Secrete.

Aerospatiale si tehnologii de varf..

 

Suhoi T-50 PAK FA , in curand si la granitele noastre…

Suhoi T-50 PAK FA , in curand si la granitele noastre…
Sau cum a inceput Suhoi-ul sa zambeasca cu subinteles la NATO…din ce in ce mai cu toata gura!
                                                             SUHOI T-50  PAK FA
In timp ce “invizibilul” American F-22 nu mai are voie sa iasa din casa, fiind bolnavior, iar fratisu F-35 sparge banii parintilor(contribuabililor americani adica), intr-un ritm de beizadea damboviteana, noul copil minune al vecinilor si prietenilor rusi iese pentru prima oara in lume, cu mamica de mana, langa Moscova. A invatat déjà sa mearga…dar va fi tragic cand va invata sa si zboare la fel de bine pe cat arata…
Gandit ca primul multirol de generatia a 5-a al Rusiei, T-50 este un inlocuitor al Suhoi 27 si Mig 29 .
                                                     Comparatie intre dobermani
Desi proiectul nu este foarte nou, idea macar, este din timpul sovietelor, primul zbor al prototipului a avut loc pe 29 ianuarie 2010.Prezentat ca un concurent direct pentru avioanele americane de generatie a V-a, Suhoi PAK FA pare destul de greu de dezvoltat , in conditile in care Rusia beneficiaza si de finantare indiana. Practic noul Suhoi este o “co-productie” ruso-indiana, macar financiar vorbind…
Un vanator greu cu raza lunga, urmas mai mult al Suhoi 27 dact MIG 29, noua”pasare de prada” rusa are  un pedigree suficient de bun pentru  a da de gandit americanilor. Ieftine si robuste avioanele sovietice/ruse au demonstrate ca sunt cel putin la fel de bune ca cele vestice la cateva capitole destul de esentiale. Supermanevrabilitatea, capacitatea de a rezista in conditii ostile de expolatare si de lupta, intretinere mai usoara.
                                              Frumos, zvelt, mortal…Suhoi!
Problemele au venit mai mereu de la capacitatea de razboi electronic mai slaba, si fiabilitatea motoarelor, notorii pentru slaba rezistenta in exploatare si necesitatea de a fi des inlocuite. Acum, noua jucarie invizibila rusa, va pastra carateristicile ilustrilor sai inaintasi?! Problema motoarelor se para ca ramane “calcaiul lui Ahile “ al industriei ruse de aviatie. Pierderea contractului in India, se datoreaza si fiabilitati scazute a motoarelor propuse pentru MIG 35.
Primul zbor public al PAK FA. 17 august 2011 la show-ul aerian MAKS
O alta problema de sorginte mai “capitalista”, da data asta, este cea care poate fi numita “sindromul Bulava”! De ani de zile Fortele Strategice Ruse tot incearca sa faca o racheta, numita Bulava, sa zboare si sa atinga tinta dorita de ei. Din pacate cam in jumatate din lansarile de proba, susnumita racheta o ia razna si cade pe unde o duce capul. Sindromul Bulava este insa emblematic pentru problemele industriei post-sovietice si pentru economia rusa. Dupa verificari, foarte minutioase si ample, rusii au gasit vinovatul si numele lui este…CORUPTIA ! Desi Bulava nu are vicii de proiectare sau constructive, ea continua sa cada unde nu trebuie din cauza furnizorilor de piese, calitatea acestora fiind dezastroasa, iar cauza este…coruptia factorilor de decizie din Armata Rusa!

Cum si PAK FA poate avea aceleasi probleme, ne putem astepta ca intrarea in productia de serie si apoi realizarea unei flote serioase sa aiba de suferit in mod dramatic si pe termen lung. De curand producatorii au anuntat ca avionul va zbura la un miting aviatic langa Moscova in luna august  si deasemenea se asteapta ca prima transa de Suhoi T-50 sa intre in exploatare pana in 2015, daca…
Totusi noul Suhoi este un avion impresionant! Sau inspaimantator, depinde din ce parte a sistemului de ochire privesti lucrurile J ! Este dotat cu un foarte performant sistem de radiolocatie PAK FA  SH 121,  care include trei radare AESA X-band, montate in fata si pe laturile aparatului si deasemenea va avea disponibil un sistem IRIST optic si IR de cautare, sistem bazat pe actualul tip folosit de catre SU-35S .

