Prin credinta a fost mutat Enoh de pe pamânt, ca sa nu vada
moartea. Si n-a mai fost gasit, pentru ca Dumnezeu îl mutase. Caci
înainte de mutarea lui, primise marturia ca este placut lui
Dumnezeu. Evrei 11:05
Pentru a întelege activitatea motrica adaptata, trebuie sa cunoastem câte ceva, despre infirmitate, incapacitate si handicap, factorii ce conditioneaza aparitia disfunctiilor, tipologia lor, modul de refacere sau readaptare (unde este posibil), precum si ce fel de activitati motrice sunt permisibile unor astfel de factori determinanti.
Infirmitatea - definitie, clasificare (tipologie)
Pierderea sau anormalitatea unei structuri anatomice, functii fiziologice sau psihologice, cu o deviere de la standardele normale, reprezinta infirmitatea.
Infirmitatea nu este o boala.
Ea poate fi temporala sau permanenta, putând afecta un organ sau un sistem.
Dizabilitatea (incapacitatea) reprezinta o restrictie sau pierdere, temporara sau permanenta a capacitatii de a performa o activitate în mod normal, datorata unei disfunctii.
Dizabilitatea este în raport de infirmitate si nu invers (dizabilitatea nu exista fara infirmitate, în timp ce infirmitatea poate exista si fara incapacitate).
Clasificarea incapacitatilor
manifesta dificultati la aparitia în societate
lipsa totala de gust în a-si alege hainele pe care le poarta în diferite ocazii
comportament demodat anormal
1.Incapacitate tulburari în autoprotectie
comportamentala nu poate face relatii (prietenii)
nu participa la viata familiei
tulburari relationare cu copii
2.Incapacitate de dificultati în receptie
comunicare dificultati în transmitere
transferul în diferite situatiitoaleta zilnica (spalatul,
pieptanatul)
3.Incapacitate de îngrijire pregatirea mesei
personala alimentatia
deficit de mers
traversarea strazii
4.Incapacitate de locomotie urcarea si coborârea de scari
transportul în comun
miscari ale corpului în situatii deosebite (hemiplegie)
nu poate sa stea ghemuit
nu poate sa traga obiecte
5.Incapacitate de pozitionare nu poate sa împinga obiecte
a corpului nu poate sa stea pe genunchi
nu poate sa-si mentina echilibrul
sau are tulburari de echilibru
6.Incapacitate de abilitate numararea banilor
manipularea obiectelor mici
purtator de proteze
situatii speciale de boala, care
necesita dializa
dependenta de aspiratie bronsica
7.Incapacitate situationala transplant de organe
perturbari de anduranta
tulburari de termoreglare (nu
suporta caldura sau frigul)
alergii
stres psihic
motivatie pentru munca
8.Incapacitate pentru abilitati de învatatura
abilitati particulare gândire abstracta
nu se poate adapta la diferite
situatii participative
Handicapul - definitie, clasificare (tipologie)
Handicapul este un dezavantaj social al unui individ, determinat de o infirmitate sau o incapacitate (dizabilitate), ce limiteaza sau opreste îndeplinirea unui rol normal al individului în societate, raportat la vârsta, sex, factori sociali.
Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) a elaborat o scala de gravitate a handicapului si în paralel, perspectivele de revenire la viata normala.
0
Poate performa orice activitate
0
Fara vreo incapacitate
1
Exista dificultati în performarea unor activitati, poate performa fara ajutor dar ceva mai dificil si nu se încadreaza în 2-9
1
Are potential de revenire
2
Performeaza o activitate ajutat de instrumente si nu intra în 3-9
2
Are potential de ameliorare, fenomenul diminuând pe parcurs
3
Performeaza o activitate doar ajutat si are nevoie de o persoana fizica si nu intra în 4-9
3
Are potential de a fi asistat, este stationar prin aparate, instalatii
4
Performarea unei activitati total dependent de alta persoana, excluzându-se 5-9
4
Incapacitate stabila, nu are perspective de ameliorare, dar nici de agravare
5
Incapacitate crescuta, îi trebuie amenajari în mediu, instalatii si nu intra în 6-9
5
Desi boala va progresa, incapacitatea lui poate sa devina suportabila cu ajutorul ortezelor, instalatiilor
6
Incapacitate completa, total incapabil sa faca vreo activitate
6
Incapacitatea se deterioreaza progresiv, ne existând perspective de stabilizare
7
Necodificat, categorie omisa
7
Necodificat
8
Nu se aplica
8
Perspectiva ne determinabila
9
Necodificat
9
Necodificat
Handicapul apare când se produce o discordanta între capacitatea individului si posibilitatea lui de adaptare sociala, reprezentând un raport de evaluare sociala, educationala si economica a unui individ la necesitatea sociala.
