Modele de locuinte neolitice
1, 2, 3, 4, 5, 6 - Descoperite la Cascioarele judetul
Calarasi. Neoliticul tarziu cca 3500 - 2500 ien. Cultura Gumelnita
7 - Cultura Gumelnita D Berciu 1966
8 - Descoperita la Spantov judetul Ilfov. Neoliticul tarziu, faza de tranzitie la cultura Gumelnita
9, 10 - Descoperite la Turdas jud Hunedoara. Neoliticul tarziu cca 3000 - 2000 ien. Cultura Petresti
11 - Descoperita la Radovanu judetul Calarasi. Neoliticul
tarziu cca 3500 - 2500 ien, faza de tranzitie la cultura Gumelnita
12 Descoperita la Cascioarele, judetul Calarasi. Neoliticul tarziu, cultura Gumelnita.
Machetele de locuinte constituie principala
sursa de informatii privind volumetria cladirilor de locuit neolitice.
Probabil cu destinatie rituala, machetele implica pe de o parte un
anumit coeficient de stilizare, iar pe de alta parte, codifica
cunostinte depasind in complexitate simpla imagine vizuala a cladirilor
pe care le imitau. Tributare tipologiei specifice genului, caracterizand
un areal larg, machetele se pot constitui ca premiza pentru formularea
urmatoarelor ipoteze:
-Locuintele neolitice de suprafata
caracteristice arealului nostru au planul rectangular cu acoperis cu
doua pante si frontoane la fatadele scurte.
- Incaperile locuintei sunt lipsite de tavane. Inchiderea
spatiului la partea superioara se realizeaza prin versantii sarpantei.
(fig 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11)
- Este posibila prezenta unor piese dispuse pe laturile
scurte, (intre ante) (fig 3) sau chiar pe mai multe laturi (fig 9)
- Accesul in locuinte este de presupus pe laturile scurte
prevazute cu prispe, iar fereastra de forma ovala dispusa in centrul
fatadei lungi (fig 3) este o solutie posibila.
- Structura peretilor este evidentiata, in cazul machetei
din fig 7 si a desenului din fig 10, prin scheletul lemnos cu montanti
verticali si orizontali, panourile rezultate avand suportul de
impletitura din nuiele, dispuse orizontal sau oblic.
- Structura sarpantei este consemnata prin marcarea pe
frontoane a capetelor grinzilor orizontale de coama (fig 3, 4, 6), a
capriorilor cu capetele petrecute desupra coamei (intersectia lor fixata
probabil cu legaturi vegetale), la frontoane intersectia
constituindu-se ca motiv arhitectural major (fig 1, 2, 11, 12) sau prin
incizii paralele pe versantii acoperisului.
- Este de remarcat prezenta frontoanelor tratate
arhitectural cu streasina (fig 9, 12) sau avand o structura din barne
montate paralel cu linia de cea mai mare panta (fig 7) (liniile
determinand triunghiuri pe frontonul machetei din fig 7 pot sugera in
acelasi timp si prezenta capriorilor).
Elaborat si redactat text: arhitect Calin Hoinarescu - IP Prahova - 1988, arheolog Dan Lichiardopol - Complex Muzeal Prahova
Desenat: arhitect Calin Hoinarescu IP Prahova
|
|
MATERIALE, TEHNICI SI SISTEME CONSTRUCTIVE NEOLITICE
1, 3 HABASESTI jud Iasi - Fragment din podeaua platforma.
2, 4 Fragment din podeaua platforma cu straturi succesive de lipitura.
5 Fragment din podeaua platforma cu armatura din nuiele.
6, 8, 9, 10, 11, 12 Amprente de pari si nuiele pe lipitura peretilor
7 Giulesti jud Ilfov. Reconstituirea sistemului constructiv
al peretilor din pari cu impletitura de nuiele si lipitura de pamant,
dupa amprentele fragmentelor de lipitura.
13 Greaca jud Ilfov. Obiect de lut ars, in forma de coloana.
Materialele de
constructie utilizate in neolitic erau: lemnul, pamantul simplu sau in
amestec cu elemente vegetale cu rol de liant, stuful, trestia si paiele.
Lemnul se folosea sub forma de trunchiuri intregi sau despicate, barne si dulapi ecarisati, verigi si nuiele.
Sistemul constructiv era alcatuit dintr-un schelet portant;
cu elemente verticale (stalpii) de regula incastrate in sol sau
sprijinite pe talpi si cele orizontale (grinzi, capriori etc.)
solidarizate cu legaturi vegetale si cu elemente de inchidere, panouri
realizate din impletitura de nuiele (sustinute de elementele portante
verticale) si lipiura de pamant amestecat cu vegetale.
Locuintele aveau de regula o podea realizata pe o platforma
de trunchiuri despicate sau dulapi ecarisati, peste care se aplica unul
sau mai multe straturi de lipitura simpla sau armata cu nuiele.
Invelitoarea, conform datelor arheologice, era realizata din
stuf, paie sau trestie, fiind sustinuta de capriorii sarpantei.
Sistemele si tehnologiile constructive cristalizate in
neolitic s-au perpetuat si in etapele ulterioare, cristalizandu-se si
perfectionandu-se. Au constituit un moment de referinta in cadrul
evolutiei repertoriului procedeelor si sistemelor constructive.
|
|
TEMPLU MEGARON
SALACEA judetul Bihor. Epoca Bronzului cca 1800 - 1600 ien. Cultura Otomani.
1 Plan
2 Perspectiva exterioara
3 Perspectiva interioara - ipoteza de reconstruire (dupa N Chidiosan, I Ordentlich, 1975 fig 1)
Edificiile din epoca bronzului
continua solutiile volumetrice, planimetrice si structurale din
neolitic. In aceasta perioada se constituie ca prototip sanctuarul de
tip "megaron", regasit in arhitectura de cult a etapelor ulterioare.