Motorizarea se anunta si ea ca fiind spectaculara. Deja prototipul are montate motoare cu totul noi  denumite NPO Saturn. Aceste propulsoare genereaza un flux constant de putere indiferent de modul de folosire , au capacitatea de a folosi supercroaziera indefinit, si vor avea capacitatea de tractiune vectorizata INDEPENDENT unul de altul…iar in cazul in care unul din reactoare este orientat in sus , iar celalat in jos se produce un efect  de tonou extrem de rapid. Un astfel de sistem de propulsie ar putea genera o supermanevrabilitate totala si inpenetrabila chiar in cazul atacului cu rachete.Ar fi practic imposibil de atins de orice racheta , sistem AA sau in dogfight…ar fi avionul suprem! Cel mai manevrabil si mortal aparat de zbor de la Fokkerul triplan al Baronului Rosu, incoace…
Dealtfel rusii au spus ca au preferat sa-l faca mai bun manevrier decat F-22 , chiar daca asta a insemnat sa fie mai putin stealth decat americanul. Deasemenea T-50-ul va avea si o variant navalizata, pentru a dota viitoarele portavioane rusesti.

Ca date tehnice, cele mai impresionante  mi se pare : raza de actiune…peste 5000 de kilometri(ferry range), raportul greutate/putere, supraunitar si viteza de croaziera atinsa-+2000km/h, impresionant!
Una peste alta, daca rusii nu si-ar da cu un talent nemarginit cu stangul in dreptul poate ca americanii si noi astilalti membrii NATO am dormi ceva mai prost si categoric mult mai putin…Desi, cu juma’ de gura, nu pot sa nu le doresc sa-l arunce din cuib si sa zboare! Nu as vrea insa sa-i vad umbra peste Romania, nici macar aproape de granita noastra, dar ………nu putem sa nu admiram inca un superavion.
Pana la urma Rusia nu dispune de fondurile SUA si de importul de “creiere” pe care americanii si-au cladit imperiul, sau o buna parte din el, asa ca putem admira, de departe sper eu, un produs 100% rusesc, un T-34 al aviatiei…un nou marker al aviatiei militare.

Si ca o mostra de geopolitica ruseasca! In timp ce vand tehnologie Chinei, si arme Indiei, urmatoarea tara pe lista de proprietari de Suhoi T-50 se pare ca este…Vietnamul. Un  vechi si “bun “ prieten al Chinei!
Mergand pe principiul –“ dale arme si lasa-L pe Dumnezeu sa hotareasca cine traieste sau moare”, Rusia isi face si ea calcule pentru viitorul strategic al zonei…si actioneaza in consecinta.Nu poti sa nu admiri politica externa a Rusiei macar din acest punct de vedere…Pentru ca daca Rusia are o calitate, si are mai multe, este ca isi fac planuri pe sute de ani, iar apoi le duc la indeplinire…si mai fac si avioane superfrumoase !

Rate this:

 
 
 
 
 
 
15 Votes

Share this:

 

 

Satelitul Goliat pune Romania pe harta proiectelor spatiale europene. Misiunile celor sapte picosateliti lansati de racheta Vega

Europa se pregateste sa cucereasca spatiul. Care sunt misiunile celor sapte sateliti de tip CubeSat lansati de Agentia Spatiala Europeana. GALERIE FOTO
Satelitul Goliat pune Romania pe harta proiectelor spatiale europene. Misiunile celor sapte picosateliti lansati de racheta Vega
1. Goliat - primul satelit romanesc
Proiectul Goliat a fost realizat de tineri cercetatori de la Universitatea Politehnica din Bucuresti si Universitatea din Bucuresti, cu suportul Agentiei Spatiale Romane (ROSA) si a Institutului de Stiinte Spatiale.
Satelitul va realiza imagini cu o rezolutie de trei megapixeli (CICLOP), va masura nivelul de radiatii nucleare la o altitudine intre 300 si 1450 km (Dose-N) si va detecta micrometeoriti (SAMIS). Goliat va transmite datele pe frecventa de 437,485 MHz (modulatie AFSK la 1200 bps cu protocol AX.25).

2. e-st@r - primul satelit italian de tip CubeSat (alaturi de UniCubeSat-GG)
Proiectul e-st@r a fost dezvoltat de studenti si absolventi ai Universitatii Politehnica din Torino.
Obiectivul pricipalal satelitului e-st@r este de a pregati studentii la inginerie spatiala pentru a proiecta si implementa conform standardelor un sistem complex. In acelasi timp, proiectul ofera perspective in dezvoltarea de noi tehnologii pentru activitati spatiale mai ieftine.
Echipa se asteapta sa receptioneze un flux de telemetrie care sa contina diversi parametru referitori la altitudinea satelitului. 


