Modele de locuinte neolitice
      
1, 2, 3, 4, 5, 6 - Descoperite la Cascioarele judetul 
Calarasi. Neoliticul tarziu cca 3500 - 2500 ien. Cultura Gumelnita
 
 
7 - Cultura Gumelnita D Berciu 1966
 
 
8 - Descoperita la Spantov judetul Ilfov. Neoliticul tarziu, faza de tranzitie la cultura Gumelnita
 
  
9, 10 - Descoperite la Turdas jud Hunedoara. Neoliticul tarziu cca 3000 - 2000 ien. Cultura Petresti
 
 
11 - Descoperita la Radovanu judetul Calarasi. Neoliticul 
tarziu cca 3500 - 2500 ien, faza de tranzitie la cultura Gumelnita
 
 
12 Descoperita la Cascioarele, judetul Calarasi. Neoliticul tarziu, cultura Gumelnita.
 
 
Machetele de locuinte constituie principala 
sursa de informatii privind volumetria cladirilor de locuit neolitice. 
Probabil cu destinatie rituala, machetele implica pe de o parte un 
anumit coeficient de stilizare, iar pe de alta parte, codifica 
cunostinte depasind in complexitate simpla imagine vizuala a cladirilor 
pe care le imitau. Tributare tipologiei specifice genului, caracterizand
 un areal larg, machetele se pot constitui ca premiza pentru formularea 
urmatoarelor ipoteze:
 
-Locuintele neolitice de suprafata 
caracteristice arealului nostru au planul rectangular cu acoperis cu 
doua pante si frontoane la fatadele scurte.
- Incaperile locuintei sunt lipsite de tavane. Inchiderea 
spatiului la partea superioara se realizeaza prin versantii sarpantei. 
(fig 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11)
- Este posibila prezenta unor piese dispuse pe laturile 
scurte, (intre ante) (fig 3) sau chiar pe mai multe laturi (fig 9)
- Accesul in locuinte este de presupus pe laturile scurte 
prevazute cu prispe, iar fereastra de forma ovala dispusa in centrul 
fatadei lungi (fig 3) este o solutie posibila.
- Structura peretilor este evidentiata, in cazul machetei 
din fig 7 si a desenului din fig 10, prin scheletul lemnos cu montanti 
verticali si orizontali, panourile rezultate avand suportul de 
impletitura din nuiele, dispuse orizontal sau oblic.
- Structura sarpantei este consemnata prin marcarea pe 
frontoane a capetelor grinzilor orizontale de coama (fig 3, 4, 6), a 
capriorilor cu capetele petrecute desupra coamei (intersectia lor fixata
 probabil cu legaturi vegetale), la frontoane intersectia 
constituindu-se ca motiv arhitectural major (fig 1, 2, 11, 12) sau prin 
incizii paralele pe versantii acoperisului.
- Este de remarcat prezenta frontoanelor tratate 
arhitectural cu streasina (fig 9, 12) sau avand o structura din barne 
montate paralel cu linia de cea mai mare panta (fig 7) (liniile 
determinand triunghiuri pe frontonul machetei din fig 7 pot sugera in 
acelasi timp si prezenta capriorilor).
 
Elaborat si redactat text: arhitect Calin Hoinarescu - IP Prahova - 1988, arheolog Dan Lichiardopol - Complex Muzeal Prahova
Desenat: arhitect Calin Hoinarescu IP Prahova
 
 | 
     
      
 
 | 
     
      
 
 
    
      
 
 MATERIALE, TEHNICI SI SISTEME CONSTRUCTIVE NEOLITICE
 
  
1, 3 HABASESTI jud Iasi - Fragment din podeaua platforma.
 
  
2, 4 Fragment din podeaua platforma cu straturi succesive de lipitura. 
 
 
5 Fragment din podeaua platforma cu armatura din nuiele.
 
      
6, 8, 9, 10, 11, 12 Amprente de pari si nuiele pe lipitura peretilor
 
 
7 Giulesti jud Ilfov. Reconstituirea sistemului constructiv 
al peretilor din pari cu impletitura de nuiele si lipitura de pamant, 
dupa amprentele fragmentelor de lipitura.
 
 
13 Greaca jud Ilfov. Obiect de lut ars, in forma de coloana.
 
 
Materialele de 
constructie utilizate in neolitic erau: lemnul, pamantul simplu sau in 
amestec cu elemente vegetale cu rol de liant, stuful, trestia si paiele.
Lemnul se folosea sub forma de trunchiuri intregi sau despicate, barne si dulapi ecarisati, verigi si nuiele.
Sistemul constructiv era alcatuit dintr-un schelet portant; 
cu elemente verticale (stalpii) de regula incastrate in sol sau 
sprijinite pe talpi si cele orizontale (grinzi, capriori etc.) 
solidarizate cu legaturi vegetale si cu elemente de inchidere, panouri 
realizate din impletitura de nuiele (sustinute de elementele portante 
verticale) si lipiura de pamant amestecat cu vegetale.
Locuintele aveau de regula o podea realizata pe o platforma 
de trunchiuri despicate sau dulapi ecarisati, peste care se aplica unul 
sau mai multe straturi de lipitura simpla sau armata cu nuiele.
Invelitoarea, conform datelor arheologice, era realizata din
 stuf, paie sau trestie, fiind sustinuta de capriorii sarpantei.
Sistemele si tehnologiile constructive cristalizate in 
neolitic s-au perpetuat si in etapele ulterioare, cristalizandu-se si 
perfectionandu-se. Au constituit un moment de referinta in cadrul 
evolutiei repertoriului procedeelor si sistemelor constructive.
 
 | 
     
      
 
 | 
     
      
    
      
 
 TEMPLU MEGARON
 
SALACEA judetul Bihor. Epoca Bronzului cca 1800 - 1600 ien. Cultura Otomani.
 
1 Plan
 
 
2 Perspectiva exterioara
 
 
            3 Perspectiva interioara - ipoteza de reconstruire (dupa N Chidiosan, I Ordentlich, 1975 fig 1)
 
 
Edificiile din epoca bronzului 
continua solutiile volumetrice, planimetrice si structurale din 
neolitic. In aceasta perioada se constituie ca prototip sanctuarul de 
tip "megaron", regasit in arhitectura de cult a etapelor ulterioare.
            Sanctuarul de la Salacea este compus, din punct de vedere planimetric, din trei zone functionale
 alcatuind doua spatii bine delimitate: zona de legatura cu exteriorul, 
materializata prin spatiul semideschis al prispei, amplasat intre "ante"
 pe latura de NV, unde se afla si intrarea in sanctuar si doua zone 
destinate desfasurarii ritualului, dispuse in amfilada, alcatuind un 
spatiu inchis bine precizat. Prima din zonele spatiului inchis, situata 
la intrare, are rolul de vestibul, fiind separata de cealalta zona 
printr-o denivelare de 10 cm si constituie locul unde se depuneau vasele
 cu ofrande, gazduind in acest sens un mic altar portativ. Cea de a doua
 zona functionala
 a spatiului inchis, adapostind doua altare de dimensiuni remarcabile, 
reprezinta locul pentru oficierea ritualului. Este remarcabil efectul 
arhitectural rezultat prin dispunerea elementelor structurale in doua 
siruri de stalpi interiori, precum si prin articularea zonelor functionale si gradarea spatiului.
 
