrula în largul portului
Yalta, echipajul a distrus o navă sovietică de transport de 2000 de
tone. Alertate, forţele sovietice din zona încearcat să scufunde
submarinul. Vânătoarea care a durat 10 ore, a eşuat "Delfinul" reuşind
să scape şi să ajungă în Constanţa.
-
Cea mai tensionată misiune a fost ultima (25 iunie – 3 iulie 1942),
când submarinul a fost reperat patrulând la est de Yalta de escorta unui
convoi sovietic. Acesta a fost supus unui atac de peste 240 de
încărcături de adâncime, dar echipajul român a reuşit să scape. În
următoarea zi este reperat de un avion şi atacat, fiindu-i avariată
cârma. Pe două zile este localizat din nou de sovietici şi vânat timp de
13 ore. Deşi reuşeşte să ajungă în portul Constanţa, sfârşitul
războiului îl surprinde în reparaţii si este confiscat de sovietici.
-
Aceştia îl “returnează” în 1957, mai mult ca carcasă, decât un
submarine funcţional. Este reabilitat şi întrebuinţat până în 1970 de
Institutul Român de Cercetări Marine Constanţa. In present din el au mai
supravieţuit 2 piese: manometrul este în Bucuresti la Muzeul Ferdinand I
şi motorul în Constanţa la Muzeul Marinei.
-
Submarinele "Rechinul" şi "Marsuinul" cu mult mai performante decât
“Delfinul” au fost devenit operaţionale la sfârşitul războiului, în
1944.
-
Submarinul Rechinul a fost cel care a făcut cea mai lungă misiune
militară a vreunui submarine românesc (15 iunie – 29 iulie 1944) - o
misiune de recunoaştere a portului Novorosiysk. De asemenea a ajutat la
evacuarea armatelor române şi germane din Peninsula Crimea. A sfârşit ca
piese de schimb pentru submarinele sovietice, după 23 august 1944.
-
Submarinul "Marsuinul" a devenit operational cu câteva luni înainte de
întoarcerea armelor. Însă a fost urmărit de ghinion şi de noroc în
acelaşi timp… În singura misiunea avută chiar în prima zi când ai ieşit
în larg a fost confundat cu un submarin sovietic de o navă germană şi
vânat întreaga zi. A doua zi istoria se repetă, dar cu un avion german
de această dată. Submarinul scapă nevătămat şi se îndreaptă spre portul
turcesc Zonguldak. Între 14 şi 22 mai e atacat aproape zilnic de navele
sovietice pe când încerca intre în portul sovietic Batumi, ba chiar o
torpilă trece milimetric pe lângă el. Pe 27 mai ajunge în portul
Constanţa şi va fi confiscat de URSS, după 23 august.
-
În afară de cele trei submarine menţionate mai sus marina românească a
mai avut încă cinci submarinele pitic clasa CB. Dintre acestea numai
două au devenit operaţionale şi au efectuat misiuni de recunoştere. Au
fost luate după aceea şi folosite de Uniunea Sovietică până în 1945 când
au fost demontate pentru piese.
-
În anul 1985 la şantierul naval din Nizi Novgorod, Uniunea Sovietică
începe construcţia unui submarin din clasa Kilo, unul dintre cele mai
silenţioase şi greu de reperat submarine din lume. Acesta urma să devină
succesorul primului submarin românesc, fiind numit “Delfinul”II.
Oficialităţile comuniste româneşti plătesc în jur de 60 de milioane de
dolari pentru acest submarin, al doilea din lume din punct de vedere al
performanţelor în acel moment şi este livrat în 1986.
-
După Revoluţie până în 1996 submarinul “Delfinul” II participă la
diferite exerciţii internaţionale. În urma unui astfel de test avioane
americane specializate nu au putut depista submarinul scufundat, spre
surprinderea comisiei americane. Din 1996 "Delfinul" II este în
conservare, deoarece acumulatorii motorului sunt epuizaţi, iar
înlocuirea lor costă în jur 20 de milioane dolari.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.