3. PW-Sat - primul satelit polonez
Satelitul PW-Sat a fost realizat de catre o echipa formata din 22 de membri, cu un nucleu de noua, din Asociatia Spatiala Studenteasca din Polonia. Intentia membrilor asociatiei este de a trimite in spatiu prima naveta de origine poloneza.
Obiectivul principal al proiectului este de a scoate de pe orbita satelitul dupa un an de la lansare. Un alt obiectiv, secundar, este de a testa celule solare.
PW-Sat va trimite telemetric date despre starea fiecarui subsistem, dar si alti parametri. Radioamatorii vor putea receptiona toate aceste informatii.

4. XaTcobeo - primul satelit spaniol de tip CubeSat
Proiectul XaTcobeo a fost dezvoltat prin participarea a unui numar impresionant de peste 80 de studenti de la Unioversitatea din Vigo. Tinerii au fost supervizati de profesori universitari si de specialisti din cadrul Institutului National de Tehnica Aerospatiala.
Principalul obiectiv al satelitul XaTcobeo este cel educational, de a oferi studentilor oportunitatea de a participa la un proiect spatial realizat in conformitate cu standardele Agentiei Spatiale Europene. Al doilea obiectiv este de a realiza trei experiemente legate de comunicatii radio, detectare a radiatiilor si economisire a energiei.



5. Robusta - primul satelit frantuzesc de tip CubeSat
Satelitul a fost dezvoltat  de catre o echipa formata din profesori si studenti de la Facultatea de Stiinte din Montpellier, Liceul de Inginerie Polytech si Institutul de Tehnologie din Nîmes. 
Obiectivul Robusta este de a masura efectul expunerii indelungate a componentelor electronice la radiatii. Satelitul va trimite date privind degradarea parametrilor circuitelor integrate ce sunt utilizate frecvent in industria aerospatiala. Agentia Spatiala Franceza a selectat Robusta dintr-o serie de trei proiecte, in cadrul programului pentru activitati studentesti in domeniul sistemelor orbitale.

6. Masat-1 - primul satelit unguresc
Proiectul este realizat de un grup de 14 studenti de la Facultatea de Inginerie Electrica si Infiormatica din cadrul Universitatii de Tehnologie si Economie din Budapesta. 
Satelitului Masat-1 are doua obiective principale. Primul este de a proiecta si implementa subsistemele de baza in constructia unui satelit personalizat.
Al doilea obiectiv vizeaza experienta de coordonare, logistica, testare si lansare in spatiu a unui proiect complex, dar si pregatirea pentru viitoarele programe mult mai avansate.


7. UniCubeSat-GG - primul satelit italian de tip CubeSat (alaturi de e-st@r)
Proiectul UniCubeSat-GG a fost dezvoltat de catre o echipa de studenti la master, tineri cercetatori si profesori din cadrul Grupului de Astrodinamica din Universitatea Sapienza din Roma. 
Primul obiectiv al proiectului este de a studia efectul gravitatiei si al excentricitatii orbitale asupra stabilitatii satelitului. Ce de-al doilea obiectiv este de a afla ponderea si capacitatea panourilor solare instalate de obtinere a energiei.

Sursa: esa.int
Vezi toate stirile in timp real si pe telefonul tau mobil: m.yoda.ro
Ti-a placut acest articol? Voteaza-l aici!

 

 

 

3


Aripi romanesti: IAR-XT

Aripi romanesti: IAR-XT

                      IAR-XT-Avion avansat de antrenament si de lupta usor(LCA).

IAR-XT este un trainer avansat şi avion de luptă uşor, dezvoltat la INCAS-Institutul National de Cercetari Aerospatiale,cu Avioane Craiova SA, ca producător. Acest aparat de zbor integreaza experienta aeronavei IAR-99 Şoim, proiectata deINCAS, dezvoltata şi fabricata la Avioane Craiova, incepand cu anul 1985; aeronava la care  procesul de modernizare si dezvoltare a început în 2004.

IAR-XT -este disponibil în două configuraţii. IAR-XT-A, cu un singur pilot, este un avion de luptă uşor, gata pentru a efectua misiuni de poliţie aeriana. IAR-XT-B este un trainer cu două locuri, foarte avansat.

