CIVILIZATII PRECOLUMBIENE
AZTECII
GENERALITATI, ORIGINI SI CAPITALA
Poporul aztec este cel care a dominat partea centrala si de sud a
Mexicului intre secolele 14 si 16, si care a format un imperiu vast,
foarte bine organizat si elaborat, distrus insa de invadatorii Spanioli.
Numele de Aztec este derivat din denumirea unui tinut mistic din nordul
vechiului imperiu, denumit Azatlan; aztecii isi spuneau de asemenea si
"Mexica". Limba Azteca apartine ramurii Nahuatlan din familia
Uto-Aztecan. Dupa caderea civilizatiei Toltec, infloritoare
de-a lungul secolelor al zecelea si al unsprezecelea, valuri de
imigranti au populat masiv zona platoului central din Mexic, in jurul
lacului Texcoco. Ajunsi aici, aztecii au fost inconjurati de vecini
puternici si au fost obligati sa ocupe zona mlastinoasa din partea de
vest a lacului. De asemenea, au fost nevoiti sa plateasca tribut.
Singura lor bucata de pamint neatinsa de ape era o insula foarte mica,
inconjurata de mlastini. Cu toate acestea, aztecii au crezut inca de la
inceput ca vor putea sa transforme o mica zona mlastinoasa intr-un vast
si puternic imperiu in mai putin de doua secole, si aceasta datorita
credintei lor intr-o anumita legenda. Legenda spunea ca ei ar fi urmat
sa-si dezvolte o civilizatie infloritoare intr-o zona mlastinoasa in
care ar fi vazut un cactus crescind direct dintr-o roca si, linga
cactus, un vultur mancind un sarpe. Preotii au spus ca au vazut toate
acestea atunci cind au pus prima data piciorul in mlastina. Chiar si
astazi, ca o continuare a traditiei, vulturul, cactusul si sarpele apar
pe toate bancnotele mexicane. Pe masura ce populatia azteca a crescut la
numar, si-a pus la punct organizatii militare si civile superioare. In
1325 au fondat orasul Tenochtitlan (pe acelasi loc in care, in prezent,
se afla Mexico-City). Mlastinosul lac a fost transformat de
catre azteci in asa-numitele "chinampas" (gradini foarte productive
formate prin extragerea noroiului de pe fundul lacului pentru a forma
insule artificiale). Podurile au fost construite pentru a lega orasul de
zonele din imprejur, apeducte si canale au fost de asemenea sapate
peste tot prin oras, pentru a transporta alimente si in general bunuri
catre populatie. Templele au inceput sa domine peisajul, construite
fiind in scopuri religioase, si beneficiind de o arhitectura deosebita,
incadrate de piramide si alte structuri gigantice. Ca rezultat al
pozitiei sale geografice, cit si al gradului ridicat de organizare,
orasul a inflorit. In timp ce spaniolii, condusi de Hernan Cortes, isi
incepeau cuceririle in 1519, marea piata din centrul orasului atragea
peste 60.000 de oameni in fiecare zi. Multe din bunuri (cit si cele
primite drept tribut de la popoarele cucerite) erau exportate din oras,
pentru a fi comercializate in alte regiuni ale imperiului si Americii
Centrale.
CONFEDERATIA AZTECA SOCIETATEA SI RELIGIA AZTECA POPORUL AZTEC ASTAZI
Aztecii au stabilit aliante militare cu celelalte popoare, creind
un imperiu ce se intindea din centrul Mexicului pina la granita de
astazi cu Guatemala. La inceputul secolului al 15-lea, Tenochtitlan
conducea alaturi de orasele-state Texcoco si Tlateloco (astazi Tacuba).
Intr-o perioada de 100 de ani, Aztecii s-au definitivat drept un imperiu
complet, perfect organizat si foarte dezvoltat. Spre sfirsitul domniei
lui Montezuma al II-lea in 1520, 38 de provincii tributare au fost
stabilite. Acestea au produs framintari in imperiu, si acestea tocmai la
venirea lui Cortes in 1521 pe aceste teritorii. Cu usurinta Cortes a
cucerit aceste teritorii, si datorita imparatului Montezuma, care nu i
s-a opus, considerindu-l cu naivitate drept o zeitate - Quetzalcoatl si
primindu-l triumfal. Societatea azteca era impartita in trei
clase: sclavi, clasa mijlocie (oameni de rind) si nobili. Statutul
sclavilor era acelasi cu cel al servitorilor de astazi, de exemplu. Desi
copiii provenind din familii sarace ar fi putut fi vinduti ca sclavi,
acest lucru nu era practicat intotdeauna, si, cind era pus in practica,
era valabil doar pentru o perioada de timp bine precizata. Sclavii isi
puteau cumpara libertatea si, lucru interesant, celor care ar fi scapat
de la proprietarii lor si ar fi ajuns la palatul regal fara sa fi fost
prinsi le era asigurata libertatea. Oamenilor de rind le erau date
bucati de pamint si erau numiti proprietari pe viata ai acestora,
intrucit aici isi construiau casele. Un grup restrins era format de
asa-numitii "tlalmaitl", carora nu le era permisa detinerea de
proprietati. Nobilimea cuprindea nobilii din nastere, preotii, si aceia
care, prin faptele lor (in special luptatorii), si-ar fi meritat rangul.
