In Yucatan, ieri
W.H. Church
Limbajul
este cam necontrolat, in orice caz, nu este ce ar fi de asteptat, din
partea cuiva care a fost invatat de profesorii sai sa fie obiectiv. Si
totusi, acestea sint cuvintele unui om de stiinta care se bucura de un
oarecare renume, si a carui specialitate este popularizarea arheologiei.
Precaut cu toti cei al caror domeniu de cercetare il depaseste pe al
sau insusi si declarat ostil fata de cei ale caror metode de
investigatie nu se conformeaza definitiei pe care el o da legitimitatii,
el nu se prea deosebeste, din nefericire, de multi alti profesionisti
din domeniul arheologiei si al antropologiei; in acest caz particular,
el si-a indreptat atacul verbal catre toti cei care ar indrazni sa
afirme ideea absurda ca supravietuitorii unui legendar continent
scufundat, ca Atlantis, sau Lemoria, au jucat in vreun fel un rol in
popularea in antichitate a Americilor.
S-ar
cuveni, probabil, ca acestia sa se simta pusi la punct, pe buna
dreptate, daca am face abstractie de faptul ca personajul in discutie
isi compromite atacul facind aluzie, dupa aceea, la galagioasele dispute
academice care rezulta din ipotezele contradictorii lansate de
cercetatorii rivali. Pai, daca oamenii de stiinta au pareri care difera
atit de mult asupra originii populatiilor din America se pot ei oare
astepta ca acest lucru sa atraga din partea noastra o respectuoasa si
exclusiva atentie? Aceasta lipsa de unanimitate pe care si-o asuma de
bunavoie cei care cern pamintul si sapa cautind dovezi doar pentru ei
insisi, fara a lua in consideratie bogatia de resurse care se poate gasi
in mituri si legende, care i-ar putea ajuta in cautarile lor, fara sa
mai vorbim de ghidarea pe cale psihica, este linistitoare si
instructiva. Sa o privim si sa ne simtim incurajati. Ea ne va obisnui cu
alte cuvinte viitoare atacuri din partea unor cercuri asemanatoare, in
acelasi timp, ea trebuie sa ne inspire sa continuam, fara a ne simti
deranjati, cercetarea noastra atit de fructuoasa, la nivel mitologic si
psihic. Haideti, deci, sa ne intoarcem pe caile care ne sint familiare,
in Yucatan, ieri
ceasta
este istorisirea care spune ca totul era in asteptare, calm, tacut,
totul era nemiscat, linistit, iar nemarginirea cerului era pustieApoi a
venit Cuvintul. Asa incepe Popol Vuh, una dintre putinele scrieri
ramase de la vechii mayasi. Este o opera a carei vechime nu se cunoaste.
Cosmogonia maya ne vorbeste despre existenta altor lumi inaintea celei
prezente, toate fiind distruse de apa. Locuitorii primei lumi au
construit, se spune, marile orase, azi ruinate. Dar aceasta lume a fost
distrusa de un potop universal, cunoscut ca haiyococab, sau apa deasupra
pamintului. Cea de-a doua lume, locuita de oameni numiti dzolob sau
pacatosi, a luat sfirsit datorita celui de-al doilea potop. A urmat cea
de-a treia lume. Aceasta lume a fost cea a mayasilor insisi, dar si ea,
in cele din urma, a fost devastata de apa, printr-un potop mai redus,
numit scufundare. Acest lucru a dus, se pare, la abandonarea acelor
locuri si inceperea unei vieti noi in alta parte - deplasari care
continua sa-i deruteze pe arheologi, care par sa ignore legendele
locale. Dupa acest al treilea potop, spune povestea, lumea mayasilor a
inceput sa fie locuita de un amestec de popoare din intreaga peninsula
mezoamericana. Dar si aceasta ultima lume, cred ei, va fi in cele din
urma distrusa de potop, la fel ca celelalte.