Sanctuarul de la Salacea este compus, din punct de vedere planimetric, din trei zone functionale
alcatuind doua spatii bine delimitate: zona de legatura cu exteriorul,
materializata prin spatiul semideschis al prispei, amplasat intre "ante"
pe latura de NV, unde se afla si intrarea in sanctuar si doua zone
destinate desfasurarii ritualului, dispuse in amfilada, alcatuind un
spatiu inchis bine precizat. Prima din zonele spatiului inchis, situata
la intrare, are rolul de vestibul, fiind separata de cealalta zona
printr-o denivelare de 10 cm si constituie locul unde se depuneau vasele
cu ofrande, gazduind in acest sens un mic altar portativ. Cea de a doua
zona functionala
a spatiului inchis, adapostind doua altare de dimensiuni remarcabile,
reprezinta locul pentru oficierea ritualului. Este remarcabil efectul
arhitectural rezultat prin dispunerea elementelor structurale in doua
siruri de stalpi interiori, precum si prin articularea zonelor functionale si gradarea spatiului.
Templu Megaron, Salacea, judetul Bihor. Fragmente din ornamentele panourilor adiacente altarelor.
Structural, edificiul
face apel la elementele constructive traditionale perpetuate din
neolitic, respectiv podeaua platforma din lut batatorit, peretii din
lipitura de lut pe schelet lemnos, sarpanta din capriori cu invelitoare
din vegetale. Inovatia consta in prezenta a doua siruri de stalpi
interiori, dispusi paralel cu axul longitudinal al edificiului, care
sustineau acoperisul prin sistemul de furci cunoscut din neolitic. Pe
langa rolul portant, stalpii compartimentau spatiul interior in trei
nave cu roluri functionale
distincte. Se realizeaza, in acelasi timp, premiza unui cadru
arhitectural monumental, adecvat destinatiei rituale a edificiului,
solutie reluata frecvent in arhitectura de cult a etapelor ulterioare.
Monumentalitatea edificiului
si ambianta interioara erau subliniate de existenta unor panouri murale
decorative, dispuse adiacent celor doua altare principale.
Continuandu-se si in aceasta directie traditia neolitica, decoratia de
la Salacea, realizata in relief prin modelarea si incizarea pastei de
lut cu motive geometrice, policrome, reprezinta p evidenta evolutie in
acest domeniu. Se cristalizeaza, pe de o parte, un repertoriu ornamental
cu elemente geometrice din care nu lipsesc rombul, triunghiul si
motivul spiralei duble sau simple, iar pe de alta parte, se precizeaza o
tehnologie de executie prin modelarea directa a pastei din argila la
pozitie (preluata eventula din domeniul prelucrarii ceramicii) si
regasita ulterior pana in etape recente.
Este de subliniat si
utilizarea unor blocuri de chirpici modelate anticipat si puse in opera
la baza peretelui de nord-est si a antelor pridvorului. Se extinde
astfel domeniul de utilizare al blocurilor ceramice (folosite in
neolitic numai pentru realizarea unor lavite) si ;a construirea
peretilor.
Sanctuarul de la Salacea, prin
caracteristicile sale arhitecturale, se inscrie in parametrii specifici
arhitecturii mediteraneene si face dovada unei evolutii evidente a
fenomenului edilitar autohton.
Se evidentiaza complexitatea
procesului de elaborare arhitecturala a edificiului, decurgand din
corelarea sbtila a formulei volumetrice cu schema planimetrica, solutia
constructiva si repertoriul ornamental avand ca finalitate o textura
spatiala expresiva, definita prin ritmicitate, coerenta si
monumentalitate.
Maturitatea gandirii
proiective reflectata de coeziunea solutiei spatiale, care rezolva
intr-un singur nucleu compozitional cele 5 module volumetrice
corespunzand zonelor functionale
(prispa, vestibulul, navele laterale ale altarelor si nava centrala)
face dovada evolutiei cunostintelor arhitecturale si constructive in
epoca bronzului.
Continuandu/se traditia
neolitica a sanctuarelor rurale care adoptau planimetria si volumetria
locuintelor la functiunile ritu
Locuinta dacica 1
Reconstituiri ipotetice (volumetrie si planimetrie)
1,2 - SLIMNIC - judetul Sibiu. Secolul I e.n.
3 - POPEŞTI - judetul Giurgiu. Secolul I i.e.n. I e.n.
4 - GRADISTEA MUNCELULUI (SARMISEGETUSA JudetulHunedoara. Sec. I e.n.
Locuinţele geto-dacice
apartinand perioadei clasice secolul II ien - secolul I en ilustrează o
evoluţie şi diversificare evdenta comparativ cu etapele anterioare.
Este atestata
continuitatea sistemului constructiv tradiţional, cu elementele portante
verticale alcătuite din stalpi de lemn încastraţi în sol, intre care se
realiza umplutura de nuiele cu lipitura de lut a peretilor. Acest
sistem constructiv se utiliza atat in cazul locuinţelor de suprafaţa cu
podeaua la nivelul solului (3, 4) sau uşor adancite (1, 2) cat şi in
cazul bordeielor. Locuinţele de suprafaţa sunt ilustrate atît de tipul
planimetric rectangular sau absidal,cat şi de cel circular, rezultand o
evidenta varietate volumetrica. Se poate remarca tendinţa de
individualizare a locurilor dn arealul carpato-danubiano-pontic
parasindu-se treptat modelul original tip "megaron". Aceasta tendnţa
este subliniata de modificarea centrului de interes de pe latura scurta a
clădirilor specifica tipului "megaron" pe latura lunga, care devne in
acest fel "faţada principala" a edificiului, marcata prin dispunerea
acceselor sau a spaţiilor semideschise (prispe şi foişoare).
Evoluţia cunostintelor in
domeniul construcţiilor de locuinţe este evidenţiata şi de declanşarea
procesului de individualizare a celor trei componente esenţiale
specifice repertoriului modelelor cladirilor de locuit: componenta
volumetrica, planimetrica si structurala. Vocabularul volumetric
utilizeaza in mod curent formele rectangulare cu acoperiş cu doua sau
patru pante, formele circulare cu acoperiş conic, precum si formele
absidale, care reprezintă o solutie de tranziţie de la tipul circular la
cel rectangular. Vocabularul planimetric, substantial diversificat
comparativ cu etapele anterioare, pastreaza constructiile de tip
monocelular sau bicelular, dar apar frecvent partiuri complexe, cu trei
sau mai multe incaperi. Planurile circulare, utilizate curent si in
cazul constructiilor de suprafata, devin coerente, fiind intr-o măsura
mai mare decat in neolitic, rezultatul unui deziderat conceptual.