Templu Megaron, Salacea, judetul Bihor. Fragmente din ornamentele panourilor adiacente altarelor.
 
 
Structural, edificiul 
face apel la elementele constructive traditionale perpetuate din 
neolitic, respectiv podeaua platforma din lut batatorit, peretii din 
lipitura de lut pe schelet lemnos, sarpanta din capriori cu invelitoare 
din vegetale. Inovatia consta in prezenta a doua siruri de stalpi 
interiori, dispusi paralel cu axul longitudinal al edificiului, care 
sustineau acoperisul prin sistemul de furci cunoscut din neolitic. Pe 
langa rolul portant, stalpii compartimentau spatiul interior in trei 
nave cu roluri functionale
 distincte. Se realizeaza, in acelasi timp, premiza unui cadru 
arhitectural monumental, adecvat destinatiei rituale a edificiului, 
solutie reluata frecvent in arhitectura de cult a etapelor ulterioare.
 
Monumentalitatea edificiului 
si ambianta interioara erau subliniate de existenta unor panouri murale 
decorative, dispuse adiacent celor doua altare principale. 
Continuandu-se si in aceasta directie traditia neolitica, decoratia de 
la Salacea, realizata in relief prin modelarea si incizarea pastei de 
lut cu motive geometrice, policrome, reprezinta p evidenta evolutie in 
acest domeniu. Se cristalizeaza, pe de o parte, un repertoriu ornamental
 cu elemente geometrice din care nu lipsesc rombul, triunghiul si 
motivul spiralei duble sau simple, iar pe de alta parte, se precizeaza o
 tehnologie de executie prin modelarea directa a pastei din argila la 
pozitie (preluata eventula din domeniul prelucrarii ceramicii) si 
regasita ulterior pana in etape recente.
 
Este de subliniat si 
utilizarea unor blocuri de chirpici modelate anticipat si puse in opera 
la baza peretelui de nord-est si a antelor pridvorului. Se extinde 
astfel domeniul de utilizare al blocurilor ceramice (folosite in 
neolitic numai pentru realizarea unor lavite) si ;a construirea 
peretilor.
 
Sanctuarul de la Salacea, prin
 caracteristicile sale arhitecturale, se inscrie in parametrii specifici
 arhitecturii mediteraneene si face dovada unei evolutii evidente a 
fenomenului edilitar autohton.
 
Se evidentiaza complexitatea 
procesului de elaborare arhitecturala a edificiului, decurgand din 
corelarea sbtila a formulei volumetrice cu schema planimetrica, solutia 
constructiva si repertoriul ornamental avand ca finalitate o textura 
spatiala expresiva, definita prin ritmicitate, coerenta si 
monumentalitate.
 
Maturitatea gandirii 
proiective reflectata de coeziunea solutiei spatiale, care rezolva 
intr-un singur nucleu compozitional cele 5 module volumetrice 
corespunzand zonelor functionale
 (prispa, vestibulul, navele laterale ale altarelor si nava centrala) 
face dovada evolutiei cunostintelor arhitecturale si constructive in 
epoca bronzului.
 
Continuandu/se traditia 
neolitica a sanctuarelor rurale care adoptau planimetria si volumetria 
locuintelor la functiunile ritu
    
      
 
 Locuinta dacica 1
 
Reconstituiri ipotetice (volumetrie si planimetrie) 
 
1,2 - SLIMNIC - judetul Sibiu. Secolul I e.n.
 
3 - POPEŞTI - judetul Giurgiu. Secolul I i.e.n. I e.n.
 
 
4 - GRADISTEA MUNCELULUI (SARMISEGETUSA JudetulHunedoara. Sec. I e.n. 
 
 
Locuinţele geto-dacice 
apartinand perioadei clasice secolul II ien - secolul I en ilustrează o 
evoluţie şi diversificare evdenta comparativ cu etapele anterioare.
 
Este atestata 
continuitatea sistemului constructiv tradiţional, cu elementele portante
 verticale alcătuite din stalpi de lemn încastraţi în sol, intre care se
 realiza umplutura de nuiele cu lipitura de lut a peretilor. Acest 
sistem constructiv se utiliza atat in cazul locuinţelor de suprafaţa cu 
podeaua la nivelul solului (3, 4) sau uşor adancite (1, 2) cat şi in 
cazul bordeielor. Locuinţele de suprafaţa sunt ilustrate atît de tipul 
planimetric rectangular sau absidal,cat şi de cel circular, rezultand o 
evidenta varietate volumetrica. Se poate remarca tendinţa de 
individualizare a locurilor dn arealul carpato-danubiano-pontic 
parasindu-se treptat modelul original tip "megaron". Aceasta tendnţa 
este subliniata de modificarea centrului de interes de pe latura scurta a
 clădirilor specifica tipului "megaron" pe latura lunga, care devne in 
acest fel "faţada principala" a edificiului, marcata prin dispunerea 
acceselor sau a spaţiilor semideschise (prispe şi foişoare).
 
Evoluţia cunostintelor in 
domeniul construcţiilor de locuinţe este evidenţiata şi de declanşarea 
procesului de individualizare a celor trei componente esenţiale 
specifice repertoriului modelelor cladirilor de locuit: componenta 
volumetrica, planimetrica si structurala. Vocabularul volumetric 
utilizeaza in mod curent formele rectangulare cu acoperiş cu doua sau 
patru pante, formele circulare cu acoperiş conic, precum si formele 
absidale, care reprezintă o solutie de tranziţie de la tipul circular la
 cel rectangular. Vocabularul planimetric, substantial diversificat 
comparativ cu etapele anterioare, pastreaza constructiile de tip 
monocelular sau bicelular, dar apar frecvent partiuri complexe, cu trei 
sau mai multe incaperi. Planurile circulare, utilizate curent si in 
cazul constructiilor de suprafata, devin coerente, fiind intr-o măsura 
mai mare decat in neolitic, rezultatul unui deziderat conceptual. 
Sistemul constructiv cu elemente portante verticale incastrate in sol se
 utilizeaza atat in cadrul formelor volumetrice rectangulare, cat si in 
cazul celor circulare sau absidale, fiind capabil sa solutioneze orice 
tip de partiu, indiferent de numarul incaperilor.
 