Arheologia
lumii maya abia acum ajunge la maturitate. Conchistadorii spanioli,
ajunsi in Yucatan pentru prima data dupa anul 1530, prin exploratorul
Montejo, au inceput mai degraba sa distruga, decit sa conserve toate
urmele culturii si istoriei maya. Abia in 1839, cu aproximativ trei sute
de ani mai tirziu, calatoriile lui John L. Stephens si Frederick
Catherwood in regiune au stirnit interesul public asupra acestor
tinuturi neglijate atita timp. Chiar si atunci cercetarile arheologice
au inaintat incet si au dat prea putine rezultate, din cauza ca nimeni
nu putea descifra hieroglifele care ramasesera pe multe din ruinele
templelor - singurele indicii de incredere, se credea, cu privire la
constructorii originari ai acestor elaborate complexe de piramide si
palate care fusesera abandonate in mod misterios la o data necunoscuta
si pentru un motiv necunoscut, fiind lasate prada junglei care le-a
acoperit incet.
Apoi,
dupa anul 1970, au venit doi americani experti in criptografie, Floyd
Lounsbury si Linda Schele, care au izbutit sa descifreze multe dintre
inscriptii. Ei inca lucreaza la o serie complexa de 620 de hieroglife
(cea mai lunga din cultura maya) aflata in Templul Inscriptiilor. Dar la
Templul Crucii, intre hieroglifele pe care le-a descifrat acolo,
Lounsbury a dat peste datare interesanta: templul, spunea aceasta,
fusese dedicat fiului seniorului Pacal exact in aceeasi zi in care se
nascuse un personaj reprezentind o mama ancestrala, cu 1.359.540 de zile
(3.724 de ani) mai inainte. Seniorul Pacal, s-a stabilit, fusese un
principe maya care stapinise in Palenque, in secolul al VII-lea. Palatul
sau abandonat se afla in jungla inalta a peninsulei Yucatan, in statul
mexican Chiapas. Din turnul aflat in virful lui vechii mayasi studiasera
pe vremuri stelele, caci ei par a fi fost astronomi foarte priceputi.
Cladirile cu caracter religios din Palenque constau din trei
temple-piramida similare, din care cel mai cunoscut este templul
Soarelui, construit, dupa cit se pare, deasupra unui templu mai vechi cu
acelasi nume, practica ce se intilneste ocazional in lumea maya, avind
probabil motivatie rituala - cel dintii este asociat in descrierea lui
Edgar Cayce cu primii colonisti atlanti care s-au asezat in Yucatan
(numit pe atunci Yuc), sub conducerea lui Iltar, din casa lui Atlan, de
pe insula Poseidia.
Data
sosirii lui Iltar este indicata ca fiind anul 10.600 i.Hr., probabil cu
un mileniu inaintea potopului universal despre care cosmogonia
mayasilor considera ca a distrus prima lume, lumea celor care au
construit marile cetati ruinate. In interpretarea autorului, acest lucru
nu se refera la structurile actuale, care sint relativ intacte, ci la
acele ruine care sint numai partial scoase la iveala si care se gasesc
sub ele. Piramida initiala, care adaposteste cronicile atlante, pe care
Iltar a ridicat-o in Yucatan, este de fapt sinonima cu acest prim templu
al Soarelui, sau templul Luminii, dupa cum mai era numit. Asemeni Marii
Piramide din Egipt cit si a scufundatei Piramide a Cronicilor, lasata
in urma, in Poseidia, ea a fost construita, ni se spune, cu ajutorul
fortei de ridicare a acelor gaze care sint utilizate treptat de
civilizatia noastra actuala si cu ajutorul activitatii spirituale a
celor care erau familiarizati cu sursa din care izvoraste orice forta.
Templul
construit de Iltar, sintem asigurati, va apare din nou. Atunci,
inregistrarile care au fost depozitate acolo vor fi scoase la lumina. Ni
se spune ca lucrul acesta va avea loc atunci cind se va apropia
momentul cind schimbarile vor fi pe punctul de a incepe - referire,
aproape sigur, asupra prezisei schimbari de pozitie a polilor de la
sfirsitul acestui secol si la deplasarile scoartei terestre care o vor
insoti.