Clasificarea handicapurilor se bazeaza pe circumstantele care plaseaza individul cu dezavantajul sau, fata de semeni.
Tipuri de handicap cu raportarea la scala OMS
- Handicap de orientare - pierderea capacitatii de a se orienta singur fata de ambient
0 individul nu are tulburari de orientare
1 daca are unele impedimente, se compenseaza cu alte performante
2 prezinta unele tulburari aleatoare intermitente
3 tulburari partial compensate între 1 si 2, dar care în anumite situatii nu pot folosi instrumente ajutatoare
4 tulburari moderate, care nu intra între 5-9, la care compensarile nu au rezultate satisfacatoare
5 tulburari de orientare severe care nu intra în 6-9 care pot fi compensate fiziologic de "înlocuitori" de orientare (orbii au simtul tactil foarte bun)
6 lipsa orientarii - când deficitul de orientare are mai multe cauze
7 dezorientare totala - necesita institutionalizare
8 inconstient
9 nespecificat
- Handicapul independentei fizice - capacitatea individului de a sustine o existenta - independenta obisnuita
0 complet independent fizic
1 independent cu ajutor: cârje, baston
2 independenta adaptata, amenajari speciale ale mediului de viata
3 dependenta situationala - incapacitatea severa pe unele situatii, dar posibila pentru altele pentru ajutor
4 dependenta la intervale mai lungi - o data în zi, sau mai rar
5 dependenta la intervale scurte (la ore) nu se poate îmbraca, nu poate face baie
6 dependenta doar la intervale critice - apar des, sau neclarificat
7 dependenta de îngrijire speciala, zi si noapte, continuu (batrâni, gutosi, afectiuni motorii grave, incontinenti)
8 dependenta de îngrijire intensiva
9 nespecificat
- Handicap de mobilitate - deficitul de abilitate de a se misca în ambientul sau se suprapune cu handicapul independentei fizice dar devine analitic prin aporturile de miscare
0 nimic
1 restrictii variabile ale mobilitatii în diferite momente (sciatica, reumatism, astm, afectiuni cardiace)
2 deficit de miscare în afara casei (mijloace de transport) - nu intra în 3-9
3 mobilitate redusa în afara casei, datorat unor stari de boala severe (pulmonari, debili)
4 restrictii de vecinatate
5 restrictii în interiorul locuintei, cu limitari marcate de efort - se pot mobiliza greu în casa
6 restrictii în camera (foarte greu)
7 restrictii în scaun (sta mai mult în pat)
8 restrictie totala de mobilitate (nu poate parasi patul)
9 nespecificat
- Handicapul ocupational - pierderea capacitatii individului de a-si ocupa timpul într-o maniera obisnuita în raport cu vârsta, sexul, pregatirea
0 desfasoara ocupatii diferite
1 intermitent nu poate avea ocupatii (migrena, alergii, traumatisme)
2 ocupatii limitate - nu poate avea ocupatii permanente
3 ocupatii adaptate la locul de munca, necesita ajutorul altei persone si nu intra în 4-9
4 ocupatii reduse - pot sa munceasca doar pe durate scurte, fasra sa faca fata solicitarilor mari
5 ocupatii restrictive - numai anumite ocupatii
6 ocupatii îngradite - numar redus si durata redusa si adaptata
7 fara ocupatie
8 neocupational - nu se poate pune problema în sensul rational
9 nespecifica
- Handicapul de integrare sociala - determina capacitatea unui individ de a mentine relatii obisnuite
0 integrat social normal
1 participare sociala inhibata
2 participare restrânsa la social, datorita unor incapacitati datorate vietii sociale - casatoria, sexul - si nu intra în 3-9
3 participare diminuata - nu poate sa lege cunostinte, se limiteaza numai la familie si vecini, sunt retardati mintal
4 relatii "sarace" - numai familia lui
