LEGILE BELAGINE
Legile belagine „stau la baza civilizației umane“
(Fontes II p.19). Erau codul după care trăiau, în urmă cu mii de ani,
pelasgii, înaintașii traco-românilor. Având în vedere faptul cã acești
pelasgi, erau consideraţi de vechii greci, care au venit mult mai târziu
pe pãmânturile Eladei din Nord , „dioi“, („divini“) de aceeaşi origine
cu zeii, (Homer-Iliada X, 422-426, 441), fãuritorii unei culturi si ai
unei civilizaţii superioare care s-a impus în toată lumea, stârnindu-le
astfel admiraţia și recunoaşterea superioritãţii.
Belaginele erau puse în versuri și, deasemenea, se cântau.
Creştinismul a preluat această practică a cântării Legilor Noi,
hristice, care astfel sporeşte și întreţine atmosfera de sacralitate.
Etimologia cuvântului Belagine după unii cercetători: belanus-cele bune(legi)+ginus=începători, sau începuturi,ca urmare legi de la începuturi; Belagine compus din doi termeni şi anume din pelasgus şi gentes(gens-gentis-neam-gintă) însemnând a neamului pelasg, ori Belagine derivă de labelle+leagine,bela+logos. O altă posibilitate ar fi B(e)+lag(j)ine=Blajine.
Etimologia cuvântului Belagine după unii cercetători: belanus-cele bune(legi)+ginus=începători, sau începuturi,ca urmare legi de la începuturi; Belagine compus din doi termeni şi anume din pelasgus şi gentes(gens-gentis-neam-gintă) însemnând a neamului pelasg, ori Belagine derivă de labelle+leagine,bela+logos. O altă posibilitate ar fi B(e)+lag(j)ine=Blajine.
Belaginele mai sunt numite și Legile naturale sau Legile firii.
Existența pelasgilor antici consemnează pe un rege bărbat, numit
Zalmoxa. Numele ni-l arată ca fiind un slujitor al lui Zalmocsis,
menționat la jumătatea mileniului al II-lea (1400 î. d. H.), ca mare
legislator.
Diodor din Sicilia afirmã: “Zamolxe pretindea cã lui îi dãduse legile Hestia”. Iamblichos (33 d.e.n.) adaugă că Zalmoxa-tracul , “le-a întocmit legile” şi “le-a scris”. De „regulele lui Zamolxis” aminteste si Agathias Scolasticul.
Deceneu, Marele Iniţiat şi Rege al dacilor, preocupat de
cultivarea supuşilor săi, cum spune şi Herodot, a transcris aceste legi
şi ele se păstrează până astăzi sub numele de BELAGINE” (Fontes II). Iordanes (sec.
VI e.n.), istoric al goților, atrage atenția că geto-dacii, în timpul
regelui Burebista și al marelui preot Deceneu, au deprins reguli de
viată spirituală și învățături avansate
: “Geții îl ascultau în
toate și fiindcă erau înzestrați cu o inteligență naturală, îi învăță
aproape toată filozofia, morala… instruindu-i în fizică, el îi îndruma
să trăiască conform naturii sub domnia propriilor legi (legile
belagine)… îi învăță logica și reuși să-i facă abili în gândire și
superiori altor popoare… îi învăță să observe cele 12 semne ale
zodiacului și cursul planetelor și toată astronomia. El le explică cum
crește și descrește fața lunii și le arătă cu cât globul încins al
Soarelui depășește în mărime planeta noastră terestră și le explică
numele a 346 de stele… Vezi
cu mare plăcere, ca niște oameni prea viteji să se îndeletnicească cu
doctrinele filosofice, când mai aveau puțintel timp liber după lupte.
Putem vedea pe unul cercetând poziția cerului, pe altul însușirile
ierburilor și ale fructelor, pe acesta studiind descreșterea și scăderea
lunii, pe celălalt observând eclipsele soarelui și cum, prin rotația
cerului, (astrele) care se grăbesc să atingă regiunea orientală sunt
duse dupa o regulă prestabilită”..