Se face simţit pentru prima 
data, in cadrul procesului evolutiv al repertoriului modelelor 
clădirilor de locuit, fenomenul autonomiei relative intre cele trei 
componente, ale sale: volumetrie, planimetrie si structura constructiva.
 
 | 
     
      
 
 | 
     
      
 
 | 
     
 
 
 
ale, sanctuarul de la Salacea se 
individualizeaza prin ritmul imprimat spatiului interior de cele doua 
siruri de stalpi, care anunta coloanele templelor dacice de mai tarziu. 
Este evidenta in acelasi timp asemanarea dintre constructia sanctuarului
 de la Salacea si o serie de biserici din lemn taranesti specifice 
zonelor de campie, asemanare care face dovada perenitatii repertoriului 
arhitectural al edificiilor rurale de cult din tara noastra.
 
 | 
     
      
 
 | 
     
      
    
      
 
 LOCUINTA DACICA 2 
 
Reconstituiri ipotetice (volumetrie si planimetrie)
 
1. ARPASUL DE SUS, judetul Sibiu, secolul 1 ien - 1 en
 
 
2. GRADISTEA MUNCELULUI, judetul Hunedoara, secolul 1 ien
 
 
3. GRADISTEA MUNCELULUI, judetul Hunedoara, secolul 1 ien - secolul 1 en
 
 
4. LUNCANI-PIATRA ROSIE, judetul Hunedoara, secolul 1-2 en
 
 
Sistemul constructiv cu talpi 
de lemn dispuse pe temelii de piatra, presupus in etape anterioare, este
 atestat cu certitudine in cazul arhitecturii dacice. Descoperirea 
temeliilor din piatra ca suport al structurii din lemn a peretilor (1, 
2, 4), existenta uneltelor care permiteau realizarea imbinarilor 
specifice acestui tip constructiv, continuat si de identificarea "in 
situ" a unor diafragme din barne ecarisate, dispuse orizontal si 
platuite la capete (sistem in cununi), precum si imaginile locuintelor 
dacice de pe Columna lui Trainan, atesta folosirea curenta a locuintelor
 cu pereti din barne de lemnorizontale sau verticale, sprijiniti pe 
talpi, cu temelie din piatra. Acest sistem constructiv, specific cu 
precadere locuintelor de suprafata predominante in epoca, corespunde 
planimetric tipului rectangular cu una sau mai multe incaperi. Este de 
presupus utilizarea acestui tip de cpntructii cu peretii din lemn pe 
talpi cu precadere in zonele cu relief inalt si bogat impadurite.
 
In aceasta perioada se 
declanseaza fenomenul regionalizarii modelelor cladirilor de locuit 
functie de zonele de relief si de varietatea si particularitatea 
rezervelor de materiale de constuctii, proces care se va continua si in 
etapele ulterioare, conducand la cristalizarea unor tipuri de locuinte 
diferentiate morfologic, de la zona la zona, cu un coeficient ridicat de
 eficienta economica si constructiva si cu o varietate volumetrica, 
planimetrica si decorativa evidenta, constituind embrionul specificului 
regional al aritecturii noastre traditionale.
 
 | 
     
      
 
 | 
     
      
 
    
      
 
 LOCUINTA DACICA 3
 
Reconstituiri ipotetice (volumetrie si planimetrie)
 
1. LUNCANI-PIATRA ROSIE, judetul Hunedoara, secolul 1-2 en
 
 
2. OCNITA (BURIDAVA), judetul Valcea, secolul 1 en
 
 
3. LUNCANI-PIATRA ROSIE, judetul Hunedoara, secolul 1-2 en
 
 
Cladirile de locuit cu 
dimensiuni ample si numar mare de incaperi si intalnesc frecvent in 
epoca dacica, alaturi de locuintele obisnuite destinate unei familii. 
Concentrand eforturi constructive majore si presupunand ample cunostinte
 de edificare, aceste constructii au de regula pereti realizati din 
barne de lemn sprijinite pe temelii din piatra (1, 3) sau cu stalpi 
incastrati in sol (2).
 
Incaperile sunt dispuse 
pe doua sau trei travee cu una sau doua deschideri. Acest mod de 
distributie presupune existenta unei scheme functionale
 clare, premergatoare demersului edilitar pe baza caruia sa se realizeze
 gruparea spatiilor, pornindu-se de la destinatia si iportanta fiecarei 
incaperi.
 
Spatiile semideschide 
(prispele si foisoarele) sunt dispuse pe latura (intre ante), 
continuandu-se in acest mod tipul "megaron" (1) sau inconjoara edificiul
 pe doua sau trei laturi (2, 3). Este de mentionat persistenta tipului 
planimetric specific megaronului (cu dispunerea intrarii principale pe 
latura scurta a cladirii, care se pastreaza ca fatada principala a 
edificiului) intr-o masura mai mare decat la locuintele obisnuite.
 
Sistemul de organizare a 
planimetriei, cu travei si deschideri, confera solutiei volumetrice un 
evident caracter monumental, subliniat atat prin ritmul coloanelor care 
marcau spatiile semideschise, cat si prin utilizarea unor materiale de 
constructie deosebite (olane de coama, tigle de acoperis etc.).
 
Amplitudinea edificiului, 
avand in plan dimensiuni de pana la 40 metrii lungime, cu latime de 
20-25 metrii, precum si gabaritul unor incaperi cu deschideri libere de 
8-12 metrii, presupune, pe d eo parte, procedee constructive elevate, 
sustinute de un instrumentar adecvat, iar pe de alta parte cunostinte 
tehnice ajungand pana la realizarea unor "ferme" din material lemnos, 
capabile sa suporte deschiderile amintite.
 
 | 
     
      
 
 | 
     
      
    
      
 
 LOCUINTA DACICA 4
 
Reconstituiri ipotetice (volumetrie si planimetrie)
 
1. COSTESTI, judetul Hunedoara, secolul 1-2 en
 
 
2. COSTESTI, judetul Hunedoara, secolul 1-2 en
 
 
3. CETATENI, judetul Arges, secolul 2 en
 
 
Continuand seria inovatiilor 
privitoare la cladirile de locuit pe care le genereaza arhitectura 
dacica, turnurile locuinta reprezinta cel mai elocvent exemplu. Cu 
certitudine aceste edificii aveau doua nivele cu functiuni distincte: 
cel inferior, cu ziduri din piatra, fiind destinat depozitarii, iar cel 
superior, cu ziduri de caramida, destinat locuirii propriuzise.
 
