|
|
|
„În toate epocile, unii oameni au căutat în practicile magice un
mijloc pentru a acţiona asupra celorlalţi. Este vorba de aceeaşi
vrăjitorie, de la statuetele de lut străpunse cu ace şi până la metodele
moderne de propagandă. În zilele noastre, ochiul electronic al
televizorului înlocuieşte câteodată ochiul vrăjitorului, iar cele mai
subtile metode de hipnoză colectivă sunt acceptate în numele progresului
social. În cazul regimurilor totalitare, vrăjitoria prezintă şi alte
aspecte, cum ar fi, de exemplu, spălarea creierului. Pretinzând că este
doar o «informaţie», în numele ştiinţei, al propagandei politice sau al
publicităţii, omul îşi ascunde destul de stângaci nevoia sa de dominare
dintotdeauna.”
SERGE HUTIN
Spălarea creierului este o tortură "ştiinţifică"
Expresia "spălarea creierului" a fost folosită pentru prima oară în
legătură cu numeroşii prizonieri americani (din Coreea de Nord şi din
China), care, după o internare prelungită în lagăre, se dovedeau
susţinători fanatici ai sistemului politic, social şi economic al
adversarilor lor (aceasta după o perioadă de timp de la întoarcerea
lor). Ei au fost literalmente întorşi ca o mânuşă în ceea ce priveşte
convingerile lor politice. Desigur, se cunosc cazurile diferiţilor
subiecţi care devin deodată susţinătorii unei cauze împotriva căreia
înainte se ridicaseră cu indignare, dar în cazul acestor prizonieri,
rare au fost convertirile adevărate, adică cele care s-au dovedit
durabile. "Spălarea creierului" este o tentativă ştiinţifică
malefică de a separa fiinţa umană de personalitatea sa şi de a-i
implanta convingeri, atitudini, reacţii diametral opuse vechiului său
mod de a vedea oamenii, lucrurile, viaţa în general. Există
metode care, fără a face apel la lucruri mai deosebite, slăbesc în mod
evident curajul şi rezistenţa prizonierilor, de la care se doresc
"mărturisiri" spontane: interogatorii nesfârşite şi repetate,
desfăşurate într-o lumină orbitoare; treziri frecvente la ore alese la
întâmplare sau chiar privare îndelungată de la somn, hrană "savant"
măsurată sau suprimată. Ca metode de intimidare şi convingere, în afară
de folosirea electricităţii, caracteristică Gestapo-ului, s-au folosit,
de asemenea, procedee mult mai complexe, care combinau suferinţa fizică
cu o dezintegrare metodică şi progresivă a funcţiilor mentale ale
individului. Iată, de exemplu, o metodă ce a fost utilizată în timpul
atrocelui război civil spaniol, asupra prizonierilor politici care
trebuiau să îşi "mărturisească" pretinsele crime: "Lămpi de o
luminozitate insuportabilă luminau celula pe ai cărei pereţi erau
pictate figuri geometrice. Prizonierii erau treziţi de îndată ce
începeau să adoarmă. Datorită oboselii şi a luminii orbitoare, desenele
căpătau un caracter halucinant, astfel că anihilau orice reacţie de
apărare a prizonierului; acesta se abandona în întregime voinţei celor
care îl torturau." Cu tehnici de acest tip, iată-ne introduşi
într-un domeniu vecin cu vechile metode (dar acum complet modernizate)
destinate sugestionării unui subiect, punerii lui într-o veritabilă
stare de auto-hipnoză, în care voinţa sa va înceta să se mai opună. La
acest nivel se situează "spălarea creierului", una dintre cele mai
folosite modalităţi francmasonice de manipulare. În acest proces nu este
suficientă obţinerea prin forţă doar a ascultării complete din partea
subiectului; aceasta se putea realiza şi prin frică sau prin suferinţă.