Platon (Critias, II, 259) confirmă acest adevăr spunând că ”în regatul lui Atheas, care domnise peste hiperboreenii din nordul Traciei,au existat cele mai vechi legi de origine divină, scrise cu litere, pe o columnă de aramă”.
Belaginele pot fi puse în legatură cu constatarea lui Platon și
Socrate că „epodele sunt vorbele frumoase care fac să se nască în
sufletele oamenilor înțelepciunea”. Ele deasemenea pot să fie puse în
legatură cu „legea ospitalității”, cu „legea îndatoririlor fiecărui
membru al comunității”, „legea omeniei”, totalizate în „obiceiul
pamântului” cunoscut ca „legea strămoșilor” dătători de „legi și
datini”, după cum constată și Mihai Eminescu.
Dionisie Exigul(n. c. 470, decedat în c.545, la Roma, fost
un teolog din Scythia Minor “Dobrogea”) a pus bazele calendarului
creştin, împărţind istoria în două perioade – „înainte de Hristos” şi
„după Hristos”, responsabilul Marii Arhive Sinodale a Bisericii din
Contantinopole “a avut în bibliotecă Belaginele” (N. Dură-”Străromânul Dionisie Exigul”) El a ţinut
legătura cu cei de-acasă. Ştiutor de carte multă, cunoscând bine aceste
legi morale, de bază pentru dacii trăitori, le-a lărgit importanţa,
completându-le, valorificând şi tradiţiile orale şi a format un corpus de legi pe care le-a şi comentat şi care s-au impus printre credincioşi, şi printre slujitorii preoţi.
Aceste legi le-au păstrat şi urmaşii; în diferite documentele istorice din evul mediu mijlociu, în Banat se numesc Jus Walachie, în Transilvania, în Ţara Românească şi în Moldova, Lex Vlachorum, sau Jus et Consuetudo; în Ungaria - Antiqua Valachorum Lex et Consuetudo sau Mos Valachorum. Pe aceleași principii este și codul numit și Lex Romana Utinensis
(sec.VI, VII ) despre care Schzupfer (L. R. U. pag.85, I, 6. 2.) spune
că au fost copiate după un cod barbar și că au fost scrise, la început,
nu în latină, ci într-o limbă barbară.
Bethman — (Hegel, Storia della constituzioni dei municipii
italiani-1881, p.221), crede că această lege îşi are originea în Istria.
Concluzia o trage tot N. Densusianu ( Dacia Preistorică) „Idioma în
care e scrisă are particularităţi caracteristice limbii vorbite în
Carpaţi și Marea Neagră. Chiar și principiile fundamentale ale legii se
întemeiază pe Lex Antiqua Valachorum“, (op cit. p.906).
Belaginele stau la baza dreptului roman și bizantin de mai târziu. Frumuseţea acestor legi, îi apropia pe oameni de Cer şi-i ţinea drept, pe Pământ.
1. Dincolo de curgerea timpului şi de cugetarea zeilor, este
Focul cel Viu şi Veşnic, din care vin toate şi prin care fiinţează
toate cele ce sunt. Totul şi nimicul sunt suflarea Sa, golul şi plinul
sunt mâinile Sale, mişcarea şi nemişcarea sunt picioarele Sale,
nicăieri şi peste tot este mijlocul Său, iar chipul Său este lumina.
Nimic nu este făptuit fără de lumină şi tot ce vine din lumină prinde
viaţă şi ia făptură.
2. Precum fulgerul aduce lumina şi din lumina tunetul şi
focul ce se revarsă aşa este şi gândul omului, el trece în vorba omului
şi apoi în fapta sa. Deci, ia aminte la asta, căci până la focul ce
arde trebuie să fie o lumină şi un tunet. Lumina omului este gândul său
şi aceasta este averea sa cea mai de preţ. Lumina prinde putere prin
cuvânt, iar voinţa omului aprinde focul prin care se făptuiesc toate
cele ce sunt în jurul său.