Atestarea concreta, la aceste 
cladiri, a existentei planseului peste nivelul inferior, realizat cu 
grinzi masive din lemn, capabile sa preia eforturi apreciabile, 
rezultate din deschideri de circa 10 metrii, confirma ipoteza existentei
 plafonului si peste nivelul superior, al edificiilor, precum si la alte
 tipuri de constructii.
 
Multitudinea 
informatiilor arheologice referitoare la planimetria si sistemul 
constructiv al acestui tip de edificii, evidentiaza necesitatea 
anticiparii faptului edilitar printr-un proces proiectiv de o 
complexitate fara precedent. Alegerea unui amplasament optim pentru 
ridicarea constructiei, strans legat de destinatia acesteia, 
distribuirea spatiilor pe cele doua nivele ale cladirii, avandu-se in 
vedere rolul lor functional,
 imaginarea legaturilor pe verticala intre nivelul inferior si cel 
superior prin scari interioare si exterioare, repartizarea judicioasaa 
materialelor de constructie in vederea realizarii parterului si 
etajului, integrarea spatiilor semideschise (prispele foisoarele) in 
contextul functional si volumetric al edificiului, reprezinta demersuri conceptuale care confirma complexitatea procesului de proiectie implicat.
 
Amplitudinea proportiilor si 
masivitatea structurii, presupunand un efort de edificare sustinut, 
confirma ipoteza subsumarii acestui tip de edificiu la categoria 
constructiilor cu caracter defensiv, cat si la grupa resedintelor pentru
 sefii militari.
 
Noutatea sistemului 
constructiv cu analogii in arealul sud-dunarean indreptateste ipoteza 
prezentei in acest caz a unor influente elenistice, firesti in contextul
 cunoscutelor legaturi ale statului dac cu lumea greco-romana.
 
Tipul de locuinta-turn, 
creatie a arhitecturii dacice aditionat repertoriului autohton al 
modelelor cladirilor de locuint, va constitui un factor formativ activ 
cu largi ecouri in etapele ulterioare.
 
Dispunerea incaperilor pe doua
 registre, nivelul inferior fiind de regula destinat depozitarii, iar 
cel superior locuirii, realizarea nivelului inferior din piatra, 
dispunerea spatiilor semideschise cu precadere la registrul superior, 
constituie concepte arhitecturale care vor persista in structura 
culturala autohtona, manifestandu-se activ in etapele ulterioare. Aceste
 concepte prefigurate de arhitectura dacica si utilizate cu precadere la
 realizarea resedintelor conducatorilor, se vor generaliza ulterior in 
locuinte satesti de deal si de munte.
 
 | 
     
      
 
 | 
     
      
    
      
 
 Locuinta medievala 4 
 
Reconstituiri ipotetice (volumetrie si planimetrie)
 
1 SUCEAVA, judetul Suceava, secolul XV
 
 
2 POLATA, judetul Gorj, secolul XVI
 
 
Cela doua sisteme constructive
 cu scheletul portant din lemn, avand stalpii incastrati din lemn, avand
 stalpii incastrati in sol sau sprijiniti pe talpi, sunt documentate 
arheologic, fiind uneori folosite impreuna la realizarea unor edificii 
de dimensiuni ample cu doua nivele (1).
 
Structura compusa din talpile 
amplasate in scanturi sapate in podeaua nivelului inferior (pivnita), 
montantii verticali fixati pe talpile si grinzile perimetrale dispuse pe
 capetele montantilor sustineau planseul peste nivelul inferior. Acest 
planseu era compus din grinzi longitudinale si transversale, dulapi si 
pardoseala nivelului superior. Peretii nivelului inferior erau alcatuiti
 din dulapi fixati intre montantii verticali si taluzul pivnitei 
printr-o umplutura de pamant compactat.
 
Stalpii incastrati in sol, de 
dimensiuni apreciabile (circa 7-8 m lungime si 0,35-0,5 m diametru) 
sustineau planseul, sarpanta si invelitoarea nivelului superior. Peretii
 acestui nivel erau realizati dinmaterial lemnos tencuit cu lut.
 
Perfectionarea acestui sistem a
 constat in inlocuirea structurii din material lemnos a peretilor 
nivelului inferior (pivnita) cu zidarie de piatra si mortar de var (2). 
Peretii acestui nivel adancit in sol cu 1-2 m se ridicau si deasupra 
nivelului de calcare, constituind soclul nivelului superior. La 
realzarea planseului peste nivelul inferior se pastreaza sistemul 
cunoscut, cu grinzi longitudinale si transversale sprijinite pe talpile 
amplasate pe coronamentul zidurilor de piatra si uneori, la deschideri 
mari, pe stalpi intermediari prevazuti cu fundatie din zidarie de 
piatra. Peretii, plafonul si sarpanta nivelului superior se realizau de 
regula din materiale lemnoase, in tehnicile cunoscute. In etapele 
ulterioare, acest procedeu se generalizeaza, devenind specific 
cladirilor d elocuit cu doua nivele din zonele de deal si munte. 
Persista insa si sistemul constructiv cu peretii ambelor nivele 
realizati exclusiv din material lemnos, renuntandu-se total la 
incastrarea stalpilor in sol. Acest sistem are un areal limitat de 
utilizare.
 
 | 
     
      
 
 | 
     
      
    
      
 
 Arhitectura locuirii traditionale românesti
 
Tipologia planimetrica si volumetrica a locuintei rurale s-a configurat inca din neolitic
 
TANGIRU - jud. Giurgiu Neoliticul mijlociu, c.c.a. 4200 - 3500 i.e.n. cultura Boian, faza Vidra
Locuinta de tip megaron prin dispunerea spatiilor semideschise pe latura scurta a edificiului.
Perspectiva exterioara si plan
 
 
ARIUSD - jud. Covasna Neoliticul tarziu, c.c.a. 3500 - 2500 i.e.n. cultura Ariusd-Cucuteni
Locuinta de tip megaron.
Perspectiva exterioara si plan 
 
 
PETRU-RARES - jud. Giurgiu Sfarsitul neoliticului mijlociu, faza de tranzitie de la cultura Boian la cultura Gumelnita
Locuinta are prispa adosata laturii lungi, orientata spre sud,
 in tmp ce spre nord se dispune in polata un adapost pentru animale.
Aceasta distributie va aparea mai tarziu in arhitectura rurala de la noi.
Perspectiva exterioara si plan 
 
 
VADASTRA - jud. Dolj Neoliticul mijlociu, c.c.a. 4200 - 3500 i.e.n. cultura Vadastra, faza Vadastra II.
Perspectiva exterioara si plan 
 
  
HABASESTI - jud. Iasi Neoliticul tarziu c.c.a. 3500 - 2500 i.e.n. cultura Cucuteni "A".
Planur
 
LEGENDA:
  Pereti din impletitura de niuele cu lipitura de pamant galben descoperit "in situ".
  Traseul ipotetic al peretilor.
  Urme de pari infipti in sol descoperite "in situ".
  Pozitia ipotetica a parilor.
 Vetre.
 
