|
|
|
|
|
|
|
Cele
mai importante şi în acelaşi timp mai misterioase desene din lume sunt
cele gravate într-un deşert dintr-un colţ pierdut din Peru. Ce
reprezintă aceste inscripţii? Cine le-a desenat, când, şi de ce...?
Între Oceanul Pacific şi lanţul Anzilor, acoperind o suprafaţa de
aproximativ 520 de kilometri pătraţi, sute de linii drepte perfecte,
modele geometrice gigantice şi desene ale unor animale uriaşe sunt
răspândite pe cel mai mare "caiet de schiţe" din lume. Cea mai mare
parte din desene se afla pe suprafaţa pampasului de lângă Nazca, la
poalele munţilor întunecaţi şi aproape de mare. Platoul golaş, fără
iarbă, suportă stoic dogoarea unuia din cele mai uscate locuri de pe
pământ.
În ultimii 10.000 de ani, foarte rar s-a întâmplat să
cada câteva picături de apă pe solul gălbui şi pietros, un amestec de
nisip, argilă şi calcit. Dacă umblă cineva pe acolo, urma paşilor săi va
rămâne imprimată pentru mulţi ani. Pe sol sunt şi fragmente ascuţite de
rocă roşiatică, înnegrită de pulberea închisă la culoare, purtată
permanent de vântul deşertului.
În afară de câteva referiri
făcute de cronicarii spanioli din secolele al XVI-lea şi al XVII-lea,
desenele de la Nazca au rămas necunoscute până în urma cu aproximativ 60
de ani. Întemeietorul arheologiei peruviene, Julio Tello a consemnat
pentru prima oară în 1926 forma desenelor, care după 1930 au devenit
familiare pentru piloţii care survolau deşertul peruvian. Cu toate
acestea, abia după 1941 li s-a acordat atenţia cuvenită, când dr. Paul
Kosok, un arheolog american, a vizitat Nazca.
Ce reprezintă desenele
Toate liniile şi formele de le Nazca au fost realizate prin
îndepărtarea stratului de pietre de le suprafaţa solului, lăsând sa se
vadă stratul galben de dedesubt. Totul s-a făcut cel mai probabil
manual, pentru că nu s-a găsit nici o urmă de animal de povară.
Nenumărate linii de grosimi şi lungimi diferite, multe din ele depăşind 8
km, iar una atingând 65 de km (!), se îndreaptă în toate direcţiile şi
adesea se intersectează aparent la întâmplare. Dreptunghiuri uriaşe,
triunghiuri şi trapeze ne duc cu gândul la aeroporturi şi piste de
lansare, în timp ce desene zoomorfe enorme şi alte forme abstracte sunt
răspândite într-o reţea elaborata de linii.
Formele ce apar în
deşert sunt de o varietate impresionantă. Ele includ un păianjen,
câteva pasări, o maimuţă, o balenă, un peşte, o lama, o şopârlă, o
floare şi o siluetă umana cu aură. Unele dintre aceste forme sunt de
dimensiunea a două terenuri de fotbal - bunăoară şopârlă are peste 180
de metri lungime. Există 18 forme de păsări ce înfăţişează mai ales
condorul şi pasărea colibri, cu lungimi între 25 m şi 275 m.
În întreaga zonă au fost găsite mii de fragmente de ceramică aparţinând
civilizaţiei Nazca şi mormane de pietre asemănătoare movilelor şi
dolmenelor din Europa. Lângă unele din aceste grămezi se mai află şi
rămăşiţele unor stâlpi de lemn, despre care se crede că foloseau la
trasarea desenelor, în timp ce pe altele sunt urme clare de sacrificii
animale. La capătul platoului, lângă valea roditoare, se găseşte o
colecţie de statui şi sculpturi în stâncă. Una dintre ele este o stâncă
dublă, înaltă de 25 de metri, în formă de cap de om şi acoperită cu
desene pe care unii le-au interpretat ca înfăţişând cele patru rase
umane.
Multe din sculpturile din peretele stâncos nu pot fi
văzute decât când se află în bătaia soarelui, la anumite ore ale zilei,
sau într-o anumită perioadă din an.
Civilizaţia Nazca
Multe din desenele zoomorfe de la Nazca sunt mai vechi decât
liniile. Acest lucru este evident în zonele unde ele se intersectează,
ceea ce îndreptăţeşte teoria că deşertul a fost "decorat" în două faze.
Cel mai probabil este că ele au fost realizate de indienii Nazca într-o
perioadă de 1.000 de ani, între 500 î.C. şi 500 d.C. Indienii Nazca i-au
precedat pe incaşi şi au trăit în cea mai mare parte pe coasta sudică a
Peru-ului. Este un popor dispărut, care nu ne-a lăsat nici o mărturie
scrisă. Erau agricultori simpli, care se dedicau naturii şi tuturor
lucrurilor vii. Iar stilul picturilor de pe ceramica lor ne arată că
erau un popor vesel şi optimist.
Multe din lucrurile pe care
le ştim azi despre indienii Nazca le-am aflat din mormintele lor. Îşi
îngropau morţii în poziţia ghemuit, ca a fătului în pântecul mamei, şi
de jur împrejur erau vase de ceramică şi alte unelte. Şi-au îngropat
morţii de-a lungul văii, unde solul fertil se întâlneşte cu deşertul. Un
astfel de cimitir conţine aproximativ 5.000 de morminte, dar aproape
toate au fost profanate de jefuitorii locali de morminte numiţi
huaqueros. Întrebarea care se pune este dacă aceşti indieni aveau
cunoştinţele şi mijloacele necesare acestei opere grandioase...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Calendar, simboluri religioase sau pistă de aterizare?