Fara
indoiala ca datorita unor convulsii asemanatoare celor petrecute pe
pamint cu ocazia ultimei deplasari a polilor, care a pus capat erei
glaciare si a provocat marele potop, templul initial a fost ingropat,
impreuna cu restul culturii atlante transplantate in Yucatan anterior
culturii maya. De fapt, intreaga topografie a Americii Centrale a fost
considerabil modificata, luind forma pe care o cunoastem la ora actuala,
iar climatul schimbindu-se dintr-unul temperat intr-unul subtropical.
La
un moment dat, pe parcursul celor citeva secole care s-au scurs intre
timpul lui Iltar si sosirea potopului, Poseidia s-a scufundat in mare,
urmata de Aryan, raminind ca Og sa-si gaseasca sfirsitul o data cu
cataclismul survenit prin deplasarea polilor. Sursa noastra ne spune ca
Yucatanul a fost supus unui important val de emigranti atlanti care
soseau din Poseidia si Aryan; desi se fac mentiuni despre navalirea in
Yucatan a unor supravietuitori ai Lemuriei, care venisera dinspre
California de astazi, cit si dinspre Indochina, alaturi de cei din
coloniile Og, sau Peru, se spun prea putine despre o populatie
bastinasa. Concluzia logica este prin urmare aceea ca Yucatan putea fi
un teritoriu relativ nelocuit pe timpul sosirii lui Iltar sau, poate,
strabatut de triburi primitive de vinatori si culegatori, care mai
tirziu au format o populatie de agricultori si un amestec de populatii.
Dintre ei s-au ridicat vechii mayasi ai erei preclasice. Nu este sigur
daca ei i-au asimilat cultural si prin filatie si pe olmeci, dar Cayce
ne spune despre o infuzie sigura de singe evreiesc, care a avut loc cu
circa 3.000 de ani i.Hr. din ramasitele triburilor ratacitoare care au
traversat oceanul din Asia, fugind de stapinirea persana. Evreii au adus
cu ei, din pacate, o trista mostenire a canaanitilor: sacrificiul de
singe.
O
paranteza: Nu este greu de inteles pentru ce nu a reinviat cultura
atlanta cindva atit de infloritoare, in multele colonii atlante
raspindite pe suprafata unei planete lovite, cum sint cele din Yucatan
si alte locuri din America. Confruntindu-se permanent cu greutati, s-ar
putea ca pur si simplu sa nu fi avut ocazia. De asemenea, cu privire la
domeniul transporturilor si comunicatiilor globale, care ar fi fost
preludiul necesar al unor serioase eforturi de reconstructie,
scufundarea Poseidiei i-a lasat pe atlanti fara Piatra de Foc, sau
centrala energetica. Acest acumulator de energie din cristal pusese in
miscare flota lor aeriana si principalele lor forte navale, furnizind
totodata elementul energetic al vastelor lor retele de comunicare. Fara
indoiala, in decadele sau secolele care s-au scurs intre scufundarea
Poseidiei si disparitia a ceea ce mai ramasese din Atlantida, au fost
puse in miscare o flota aeriana si una navala de ocazie, folosind
propulsia mecanica, de mult abandonata, si mai putin sofisticata. Dar si
acestea trebuie sa fi devenit inutile pentru atlantii emigranti, pe
masura ce ei se instalau in tinuturile primitive, in care nu aveau la
dispozitie gaze sau alti combustibili. Pentru o vreme, bineinteles, ar
fi putut avea la dispozitie depozite de combustibil, pina cind acestea
se vor fi terminat. Lucrul acesta este sugerat de o lectura pe care
Cayce a tinut-o pentru un fost aviator si navigator atlant, care, dupa
exod, s-a ocupat cu cercetarea acelor zone din Yucatan si Peru, precum
si din America de Nord, in care atlantii se instalasera deja, sau in
care s-au instalat mai tirziu, deplasindu-se pe jos, pe cai terestre.
