In timp ce istoricii se chinuiesc sa  ordoneze cronologic cele 
mai vechi asezari urbane din lume, cele din  Romania, Bulgaria, Serbia 
raman o enigma la nivel international.

Sanctuarul
  central, in jurul caruia s-a dezvoltat Parta, contine statuia  dubla, 
 cu doua capete, unul de taur, iar celalalt de femeie cu fata acoperita 
 de o masca rituala, o preoteasa a Mamei Primordiale
 
Excavarile
 Institutului de Orientalistica al Universitatii din  Chicago si al 
Departamentului Sirian de Antichitati in situl  mesopotamiam de la 
Hamoukar, Siria, au starnit vii controverse printre  istorici. Care sunt
 cele mai vechi asezari  urbane din lume, cele  sumeriene, cum se 
socotea pana acum, sau cele de pe teritoriul Siriei?  Raspunsul e simplu
 pentru cei care cunosc toate siturile arheologice:  Parta, pe Timis, 
este cea mai veche asezare de tip urban din lume!
Diferenta dintre oras si „asezare”

Locuitorii
  din cele doua asezari de timp urban, Hamoukar, Siria (sus) si Parta,  
Romania (jos), stiau arta fabricarii ghiulelelor din lut ars, o  
particularitate a acelor vremuri 
 
Ca o asezare preistorica sa
 fie socotita de tip urban, trebuie sa  contina, conform parerii celor 
mai mai multi istorici, cateva elemente  de baza: sa fie o asezare 
compacta, cu sistem de fortificatie, cu  locuinte avand o anume 
arhitectura, distribuite dupa un plan urban (de  regula in jurul unui 
nucleu sacru) si cu o populatie organizata dupa  precepte religioase si 
specializarea muncii,  folosind un sistem de  scriere si care sa aiba 
relatii economice si culturale cu alte asezari.  Insa nu sunt putini 
istoricii care sustin ca primele state au luat  nastere inainte de 
aparitia scrierii si ca este suficienta existenta  unor simboluri sacre 
bine definite, pentru a demonstra nivelul de  dezvoltare culturala.
Zeii cu ochi imensi de la Hamoukar

Omul
  in rugaciune, semnul sacru, stilizat, de la Parta, se regaseste 
identic  si pe sigiliile misteriosului oras Mohenjo Daro (mileniul III 
i.e.n.),  de pe Valea Indusului
 
La Hamoukar s-a constatat 
existenta unor elemente ce apartin unui  culturi dezvoltate, de tip 
urban, care, dupa unii istorici, precede cele  mai vechi orase ale 
lumii, socotite a fi cele sumeriene, datate in  jurul anului 3500 i.Hr. 
Asezarea era organizata in jurul unui cult  reprezentat prin 
misterioasele statuete cu ochi imensi, specifice  culturii 
mesopotamiene, descoperite si la Tell Brak si Hacinebi. Din  cateva case
 au fost recuperate 150 de matrite din os, folosite pentru  imprimarea 
imaginii in lut moale, despre care exista doua ipoteze, inca  
neclarificate: sunt simboluri sacre sau sunt marci pentru un anume  
mestesug?! De asemenea, la Hamoukar s-au gasit dovezi si ale unei aprigi
  batalii cu proiectile de lut, ceea ce repune pe tapet teoria care  
sustine ca neoliticul este o foarte lunga perioada in care au existat  
relatii interumane pasnice. Tell Hamoukar este asezat in bazinul Raului 
 Khabur, in nord-estul Siriei, la opt kilometri de frontiera  
irakiano-siriana, pe drumul antic dintre orasele Ninive si Alep.  
Asezarea se intindea, la vremea cand a fost atacata (cca. 3500 i.Hr), pe
  32 de hectare. Arheologii au determinat ca initial, in 4000 i.Hr., se 
 intindea pe 15 hectare, dupa care s-a dezvoltat treptat, ajungand in  
perioada suprematiei sumeriene Uruk (3500-3000 i.Hr.), la 105 hectare.  
Arheologii sirieni s-au grabit sa afirme, bazandu-se atat pe acest  
interval de dezvoltare a asezarii, cat si pe faptul ca era suficient de 
 bogata ca sa fie atacata, ca Hamoukar precede orasele sumeriene cu  
cateva sute de ani!
Scrierea de la Tartaria, mai veche cu o mie de ani
Simboluri
  pictografice sacre, transformate in scriere, s-au gasit pe intreg  
teritoriul Culturii milenare Turdas-Vinca, semn al gradului de  
civilizatie
 