NAVIGAREA- (IAR-XT-A, cu un singur pilot, iar IAR-XT-B, este dubla comanda). Aeronava, atat monoloc cat si biloc, are cabina de pilotaj dotata cu scaune de catapultare Martin Baker Mk 10( zero-zero),atat pentru elevul pilot cat şi pentru instructor. Aspectul cockpitului şi a instrumentelor corespund unei configuraţii moderne de avion de vânătoare. Fiecare din cabina de pilotaj este dotata cu HUD, display-uri color multifuncţionale, folosite pentru informaţii de zbor şi navigaţie, precum şi pentru monitorizarea sistemelor de arme. Controlul HOTAS permite piloţilor a controla aeronava, fără a îndepărta mâinile de pe stick-ul de control.

AMTA     -    Proiectul pentru avionul avansat de antrenament

Atât pilotul cat şi instructorul sunt echipati cu DASH, care se regaseste pe toate avioanele de luptă moderne.Casca, afiseaza informatii importante ale senzorilor de bord , armelor si confirmă pe ecranul vizierei atunci când au fost depistate si evaluate potentiale tinte.

Vizorul afişează de asemenea, datele de la HUD. O perspectivă infraroşu si NVG pot fi instalate pe casca. Configuraţia modulară de avionică şi instrumente permite viitoare sisteme de upgrade pentru a fi instalate.

Un compresor de aer de la motor asigura presurizarea in cabina de pilotaj, aeulr condiţionat, precum şi functionarea in bune conditii a costumelor anti-gravitatie ale  echipajului. Sistemul de oxigen al echipajului functioneaza in caz de defectiune a sistemului automat, o functionare timp de patru ore.

AVIONICĂ-aeronava se bazeaza pe arhitectura avionică standard Mil 1553B , cu magistrala de date.Avionica avansata include sisteme de comunicaţii, navigaţie, sisteme de identificare şi configurare. Aceste sisteme din cabina de pilotaj, sunt similare cu cele ale aeronavelor multirol modern. IAR-99 este de asemenea echipat cu imagini video şi sisteme de debriefing.

Sistemele de comunicare includ comunicatii VHF şi UHF , o vocea ctivata prin interfon şi transponder IFF. Sistemele de zbor includ VOR / ILS, legate de aparatura  radio VHF omnidirecţionala si conectata la sistemul de aterizare instrumental. Alte instrumente de navigare include echipamente de măsurare la distanţă (DME), un vizor direcţie automat (ADF), sistem de navigaţie inerţial (INS) şi sistemul de poziţionare globală (GPS).

IAR-XT-A este echipat cu un radar multimod puls Doppler. Pentru modul de cautare aer-aer are cinci moduri de funcţionare, si poate urmări până la opt obiective tinta, avand capacitatea de a le urmari si scana in acelasi timp. Există patru submoduri pentru lupta aer-aer şi nouă moduri pentru lupta aer-sol.

IAR-XT-B, ca avionică include o unitate de transfer de date, care creează o imagine radar simulata sau virtuala,cu afişare la pilotul elev în cabina de pilotaj din faţă.Unitatea de transfer de date funcţionează prin luarea de date de navigaţie transmise printr-un uplink de date dintr-o unitate similara instalata într-o staţie de la sol, sau instalata intr-o altă aeronavă. Unitatea de transfer de date utilizeaza datele creand imagine radar virtuala, ceea ce-i permite pilotului elev a se instrui şi a capata experienţă în utilizarea radarului, fara ca acesta sa fie instalat.

SISTEMUL- ofera perfecţionare si cursuri de formare eficiente în scenariile de luptă, cost redus in formarea pilotilor de lupta. Sistemul de formare se bazează pe capacităţile existente, puse în aplicare pentru IAR-99 Şoim şi a procesului de tranziţie spre avioane de luptă moderne.