"Spălarea creierului" vizează deja ceva mai mult: nu numai distrugerea
rezistenţei psihice a subiectului şi forţarea lui la o ascultare pasivă,
ci transformarea acestei supuneri într-una activă, renunţarea la
propriile convingeri pentru a adopta cu un fanatism dezlănţuit ideologia
anchetatorilor. Un exemplu în acest sens îl constituie
faimoasele procese din 1937, de la Moscova, în care nu numai că cei
anchetaţi au recunoscut faptele ce le erau imputate, dar veneau chiar să
roage curtea să le acorde cea mai grea pedeapsă pe care o meritau
pentru crimele lor. Dar "spălarea creierului" a ieşit mult mai
bine în evidenţă mai târziu, în regimurile totalitare, unde se urmărea
transformarea fostului duşman într-un adept fanatizat al cauzei pe care
înainte o combătea din toate puterile. Cum se putea ajunge la un astfel
de rezultat? "Spălarea creierului" îşi trage întreaga sa eficacitate
dintr-o abilă şi machiavelica combinaţie de tehnici, care intimidează,
inhibă subiectul, distrugându-i resursele interioare de rezistenţă şi
condiţionându-1 din ce în ce mai mult în a considera normale, necesare,
atitudinile şi chiar reacţiile dorite. Pentru a obţine un
astfel de rezultat nu este nevoie să se recurgă la torturi fizice sau
ameninţări (directe şi indirecte). Chiar dacă la început subiectul este
ostil în mod violent, simplul fapt de a fi supus pentru luni şi luni de
zile la interminabile şedinţe de îndoctrinare ideologică este suficient
pentru a-1 face puţin câte puţin, să nu acţioneze decât în conformitate
cu regulile şi sloganurile ce i-au fost fără încetare repetate şi
arătate. Faptul de a nu putea asculta altceva decât cuvintele ce susţin o
singură ideologie, de dimineaţa până seara, scufundat în aceeaşi
atmosferă tensionantă, va sfârşi prin a realiza o veritabilă impregnare a
psihicului. Oricât de puţin ar fi fost slăbită înainte voinţa
subiectului, "spălarea creierului" va reuşi în această direcţie.
Propaganda foloseşte incantaţiile magice
Deşi în toate epocile marii conducători au ştiut să îşi cultive
popularitatea şi să se folosească de procedee care să le permită să
domine mental masele, în secolul XX numeroase regimuri politice au pus
în aplicare tehnici foarte abile de propagandă, destinate tocmai
sugestionării maselor. Pe scurt, propaganda se poate defini
astfel: o formă statală, oficială de publicitate. De fapt, este vorba de
o metodă de a obliga oamenii să adere la sistemul sau ideologia care
face această propagandă. Nici un regim, nici o orientare nu poate evita
să aibă propaganda sa, dar sistemele totalitare au dezvoltat cel mai
bine, cel mai metodic tehnicile de condiţionare a mentalului uman (căci
nu este vorba de altceva). Este deci o veritabilă formă de vrăjitorie
modernă.
|
|
|
|
|
Mecanismele prin care acţionează propaganda nu vor fi aceleaşi în
circumstanţe paroxistice şi în perioade calme. Propaganda, "această
vrăjitorie colectivă modernă", este o formă de condiţionare a cărei
punere în aplicare necesită o cunoaştere precisă, expertă a metodelor de
sugestie individuală şi colectivă. Ea este când insidioasă, chiar
subtilă, când dezlănţuită. Atunci când au ajuns în acest stadiu,
propagandele totalitare ştiu să magnetizeze aspiraţiile mesianice, care
la nenumăraţi oameni frustraţi nu aşteptau altceva decât să înflorească.
În cursul imenselor adunări ale maselor fanatizate de la Nürenberg,
devenit un adevărat "oraş sfânt" al nazismului, Adolf Hitler ţinea
milioane de auditori sub veritabila sa putere magnetică de fascinaţie.
În această privinţă, un rabin, agent al serviciilor de informaţii
aliate, relata că în timp ce îl asculta pe Hitler la radio nu putea să
nu simtă, deşi era indignat de conţinutul duşmănos al discursului, că
"ceva" emana din cuvintele Führerului, ţâşnea din aceste sunete, având
un efect de veritabilă incantaţie magică. Astfel, ne putem imagina care
putea să fie rezultatul asupra ascultătorilor convinşi şi, mai mult
chiar, fanatizaţi. Propaganda are ca resort fundamental
acţiunea asupra emotivităţii maselor de oameni şi indivizilor, când
pentru a-i umple de resentimente şi duşmănie faţă de inamicii ce trebuie
îndepărtaţi, când pentru a genera entuziasmul şi exaltarea.