3. Fii ca muntele cel semeţ şi ridică a ta lumina mai
presus de cele ce te înconjoară Nu uita că aceiaşi paşi îi faci în
vârful muntelui ca şi în josul său, acelaşi aer este sus ca şi jos, la
fel creşte copacul în vârf de munte ca şi în josul său, la fel luminează
soarele piscul cel semeţ ca şi pământul cel neted.
4. Fii cumpătat ca pământul şi nu vei duce lipsa de nimic.
Creangă prea plina de rod este mai repede frântă de vânt, sămânţa prea
adâncă nu răzbate şi prea multă apa îi stinge suflarea.
5. Ia aminte la copacul cel falnic, cu cât este mai înalt,
cu atât rădăcinile sale sunt mai adânci în pământ, căci din pământ îşi
trage tăria, nu uita asta. Cu cât te ridici mai mult, cu atât trebuie să
cobori mai mult, căci măsura ridicării este aceeaşi cu măsura
coborârii.
6. Puterea omului începe cu vorba nerostită, ea este
asemeni seminţei care încolteşte, nici nu se vede când prinde suflare de
viaţa. Lumina seminţei este cea care o ridică, pământul este cel ce-i
dă hrana, apa îi da vigoarea, iar răbdarea o îmbracă cu tărie.
7. Priveşte răul şi ia aminte la învăţătura sa. La început
este doar un firicel de apa, dar creşte tot mai mare, căci vine de la
ce este mai mare şi lucrurile aşa trebuiesc împlinite, prin firea lor.
Asemenea este şi gândul cel bun şi drept rânduit, el îşi face loc
printre pietre şi stânci, nu ţine seama de nimic, îşi urmează drumul
şi nimic nu-i stă în cale. Apa cu apa se adună, iar împreuna puterea
este şi mai mare.
8. Ia seama de taina aceasta şi nu o uita, acel firicel de
apa ştie unde vă ajunge, căci una este cu pământul şi toate cele ce-i
vin în cale nu îl pot opri până la sfârşit. Astfel să iei seama la
gândul tău unde trebuie să ajungă şi vei vedea că nimic nu stă în calea
sa . Să-ţi fie gândul limpede pânaă la sfârşit; multe se vor ivi în
calea sa, căci firea lucrurilor din jur este mişcătoare asemeni apelor.
Apa cu apa se întâlnesc, pământ cu pământ şi munte cu munte.
9. Ia seama la gândul cel rău, fereşte-te de el ca de
fulger, lasă-l să se ducă precum a venit, căci te-ndeamnă la lucruri
nefireşti. Fereşte-te de vorbele deşarte şi de neadevăr; sunt ca
pulberea câmpului ce-ţi acoperă ochii, ca plasa paianjenului pentru
mintea şi sufletul tău. Ele te îndeamnă la trufie, înşelaciune, hoţie
şi vărsare de sânge, iar roadele lor sunt ruşinea, neputinţa,
sărăcia,boala, amărăciunea şi moartea.
10. Nu judeca oamenii după greutatea lor, după puterea lor,
după averea lor, după frumuseţea lor sau după râvna lor, căci şi unul
şi altul a lăsat din ceva pentru a creşte în altceva. Cel bogat este
sărac în linişte, cel tare este slab pentru altul şi cel slab are tăria
lui ascunsă. Cum firea lucrurilor este mişcătoare, asemeni este şi
omul. Ce dă valoare unei unelte, trebuinţa sau frumuseţea? Duce un om
mai mult decaâ boul? E mai bogat vreunul ca pământul? Doar cunoaşterea
şi înţelepciunea îl ridică pe om peste dobitoace. Şi degeaba ai
cunoaştere, dacă ea nu este lămurită de vreme.