 
Edificiile din epoca bronzului continua
 solutiile volumetrice, planimetrice si structurale din neolitic. In 
aceasta perioada se constituie ca prototip sanctuarul de tip "megaron", 
regasit in arhitectura de cult a etapelor anterioare. 
 
SALACEA - jud. Bihor. Epoca bronzului c.c.a. 1800 - 1600 i.e.n. cultura Otomani
            Sanctuarul de la Salacea este compus, din punct de vedere planimetric, din trei zone functionale alcatuind doua spatii bine delimitate:
-zona de legatura cu exteriorul, materializata prin spatiul 
semideschis al prispei, amplasat intre "ante" pe latura de N.V., unde se
 afla si intrarea in sanctuar,
-doua zone destinate desfasurarii ritualului, dispuse in amfilada, alcatuind un spatiu inchis bine precizat.
Prima din zonele spatiului inchis, situata la intrare, are 
rol de vestibul, fiind separata de cealalta zona printr-o denivelare de 
10 cm si constituie locul unde se depuneau vasele cu ofrande, 
constituind in acest sens un mic altar portativ.
            Cea de a doua zona functionala
 a spatiului inchis, adapostind doua altare de dimensiuni remarcabile, 
reprezinta locul pentru oficierea ritualului. este remarcabil efectul 
arhitectural rezultat prin dispunerea elementelor structurale in doua 
siruri de stalpi interiori, precum si prin articularea zonelor functionale si gradarea spatiului.
Plan si perspectiva exterioara
 
 
Perspectiva interioaraLocuintele geto-dacice din sec II i.e.n. - sec. I e.n. (perioada clasica) evolueaza si se diversifica comparativ cu cele din perioadele anterioare.
 
Se pastreaza sistemul constructiv traditional:
-elemente de sustinere (portante) verticale alcatuite din stalpi de lemn incastrati in sol
-intre stalpi o umplutura (inchidere) formata din nuiele ce formeaza o armatura a peretelui
-lipitura de lut (inchidere)
 
Acest sistem este folosit atat la locuintele de suprafata 
cat si la cele adancite (semibordeie) sau ingropate (bordeie). El este 
utilizat atat in cazul celor rectangulare cat si in cazul celor 
circulare si absidale, fiind posibila impartirea a planului in oricate 
incaperi.
 
Locuintele de suprafata sunt pe plan rectangular (patrat sau
 dreptunghi), absidal (semicerc sau poligon) si circular. De aici deriva
 o mare varietate volumetrica.
 
Casele din arealul carpato-danubiano-pontic incep sa se 
individuaizeze, indepartandu-se de modelul original de tip megaron. 
Aceasta diferentiere se datoreaza si mutarii centrului de interes de pe 
latura scurta (specifica tipului megaron) pe latura lunga care devine 
astfel fatada principala a edificiului. Acest punct de interes este 
marcat prin dispunerea accesului (a intrarii) sau/si a spatiilor 
semideschise (prispe, foisoare).
 
Volumele edificiilor sunt rectangulare, cu acoperis in doua 
sau patru pante (ape), circulare avand acoperis conic. Formele absidale 
reprezinta o solutie de tranzitie de la tipul circular la cel 
rectangular. Planurile sunt de obicei monocelulare sau bicelulare (cu 
una sau doua incaperi) dar apar adesea impartiri planimetrice (partiuri)
 mai complexe, cu trei sau mai multe incaperi.  
SLIMINIC - jud. Sibiu sec. I e.n.
 
 
POPESTI - jud. Giurgiu sec. I i.e.n. - I e.n.
 
 
GRADUSTEA MUNCELULUI (SARMISEGETUSA) - jud. Hunedoara sec. I
 e.n. Sistemul constructiv cu talpi de lemn dispuse pe temelii din 
piatra, presupus in etapele anterioare, este atestat cu certitudine in 
cazul arhitecturii dacice. Descoperirea temeliilor din piatra ca suport 
al structurii din lemn a peretilor, existenta uneltelor care permiteau 
realizarea imbinarilor specifice acestui tip constructiv, continuat si 
de identificarea "in situ" a unor diafragme din barne ecarisate, dispuse
 orizontal si platuite la capete (sistem in cununi), precum si imaginile
 locuintelor dacice de pe Columna lui Traian, atesta folosirea curenta a
 locuintelor cu peretii din barne de lemn orizontale sau vericale, 
sprijiniti pe talpi, cu temelie din piatra.
 
Acest sistem constructiv, specific cu precadere locuintelor 
de suprafata predominante in epoca, corespunde planimetric tipului 
rectangular cu una sau mai multe incaperi. Este de presupus utilizarea 
acestui tip de constructii cu pereti de lemn pe talpi cu precadere in 
zonele cu relief inaltat si bogat impadurite.
 
In aceasta perioada se realizeaza fenomenul regionalizarii 
modelelor cladirilor de locuit functie de zonele de relief si de 
varietatea si particularitatea rezervelor de materiale de constructie, 
proces care va continua si in etapele ulterioare, conducand la 
cristalizarea unor tipuri de locuinte diferentiate morfologic de la zona
 la zona, cu un coeficient ridicat de eficienta economica si 
constructiva si cu o varietate volumetrica, planimetrica si decorativa 
evidenta, constituind embrionul specificului regional al arhitecturii 
noastre traditionale. 
 
 
APRASUL DE SUS - jud. Sibiu sec. I i.e.n. - I e.n.
Perspectiva exterioara si plan 
 
 
GRADISTEA MUNCELULUI - jud. Hunedoara sec. I i.e.n.
Perspectiva exterioara si plan
 
 
GRADISTEA MUNCELULUI - jud. Hunedoara sec. I i.e.n. - I e.n.
Perspectiva exterioara si plan 
 
 
LUNCANI-PIATRA ROSIE - jud. Hunedoara sec. I - II e.n.
Perspectiva exterioara si planCladirile de locuit cu 
dimensiuni ample si numar mare de incaperi se intalnesc frecvent in 
epoca dacica, alaturi de locuintele obisnuite destinate unei familii. 
Concentrand eforturi constructive majore si presupunand ample cunostinte
 de edificare, aceste constructii au de regula peretii realizati din 
barne de lemn sprijinite pe temelii din piatra sau cu stalpi incastrati 
in sol.
 