In religia azteca, numerosi zei conduceau viata de zi cu zi. Printre
acestia erau: Uitzilopochtli (zeul Soarelui), Coyolxauhqui (zeita Lunii,
care, in mitologia Azteca, a fost ucisa de fratele ei, zeul Soarelui),
Tialoc (zeul Ploii), si Quetzalcoatl (inventatorul scrisului si al
calendarului, asociat de asemenea cu planeta Venus si cu invierea
mortilor. Sacrificiile animale si umane faceau parte integranta din
religia azteca. Pentru luptatori, cea mai mare onoare era aceea de a fi
ucisi in lupta, sau sa fie voluntar sacrificati intr-un ritual de
proportii. Prizonierii, de exemplu, erau adesea sacrificati, insa in
rituale mult mai putin importante. In astfel de ritualuri, victimele
trebuiau sa urce treptele unei piramide, unde preotii ii intindeau de-a
curmezisul unei pietre convexe, si le scoteau inima cu un cutit ascutit.
La inceput, Aztecii au folosit scrisul pictografic, pe piei de animale.
O parte din aceste scrieri, numite si "codice", inca exista. De
asemenea, au utilizat un sistem calendaristic dezvoltat de mayasii de
mai inainte. Sistemul era constituit din 365 de zile, impartite in 18
luni a cite 20 de zile, la care erau adaugate inca 5 zile "sfinte", desi
considerate de foarte mare ghinion. Un alt calendar, avind 260 de zile
(20 de luni a cite 13 zile), era folosit exclusiv in divinatie.
In epoca moderna, aztecii locuiesc in vecinatatea orasului Mexico City,
iar numarul lor este de peste 1 milion. Sunt cele mai numeroase grupari
bastinase din Mexic. Si-au pastrat limba Aztec-Nahua, iar religia lor
este un amestec intre vechea religie azteca si cea romano-catolica.
INCASII
GENERALITATI SI ISTORIE
Incasii, la inceput, erau un mic trib din sudul Peru-ului. Incepind
cu anul 1100, au inceput sa plece catre valea Cuzco, unde, in urmatorii
300 de ani, au dominat cu autoritate, cerind tribut popoarelor vecine.
Totusi, pina la mijlocul secolului 15, incasii nu au intreprins
expeditii militare sau de expansiune. Au avansat pina la 32 de km sud de
capitala Cuzco, in timpul celui de-al saselea conducator, Roca Inca.
Adevarata expansiune a inceput sub conducerea lui Viracocha Inca, al
optulea conducator. In 1437, a extins granitele imperiului cu 40 de km
in afara zonei Cuzco. Imperiul a ajuns la dimensiunea maxima in timpul
lui Huayna Copac (1493-1525). Moartea acestuia, in 1525, inainte de a
numi un succesor, a dus la divizarea imperiului. Doi dintre fiii sai,
gemenii Huascar si Atahualpa, care doreau tronul, au dus o lupta
crincena care a slabit foarte mult imperiul. Pina la urma, victoria a
fost de partea lui Atahualpa. In apogeul puterii, incasii au dezvoltat
un sistem politic si administrativ de neegalat in emisfera vestica.
Societatea era formata din: familia regala, aristocrati, mica nobilime,
muncitori, negustori si sclavi. Administrativ, intregul imperiu era
impartit in patru mari regiuni. Acestea erau divizate in provincii.
CULTURA
Guvernul a supravegheat si a invatat oamenii, prin experti, tehnici
de cultivare, irigare sau terasare. Un procent din fiecare recolta a
fiecarui om trecea in depozitele statului, pentru a fi distribuita la
nevoie. Cele mai importante recolte erau cele de porumb si de cartofi.