”Batalia” pentru recunoastere internationala se 
pare ca se da in  prezent intre Uruk, cu cea mai veche scriere 
(ideograme) si Hamoukar,  fara sa se tina cont de cultura complexa 
Turdas-Vinca, din care face  parte si Tartaria si care precede atat 
Sumerul cat si ”cultura Hamoukar”  cu peste un mileniu! Dupa datarea cu 
C14 a scheletului femeii care  purta la gat tablitele de la Tartaria 
(cea dreptunghiulara peste cea  rotunda, descoperindu-se astfel, 
treptat, tainele cultului), acestea  sunt din 5500 i.Hr.! Osemintele 
sunt ale unei femei de aproximativ 55 de  ani, o varsta venerabila acum 
peste 7 000 de ani, pe care arheologul  italian Marco Mellini, director 
al Prehistory Knowledge Project, a  botezat-o ”Milady Tartaria”. Aceasta
 era mare preoteasa a zeului  ”sumerian” Su, sau Saue, misteriosul zeu 
cu doua capete, identificat  prin scarita (H) de pe tablita rotunda. 
Neputand explica ce cauta  cinstitul zeu ”sumerian” la Tartaria cu 1500 
de ani inainte de aparitia  Sumerului in Mesopotamia, istoricii lumii 
prefera sa lase in mister  intreaga cultura Turdas.
Parta, asezarea urbana cu case cu etaj
O alta asezare din Romania, Parta, aflata in manoasa lunca a  Timisului,
 unde au inflorit asezari omenesti sedentare la cumpana dintre  
mileniile VI si V i.Hr., ar putea deranja si mai tare pe istoricii care 
 dezbat aparitia primelor asezari urbane in lume. Cea de la Parta a avut
  o soarta identica Hamoukarului, fiind atacata tot cu ”bombele” de lut 
 care au atras atentia arheologilor americani si sirieni, apoi  
incendiata. Doar ca acest fapt s-a petrecut prin 5200 – 5000 i.Hr., cu o
  mie de ani inaintea de a se repeta povestea la Hamoukar. Sapaturi la  
Parta au fost efectuate inca din 1931, de catre Joachim Miloja, apoi de 
 M. Moga in 1943-1945 si au fost reluate dupa 2000 de catre o numeroasa 
 echipa formata din Gh. Lazarovici, Dan Ciubotaru, Marco Merlini, Paulla
  Ucelli Gnesutta (Universitatea din Pisa) si altii. Sapaturile au  
totalizat pana in prezent peste  2000 de metri patrati, dar zona  
arheologica este mult mai intinsa.
Fortificatii complexe, cu palisade si santuri
Parta este o asezare in care au fost descoperite pana in prezent 150  de
 locuinte si complexe (din care amintim ”Casa tribului” si ”Casa  
cerbului”), patru blocuri de locuinte cu 4-5 camere, asezate de-a parte 
 si de alta a unui coridor, din care unele cu podeaua suspendata sau cu 
 etaj, care gazduiau familii mari, cu mai multe generatii sau familii  
inrudite. Intr-una din case, la etaj, s-a descoperit si elemente ale  
unui razboi de tesut. In centrul asezarii se afla sanctuarul principal, 
  cu statui monumentale, care a fost stramutat si restaurat in Muzeul  
Banatului. Asezarea avea un sistem de fortificatie din 4-5 palisade si  
patru santuri pe latura de nord si un altul pe latura de sud. Au fost  
gasite bile de lut infipte in peretii santurilor, urme ale bataliei  
dintre ”pasnicii” oameni ai neoliticului. La marginea de sud a asezarii,
  care cobora spre vechiul curs de rau, se afla un spatiu lung de cca. 
30  m pana la primul sistem de fortificare, unde comunitatea isi tinea  
vitele, alt indiciu ca nu era vorba despre o asezare de tip satesc, in  
care oamenii isi tineau animalele in batatura.
Religiosi, dar si razboinici
Intr-un bloc de locuinte, la etaj, sub un pat de dimensiuni mari, au  
fost descoperite peste 30 de bile de lut, uscate la soare si arse  
partial, facand parte din pregatirile de lupta constatate in intreaga  
statiune. Au fost descoperite bile arse, partial arse, bile in cuptoare 
 de ardere, la etajul unor constructii publice, iar in Sanctuar, bilele 
 erau asezate in piramida, la ” sfintire”, langa altar. Parta se  
dezvoltase in jurul sanctuarelor cu altarele principale, dar existau  
altare in toate casele, ceea ce dovedeste o viata spirituala foarte  
profunda. Unul dintre altarele casnice era strajuit de un stalp  
paralelipipedic terminat cu un cap de taur, din lut, o coloana dedicata 
 Taurului Ceresc, asa cum va apare mai tarziu in civilizatiile  
mesopotamiene si in cele de pe Valea Indus, sugerand axis mundi,  
legatura Cer – Pamant si care mult mai tarziu avea sa fie stilizata in  
coloanele ionice. Sanctuarul central era compartimentat in doua: camera 
 altarului si camera unde se aduceau ofrandele. Pe un soclu de forma  
paralelipipedica, lucrat din lut, se afla o statuie dubla, cu doua  
capete, unul de taur, iar celalalt de femeie cu fata acoperita de o  
masca rituala. Cercetatorii considera ca este vorba de un cult al Mamei 
 Primordiale.
Simbolurile sacre de la Parta
La Parta au fost descoperite si simboluri sacre, inscriptionate pe  
ceramica si idoli zoomorfi, reprezentate prin siluete umane stilizate.  
Un vas unicat, din care s-a pastrat un fragment, avea in interior, in  
relief, o silueta umana, cu mainile dublate, sugerand un dans. Un alt  
semn sacru de la Parta i-a incitat pe cercetatori, fiind identic cu unul
  ce apare frecvent pe sigiliile de la Mohenjo Daro, misteriosul oras 
din  mileniul III i.e.n. de pe Valea Indusului, situat nu departe de 
orasul  pakistanez Sukur, care, in traducere sumeriana, inseamna 
literalmente  Muntele lui Su (zeul de la Tartaria)! Nu ar trebui sa mai 
mire faptul ca  oamenii care duceau cu ei simbolurile sacre au lasat 
”urme” si in  toponimia locurilor! Din aceeasi perioada cu Parta, un 
simbol asemanator  s-a descoperit la Gradesnica, langa Vraca, in 
nord-vestul Bulgariei.  Este vorba de un castron aproape plat, cu 
scriere pe ambele parti. Alte  simboluri se regasesc in vasta cultura 
Turdas – Vinca, intrunindu-se si  conditia de ”relatii cu alte asezari” 
ceruta pentru clasificarea de  ”urbe” antica! Deci peste un mileniu de 
istorie si civilizatie pana sa  apara ”primele” asezari de tip urban in 
Mesopotamia si in vecina Siria!    ADINA MUTAR
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.