            Incaperile sunt dispuse pe doua sau trei travee cu una sau 
doua deschideri. Acest mod de distributie presupune existenta unei 
scheme functionale
 clare, premergatoare demersului edilitar pe baza caruia sa se realizeze
 gruparea spatiilor, pornindu-se de la destinatia si importanta fiecarei
 incaperi.
 
Spatiile semideschise (prispe si foisoare) sunt dispuse pe 
latura (intre ante), continuandu-se in acest mod tipul "megaron" sau 
inconjoara edificiul pe doua sau trei laturi. Este de mentionat 
persistenta tipului planimetric specific megaronului (cu dispunerea 
intrarii principale pe latura scurta a cladirii, care se pastreaza ca 
fatada principala a edificiului) intr-o masura mai mare decat la 
locuintele obisnuite.
 
Sistemul de organizare a plenimetriei, cu travei si 
deschideri, confera solutiei volumetrice un evident caracter monumental,
 subliniat atat prin ritmul coloanelor care marcau spatiile 
semideschise, cat si prin utilizarea unor materiale de constructie 
deosebite (olane de coama, tigle de acoperis etc.)
 
Amplitudinea edificiilor avand in plan dimensiuni de pana la 
40 m. lungime, cu latime de 20 - 25 m., precum si gabaritul unor 
incaperi cu deschideri libere de 8-12 m, presupune, pe de o parte, 
procedee constructive elevate, sustinute de un instrumentar adecvat, iar
 pe de alta parte cunostinte tehnice ajungand pana la realizarea unor 
"ferme" din material lemnos, capabile sa suporte deschiderile amintite. 
 
 
LUNCANI - PIATRA ROSIE - jud. Hunedoara sec. I - II e.n. 
 
 
CONITA (BURIDAVA) - jud. Valcea sec. I e.n. - I e.n.
 
 
LUNCANI - PIATRA ROSIE - jud. Hunedoara sec. I - II 
e.n.Continuand seria inovatiilor privitoare la cladirile de locuit pe 
care le genereaza arhitectura dacica, turnurile locuinta reprezinta cel 
mai elocvent exemplu. Cu certitudine aceste edificii aveau doua nivele 
cu functiuni distincte:
-cel inferior, cu ziduri de piatra, fiind destinat depozitarii
-cel superior, cu ziduri din caramida, destinat locuirii propriuzise
 
Atestarea concreta, la aceste cladiri, a existentei 
planseului peste nivelul inferior, realizat cu grinzi masive din lemn, 
capabile sa preia eforturi apreciabile, realizate cu deschideri de circa
 10 m, confirma ipoteza existentei plafonului si peste superior, al 
edificiilor, precum si la alte tipuri de constructii.
 
            Multitudinea informatiilor arheologice referitoare la 
planimetria si sistemul constructiv al acestui tip de edificii, 
evidentiaza necesitatea anticiparii faptului edilitar printr-un proces 
de o complexitate fara precedent. Alegerea unui amplasament optim pentru
 ridicarea constructiei, strans legat de destinatia acesteia, 
distribuirea spatiilor pe cele doua nivele ale cladirii, avandu-se in 
vedere rolul lor functional,
 imaginea legaturilor pe verticala intre nivelul inferior si cel 
superior prin scari interioare si exterioare, repartizarea judicioasa a 
materialelor de constructii in vederea realizarii parterului si 
etajului, integrarea spatiilor semideschise (prispele si foisoarele) in 
contextul functional si volumetric al edificiului, reprezinta demersuri conceptuale care confirma complexitatea procesului de proiectare implicat.
 
Amplitudinea proportiilor si masivitatea structurii, 
presupunand un efort de edificare sustinut, confirma ipoteza subsumarii 
acestui tip de edificiu atat la categoria constructiilor cu caracter 
defensiv, cat si la grupa resedintelor pentru sefii militari.
 
Noutatea sistemului constructiv cu analogii in arealul 
sud-dunarean indreptateste ipoteza prezentei in acest caz a unor 
influente elenistice, firesti, in contextul cunoscutelor legaturi ale 
statului dac cu lumea greco-romana.
 
Tipul de locuinta-turn, create a arhitecturii dacice 
aditionat repertoriului autohton al modelelor cladirilor de locuit, va 
constitui un factor formativ activ cu largi ecouri in etapele 
ulterioare.
 
Dispunerea incaperilor pe doua registre, nivelul inferior 
fiind de regula destinat depozitarii, iar cel superior locuirii, 
realizarea nivelului inferior din piatra, dispunerea spatiilor 
semideschise cu precadere la nivelul superior constituie concepte 
arhitecturale care vor persista in structura culturala autohtona, 
manifestandu-se activ in etapele ulterioare. Aceste concepte prefigurate
 de arhitectura dacica si utilizate cu precadere la realizarea 
resedintelor conducatorilor, se vor generaliza ulterior in locuintele 
satesti de deal si de munte. 
 
 
COSTESTI - jud. Hunedoara sec. I - II e.n.
Perspectiva exterioara si planuri 
 
 
COSTESTI - jud. Hunedoara sec. I - II e.n.
Perspectiva exterioara si planuri 
 
 
CETATENI - jud. Arges sec. II e.n.
Perspectiva exterioara si planuriDescoperirile 
arheologice fac dovada folosirii sistemului constructiv in cadrul caruia
 peretii se realizau din barne sau dulapi de lemn, dispusi orizontal si 
sprijiniti pe talpi asezate direct pe sol, sau pe temelii de piatra. 
Sistemul de imbinare consta in chertarea barnelor la capete, in vederea 
platuirii lor.Atestat arheologic in cazul unei fantani, acest sistem 
constructiv folosit la realizarea locuintelor de suprafata. Pentru 
asigurarea nedeformabilitatii imbinarilor, capetele petrecute ale 
barnelor erau fixate prin pari incastrati in sol.
 