Sistemul constructiv cu elemente portante verticale incastrate in sol se
utilizeaza atat in cadrul formelor volumetrice rectangulare, cat si in
cazul celor circulare sau absidale, fiind capabil sa solutioneze orice
tip de partiu, indiferent de numarul incaperilor.
Se face simţit pentru prima
data, in cadrul procesului evolutiv al repertoriului modelelor
clădirilor de locuit, fenomenul autonomiei relative intre cele trei
componente, ale sale: volumetrie, planimetrie si structura constructiva.
|
|
|
ale, sanctuarul de la Salacea se
individualizeaza prin ritmul imprimat spatiului interior de cele doua
siruri de stalpi, care anunta coloanele templelor dacice de mai tarziu.
Este evidenta in acelasi timp asemanarea dintre constructia sanctuarului
de la Salacea si o serie de biserici din lemn taranesti specifice
zonelor de campie, asemanare care face dovada perenitatii repertoriului
arhitectural al edificiilor rurale de cult din tara noastra.
|
|
LOCUINTA DACICA 2
Reconstituiri ipotetice (volumetrie si planimetrie)
1. ARPASUL DE SUS, judetul Sibiu, secolul 1 ien - 1 en
2. GRADISTEA MUNCELULUI, judetul Hunedoara, secolul 1 ien
3. GRADISTEA MUNCELULUI, judetul Hunedoara, secolul 1 ien - secolul 1 en
4. LUNCANI-PIATRA ROSIE, judetul Hunedoara, secolul 1-2 en
Sistemul constructiv cu talpi
de lemn dispuse pe temelii de piatra, presupus in etape anterioare, este
atestat cu certitudine in cazul arhitecturii dacice. Descoperirea
temeliilor din piatra ca suport al structurii din lemn a peretilor (1,
2, 4), existenta uneltelor care permiteau realizarea imbinarilor
specifice acestui tip constructiv, continuat si de identificarea "in
situ" a unor diafragme din barne ecarisate, dispuse orizontal si
platuite la capete (sistem in cununi), precum si imaginile locuintelor
dacice de pe Columna lui Trainan, atesta folosirea curenta a locuintelor
cu pereti din barne de lemnorizontale sau verticale, sprijiniti pe
talpi, cu temelie din piatra. Acest sistem constructiv, specific cu
precadere locuintelor de suprafata predominante in epoca, corespunde
planimetric tipului rectangular cu una sau mai multe incaperi. Este de
presupus utilizarea acestui tip de cpntructii cu peretii din lemn pe
talpi cu precadere in zonele cu relief inalt si bogat impadurite.
In aceasta perioada se
declanseaza fenomenul regionalizarii modelelor cladirilor de locuit
functie de zonele de relief si de varietatea si particularitatea
rezervelor de materiale de constuctii, proces care se va continua si in
etapele ulterioare, conducand la cristalizarea unor tipuri de locuinte
diferentiate morfologic, de la zona la zona, cu un coeficient ridicat de
eficienta economica si constructiva si cu o varietate volumetrica,
planimetrica si decorativa evidenta, constituind embrionul specificului
regional al aritecturii noastre traditionale.
|
|
LOCUINTA DACICA 3
Reconstituiri ipotetice (volumetrie si planimetrie)
1. LUNCANI-PIATRA ROSIE, judetul Hunedoara, secolul 1-2 en
2. OCNITA (BURIDAVA), judetul Valcea, secolul 1 en
3. LUNCANI-PIATRA ROSIE, judetul Hunedoara, secolul 1-2 en
Cladirile de locuit cu
dimensiuni ample si numar mare de incaperi si intalnesc frecvent in
epoca dacica, alaturi de locuintele obisnuite destinate unei familii.
Concentrand eforturi constructive majore si presupunand ample cunostinte
de edificare, aceste constructii au de regula pereti realizati din
barne de lemn sprijinite pe temelii din piatra (1, 3) sau cu stalpi
incastrati in sol (2).
Incaperile sunt dispuse
pe doua sau trei travee cu una sau doua deschideri. Acest mod de
distributie presupune existenta unei scheme functionale
clare, premergatoare demersului edilitar pe baza caruia sa se realizeze
gruparea spatiilor, pornindu-se de la destinatia si iportanta fiecarei
incaperi.
Spatiile semideschide
(prispele si foisoarele) sunt dispuse pe latura (intre ante),
continuandu-se in acest mod tipul "megaron" (1) sau inconjoara edificiul
pe doua sau trei laturi (2, 3). Este de mentionat persistenta tipului
planimetric specific megaronului (cu dispunerea intrarii principale pe
latura scurta a cladirii, care se pastreaza ca fatada principala a
edificiului) intr-o masura mai mare decat la locuintele obisnuite.
Sistemul de organizare a
planimetriei, cu travei si deschideri, confera solutiei volumetrice un
evident caracter monumental, subliniat atat prin ritmul coloanelor care
marcau spatiile semideschise, cat si prin utilizarea unor materiale de
constructie deosebite (olane de coama, tigle de acoperis etc.).
Amplitudinea edificiului,
avand in plan dimensiuni de pana la 40 metrii lungime, cu latime de
20-25 metrii, precum si gabaritul unor incaperi cu deschideri libere de
8-12 metrii, presupune, pe d eo parte, procedee constructive elevate,
sustinute de un instrumentar adecvat, iar pe de alta parte cunostinte
tehnice ajungand pana la realizarea unor "ferme" din material lemnos,
capabile sa suporte deschiderile amintite.
|
|
LOCUINTA DACICA 4
Reconstituiri ipotetice (volumetrie si planimetrie)
1. COSTESTI, judetul Hunedoara, secolul 1-2 en
2. COSTESTI, judetul Hunedoara, secolul 1-2 en
3. CETATENI, judetul Arges, secolul 2 en
Continuand seria inovatiilor
privitoare la cladirile de locuit pe care le genereaza arhitectura
dacica, turnurile locuinta reprezinta cel mai elocvent exemplu. Cu
certitudine aceste edificii aveau doua nivele cu functiuni distincte:
cel inferior, cu ziduri din piatra, fiind destinat depozitarii, iar cel
superior, cu ziduri de caramida, destinat locuirii propriuzise.