5 relatii reduse, tulburari comportamentale severe - numai cu familia lui
6 relatii perturbate sever - nu are relatii cu nimeni
7 alienat total - categorie care nu poate avea relatii cu nimeni
8 izolat social - nu poate fi testat
9 nespecificat
- Handicapul economic - se refera la aspectele venitului oficial al pacientului, la care se adauga si ajutoarele sociale
0 bogat, cu resurse în exces
1 îndestulat - venit confortabil, care poate face amenajari
2 îndestulat - nu are nevoie de ajutor
3 îndestulare modificata - se poate întretine, fara însa a-si permite medicamente
4 venit precar - nu poate sa-si întretina familia, nu poate saa faca fata fara ajutor din afara
5 deficit economic - nici ajutoarele nu fac fata
6 sarac - complet dependent din afara institutionalizarii
7 complet sarac - nimeni nu îl ajuta
8 inactiv economic - batrânii, copii mici, retardatii mintali
9 nespecificat
Pe lânga aceasta clasificare, posibilitatea practicarii diferitelor activitati motrice a determinat si alte scale de clasificare a handicapurilor, pentru încadrarea activitatii sub aceleasi auspicii. In acest sens, activitatea sportiva practicata de persoanele cu handicap, unde este firesc, ca întrecerea sa aiba loc între persoane cu acelasi handicap, a determinat si o alta clasificare a tipurilor de handicap, dupa cum urmeaza:
artroze
Anchiloze spondilite reumatismale
si reductiunipoliartrite reumatoide
Leziuni ale sistemului Scolioze
osteo-articular Fragilitate osoasa
Arsuri
Paraplegii
Tetraplegii
Leziuni ale sistemului Hemiplegii
1.Handicap nervos I.M.C.
motorScleroza multipla
Paralizii periferice
Poliomielite
Paralizii radiculare
Paralizii ale trunchiului
Eredo-degenerescenta
spino-cerebrala
Maladii cronice Miopatii
membre inferioare
Amputatii membre superioare
Mixt - membru inferior si superior
usoara
Deficienta mintala medie
2.Handicap psihic profunda
Maladii psihice, cronice invalidante
Tulburari psiho-afective grave autismul
de vaz
3. Handicap senzorial de auz
de limbaj (senzorial)
4.Persoane cu maladii cornice mai putin evidente, dar invalidante
5.Polihandicapati
6.Persoane cu deficiente de integrare sociala si profesionala
Integrarea persoanelor cu handicap
O sintagma majora a lumii civilizate, deci si a tarii noastre, o constituie problemele cu care se confrunta persoanele cu handicap, si anume: integrarea în învatamânt, profesionalizarea si câstigarea independentei din punct de vedere social si economic.
Exemplele din viata de zi cu zi ne-au demonstrat, ca unele persoane au avut o viata normala, pâna când o boala sau un accident au determinat aparitia handicapului.
1.Viata 2. Reanimarea 5. Acceptarea starii de fapt normala (Revenirea la viata) (viata merge înainte)
4. Readaptarea
functionala . Plonjarea într-o
noua ipostaza
functionala
Handicap, boala, - se descopera
accidentul handicapul
- revolta personala
- refuzul tratamentului
- tratamentul pasiv, pasivo-activ
- revenirea încrederii în fortele proprii
Fig.: Integrarea persoanelor cu handicap (dupa V. Marcu, M. Dan, M. Milea)
Persoana care a suferit handicapul, desi poate ca a fost o persoana activa, sau chiar sportiv de performanta, este nevoita sa se adapteze la noile conditii de viata. Aceasta adaptare se face treptat, trecând printr-o etapa prin care, dupa constatarea handicapului, simte o revolta personala, un refuz de viata si de tratament. Este momentul când familia, prietenii si colegii, medicul si psihologul, persoanele avizate în recuperare trebuie sa actioneze convergent, catre "reeducarea" în noua postura a individului, în folosul readaptarii sale la noua viata.