Uneori propaganda urmăreşte să calmeze spiritele. Se urmăreşte, cu bună
ştiinţă acum (metoda este venită din SUA), să se liniştească, ba chiar
să se înduioşeze mulţimea şi cetăţeanul mediu, prezentându-li-se
personalitatea politică a zilei ca un "om ca toţi oamenii", soţ model şi
tată de familie exemplar, în papuci, la micul dejun, gustând bucuriile
vieţii de familie. Propaganda foloseşte toate mijloacele
susceptibile de a crea o adevărată "intoxicare" imaginativă asupra
maselor, conform doctrinei masonice. Oamenii ajung astfel să acţioneze
într-un mod care le este indus şi care nu întotdeauna corespunde cu
aspiraţiile lor sincere. Dar fiind influenţaţi, chiar fără ca ei să
ştie, ajung să împlinească voinţa altora, în mâinile cărora majoritatea
oamenilor sunt doar marionete.
Publicitatea - o vrăjitorie tolerată
În condiţiile actuale de viată, nici un grup nu poate evita,
indiferent dacă îi place sau nu, să recurgă la metode şi procedee de
publicitate. Prin aceasta se înţelege apelul, atunci când este necesar,
la imagini şoc, pentru a atinge profunzimile emotive ale oamenilor şi
pentru a-i dirija într-un anume sens dorit. Publicitatea se
poate defini ca o propagandă neoficială, fiind susţinută de firmele
particulare. Un cetăţean din Statele Unite (ţara unde publicitatea a
luat cea mai mare amploare) poate foarte bine să refuze să bea
Coca-Cola, să nu cumpere un televizor, să se arate indiferent la afişele
ce fac reclamă la automobile, fără a se expune la cea mai mică
sancţiune oficială. Dar nu este mai puţin adevărat că nenumăraţi oameni
vor "să fie în rând cu lumea" şi să aibă obiecte ce le sunt necesare,
iar publicitatea contează foarte mult pe acest fapt.
Propagandele ideologice ştiau şi ele foarte bine să se folosească (dar
într-un mod coercitiv) de această concepţie atât de răspândită de "a fi
ca toată lumea". În China nu existau legi sau decrete legale obligând
cetăţenii să poarte "costume Mao"; cei care purtau veşminte tradiţionale
nu erau luaţi de agenţi şi duşi la închisoare. Dar după ce mergea
câţiva metri pe stradă, acel om se simţea prost la gândul că nu este
îmbrăcat "ca toată lumea". Eficacitatea publicităţii se
explică prin faptul că, la fel ca în cazul propagandei, nu elementul
intelectual este hotărâtor, ci abilitatea de a excita puterile, strâns
legate, ale imaginaţiei şi afectivităţii. Acest aspect este şi mai clar la publicitatea pentru obiectele de uz casnic, cum ar fi televizoare, frigidere, maşini.
Publicitatea nu are o eficienţă automată, absolută. Există limite
evidente ale condiţionării publicitare, chiar dacă aceasta pare capabilă
să facă oamenii orbi la unele necesităţi imperative. În
Statele Unite s-a experimentat următoarea metodă, infailibilă în 80% din
cazuri pentru condiţionarea subconştientului (ulterior, aceasta a fost
interzisă prin lege). Principiul constă în a introduce, la fiecare
cincizeci de imagini normale ale unui film, un slogan de tipul "Beţi
Coca Cola!". Telespectatorul nu remarcă nimic, dar subconştientul este
impregnat. Aceeaşi metodă a fost experimentată şi la cinema, unde
numeroşi spectatori se precipitau spre ieşire pentru a merge să bea Coca
Cola, fără a înţelege de unde provenea acest impuls. Experţii
au constatat că televiziunea are o putere de şoc vizual mult mai mare
decât un spectacol de cinema; aceasta se datorează faptului că radiaţia
luminoasă vine de la ecran. Televiziunea dă senzaţia unei prezenţe vii
chiar şi persoanelor timide şi şterse. Fără să ştim, minţile
noastre sunt direcţionate prin publicitatea foarte agresivă de astăzi.
Cei mai mulţi dintre noi nu se pot opune influenţelor acesteia care
pătrund direct în subconştient. Este necesar să cunoaştem aceste aspecte
pentru a ne apăra. Vrăjitoria este dominaţia unei minţi
asupra alteia, în această privinţă, s-ar putea spune că în zilele
noastre ea a dispărut? Desigur, nu!
Rafael Dumitrescu
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.