Atestarea concreta, la aceste
cladiri, a existentei planseului peste nivelul inferior, realizat cu
grinzi masive din lemn, capabile sa preia eforturi apreciabile,
rezultate din deschideri de circa 10 metrii, confirma ipoteza existentei
plafonului si peste nivelul superior, al edificiilor, precum si la alte
tipuri de constructii.
Multitudinea
informatiilor arheologice referitoare la planimetria si sistemul
constructiv al acestui tip de edificii, evidentiaza necesitatea
anticiparii faptului edilitar printr-un proces proiectiv de o
complexitate fara precedent. Alegerea unui amplasament optim pentru
ridicarea constructiei, strans legat de destinatia acesteia,
distribuirea spatiilor pe cele doua nivele ale cladirii, avandu-se in
vedere rolul lor functional,
imaginarea legaturilor pe verticala intre nivelul inferior si cel
superior prin scari interioare si exterioare, repartizarea judicioasaa
materialelor de constructie in vederea realizarii parterului si
etajului, integrarea spatiilor semideschise (prispele foisoarele) in
contextul functional si volumetric al edificiului, reprezinta demersuri conceptuale care confirma complexitatea procesului de proiectie implicat.
Amplitudinea proportiilor si
masivitatea structurii, presupunand un efort de edificare sustinut,
confirma ipoteza subsumarii acestui tip de edificiu la categoria
constructiilor cu caracter defensiv, cat si la grupa resedintelor pentru
sefii militari.
Noutatea sistemului
constructiv cu analogii in arealul sud-dunarean indreptateste ipoteza
prezentei in acest caz a unor influente elenistice, firesti in contextul
cunoscutelor legaturi ale statului dac cu lumea greco-romana.
Tipul de locuinta-turn,
creatie a arhitecturii dacice aditionat repertoriului autohton al
modelelor cladirilor de locuint, va constitui un factor formativ activ
cu largi ecouri in etapele ulterioare.
Dispunerea incaperilor pe doua
registre, nivelul inferior fiind de regula destinat depozitarii, iar
cel superior locuirii, realizarea nivelului inferior din piatra,
dispunerea spatiilor semideschise cu precadere la registrul superior,
constituie concepte arhitecturale care vor persista in structura
culturala autohtona, manifestandu-se activ in etapele ulterioare. Aceste
concepte prefigurate de arhitectura dacica si utilizate cu precadere la
realizarea resedintelor conducatorilor, se vor generaliza ulterior in
locuinte satesti de deal si de munte.
|
|
Locuinta medievala 4
Reconstituiri ipotetice (volumetrie si planimetrie)
1 SUCEAVA, judetul Suceava, secolul XV
2 POLATA, judetul Gorj, secolul XVI
Cela doua sisteme constructive
cu scheletul portant din lemn, avand stalpii incastrati din lemn, avand
stalpii incastrati in sol sau sprijiniti pe talpi, sunt documentate
arheologic, fiind uneori folosite impreuna la realizarea unor edificii
de dimensiuni ample cu doua nivele (1).
Structura compusa din talpile
amplasate in scanturi sapate in podeaua nivelului inferior (pivnita),
montantii verticali fixati pe talpile si grinzile perimetrale dispuse pe
capetele montantilor sustineau planseul peste nivelul inferior. Acest
planseu era compus din grinzi longitudinale si transversale, dulapi si
pardoseala nivelului superior. Peretii nivelului inferior erau alcatuiti
din dulapi fixati intre montantii verticali si taluzul pivnitei
printr-o umplutura de pamant compactat.
Stalpii incastrati in sol, de
dimensiuni apreciabile (circa 7-8 m lungime si 0,35-0,5 m diametru)
sustineau planseul, sarpanta si invelitoarea nivelului superior. Peretii
acestui nivel erau realizati dinmaterial lemnos tencuit cu lut.
Perfectionarea acestui sistem a
constat in inlocuirea structurii din material lemnos a peretilor
nivelului inferior (pivnita) cu zidarie de piatra si mortar de var (2).
Peretii acestui nivel adancit in sol cu 1-2 m se ridicau si deasupra
nivelului de calcare, constituind soclul nivelului superior. La
realzarea planseului peste nivelul inferior se pastreaza sistemul
cunoscut, cu grinzi longitudinale si transversale sprijinite pe talpile
amplasate pe coronamentul zidurilor de piatra si uneori, la deschideri
mari, pe stalpi intermediari prevazuti cu fundatie din zidarie de
piatra. Peretii, plafonul si sarpanta nivelului superior se realizau de
regula din materiale lemnoase, in tehnicile cunoscute. In etapele
ulterioare, acest procedeu se generalizeaza, devenind specific
cladirilor d elocuit cu doua nivele din zonele de deal si munte.
Persista insa si sistemul constructiv cu peretii ambelor nivele
realizati exclusiv din material lemnos, renuntandu-se total la
incastrarea stalpilor in sol. Acest sistem are un areal limitat de
utilizare.
|
|
Arhitectura locuirii traditionale românesti
Tipologia planimetrica si volumetrica a locuintei rurale s-a configurat inca din neolitic
TANGIRU - jud. Giurgiu Neoliticul mijlociu, c.c.a. 4200 - 3500 i.e.n. cultura Boian, faza Vidra
Locuinta de tip megaron prin dispunerea spatiilor semideschise pe latura scurta a edificiului.
Perspectiva exterioara si plan
ARIUSD - jud. Covasna Neoliticul tarziu, c.c.a. 3500 - 2500 i.e.n. cultura Ariusd-Cucuteni
Locuinta de tip megaron.
Perspectiva exterioara si plan
PETRU-RARES - jud. Giurgiu Sfarsitul neoliticului mijlociu, faza de tranzitie de la cultura Boian la cultura Gumelnita
Locuinta are prispa adosata laturii lungi, orientata spre sud,
in tmp ce spre nord se dispune in polata un adapost pentru animale.
Aceasta distributie va aparea mai tarziu in arhitectura rurala de la noi.