Lamele au fost primele animale domesticite. Au urmat ciinii, ratele si
porcii de Guineea. De asemenea, incasii produceau ceramica, textile,
ornamente din metal, unelte sau arme. Din lipsa cailor, a vehiculelor pe
roti sau a scrisului, autoritatile din Cuzco incercau cu mare greutate
sa tina legatura cu fiecare zona a imperiului si sa supra- vegheze
fiecare proces de dezvoltare a acestuia. O retea complexa de drumuri din
piatra conecta toate marile orase ale imperiului. Numarul soldatilor,
al oamenilor, al proviziilor sau al armelor, toate erau monitorizate si
erau pastrate de catre stat. Ca un mijloc rapid de transport era barca
de lemn, cu care incasii navigau de-a lungul riurilor ce traversau
imperiul. Cele mai impresionante realizari ale incasilor au fost in
arhi- tectura: temple, palate si fortarete de o arhitectura
exceptionala, realzate cu un minim de ingineri si de utilaje. Religia
era foarte dezvoltata. Zeul suprem era Viracocha, creatorul si
conducatorul lumii vii. Alte zeitati: zeul soarelui, zeul lunii, al
stelelor, vremii, pamintului sau marii. Ceremoniile si ritualurile erau
numeroase si foarte elaborate, si erau concentrate pe probleme de
agricultura si sanatate. Animalele vii, uneori si oamenii, erau
sacrificate in aceste ritualuri.
MAYASII
GENERALITATI SI AGRICULTURA.
Mayasii au facut parte din grupa popoarelor bastinase ale Americii
si au trait in regiuni din Mexic (statele Veracruz, Yucatan, Campeche,
Tabasco si Chiapas), in cea mai parte a Guatemalei si, de asemenea, in
regiuni din Belize si Honduras. Viitorii locuitori ai imperiului Maya
aveau mai multe denumiri, in functie de zona in care se aflau: cei mai
bine cunoscuti oameni, denumiti "Maya", au locuit in regiunea peninsulei
Yucatan, locul de unde mai tirziu si-au extins teritoriul. Intreaga
civilizatie poarta denumirea acestor locuitori. Dintre celelalte grupari
semnificative, amintim: "Huastec" in nordul statului Veracruz,
"Tzental", "Chiapas", "Chol"- in Mexic, apoi in Guatemala: "Quiche",
"Cakchiquel", "Pokonchi" si "Pokomam", respectiv "Chorti" in
Honduras. Cu exceptia Huastecilor, toate aceste grupari au ocupat
teritorii bine stabilite. Toate erau parti integrante din aceeasi
civilizatie, care in multe privinte a atins cel mai inalt grad de
dezvoltare printre toate popoarele din acele vremuri, din emisfera
vestica.
In stadiile ei primare, economia mayasa era reprezentata
in principal de agricultura, recolta principala fiind porumbul. Se mai
cultivau bumbacul, fasolea, sucul de fructe, maniocul (sau Cassava) si
cacaoa. Foarte perfectionate erau tehnicile de rasucire, vopsire si
tesere a bumbacului. Mayasii au domesticit cainele si curcanul, insa nu
au folosit animale de povara sau vehicule trase de roti. In domeniul
ceramicii, erau de neegalat printre popoarele Lumii Noi. Boabele de
cacao era folosite si ca moneda de schimb. Mayasii foloseau metalele
pretioase numai in scopuri ornamentale (a caror coloristica era
intr-adevar deosebita): aurul, argintul si jadul fiind cele mai
folosite. De asemenea, erau utilizate penele. Cuprul ocupa si el un loc
aparte in arta ornamentarii. Cu toate acestea, uneltele de metal
ramasesera nedescoperite. Pamintul era detinut in comun de fiecare sat
in parte, si, desi fiecare familie a localitatii respective avea repartizata separat o parcela de pamint pe care sa lucreze, profitul era adunat si impartit in mod egal la toti locuitorii.
ARHITECTURA SI SCRISUL
Cultura mayasa a dezvoltat o arhitectura remarcabila, si ale carei
urme au ramas si astazi. Un numar foarte mare de ruine sunt plasate in
situri arheologice care au ajutat oamenii de stiinta sa evalueze nivelul
foarte ridicat de dezvoltare la care ajunsesera civilizatiile din
aceasta zona, in acest domeniu. Urme ale vechilor orase: Palenque,
Uxmal, Mayapan, Copan, Tikal, Uaxactun si Chichen Itza se afla si astazi
in acele locuri. Aceste situri au fost odata niste largi centre in care
se desfasurau ceremoniile religioase. Aveau un plan arhitectonic comun,
des intilnit la mayasi, cuprinzind mai multe piramide, grupate in jurul
unei piete deschise, si intre erau construite atit temple cit si alte
cladiri. Piramidele erau construite in niveluri succesive, din blocuri
de piatra taiate, de dimensiuni considerabile, si prezentau scari pe una
sau mai multe parti, pe unde se putea ajunge in interiorul piramidei,
locul desfasurarii unor impresionante ceremonii religioase. Ca structura
secundara, se foloseau pamint si blocuri de piatra pe care se intindea
mortar. Peretii de piatra erau adesea lasati fara mortar. Lemnul era
folosit doar in sculptura. Arcadele nu erau cunoscute.