Intr-adevar, in perioada care a urmat rotirii polilor, care a adus
schimbari terestre majore in America Centrala, cit si un influx de
lemurieni transplantati si alte grupuri tribale dislocate din asezarile
lor de pe Coasta de Vest, un grup de atlanti, care erau descendenti ai
oamenilor lui Iltar, au hotarit sa migreze inspre nord, bazindu-se,
probabil, pe informatiile furnizate cu multe zeci de ani mai inainte de
acest cercetas aerian. Ei aveau sa devina stramosii constructorilor
americani de tumuli. Cit despre lemurienii care i-au inlocuit in
Yucatan, acestia au construit alte temple si au adorat alti zei. Erau
oare ei pacatosii a caror truda a luat sfirsit o data cu cel de-al
doilea potop? Daca asa stau lucrurile, ei au fost urmati de mayasi, iar
apoi de amestec.
In
acest moment sintem in fata unui mister. In anii 0 o echipa de studiu a
fost trimisa de catre un mare plantator de banane din America Centrala
pentru a gasi terenuri potrivite pentru noi plantatii in interiorul
tarii in Costa Rica. In timp ce-si croiau calea prin jungla deasa
exploratorii au descoperit un mic luminis in mijlocul caruia se odihnea
pe o platforma de piatra, asemeni unui obiect votiv, o piatra neteda,
perfect sferica, avind un diametru de aproximativ 6 picioare (n.t. -
aproximativ 1,8 m). Platforma era pavata cu prundis de riu.
Condinuindu-si cautarea echipa avea sa gaseasca multe alte sfere
asemanatoare - unele mai mari, altele mai mici, dar toate uimitor de
netede, sprijinindu-se asemeni celei dintii pe platforme semanind cu
niste altare. Sapind sub citeva dintre acestea, cu banuiala ca ele
puteau marca locurile unor morminte, ei nu au gasit absolut nimic. Dar
in apropiere, expertii arheologi chemati la fata locului au dat peste
cioburi de olarie nearsa, estimata la o vechime de citeva sute de ani.
S-a crezut, prin simpla asociere geografica, si fara justificare, ca
fauritorii olariei de data relativ recenta trebuie sa fi realizat si
sferele de o incredibila perfectiune sferica si de finisare.
In
ceea ce ne priveste, sursa noastra psihica nu lasa nici o indoiala cu
privire la vechile origini si destinatii ale sferelor. Stim, desigur, ca
pietrele au fost mai intii utilizate in ceremoniile religioase ale
atlantilor, pentru a intra in contact cu sursele de lumina, datorita
influentei lor magnetice. Mai tirziu au fost adaptate unei utilizari mai
pamintesti, in legatura cu propulsarea flotei aeriene si navale. In
cele din urma, se pare ca un mare numar din ele au fost transportate in
America Centrala de catre atlantii care au parasit insula, printre care
si Iltar, inainte de prabusirea imperiului lor. Fiind din granit foarte
bine lustruit, o substanta care contine elemente cristaline, dupa cum a
explicat Cayce, initiatii atlanti ascultau oracole care veneau prin
intermediul cristalelor pietrelor, care erau pregatite pentru comunicare
in felul in care voi cunoasteti astazi radioul. Pentru cineva care
traia in anii 0 ai acestui secol si isi aminteste de cresterea
exploziva a vinzarilor de aparate de radio care operau cu ajutorul
cristalelor, aceasta referire speciala a lui Cayce ar trebui sa-i sune
familiara. Dar ascultatorii atlanti erau acordati pe o lungime de unda
diferita, s-ar putea spune, reglata pe o frecventa mult mai inalta decit
ar fi putut receptiona orice aparat de radio pamintesc...