Perspectiva exterioara si plan
VADASTRA - jud. Dolj Neoliticul mijlociu, c.c.a. 4200 - 3500 i.e.n. cultura Vadastra, faza Vadastra II.
Perspectiva exterioara si plan
HABASESTI - jud. Iasi Neoliticul tarziu c.c.a. 3500 - 2500 i.e.n. cultura Cucuteni "A".
Planur
LEGENDA:
Pereti din impletitura de niuele cu lipitura de pamant galben descoperit "in situ".
Traseul ipotetic al peretilor.
Urme de pari infipti in sol descoperite "in situ".
Pozitia ipotetica a parilor.
Vetre.
Edificiile din epoca bronzului continua
solutiile volumetrice, planimetrice si structurale din neolitic. In
aceasta perioada se constituie ca prototip sanctuarul de tip "megaron",
regasit in arhitectura de cult a etapelor anterioare.
SALACEA - jud. Bihor. Epoca bronzului c.c.a. 1800 - 1600 i.e.n. cultura Otomani
Sanctuarul de la Salacea este compus, din punct de vedere planimetric, din trei zone functionale alcatuind doua spatii bine delimitate:
-zona de legatura cu exteriorul, materializata prin spatiul
semideschis al prispei, amplasat intre "ante" pe latura de N.V., unde se
afla si intrarea in sanctuar,
-doua zone destinate desfasurarii ritualului, dispuse in amfilada, alcatuind un spatiu inchis bine precizat.
Prima din zonele spatiului inchis, situata la intrare, are
rol de vestibul, fiind separata de cealalta zona printr-o denivelare de
10 cm si constituie locul unde se depuneau vasele cu ofrande,
constituind in acest sens un mic altar portativ.
Cea de a doua zona functionala
a spatiului inchis, adapostind doua altare de dimensiuni remarcabile,
reprezinta locul pentru oficierea ritualului. este remarcabil efectul
arhitectural rezultat prin dispunerea elementelor structurale in doua
siruri de stalpi interiori, precum si prin articularea zonelor functionale si gradarea spatiului.
Plan si perspectiva exterioara
Perspectiva interioaraLocuintele geto-dacice din sec II i.e.n. - sec. I e.n. (perioada clasica) evolueaza si se diversifica comparativ cu cele din perioadele anterioare.
Se pastreaza sistemul constructiv traditional:
-elemente de sustinere (portante) verticale alcatuite din stalpi de lemn incastrati in sol
-intre stalpi o umplutura (inchidere) formata din nuiele ce formeaza o armatura a peretelui
-lipitura de lut (inchidere)
Acest sistem este folosit atat la locuintele de suprafata
cat si la cele adancite (semibordeie) sau ingropate (bordeie). El este
utilizat atat in cazul celor rectangulare cat si in cazul celor
circulare si absidale, fiind posibila impartirea a planului in oricate
incaperi.
Locuintele de suprafata sunt pe plan rectangular (patrat sau
dreptunghi), absidal (semicerc sau poligon) si circular. De aici deriva
o mare varietate volumetrica.
Casele din arealul carpato-danubiano-pontic incep sa se
individuaizeze, indepartandu-se de modelul original de tip megaron.
Aceasta diferentiere se datoreaza si mutarii centrului de interes de pe
latura scurta (specifica tipului megaron) pe latura lunga care devine
astfel fatada principala a edificiului. Acest punct de interes este
marcat prin dispunerea accesului (a intrarii) sau/si a spatiilor
semideschise (prispe, foisoare).
Volumele edificiilor sunt rectangulare, cu acoperis in doua
sau patru pante (ape), circulare avand acoperis conic. Formele absidale
reprezinta o solutie de tranzitie de la tipul circular la cel
rectangular. Planurile sunt de obicei monocelulare sau bicelulare (cu
una sau doua incaperi) dar apar adesea impartiri planimetrice (partiuri)
mai complexe, cu trei sau mai multe incaperi.
SLIMINIC - jud. Sibiu sec. I e.n.
POPESTI - jud. Giurgiu sec. I i.e.n. - I e.n.
GRADUSTEA MUNCELULUI (SARMISEGETUSA) - jud. Hunedoara sec. I
e.n. Sistemul constructiv cu talpi de lemn dispuse pe temelii din
piatra, presupus in etapele anterioare, este atestat cu certitudine in
cazul arhitecturii dacice. Descoperirea temeliilor din piatra ca suport
al structurii din lemn a peretilor, existenta uneltelor care permiteau
realizarea imbinarilor specifice acestui tip constructiv, continuat si
de identificarea "in situ" a unor diafragme din barne ecarisate, dispuse
orizontal si platuite la capete (sistem in cununi), precum si imaginile
locuintelor dacice de pe Columna lui Traian, atesta folosirea curenta a
locuintelor cu peretii din barne de lemn orizontale sau vericale,
sprijiniti pe talpi, cu temelie din piatra.
Acest sistem constructiv, specific cu precadere locuintelor
de suprafata predominante in epoca, corespunde planimetric tipului
rectangular cu una sau mai multe incaperi. Este de presupus utilizarea
acestui tip de constructii cu pereti de lemn pe talpi cu precadere in
zonele cu relief inaltat si bogat impadurite.
In aceasta perioada se realizeaza fenomenul regionalizarii
modelelor cladirilor de locuit functie de zonele de relief si de
varietatea si particularitatea rezervelor de materiale de constructie,
proces care va continua si in etapele ulterioare, conducand la
cristalizarea unor tipuri de locuinte diferentiate morfologic de la zona
la zona, cu un coeficient ridicat de eficienta economica si
constructiva si cu o varietate volumetrica, planimetrica si decorativa
evidenta, constituind embrionul specificului regional al arhitecturii
noastre traditionale.
APRASUL DE SUS - jud. Sibiu sec. I i.e.n. - I e.n.
Perspectiva exterioara si plan
GRADISTEA MUNCELULUI - jud. Hunedoara sec. I i.e.n.
Perspectiva exterioara si plan
GRADISTEA MUNCELULUI - jud. Hunedoara sec. I i.e.n. - I e.n.
Perspectiva exterioara si plan
LUNCANI-PIATRA ROSIE - jud. Hunedoara sec. I - II e.n.