Sistemului de formare este modular, folosind o bibliotecă distribuită de scanarii dinamice care poate fi preîncărcata sau iniţiata de către instructori sau statia de la sol. Alegerea de scenarii include luptători,împreună cu simulare de rachete ghidate infraroşu sau radar,de interceptare,  de rachete aer-aer şi sol-aer, avioane, baterii antiaeriene, radare, chaff/flare şi alte tipuri de contramasuri, avertismente coliziune, inamici sau medii dense de război electronic, precum şi multe alte situatii simulate sau reconstituiri ale unor situatii adevarate de lupta si misiuni. Echipajele pilot şi instructor pot folosi o gamă completă de opţiuni de interogare, planificare, instruire –sistemul fiind interactiv intre elev si instructor. ARME-IAR-XT  sunt echipate cu un sistem de management al acrosajelor (SMS).  Acestea sunt capabile de a suporta o gama larga de arme standard NATO, inclusiv Python III / V, AIM 120 CX şiAIM-9 Sidewinder- rachete aer-aer , AGM-65 Maverick, Brimstone şi AGM-114 Hellfire, rachete aer- sol, rachete neghidate şi bombe cu cadere libera, un tun montat extern, bombe laser ghidate, complete de recunoaştere,  navigare de noapte , contramăsuri electronice şi rezervoarele de combustibil suplimentare.

IAR-XT-in configuraţia de bază a fost optimizat pentru un tun extern in consola şi 4  rachete  aer-aer AIM-9X, într-o misiune de poliţie aeriană.Sistemul este adaptabil pentru adăugarea viitoarelor arme ce vor fi achizitionate, inclusiv rachete  cu raza medie de actiune aer-aer şi ccomplete ECM,  recunoaştere,   navigare de noapte şi orientare.

IAR-XT, pentru  război electronic se bazează pe un receptor Electronic Elisra-Israel, avand sisteme de avertizare şi contramăsuri electronice, dispersoare Chaff/Flare ;sistemele sunt integrate prin intermediul unei magistrale de date. Receptorul de avertizare detectează prin puls Doppler, puls constant de lucru toate ameninţărilor şi prevede identificarea acestora  prin compararea caracteristicilor semnalului într-o bibliotecă de ameninţari.

DIMENSIUNI

-anvergură 9,90 m

-lungime totală 11,35 m

-înălţime 3,85 m

-greutate gol 3010 kg

-Greutate maxima 5500 kg la sol

- combustibil intern 1300 kg

-combustibil maxim extern  1700 kg

-viteză maximă la nivelul mării nivel-peste 900 kmh

-rata maximă de urcare la nivelul mării 38 m / s

-service plafon 13200 m

-lungimea pistei de decolare 720 m

-intervalul maxim de zbor (combustibil interne numai, 10% din rezerva)-1500 km

-design de încărcare maxim structural, in limita -4G  si + 7g.

IAR 99 Soim

Acest aparat a fost gandit pentru a inlocui, in cadrul FAR, aparatle Aero L-29 Delfin si L-39 Albatros, produse in Cehia.Principalul sau rol era acela de avion de antrenament avansat si trecere pe supersonic, dar deasemenea avea si unele posibilitati CAS, adica suport aerian apropiat.

Varianta Soim, este o upgrad-are a avionicii initiale de pe IAR 99, impreuna cu firma Elbit din Israel.De facto, avionica este similara cu cea montata pe MIG 21 Lancer, inclusiv sistemul HOTAS si DASH.Capabilitatile IAR-ului sunt insa drastic reduse de doua probleme majore: nu are radar la bord si nici posibilitatea de a i se monta, iar motorizarea destul de slaba.Nu trebuie uitat ca motorul Rolls Royce Viper Mk 632-41M, construit de Turbomecanica sub licenta, este un motor „civil”.

Imagine bord IAR 99SOIM

Principale caracteristici:

Viteza-865km/h

Raza de actiune      -  pentru antrenament-1100km

-  pentru atac la sol-967km

Armament:   -tun in nacela-GSh-23 , de 23mm

-R550 Magic II  AAM

-Python 3  AAM

-LGB, laser guided bomb

-Opher  IR guided bomb

-alte tipuri de bombe clasice

Sansa noului IAR –XT , este evident, contractul pentru achizitionarea avionului multirol.Un astfel de proiect are nevoie de un partener puternic, care sa poata finanta cercetarea-dezvoltarea proeiectului.Si deasemenea, tot cu ajutorul unui partener puternic, putem incerca sa-l exportam.In mod clar doar 48 de avioane, nu sunt sufieciente pentru Romania si cum nu prea ne permitem sa utilizam mai multe supersonice, un aparat specializat pe LCA ar fi exact cea ce ne trebuie.

Proiectul noului IAR este unul foarte bun si promitator, daca va fi construit ar putea avea destul succes pe pietele externe, fiind un avion foarte bine inarmat si proportionat…Plus ca industria romaneasca, de profil, ar avea o noua sansa de supravietuire si chiar dezvoltare!


Niciun comentariu:

Trimiteţi un comentariu

O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata..