Secrete.

sâmbătă, 2 iulie 2011

Elemente de planificare în activitatea motrica adaptata

Elemente de planificare în activitatea motrica adaptata



Structura programului de lucru pentru activitati motrice adaptate (speciale)



În linii mari, un program special de lucru, indiferent de aria de întrebuintare (recuperare, educatie, recreere, sport) ar trebui sa cuprinda:

- Privirea de ansamblu – definirea activitatii, instruire/reguli, echipament/materiale, relevanta/adecvare la participanti, usurinta adaptarii si aptitudinile necesare în prealabil.

- Scopuri pe termen lung – un enunt în legatura cu comportamentele asteptate de la participanti dupa experienta învatarii.

- Obiective pe termen scurt – un enunt în legatura cu comportamentele specifice ale participantilor în vederea realizarii scopului. În general, criteriile 747e410h de performanta acceptabila trebuie omise din cadrul programului, astfel încât cel care lucreaza (Kinetoterapeut, profesor, antrenor) sa poata individualiza lucrul pentru fiecare participant, functie de:

- capacitatea initiala a participantului

- capacitatea potentiala a participantului

- limitele comportamentale ale participantului

- limitele mediului

- Evaluarea activitatilor motrice – teste desemnate sa determine nivelul de functionare într-o activitate specifica. Directiile sunt de raportare a nivelului actual, la capacitatile functionale specifice si punctele tari ale participantului. Testele sunt legate de predare, aptitudini si sarcini.

- Secventa aptitudinala – comportamentul secvential prin care participantul demonstreaza achizitionarea unei deprinderi sau cunostinte descrise în obiectiv. Cel care lucreaza trebuie sa determine criteriul de performanta acceptabila.

- Analiza sarcinii – împartirea unei deprinderi în secvente detaliate, pe care participantii trebuie sa le parcurga în procesul dobândirii deprinderii respective.

- Sugestii de predare – sugestii pentru utilizarea unor metode, mijloace si materiale în vederea realizarii deprinderilor.

- Tabelul de date utile – activitatea si deprinderile sportive în raport cu patru domenii functionale: climatul social (comunitatea), microclimatul social (familia, locuinta), vocatia si activitatile recreative.

- Evidenta zilnica a performantei – înregistrarea performantei zilnice a participantului de-a lungul programului.

- Terminologie si bibliografie – glosar de termeni, bibliografie si surse.

Organizarea si planificarea programelor generale si individuale de antrenament, o cheie a succesului în activitatea de antrenament pentru activitati motrice, ajuta la evitarea problemelor majore care ar putea sa apara pe parcursul programului. Componentele principale în pregatirea programului sunt planificarea prealabila si planificarea lucrului propriu-zis.

În cadrul planificarii prealabile se asigura actualizarea cunostintelor teoretice si practice despre programul de antrenament pentru activitati motorii, datele despre practicanti si în special controlul medical, locul de desfasurare, echipamentul necesar, cooptarea si instruirea persoanelor de ajutor voluntare, necesare exercitiilor.

Planificarea antrenamentului (lectiei) trebuie sa tina cont de urmatoarele: lucrul pentru captarea atentiei si încalzirea; utilizarea grupelor de deprinderi (mobilitate, lovire, îndemânare; jocuri de grup, toate cu alocarea unui timp util, dar care sa nu determine oboseala practicantilor.

În vederea unui lucru normal si a unei continuitati în antrenarea activitatilor motrice, se preconizeaza o planificare a temelor, de regula pe opt saptamâni si cu trei zile de antrenament pe saptamâna. La finele acestor opt saptamâni, ca de fapt la fiecare lectie de antrenament, se evalueaza rezultatele muncii, se premiaza participantii, sau se încurajeaza printr-o alta metoda.

Este firesc ca persoanele cu handicap sever nu vor face progrese evidente la sfârsitul cilului de opt saptamâni. Acestea trebuie incluse în mai multe cicluri de pregatire.

Fiecare profesor (antrenor sau instructor) îsi concepe programul lui de pregatire în functie de cele mentionate mai sus.

Ca ajutor, va prezentam mai jos un model de program de pregatire standard pentru opt saptamâni, adaptat dupa programul lui Special Olympics International.



Programul unui ciclu de pregatire motrica adaptata

Prima saptamâna

Ziua 1

1. Prezentarile antrenorilor si ale participantilor (15 min).

2. Activitati motrice comune ale antrenorilor, terapeutilor, parintilor si participantilor (20 min).

3. Joc de grup (10 min).

Ziua 2

1. Prezentarile membrilor grupului – antrenori si practicanti (5 min).

2. Incalzire (10 min).

3. Evaluare initiala 15 min

4. Joc (10 min).

5. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min).

Ziua 3

1. Incalzire (10 min).

2. Evaluare initiala completa (15 min).

3. Introducere în antrenamentul senzorial si motric (15 min).

4. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min).

Saptamâna a doua



Ziua 1

1. Incalzire (10 min).

2. Exercitii senzori-motrice, mobilitate (30 min).

3. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min)

Ziua 2

1. Incalzire (10 min).

2. Exercitii senzori-motrice, mobilitate (30 min).

3. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min).

Ziua 3

1. Incalzire (5 min).

2. Exercitii (15 min).

3. Jocuri de grup (10 min).

4. Evidentierea practicantului si a ajutorului saptamânii (5 min)

Saptamâna a treia

Ziua 1

1. Incalzire (10 min)

2. Exercitii din saptamâna anterioara (15 min)

3. Exercitii pentru deprinderi motrice (10 min).

4. Activitate de grup (5 min).

5. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min).

Ziua 2

1. Incalzire (10 min)

2. Exercitii senzori-motrice, mobilitate, îndemânare (30 min).

3. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min)

Ziua 3

1. Incalzire (10 min).

2. Exercitii senzori-motrice, mobilitate, îndemânare (30 min).

3. Jocuri de grup (10 min)

4. Evidentierea practicantului si ajutorului saptamânii

Saptamâna a patra

Ziua 1

1. Incalzire (10 min)

2. Exercitii din saptamâna anterioara (25 min)

3. Exercitii pentru deprinderi motrice (de lovire) (10 min).

4. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min)

Ziua 2

1. Incalzire (10 min).

2. Exercitii din saptamâna anterioara (25 min).

3. Exercitii noi de depinderi (lovire) (10 min).

4. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min)

Ziua 3

1. Incalzire (10 min).

2. Exercitii (25 min).

3. Jocuri de grup (10 min).

4. Evidentierea participantului si ajutorului saptamânii ( 5min)

Saptamâna a cincea

Ziua 1

1. Incalzire (10 min).

2. Exercitii senzori-motrice, mobilitate, îndemânare, (25 min).

3. Exercitii pentru deprinderi (lovire) (10 min).

4. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min)

Ziua 2

1. Incalzire (10 min).

2. Exercitii pentru calitati si deprinderi (35 min).

3. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min)

Ziua 3

1. Incalzire (10 min).

2. Probe competitionale (sportive) (35 min).

3. Evidentierea practicantului si al ajutorului saptamânii (5 min)

Saptamâna a sasea

Ziua 1

1. Incalzire (10 min).

2. Exercitii calitati si deprinderi (35 min).

3. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min)

Ziua 2

1. Incalzire (10 min).

2. Exercitii calitati si deprinderi (35 min).

3. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min)

Ziua 3

1. Incalzire (10 min)

2. Exercitii calitati si deprinderi(25 min).

3. Jocuri de grup (10 min).

4. Evidentierea practicantului si al ajutorului saptamânii (5 min)

Saptamâna a saptea

Ziua 1

1. Incalzire (10 min).

2. Exercitii calitati si deprinderi (35 min)

3. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min)

Ziua 2

1. Incalzire (10 min).

2. Exercitii calitati si deprinderi (35 min).

3. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min)

Ziua 3

1. Incalzire (10 min).

2. Exercitii calitati si deprinderi (25 min).

3. Jocuri de grup (10 min).

4. Revenire dupa efort (5 min)

5. Evidentierea practicantului si al ajutorului saptamânii (5 min)

Saptamâna a opta

Ziua 1

1. Incalzire (10 min).

2. Exercitii calitati si deprinderi (25 min).

3. Evaluarea finala a deprinderilor (10 min).

4. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min)

Ziua 2

1. Incalzire (10 min).

2. Evaluare finala deprinderi (20 min)

3. Joc (15 min).

4. Revenire dupa efort si încheierea lectiei (5 min)

Ziua 3

- Program de antrenament bazat pe jocuri.

- reevaluarea scopurilor si obiectivelor

- luarea deciziilor în legatura cu programele viitoare

- stabilirea practicantilor care trec în alt program si a celor care ramân la acelasi program



program pentru exercitii motrice adaptate

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.