Perspectiva exterioara si planCladirile de locuit cu
dimensiuni ample si numar mare de incaperi se intalnesc frecvent in
epoca dacica, alaturi de locuintele obisnuite destinate unei familii.
Concentrand eforturi constructive majore si presupunand ample cunostinte
de edificare, aceste constructii au de regula peretii realizati din
barne de lemn sprijinite pe temelii din piatra sau cu stalpi incastrati
in sol.
Incaperile sunt dispuse pe doua sau trei travee cu una sau
doua deschideri. Acest mod de distributie presupune existenta unei
scheme functionale
clare, premergatoare demersului edilitar pe baza caruia sa se realizeze
gruparea spatiilor, pornindu-se de la destinatia si importanta fiecarei
incaperi.
Spatiile semideschise (prispe si foisoare) sunt dispuse pe
latura (intre ante), continuandu-se in acest mod tipul "megaron" sau
inconjoara edificiul pe doua sau trei laturi. Este de mentionat
persistenta tipului planimetric specific megaronului (cu dispunerea
intrarii principale pe latura scurta a cladirii, care se pastreaza ca
fatada principala a edificiului) intr-o masura mai mare decat la
locuintele obisnuite.
Sistemul de organizare a plenimetriei, cu travei si
deschideri, confera solutiei volumetrice un evident caracter monumental,
subliniat atat prin ritmul coloanelor care marcau spatiile
semideschise, cat si prin utilizarea unor materiale de constructie
deosebite (olane de coama, tigle de acoperis etc.)
Amplitudinea edificiilor avand in plan dimensiuni de pana la
40 m. lungime, cu latime de 20 - 25 m., precum si gabaritul unor
incaperi cu deschideri libere de 8-12 m, presupune, pe de o parte,
procedee constructive elevate, sustinute de un instrumentar adecvat, iar
pe de alta parte cunostinte tehnice ajungand pana la realizarea unor
"ferme" din material lemnos, capabile sa suporte deschiderile amintite.
LUNCANI - PIATRA ROSIE - jud. Hunedoara sec. I - II e.n.
CONITA (BURIDAVA) - jud. Valcea sec. I e.n. - I e.n.
LUNCANI - PIATRA ROSIE - jud. Hunedoara sec. I - II
e.n.Continuand seria inovatiilor privitoare la cladirile de locuit pe
care le genereaza arhitectura dacica, turnurile locuinta reprezinta cel
mai elocvent exemplu. Cu certitudine aceste edificii aveau doua nivele
cu functiuni distincte:
-cel inferior, cu ziduri de piatra, fiind destinat depozitarii
-cel superior, cu ziduri din caramida, destinat locuirii propriuzise
Atestarea concreta, la aceste cladiri, a existentei
planseului peste nivelul inferior, realizat cu grinzi masive din lemn,
capabile sa preia eforturi apreciabile, realizate cu deschideri de circa
10 m, confirma ipoteza existentei plafonului si peste superior, al
edificiilor, precum si la alte tipuri de constructii.
Multitudinea informatiilor arheologice referitoare la
planimetria si sistemul constructiv al acestui tip de edificii,
evidentiaza necesitatea anticiparii faptului edilitar printr-un proces
de o complexitate fara precedent. Alegerea unui amplasament optim pentru
ridicarea constructiei, strans legat de destinatia acesteia,
distribuirea spatiilor pe cele doua nivele ale cladirii, avandu-se in
vedere rolul lor functional,
imaginea legaturilor pe verticala intre nivelul inferior si cel
superior prin scari interioare si exterioare, repartizarea judicioasa a
materialelor de constructii in vederea realizarii parterului si
etajului, integrarea spatiilor semideschise (prispele si foisoarele) in
contextul functional si volumetric al edificiului, reprezinta demersuri conceptuale care confirma complexitatea procesului de proiectare implicat.
Amplitudinea proportiilor si masivitatea structurii,
presupunand un efort de edificare sustinut, confirma ipoteza subsumarii
acestui tip de edificiu atat la categoria constructiilor cu caracter
defensiv, cat si la grupa resedintelor pentru sefii militari.
Noutatea sistemului constructiv cu analogii in arealul
sud-dunarean indreptateste ipoteza prezentei in acest caz a unor
influente elenistice, firesti, in contextul cunoscutelor legaturi ale
statului dac cu lumea greco-romana.
Tipul de locuinta-turn, create a arhitecturii dacice
aditionat repertoriului autohton al modelelor cladirilor de locuit, va
constitui un factor formativ activ cu largi ecouri in etapele
ulterioare.
Dispunerea incaperilor pe doua registre, nivelul inferior
fiind de regula destinat depozitarii, iar cel superior locuirii,
realizarea nivelului inferior din piatra, dispunerea spatiilor
semideschise cu precadere la nivelul superior constituie concepte
arhitecturale care vor persista in structura culturala autohtona,
manifestandu-se activ in etapele ulterioare. Aceste concepte prefigurate
de arhitectura dacica si utilizate cu precadere la realizarea
resedintelor conducatorilor, se vor generaliza ulterior in locuintele
satesti de deal si de munte.
COSTESTI - jud. Hunedoara sec. I - II e.n.
Perspectiva exterioara si planuri
COSTESTI - jud. Hunedoara sec. I - II e.n.
Perspectiva exterioara si planuri
CETATENI - jud. Arges sec. II e.n.
Perspectiva exterioara si planuriDescoperirile
arheologice fac dovada folosirii sistemului constructiv in cadrul caruia
peretii se realizau din barne sau dulapi de lemn, dispusi orizontal si
sprijiniti pe talpi asezate direct pe sol, sau pe temelii de piatra.
Sistemul de imbinare consta in chertarea barnelor la capete, in vederea
platuirii lor.Atestat arheologic in cazul unei fantani, acest sistem
constructiv folosit la realizarea locuintelor de suprafata. Pentru
asigurarea nedeformabilitatii imbinarilor, capetele petrecute ale
barnelor erau fixate prin pari incastrati in sol.