Interioarele piramidelor, cit si al cladirilor in general, erau destul
de inguste, la fel ca si ferestrele, destul de rare. Interioarele si
exteriorul cladirii erau zugravite in culori stralucitoare. Exterioarele
erau decorate cu sculpturi pictate si mozaicuri din piatra.
Poporul mayas a dezvoltat o metoda de scris constind in notatii
hieroglifice, prin care au inregistrat date importante despre istoria,
mitologia si ritualurile lor, toate incrustate in piatra, pictate sau
ornamentate pe diferite alte obiecte de uz comun, cit si elemente de
decoratiune sau constructie. Din fibrele unei plante speciale, au imitat
hirtia, grupind foile cu hieroglife in asa-numitele "codexuri". Patru
dintre acestea mai exista si astazi: Dresdensis - acum in Dresda, Perez -
acum in Paris, respectiv Tro si Cortesianus - ambele in Madrid. Codex
Tro si Codex Cortesianus sunt partile componente ale unui singur
document original, astfel ca sunt cunoscute sub numele de Codex
Tro-Cortesianus. Aceste carti erau folosite in divinatie mai ales,
furnizind date despre evolutia agriculturii, a vremii, a bolilor, a
vinatorii, cit si despre astronomie.
CALENDARUL, RELIGIA, LIMBA SI ISTORIE
Sistemul calendaristic mayas era unul extrem de elaborat. Anul
incepea atunci cind soarele trecea pe la zenit, pe 16 iulie, fiind
constituit din 365 de zile; 364 de zile erau grupate in 28 de saptamini a
cite 13 zile fiecare, anul nou incepind cu ziua a 365-a. In plus, 360
de zile ale anului erau impartite in 18 luni a cite 20 de zile fiecare.
Lunile si saptaminile treceau independent unele fata de celelalte,
totusi, la fiecare 260 de zile (multiplu de 13 si de 20), saptamina si
luna incepeau in aceeasi zi. Calendarul mayas, desi foarte complex, a
fost si cel mai cunoscut de catre oameni, aceasta pina la introducerea
calendarului gregorian, in secolul al 16-lea. Religia mayasa era
centrata pe veneratia unui mare numar de zei. Chac era zeul ploii,
invocat in special in ritualurile populare. Printre zeitatile supreme se
aflau Kukulcan, un fel de Creator - in mitologia Azteca era numit
Quetzalcoatl -, cit si Itzamna, zeul cerului. Limba mayasilor
este vorbita astazi de aproape 350.000 de oameni din Yucatan, Guatemala
si Belize. In radacina comuna mai intra si limbile Huastec, cit si
altele apropiate de acestea, insa care nu se mai vorbesc decit de foarte
putini. Originile civilizatiei mayase sunt inca puse sub
semnul intrebarii. Se pare ca formarea lor a inceput cu mult inainte de
era crestina, in 1500 i.Hr. Apoi, mult mai tirziu, intre anii 300 si 900
d.Hr., teritoriile mayase unanim cunoscute au fost ocupate mai mult sau
mai putin uniform de o civilizatie - mayasii de mai tirziu. Au fost
construite marile centre ceremoniale Palenque, Tikal si Copan. Cu toate
acestea, in jurul anului 900, centrele mayase au fost abandonate din
motive necunoscute. O parte dintre mayasi au migrat in peninsula
Yucatan, unde, intre anul 900 si inceputul secolului al 16-lea (sosirea
spaniolilor), si-au continuat existenta. Migratia tolteca (sau invazia,
nu se stie sigur) venind din valea Mexicului a influentat puternic
stilul arhitectonic. Au fost ridicate orase - proeminente centre, ca
Chichen Itza si Mayapan. In urma unor perioade de razboi civil si chiar
si revolutie, aceste centre au fost si ele parasite. Spaniolii au
cucerit cu usurinta aceste teritorii, desi nu in totalitate, astfel ca
in secolul 20 chiar, populatia mayasa este inca majoritara in zonele
locuite.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.