Acum,
sa ne ocupam de misterul la care am facut aluzie mai devreme. Exprimat
simplu, cind si de ce au luat atlantii hotarirea sa ia sferele din
Yucatan si sa le transporte in interiorul tarii Costa Rica? Desi Costa
Rica de astazi nu se afla mentionata nicaieri in lecturile lui Cayce,
trebuie sa tragem concluzia ca un numar considerabil de atlanti, intr-o a
doua deplasare, care trebuie sa fi coincis cu deplasarea polilor si
eruptiile care au urmat, au ales sa se mute mai degraba in spre sud-vest
decit spre nord, asemeni altora dintre ei. Se pare ca au luat cu ei un
numar important de sfere de piatra, mai ales cu scop religios. Acest
lucru se deduce dupa fundatiile, ca niste altare, pe care au fost gasite
de catre cei care le-au descoperit in secolul XX. Obiecte similare,
izolate, au iesit la iveala de asemenea in Guatemala si Mexic. Una
dintre sferele de mari dimensiuni din Guatemala este acum expusa
permanent in curtea Muzeului Natural din San-Jose, Costa Rica.
Unii
arheologi, datorita lipsei dovezilor contrare, au fost tentati sa
amplaseze asa-numita perioada timpurie formativa a civilizatiei maya
intr-un interval de timp situat intre anii 2.500 i.Hr. si 300 d.Hr.,
timp in care ei cred ca s-a practicat vinatoarea si culesul si estimeaza
ca astfel a luat nastere, in cele din urma, o existenta rurala, numai
spre anul 300. Se presupune ca aceasta data marcheaza inceputurile
perioadei marilor realizari culturale, cum a fost ea denumita, fiind,
deci, considerata perioada clasica. Nu mai este necesar sa mentionam ca
aceasta secventa ignora in totalitate o cultura sensibil mai timpurie,
din timpurile ocupatiei atlante si lemuriene, cu realizarile lor mult
mai remarcabile, care inca ramin a fi dezgropate.
Totusi,
in teritoriul costier al Belizelor din vecinatate, un arheolog oarecum
aventurier, pe nume Richard S. MacNeish, a scos la iveala asezari
atestind o civilizatie stabilita in peninsula Yucatan in jurul anului
9.000 i.Hr., destul de curind dupa potopul universal. Este prima dovada
stiintifica ce iese la iveala in Yucatan care coroboreaza sursa noastra
psihica. Sa speram ca, in timp, ne vom putea astepta la mai multe.
Mayasii, intr-o perioada de inflorire tirzie a culturii lor, erau, fara
indoiala, foarte indatorati predecesorilor lor atlanti. Nu numai pentru
talentul arhitectural reflectat in templele si palatele din asa-numita
perioada clasica maya, dar si pentru impresionantele lor cunostinte in
domeniul numerelor si astronomiei, precum si pentru scrierea lor
hieroglifica atit de eleganta, care este in curs de descifrare; toate
acestea atesta mostenirea unei influente atlante. Indiferent de
achizitiile culturale pe care mayasii le-au dobindit ulterior de la alte
grupuri de ocupanti, ca lemurienii, toltecii si olmecii, canaanitii
ratacitori, adoratori ai lui Baal, sau grupuri independente de azteci
invadatori, acestea cu greu ar fi putut echivala impactul initial
realizat de civilizatia atlanta.
La
sosirea lor in Yucatan, spunea Cayce, majoritatea primilor pionieri din
Atlantida erau barbati, nu numai in grupul lui Iltar, ci si in citeva
dintre valurile succesive care venisera sa pregateasca drumul pentru cei
care urmau sa fie evacuati ulterior. In consecinta, ei au inceput sa
caute femei care sa le fie tiitoare din rindul populatiei bastinase,
relativ inapoiate. Pentru a demonstra impactul acestei infuzii de singe
asupra evolutiei mayasilor, putem face apel la o lectura pe care Cayce a
tinut-o pentru o femeie care se numarase printre primii nascuti din
aceste combinatii. La maturitate ea a devenit preoteasa facind pentru
utilizarea simbolurilor si semnelor... desene cu privire la cele din
ceruri, cit si despre cresterea vegetatiei.
Astfel
s-a ajuns, dupa toate probabilitatile, ca primele idei religioase sa le
fie prezentate precursorilor mayasilor cu mult inainte de influenta
coruptibila a lemurienilor, sau cea a olmecilor si toltecilor si, cu
siguranta, cu multe milenii inainte ca pe scena sa-si faca aparitia
spaniolii si crestinismul, cu amestecul paradoxal de jaf si pietate...
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.