Folosirea pentru prima data a zidariei din piatra la
elevatii, procedeu edilitar cunoscut sub denumirea de "murus dacicus",
constituie o importanta etapa in evolutia repertoriului sistemelor
constructive autohtone. Reformuland in maniera autohtona elemente
preluate din arealul elenistic, acest sistem constructiv presupune doua
paramente din blocuri de piatra, formate cu un emplecton din pamant cu
pietris compactat. Paramentele erau consolidate cu barne fixate in
lacase de forma cozii de randunica, cioplite in blocurile fiecarei
asize.
CIOLANESTII DIN DEAL - jud. Teleorman sec. II - I i.e.n.
Fantana cu ghizduri din lemn
Plan, axonometrie si detaliu
GRADISTEA MUNCELULUI - LUNCANI - jud. Hunedoara
Constructii taranesti existente, care continua sistemul de realizare a acoperirii de la locuintele poligonale dacice
Plan, plan sarpanta si detalii
GRADISTEA MUNCELULUI - jud. Hunedoara sec. I - II e.n.
Zid dacic (Murus dacicus)
Axonometrie
Tigla de tip elenistic folosit la realizarea invelitorilor edificiilor dacice importante.
Sec. I i.e.n.
Axonometrie
|
|
Interiorul locuintei taranesti
Interiorul casei taranesti din România, dezvoltat pe fondul unei indelungate traditii de ordin functional si estetic, reprezinta o unitate de legatura intre diferitele zone geografice din tara noastra.
Printre primele dovezi asupra
existentei mobilierului pe teritoriul tarii noastre se numara unele
piese de lut ars ramase din epoca nolitica (cultura Gumelnita); ele
redau, intr-o anumita masura, mobilierul taranesc de astazi (masa,
scaun).
Dintre factorii care au
determinat evolutia si diversificarea interiorului taranesc, amintim:
nevoia de confort care a dus la marirea spatiului de locuit (prin
construirea altei incaperi, prin transformarea tindei sau a camarii in
odai de preparat hrana, prin construirea unei camari etc.);
imbunatatirea conditiilor de dormit si de luat masa (introducerea
patului cu saltele si a mesei dreptunghiulare inalte in locul celei
rotunde joase); influenta arhitecturii culte, laice si religioase.
A existat initial o legatura
organica intre spatiul de locuit si amenajarea acestuia, interiorul
constituind de la inceput un ansamblu unitar.
Interior de casa româneasca
Interiorul locuintei taranesti este organizat in functie de
patru centre compozitionale: sistemul de incalzit si preparat hrana,
patul, lavitele si coltul in care se afla dulapul cu vase. Patul
reprezinta punctul de maxima importanta decorativa a interiorului,
datorita tesaturilor expuse aici.
Pe intreg teritoriul tarii exista printre locuintele taranesti trei tipuri de structuri distincte:
Tipul I: sistemul de
incalzire se afla in coltul format de unul din peretii transversali cu
cel longitudinal, din spate. In continuarea sursei de incalzire se afla,
de-a lungul peretelui, patul, iar in coltul opus intrarii se afla doua
lavite dispuse in unghi, cu masa in fata; lada de zestre e asezata la
capatul patului sau pe lavita. Exemple de acest gen reprezinta
interioarele din Maramures (Chioar, Lapus, Oas). Acest model nu se
intalneste in casele din campia Olteniei, Munteniei si Dobrogei
Tipul II: nucleul de
incalzire format din vatra libera si soba oarba se afla langa peretele
median. Paturile stau pe tarusi sau pe talpi. La capatul patului sa afla
lada de zestre. Acest model se mai intalneste si azi in campia
Olteniei, Munteniei si Dobrogei.
Tipul III: sistemul de
incalzire se afla langa peretele median, paturile (doua), dispuse
paralel, incadreaza masa; lada de zestree asezata pe podea la capatul
patului. Este dintre toate, modelul cel mai recent.
Mobilierul tipic românesc,
dainuind din cele mai vechi timpuri si existent pana in prima jumatate a
secolului XX, este format din piese cu caracter fix, dispuse de jur
imprejurul peretilor, centrul camerei ramanand liber.
In interiorul casei cu o
camera de locuit si camara (din Tara Hategului, tinutul Padurenilor si
Muntii Apuseni, intalnita in trecut in toata Transilvania), cu intrari
separate de pe prispa, patul este plasat in continuarea vetrei, iar mas,
avand in fata doua lavite in unghi, se afla in coltul opus. Aceasta
structura se intalneste si in Moldova la casa cu tinda rece.
In Moldova, casele mai noi au doua paturi asezate paralel, iar lavitele imbinate la colt dispar.
Casa cu tinda calda din
Transilvania are in prima incapere cuptorul cu vatra libera in fata, iar
in "casa" cuptorul cu cahle, devenit de cel mai multe ori doar un
element decorativ.
Vatra româneasca din Transilvania
La casele cu doua camere si tinda apare in camera "curata" un
al doilea pat, asezat in coltul cu lavite; paturile sunt inalte si au in
fata cate o banca cu spatar.
Patul este o piesa de mobilier care deriva din lavita si apare in locuinta taraneasca in secolul XIX.
In Transilvania, ele sunt
foarte inalte, iar in Moldova mai scunde. In nordul si vestul tarii,
paturile sunt asezate in unghi, ca si lavitele, ocupand doua sau chiar
trei laturi ale incaperii; fiind mult mai late decat in alte parti,
permit dormitul de-a curmezisul. In locuintele cu doua incaperi si tinda
centrala, paturile di "casa curata" sunt asezate paralel, de-a lungul
peretilor, intre ele aflandu-se masa inalta. Acest mod de organizare e
unitar pentru Campia Dunarii, Transilvania si Moldova. Tipuri de pat:
- patul cu
picioarele infipte in pamant, sau sprijinite pe talpi sau capre,
intalnit in Muntenia; azi are un caracter de "piesa de muzeu";
- patul inalt, cu
banda pentru acces, in fata, compus dintr-un cadru de scanduri cu patru
picioare, intalnit in Transilvania. Uneori, are un fel de baldachin
format dintr-un schelet de scanduri pe care se pun tesaturi decorative;
- patul suspendat din Bucovina, fixat intre barnele peretilor si atarnat de grinda printr-o tija;
- patul din nordul Moldovei, cu stalpi inalti la capete;
- patul cu tablii,
de factura oraseneasca.