Folosirea pentru prima data a zidariei din piatra la 
elevatii, procedeu edilitar cunoscut sub denumirea de "murus dacicus", 
constituie o importanta etapa in evolutia repertoriului sistemelor 
constructive autohtone. Reformuland in maniera autohtona elemente 
preluate din arealul elenistic, acest sistem constructiv presupune doua 
paramente din blocuri de piatra, formate cu un emplecton din pamant cu 
pietris compactat. Paramentele erau consolidate cu barne fixate in 
lacase de forma cozii de randunica, cioplite in blocurile fiecarei 
asize.  
CIOLANESTII DIN DEAL - jud. Teleorman sec. II - I i.e.n.
Fantana cu ghizduri din lemn
Plan, axonometrie si detaliu 
 
 
GRADISTEA MUNCELULUI - LUNCANI - jud. Hunedoara
Constructii taranesti existente, care continua sistemul de realizare a acoperirii de la locuintele poligonale dacice
Plan, plan sarpanta si detalii 
 
 
GRADISTEA MUNCELULUI - jud. Hunedoara sec. I - II e.n.
Zid dacic (Murus dacicus)
Axonometrie 
 
 
Tigla de tip elenistic folosit la realizarea invelitorilor edificiilor dacice importante.
Sec. I i.e.n.
Axonometrie
          
 
 
 | 
     
      
 
 | 
     
      
    
      
          Interiorul locuintei taranesti
 
 
Interiorul casei taranesti din România, dezvoltat pe fondul unei indelungate traditii de ordin functional si estetic, reprezinta o unitate de legatura intre diferitele zone geografice din tara noastra.
 
Printre primele dovezi asupra
 existentei mobilierului pe teritoriul tarii noastre se numara unele 
piese de lut ars ramase din epoca nolitica (cultura Gumelnita); ele 
redau, intr-o anumita masura, mobilierul taranesc de astazi (masa, 
scaun).
 
Dintre factorii care au 
determinat evolutia si diversificarea interiorului taranesc, amintim: 
nevoia de confort care a dus la marirea spatiului de locuit (prin 
construirea altei incaperi, prin transformarea tindei sau a camarii in 
odai de preparat hrana, prin construirea unei camari etc.); 
imbunatatirea conditiilor de dormit si de luat masa (introducerea 
patului cu saltele si a mesei dreptunghiulare inalte in locul celei 
rotunde joase); influenta arhitecturii culte, laice si religioase.
 
A existat initial o legatura 
organica intre spatiul de locuit si amenajarea acestuia, interiorul 
constituind de la inceput un ansamblu unitar.
 
Interior de casa româneasca
 
 
 
Interiorul locuintei taranesti este organizat in functie de 
patru centre compozitionale: sistemul de incalzit si preparat hrana, 
patul, lavitele si coltul in care se afla dulapul cu vase. Patul 
reprezinta punctul de maxima importanta decorativa a interiorului, 
datorita tesaturilor expuse aici.
 
Pe intreg teritoriul tarii exista printre locuintele taranesti trei tipuri de structuri distincte:
 
Tipul I: sistemul de 
incalzire se afla in coltul format de unul din peretii transversali cu 
cel longitudinal, din spate. In continuarea sursei de incalzire se afla,
 de-a lungul peretelui, patul, iar in coltul opus intrarii se afla doua 
lavite dispuse in unghi, cu masa in fata; lada de zestre e asezata la 
capatul patului sau pe lavita. Exemple de acest gen reprezinta 
interioarele din Maramures (Chioar, Lapus, Oas). Acest model nu se 
intalneste in casele din campia Olteniei, Munteniei si Dobrogei
 
Tipul II: nucleul de 
incalzire format din vatra libera si soba oarba se afla langa peretele 
median. Paturile stau pe tarusi sau pe talpi. La capatul patului sa afla
 lada de zestre. Acest model se mai intalneste si azi in campia 
Olteniei, Munteniei si Dobrogei.
 
Tipul III: sistemul de 
incalzire se afla langa peretele median, paturile (doua), dispuse 
paralel, incadreaza masa; lada de zestree asezata pe podea la capatul 
patului. Este dintre toate, modelul cel mai recent.
 
Mobilierul tipic românesc, 
dainuind din cele mai vechi timpuri si existent pana in prima jumatate a
 secolului XX, este format din piese cu caracter fix, dispuse de jur 
imprejurul peretilor, centrul camerei ramanand liber.
 
In interiorul casei cu o 
camera de locuit si camara (din Tara Hategului, tinutul Padurenilor si 
Muntii Apuseni, intalnita in trecut in toata Transilvania), cu intrari 
separate de pe prispa, patul este plasat in continuarea vetrei, iar mas,
 avand in fata doua lavite in unghi, se afla in coltul opus. Aceasta 
structura se intalneste si in Moldova la casa cu tinda rece.
 
In Moldova, casele mai noi au doua paturi asezate paralel, iar lavitele imbinate la colt dispar.
 
Casa cu tinda calda din 
Transilvania are in prima incapere cuptorul cu vatra libera in fata, iar
 in "casa" cuptorul cu cahle, devenit de cel mai multe ori doar un 
element decorativ.
 
Vatra româneasca din Transilvania 
 
 
 
La casele cu doua camere si tinda apare in camera "curata" un 
al doilea pat, asezat in coltul cu lavite; paturile sunt inalte si au in
 fata cate o banca cu spatar.
 
Patul este o piesa de mobilier care deriva din lavita si apare in locuinta taraneasca in secolul XIX. 
 
In Transilvania, ele sunt 
foarte inalte, iar in Moldova mai scunde. In nordul si vestul tarii, 
paturile sunt asezate in unghi, ca si lavitele, ocupand doua sau chiar 
trei laturi ale incaperii; fiind mult mai late decat in alte parti, 
permit dormitul de-a curmezisul. In locuintele cu doua incaperi si tinda
 centrala, paturile di "casa curata" sunt asezate paralel, de-a lungul 
peretilor, intre ele aflandu-se masa inalta. Acest mod de organizare e 
unitar pentru Campia Dunarii, Transilvania si Moldova. Tipuri de pat:
 
- patul cu 
picioarele infipte in pamant, sau sprijinite pe talpi sau capre, 
intalnit in Muntenia; azi are un caracter de "piesa de muzeu";
          
 
- patul inalt, cu 
banda pentru acces, in fata, compus dintr-un cadru de scanduri cu patru 
picioare, intalnit in Transilvania. Uneori, are un fel de baldachin 
format dintr-un schelet de scanduri pe care se pun tesaturi decorative; 
 
- patul suspendat din Bucovina, fixat intre barnele peretilor si atarnat de grinda printr-o tija; 
 
- patul din nordul Moldovei, cu stalpi inalti la capete; 
 
- patul cu tablii,
 de factura oraseneasca.
Culmea este o bara de lemn fixata de doua grinzi ale plafonului, 
deasupra patului sau in jurul sobei. Astazi ea se intalneste in Moldova 
si in unele parti ale Transilvaniei, Banatului, Munteniei si Olteniei. 
 
