|
O dovadă a utilizării ciupercilor halucinogene
Utilizarea acestor forme de piatra este prilejul unor mari dezbateri
deosebit de contradictorii. Unii specialişti contestă chiar aspectul
formal, afirmînd ca este vorba nu de reprezentarea unor ciuperci, ci de o
asemănare formală cu ciupercile absolut întîmplătoare. Majoritatea
susţine însă ideea că sculpturile respective reprezintă indiscutabil
nişte ciuperci, dar apar contradicţii în privinţa rolului pe care îl
aveau în viaţă spirituală a mayaşilor.
Pe baza experienţei
antropologilor, interpretarea cea mai fireasca ar fi aceea că simpla
prezenţă a ciupercilor de piatră atestă folosirea în ritualurile
religioase a ciupercilor halucinogene. Un asemenea rol jucat de anumite
specii de ciuperci descoperim la numeroase civilizaţii primitive, precum şi în practicile magice paralele cu cultul dominant sau precedente acestuia la popoarele considerate civilizate. Din Laponia pînă în Oceania, din Africa pîna în Siberia, din Alaska pîna în Patagonia.
Această extensie a folosirii ciupercilor halucinogene ar părea că
rezolvă de la sine totul şi ar valida interpretarea deja enunţată. Dar
lucrurile nu stau tocmai astfel.
Există glasuri care se opun acestei
interpretări, catalogată ca simplistă. Ele vin din alte direcţii.
Existenţa pietrelor respective nu ar avea nici o legătură cu folosirea
ciupercilor halucinogene de către mayaşi. O asemenea afirmaţie vine
chiar şi din partea unora care recunosc că mayaşii cunoşteau şi foloseau
aceste soiuri de ciuperci, dar, după ei, această utilizare a
saprofitelor este atestată prin alte fapte. S-a mers
chiar pîna la negarea oricărei funcţii religioase a relicvelor
respective. Interesantele forme de piatră respective ar fi avut o
utilitate foarte prozaică: ar fi fost pur şi simplu nişte banale tipare
pentru olari. O asemenea interpretare a fost susţinută ferm, într-o
manieră riguros ştiinţifică, de către Ulrich Kohler.
În sprijinul său
vine prezenţa unor astfel de relicve în ateliere de ceramică şi,
bineînţeles, existenţa unor vase corespunzătoare.
Alte interpretări: jilţuri, ciuperci sacre sau... falusuri
Relicvele de piatră în formă de ciupercă au fost descoperite în mai multe zone din America Centrală. Este vorba de sudul Republicii Guatemala, de Republica Salvador şi de statul Chapas din Confederaţia Mexicană, dar şi de teritoriile mexicane Oaxaca şi Tabasco. Unitatea
teritoriala nu este deci totala. Şi se pare că nici unitatea
cronologică. Regăsim însă un aspect unitar la nivelul cantitativ:
bogăţia relicvelor de acest fel.
Interpretările diferite de cele două
expuse anterior nu lipsesc şi ele au venit pe parcursul descoperirilor
arheologice. În virtutea unor practici religioase arhaice universale,
ciupercile de piatră au fost considerate reprezentări stilizate ale unor
falusuri.
Astfel de falusuri asemănătoare unor ciuperci se găsesc de asemenea
peste tot şi la fel de des în timp şi spaţiu precum ciupercile
halucinogene. Ar fi încă o interpretare care ar putea fi validată fără
reţinere. A treia! O a patra interpretare, cu o validitate
discutabilă, ar fi următoarea: formele respective ar reprezenta nişte
jilţuri, însă persoanele în cauză n-au luat în seamă incomoditatea lor
pentru cel care ar fi şezut pe ele; de altfel, glumind fără
superficialitate, nici măcar nu au făcut-o demonstrativ, ceea ce
înseamnă o recunoaştere tăcută a exagerării ipotezei. Şi totuşi, chiar
şi o astfel de interpretare ar putea fi validă, căci în cazul unor
jilţuri rituale comoditatea ar fi ultimul aspect care ar putea conta. Ar
fi însă încă un lucru de lămurit - sensul alegoric al ritualului,
adică: de ce un jilţ cu o astfel de formă? Şi rămînem tot în enigmă.
O ipoteză relativ
veche, dar foarte rezistentă are ca autori pe V.P. şi R.G. Wasson.
Ei au afirmat încă din anii '50 că obiectele de piatră cizelată
respective sînt relicvele unui cult al ciupercilor sacre, care, după
părerea lor, ar fi caracterizat pe amerindienii din Mexic. Această ipoteză se susţine tot pe prezenţa ciupercilor halucinogene în ritualurile amerindienilor din întreaga Americă Centrală, dar
extinde semnificaţia plantelor saprofite în viaţa spirituală a
precolumbienilor. Deşi nu a fost probată suficient şi a fost contestată
de mulţi, ipoteza aceasta a rezistat pînă astăzi. Ea are ca suport
interpretativ solid prezenţa unor efigii de fiinţe antropomorfe sau
zoomorfe pe unele statuete. Problematic râmîne însă faptul că numeroase
ciuperci de piatră nu prezintă astfel de efigii. Dacă ipoteza Wasson este
valabilă, ea nu face decît să deschidă drum liber unei alte ipoteze
care să rezolve enigma celuilalt tip de ciuperci de piatră, care sînt
decorate doar cu linii şi forme geometrice simple sau nu sînt decorate
în nici un fel.
Ciupercile de piatră nu au fost găsite în zonele unde cresc ciupercile halucinogene
Printre ipotezele care au apărut în mod spontan se află fireşte şi
cea conform căreia respectivele pietre sînt considerate idoli ce erau
veneraţi în unele ceremonii religioase. Se mizează şi în acest caz pe
consumarea de ciuperci halucinogene în ceremonii ale descendenţilor
contemporani ai mayaşilor. Totuşi, nu prea există baze pentru susţinerea
unei ipoteze care ar ridica planta saprofită în rîndul zeilor, căci în
primul rînd ar trebui să existe ilustrări ale zeităţii şi în templele,
palatele şi piramidele rămase peste veacuri, iar aceste dovezi minime nu
apar. De asemenea, problema
susţinerii unor ipoteze pe tradiţia ingestiei de ciuperci halucinogene
este rezolvată negativ de o realitate indiscutabilă şi care trebuie în
mod obligatoriu luată în seamă, deşi poate suferi două interpretări
absolut diferite: nu au fost descoperite nicăieri ciuperci de piatră în
zonele unde consumul ritual de ciuperci halucinogene este practicat
frecvent, iar acest soi de ciuperci nu creşte exact în zonele
unde au rămas relicvele respective. În plus, amerindienii nu folosesc
şi, după cît se pare, nici nu au folosit altădată ciupercile
halucinogene decît ca instrument de divinaţie ori ca auxiliar în
comunicarea cu spiritele. De aici pînă la ridicarea ciupercii la rangul
de divinitate este un drum foarte lung şi nu există probe că el ar fi
parcurs.
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.