Culmea este o bara de lemn fixata de doua grinzi ale plafonului,
deasupra patului sau in jurul sobei. Astazi ea se intalneste in Moldova
si in unele parti ale Transilvaniei, Banatului, Munteniei si Olteniei.
Foloseste pentru agatat si uscat hainele; uneori joaca rol decorativ, de expunere a hainelor si tesaturilor.
Lavitele sunt cele
mai vechi piese de mobilier, prezente si in vechile case boieresti. In
secolul XIX ele au inceput sa fie inlocuite cu banci lungi cu spatar sau
cu lada dedesubt, care serveau si pentru pastrarea hainelor si pentru
dormit.
Mesele sunt de trei tipuri:
- masa mica rotunda, de traditie orientala si balcanica, in Oltenia si Moldova, din ce in ce mai putin frecventa;
- masa de tip germanic, cu talpi laterale puternice si sertare dedesubt, raspandita in Marginimea Sibiului si Tara Barsei.
Mobilierul fixat pe perete il constituie cuierele, politele, blidarele, podisoarele, coltatele.
Lada de zestre
folosita pentru pastrarea imbracamintii, ocupa un loc de cinste in
organizarea interiorului, fiind asezata la capatul patului sau pe
lavita. Lazile erau impodobite cu crestaturi, iar cele "brasovenesti"
erau pictate. Unele au capacul plat, altele bombat (Crisana, centrul
Transilvaniei, Valcea).
Decoratia mobilierului infatiseaz o serie de motive,
diferentiate pe marile zone etnografice, dupa cum urmeaza: in regiunea
Bihor - siruri de semisercuri, in Arges si Valcea - simbolul soarelui
(rozete, si cercuri concentrice), in zona Gorjului - linii drepte
intretaiate, pe valea Bistritei - decor vegetal, in Nordul Moldovei,
Tara Lapusului si Tara Lovistei - crestaturi, uneori cu prezente
cromatice.
Tesaturile
reprezinta elementul decorativ principal al interiorului, fiind
asternute pe mobile, fixate pe pereti, pe culme sau pe grinda.
Tesaturile de lana sunt fixate pe perete in dreptul locului de dormit,
mai ales in Muntenia, Oltenia, Dobrogea si Moldova, fiind tesute in
tehnica chilimului. In Moldova si Oltenia, se aseaza pe perete, in
dreptul patului sau al lavitelor laicere sau pparetare compuse dintr-o
singura foaie de alesaturi. In Moldova, Transilvania de nord, Banat,
Oltennia, Muntenia si Dobrogea, pe pat, pe perete sau pe culme se pun
scoarte formate din doua sau trei foi reunite.
Tesaturile de
canepa, in , bumbac si borangic predomina in decorarea interiorului
caselor din Transilvania (ponievi si fete de masa, stergare, chindee,
lepedee de culme, foi de grinda etc.).
Ceramica cu
caracter ornamental are un rol important in impodobirea locuintelor din
Transilvania, unde se agata de grinda, in cuiere sau pe pereti, blide,
cancee, si oluri. O mare serie de vase de ceramica, ca d pilda oale,
chiupuri, ulcioare, strachini sunt folosite ca obiecte de uz casnic.
Obiecte de uz casnic functional si decorative (din lemn, ceramica, metal)
In Valcea, Arges
si Muscel, ornamentatia interiorului este mai bogata: pe pereti -
farfurii, incadrate de stergare, scoarte, iar pe pat - toluri mitoase.
Stergarele sunt aranjate drept sau in forma de fluture. Se disting, in
special, mobilierul oltenesg bogat impodobit cu crestaturi, scoartele
muntenesti cu motive pe fond albastu sau verde inchis si tesaturile din
Dobrogea in culori vii si dimensiuni mari.
In Moldova,
incaperile caselor au pe pereti laicere si paretare vargate. Sobele au
forme destul de complicate, cu profiluri, creneluri, arcade si nise. In
Tara Vrancei, Bicaz si Suceava, incaperile sunt imbracate aproape in
intregime cu laicere si paretare, vargate vertical si dispuse in
registre orizontale. Pe lazile de zestre sunt asezate in teancuri
tesaturile lucrate in casa. Deasupra patului se afla culmea, pe care se
pun, alaturi de hainele de sarbatoare, tasaturi colorate si perne albe.
Pe peretele longitudinal din fata se agata mici dulapuri, coltare si
blidare. Cuptoarele sunt folosite si pentru dormit.
In Maramures, hornul sobei
prezinta uneori cahle smaltuite. De culme atarna tesaturi, cele de panza
alternand cu cele de lanan, iar pe barnele transversale ale tavanului
se atarna oluri de ceramica.
In Transilvania,
patul este inalt si are un important rol decorativ. In unele zone,
culmea a disparut, in altele, apare "patul cu bolta" inalt, acoperit cu
tesaturi si perne. In zona Tarnavelor patul are spatar pictat cu flori.
In Tara Hategului si Muntii Apuseni peretii sunt inconjurati in partea
superioara de o panza vargata si de stergare drapate cu cute verticale.
In impodobirea interiorului predomina tesaturile de panza, culoarea
dominanta fiind cea rosie. O nota particulara o da si folosirea
ceramicii decorative si a icoanelor pictate pe sticla. Interioarele dau o
impresie de bogatie neintalnita in alte parti ale tarii, datorita
abundentei de tesaturi decorative viu colorate.
In Banat si
Crisana, interiorul este bogat si diferentiat, continand unul sau doua
paturi, una sau doua banci, o masa, un dulapior de vase, o lada de
zestre. Pe pat se aseaza "pricovite" de lana groasa, lucrate la darste,
sau scoarte viu colorate. Scoartele se aseaza si pe culme si, uneori, pe
perete. In zona Lugojului intalnim patul ce baldachin.
In Crisana,
interiorul are o organizare mai severa, cu doua paturi paralele, o masa
incadrata de banci cu spatar, asezata sub ferestre, lada de zestre si un
dulap pentru vase. Predomina nuantele deschise si culoarea alba.
Material luat din "Enciclopedia caminului"
|
SURSA:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.