Una din puţinele referiri de demult la desenele de la Nazca se
găseşte în scrierile lui Luis de Monzon, un înalt funcţionar venit
împreună cu conchistadorii spanioli la sfârşitul secolului al XVI-lea.
Vorbind despre vestigii arheologice, de Monzon arată modul în care
vechii indieni vorbeau despre Viracochas, un grup restrâns de oameni
veniţi dintr-o altă ţară şi care i-au precedat pe incaşi. Indienii care
au venit mai târziu se pare că ascultau de Viracochas, îi priveau ca pe
nişte zei şi le-au construit drumuri care mai pot fi văzute şi astăzi.
Nimeni nu ştia exact de ce s-au desenat toate acele linii şi forme,
şi nici de ce liniile erau atât de mari şi de drepte. Sigur este însă
că faptul că solul este mult prea moale pentru ca acestea să reprezinte
terenuri de aterizare pentru vehicule de zbor nepământene (acest lucru
se bazează evident pe presupunerea că acele aeronave ar fi similare ca
formă şi greutate cu cele construite în zilele noastre).
Aceste linii nu sunt nici vechi drumuri, deoarece unele se sfârşesc pe
vârfuri de munte, în timp ce altele nu duc nicăieri.
Dr. Paul
Kosok, unul din primii cercetători ai liniilor, este convins că ele
reprezentau "cea mai mare carte de astronomie din lume". Teoria lui
conform căreia liniile au fost trasate şi apoi folosite pe post de
calendar astronomic, a fost preluată şi de astronomul şi matematicianul
german dr. Maria Reiche; ea şi-a dedicat viaţa studierii acestor desene
începând cu perioada celui de-al doilea război mondial şi până la
moartea sa, în urmă cu câţiva ani, la vârsta de 95 de ani.
Dr.
Reiche este de părere că desenele prezic poziţiile corpurilor cereşti -
Soare, Lună, planete şi stele - şi că ele erau folosite pentru a
stabili timpul cel mai potrivit pentru însămânţare, apariţia anuală a
apei în râuri şi momentul cel mai bun pentru recoltare. Probabil au fost
folosite şi pentru calcularea solstiţiilor şi echinocţiilor, ca şi a
eclipselor de soare şi de lună. Alţi cercetători, printre care şi
istoricul peruan dr. Hans Horkheimer, au dat o explicaţie religioasă
desenelor. Ei sunt de părere că fiecare linie sau drum a aparţinut şi a
fost îngrijită de către o familie sau grup de familii înrudite, care le
curăţau cu regularitate. În aceste locuri, în special în cele mai
"încărcate" spiritual, marcate adesea prin grămezi de pietre, un izvor
sau un idol sculptat în piatră, ei cinsteau memoria strămoşilor.
Figurile zoomorfe e posibil să fi fost simboluri religioase, aici
adunându-se întreaga populaţie pentru a aduce rugi sau mulţumiri, în
zilele sfinte ale indienilor Nazca.
Indienii Nazca descoperiseră tehnica zborului
Mărimea formelor pe de o parte, şi proporţiile lor perfecte pe de
alta, la care se adaugă liniile incredibil de drepte, au dat multă
bătaie de cap celor care au vrut să înţeleagă cum au ajuns indienii
Nazca la aceste performanţe. Liniile drepte pot fi trasate simplu,
folosind trei stâlpi de lemn aliniaţi după ochi: primul în apropiere, al
doilea la aproximativ 100 de metri şi pe care îl vom mişca astfel încât
să formeze o linie dreaptă cu primul şi cu al treilea. Mai misterios
este felul cum reuşeau indienii să păstreze aceeaşi acurateţe pe
distanţe mari - unele linii sunt deviate cu mai puţin de doi metri la un
kilometru.
O idee mai îndrăzneaţă este aceea că indienii
Nazca puteau să zboare prin are cu un fel de balon. De altfel, însăşi
mărimea formelor face ca ele să nu poată fi văzute decât din aer.
Dovada că indienii Nazca ar fi putut sa zboare vine din doua surse.
Prima, picturile de pe numeroase fragmente de ceramica găsite în zonă
dezvăluie imagini care seamănă cu baloane şi cu zmee. A doua, mari
"vetre de ars" circulare, conţinând roci înnegrite, au fost găsite la
capătul multor linii şi ar fi putut să fie folosite ca puncte de lansare
pentru baloane cu aer cald.
Doi dintre membrii Clubului
Internaţional al Exploratorilor din Florida au fost convinşi că indienii
Nazca puteau să construiască o ambarcaţiune mai uşoară ca aerul pentru
supravegherea trasării desenelor. Pentru a-şi verifica această
convingere, Jim Woodman şi Julian Knott, inspirându-se dintr-un desen de
pe un fragment de ceramică Nazca, au construit un balon rudimentar
folosind doar materiale care ar fi fost la îndemâna indienilor. Ei au
botezat balonul Condor I. El a fost lansat în 1975, şi, deşi i-a aruncat
peste bord pe cei doi temerari la puţin timp de la decolare, el a mai
zburat apoi încă 20 de minute şi 4,8 km, dovedind astfel că era posibil
ca indienii sa zboare...
Linii drepte asemănătoare celor de la
Nazca se află şi în jurul multor sate ale indienilor Aymara, în
apropierea lacului Titicaca. Ele erau folosite în vechi ritualuri, după
spusele localnicilor care îşi mai amintesc. Un mister nu vine niciodată
singur...
Sebastian Teodor
|
|
|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.