Foloseste pentru agatat si uscat hainele; uneori joaca rol decorativ, de expunere a hainelor si tesaturilor. 
 
Lavitele sunt cele
 mai vechi piese de mobilier, prezente si in vechile case boieresti. In 
secolul XIX ele au inceput sa fie inlocuite cu banci lungi cu spatar sau
 cu lada dedesubt, care serveau si pentru pastrarea hainelor si pentru 
dormit. 
 
Mesele sunt de trei tipuri: 
 
- masa mica rotunda, de traditie orientala si balcanica, in Oltenia si Moldova, din ce in ce mai putin frecventa; 
 
- masa de tip germanic, cu talpi laterale puternice si sertare dedesubt, raspandita in Marginimea Sibiului si Tara Barsei.
 
Mobilierul fixat pe perete il constituie cuierele, politele, blidarele, podisoarele, coltatele. 
 
Lada de zestre 
folosita pentru pastrarea imbracamintii, ocupa un loc de cinste in 
organizarea interiorului, fiind asezata la capatul patului sau pe 
lavita. Lazile erau impodobite cu crestaturi, iar cele "brasovenesti" 
erau pictate. Unele au capacul plat, altele bombat (Crisana, centrul 
Transilvaniei, Valcea).
 
          
 
 
Decoratia mobilierului infatiseaz o serie de motive, 
diferentiate pe marile zone etnografice, dupa cum urmeaza: in regiunea 
Bihor - siruri de semisercuri, in Arges si Valcea - simbolul soarelui 
(rozete, si cercuri concentrice), in zona Gorjului - linii drepte 
intretaiate, pe valea Bistritei - decor vegetal, in Nordul Moldovei, 
Tara Lapusului si Tara Lovistei - crestaturi, uneori cu prezente 
cromatice. 
 
Tesaturile 
reprezinta elementul decorativ principal al interiorului, fiind 
asternute pe mobile, fixate pe pereti, pe culme sau pe grinda. 
Tesaturile de lana sunt fixate pe perete in dreptul locului de dormit, 
mai ales in Muntenia, Oltenia, Dobrogea si Moldova, fiind tesute in 
tehnica chilimului. In Moldova si Oltenia, se aseaza pe perete, in 
dreptul patului sau al lavitelor laicere sau pparetare compuse dintr-o 
singura foaie de alesaturi. In Moldova, Transilvania de nord, Banat, 
Oltennia, Muntenia si Dobrogea, pe pat, pe perete sau pe culme se pun 
scoarte formate din doua sau trei foi reunite. 
 
Tesaturile de 
canepa, in , bumbac si borangic predomina in decorarea interiorului 
caselor din Transilvania (ponievi si fete de masa, stergare, chindee, 
lepedee de culme, foi de grinda etc.). 
 
Ceramica cu 
caracter ornamental are un rol important in impodobirea locuintelor din 
Transilvania, unde se agata de grinda, in cuiere sau pe pereti, blide, 
cancee, si oluri. O mare serie de vase de ceramica, ca d pilda oale, 
chiupuri, ulcioare, strachini sunt folosite ca obiecte de uz casnic. 
  
          Obiecte de uz casnic functional si decorative (din lemn, ceramica, metal)
 
 
In Valcea, Arges 
si Muscel, ornamentatia interiorului este mai bogata: pe pereti - 
farfurii, incadrate de stergare, scoarte, iar pe pat - toluri mitoase. 
Stergarele sunt aranjate drept sau in forma de fluture. Se disting, in 
special, mobilierul oltenesg bogat impodobit cu crestaturi, scoartele 
muntenesti cu motive pe fond albastu sau verde inchis si tesaturile din 
Dobrogea in culori vii si dimensiuni mari.
 
In Moldova, 
incaperile caselor au pe pereti laicere si paretare vargate. Sobele au 
forme destul de complicate, cu profiluri, creneluri, arcade si nise. In 
Tara Vrancei, Bicaz si Suceava, incaperile sunt imbracate aproape in 
intregime cu laicere si paretare, vargate vertical si dispuse in 
registre orizontale. Pe lazile de zestre sunt asezate in teancuri 
tesaturile lucrate in casa. Deasupra patului se afla culmea, pe care se 
pun, alaturi de hainele de sarbatoare, tasaturi colorate si perne albe. 
Pe peretele longitudinal din fata se agata mici dulapuri, coltare si 
blidare. Cuptoarele sunt folosite si pentru dormit.
 
In Maramures, hornul sobei 
prezinta uneori cahle smaltuite. De culme atarna tesaturi, cele de panza
 alternand cu cele de lanan, iar pe barnele transversale ale tavanului 
se atarna oluri de ceramica.
 
In Transilvania, 
patul este inalt si are un important rol decorativ. In unele zone, 
culmea a disparut, in altele, apare "patul cu bolta" inalt, acoperit cu 
tesaturi si perne. In zona Tarnavelor patul are spatar pictat cu flori. 
In Tara Hategului si Muntii Apuseni peretii sunt inconjurati in partea 
superioara de o panza vargata si de stergare drapate cu cute verticale. 
In impodobirea interiorului predomina tesaturile de panza, culoarea 
dominanta fiind cea rosie. O nota particulara o da si folosirea 
ceramicii decorative si a icoanelor pictate pe sticla. Interioarele dau o
 impresie de bogatie neintalnita in alte parti ale tarii, datorita 
abundentei de tesaturi decorative viu colorate.
 
In Banat si 
Crisana, interiorul este bogat si diferentiat, continand unul sau doua 
paturi, una sau doua banci, o masa, un dulapior de vase, o lada de 
zestre. Pe pat se aseaza "pricovite" de lana groasa, lucrate la darste, 
sau scoarte viu colorate. Scoartele se aseaza si pe culme si, uneori, pe
 perete. In zona Lugojului intalnim patul ce baldachin.
 
In Crisana, 
interiorul are o organizare mai severa, cu doua paturi paralele, o masa 
incadrata de banci cu spatar, asezata sub ferestre, lada de zestre si un
 dulap pentru vase. Predomina nuantele deschise si culoarea alba.
 
Material luat din "Enciclopedia caminului"
 
 | 
     
      
SURSA:
 | 
     
      | 
 | 
     
 
 
 | 
     
 
 
 | 
     
 
 
 | 
     
 
 
 | 
     
 
 
 | 
     
 
 
 | 
     
 
 
 | 
     
 
 
 | 
     
 
 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
    
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.