Integrarea în normal si adaptarea socio-culturala la noua situatie se realizeaza si cu ajutorul activitatilor motrice adaptate.
Prezentam mai jos valentele si modul în care activitatea motrica adaptata la situatia de fapt poate contribui la reeducarea si integrarea individului
Conceptul european A.M.A. (activitate motrica adaptata)
are la baza 4 domenii:
-recuperare
-educatie
-recreere
-sport
Desi aflate într-o autonomie functionala, cele patru domenii se gasesc permanent într-o interdependenta relationara.
Recuperarea are la baza Kinetoterapia si Terapia Ocupationala. Este menita sa ajute persoana cu handicap sa-si câstige independenta prin formarea, însusirea sau compensarea unor cunostinte, priceperi si deprinderi de autoântretinere, mobilitate, comunicare, activitati casnice si sociale (comunitare).
Educatia are ca obiectiv dezvoltarea calitatilor motrice, formarea si perfectionarea deprinderilor necesare integrarii în viata sociala. La baza obiectivelor stau exercitiile fizice: pentru dezvoltarea motricitatii generale, pentru constientizarea partilor corpului, pentru dezvoltarea calitatilor motrice - viteza, forta, îndemânare si rezistenta.
Recreerea care are la baza odihna activa si ocuparea permanenta a timpului liber cu actiuni de grup sau individuale. Programul de recreere trebuie sa includa complexe de actiuni terapeutice din terapia cognitiva (dar care sa nu depaseasca posibilitatile persoanei cu handicap, pentru a-i putea aduce satisfactii, si nu invers), terapia psihosenzoriala, ludoterapia (prin jocuri specifice), meloterapia (cu ajutorul muzicii ca perceptie de un nou limbaj ) si artterapia (cu ajutorul artelor - dans, muzica interpretata, desen, pictura, etc.).
Sportul este cel care confera persoanelor cu handicap, o serie de calitati motrice si caracteriale, prin procesul de instruire specifica si cel competitional, în care sunt realizate relatii de întrajutorare - coleg si de concurenta - adversar.
Ramurile sportive sunt adaptate, în functie de diferitele handicapuri, având regulamente specifice, astfel încât sa satisfaca întru totul practicantul cu handicap. Persoanele cu handicap pot ajunge la adevarate performante sportive pe care si le pot etala în cadrul unor competitii de amploare nationala si chiar internationala, cum ar fi Olimpiadele pentru handicapati. Totodata, acesti sportivi pot fi integrati socio-profesional prin obtinerea calitatii de antrenor pentru sporturi pentru handicapati.
Preocuparea pentru integrarea persoanelor cu handicap situeaza activitatea motrica, adaptata si devenita constient utila si necesara pâna la dependenta, în centrul atentiei, poate mai mult decât la o persoana normala. Exercitiile fizice nu trebuie facute însa la întâmplare, ci dupa un minutios studiu si dupa un program conceput în prealabil cu specialisti (medici, terapeuti, profesori de educatie fizica, psihologi) si sub observatia permanenta a acestora.
ACTIVITATEA MOTRICĂ ADAPTATĂ
Recuperare
Kinetoterapie
Terapia ocupationala
Educatie Recreere
Dezvoltarea calitatilor Timp liber
motrice Terapie cognitiva
Formarea deprinderilor Ludoterapie
Profesionalizare Meloterapie
Artterapie
Sport
Sport specific pentru
persoanele cu handicap
(locomotor, mintal, senzorial)
Antrenori cu handicap
pentru sporturi specifice
persoanelor cu handicap
Preocuparea pentru integrarea persoanelor cu handicap situeaza activitatea motrica, adaptata si devenita constient utila si necesara pâna la dependenta, în centrul atentiei, poate mai mult decât la o persoana normala. Exercitiile fizice nu trebuie facute însa la întâmplare, ci dupa un minutios studiu si dupa un program conceput în prealabil cu specialisti (medici, terapeuti, profesori de educatie fizica, psihologi) si sub observatia permanenta a acestora.
Document Info
Accesari: 2015
Apreciat:
Comenteaza documentul:
Nu esti inregistrat
Trebuie sa fii utilizator inregistrat pentru a putea comenta
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.