11. Fierul înroşit a fost rece şi se va răci iarăşi; Vasul a
fost pământ şi va fi iarăşi pământ; Pământul ce-a fost sterp acum este
pământ roditor şi se va stârpi iarăşi peste vremi. Râvna omului face
schimbatoare toate acestea. Dar râvna îi întoarce bucuria în tristeţe şi
liniştea în nelinişte. Fierul şi focul ajută omul, dar îl şi vatămă. Şi
aceeaşi râvnă îl îndeamnă a merge pe cărări neştiute şi nebătute de
ceilalţi dinaintea lui. Tot râvna îl îndeamnă la strângere de averi, la
mărirea puterii şi a se măsura cu alţii. Fereşte-te de a te măsura cu
altul, căci trufia de aici se naşte; ea te va cobori mai jos de
dobitoace şi te va despărţi de fratele şi de vlăstarul tău.
12. Neînteleptul este mânat de râvnă, dar înţeleptul
încalcă râvna. Neînţeleptul suferă când râvna îl duce la pierdere şi la
cădere, dar înţeleptul întotdeauna găseşte câstigul în pierdere şi
înălţarea în cădere.
13. Trufia răceşte iubirea inimii şi o face în duşmanie şi
nu există dobitoc mai josnic decât omul care nu mai are iubire în inima
sa. Căci iubirea este cea dintâi putere şi chipul ei este lumina. Ia
seama ca nu cumva gândul tău să se împresoare cu trufia, căci mai jos de
dobitoace vei ajunge.
14. Gândul bun şi vorba înţeleaptă îţi pot potoli necazul,
îţi pot răcori inima, dar nu te vindecă, pentru că omul suferă dupa cum
trufia a crescut în el, căci suferinţa este umbra trufiei.
15. Nu îţi lega sufletul de nimic lumesc, de lucruri, de
dobitoace, de argint sau aur, căci ele aşa cum vin, aşa pleacă. După
orice zi vine şi noaptea şi după iarnă vine primăvara, căci aşa este
rânduit şi asa este firea lucrurilor. Toate cele ce se văd, se nasc,
cresc şi apoi se întorc de unde au plecat. Doar firea lucrurilor rămâne
pururi, iar aceasta are nenumărate şi nesfârşite ramuri şi, asemenea
izvoarelor minţii şi sufletului tău, ele nu se arată la vedere. Căci o
suflare şi un foc fac să crească toate cele ce cresc ierburi, copaci,
dobitoace şi oameni – şi din aceeaşi vatră vin şi către aceeaşi vatră se
întorc şi vatra aceasta este pururea.
16. Precum copacul cel falnic creşte lângă cel mic, fără
a-i face rău, aşa să fiţi între voi, cel mare să nu lovească pe cel mic
şi nici să-i amărască sufletul, căci va avea datorie mare de dat, la fel
ca şi hoţul. Aruncă un lemn pe râu şi mai multe vor veni din susul său
către tine. Adu-i mulţumire semenului tău, adu-i lumina pe chip şi în
suflet, iar toate acestea le vei găsi mai târziu, înflorite în inima ta.
17. Nu lua cu siluire şi nici cu vorbe amăgitoare ceea ce
nu este al tău, căci cel ce priveşte prin ochii tăi este acelaşi cu cel
ce priveşte prin ochii celuilalt. Ia seama la taina aceasta.
18. Nu grăbi nici o lucrare căci trasul de ramuri loveşte
înapoi. Fructul copt este uşor de luat, cel necopt este greu de luat şi
gustul e neplăcut. Nu te grăbi deci să aduni ce este înainte de vreme,
căci îţi va amărî sufletul. Cum creşte cadrul, aşa creşte şi stinghia şi
cum creşte roata aşa creşte şi ispita.
19. Rămâi mereu în răcoarea sufletului tău, dar dacă mânia
se aprinde în tine, ia seama ca nu cumva să treacă de vorba ta. Mânia
vine din teamă şi nu a locuit dintru început în inima ta; Dacă nu creşte
prin trufie, ea se întoarce de unde a plecat. Trufia închide poarta
înţelepciunii, iar cel trufaş se pune singur lânga dobitoace.
Înţelepciunea este mai preţuită decât toate cele ce se văd cu ochii, ea
este aurul minţii şi sufletului tău şi este rodul cunoaşterii udată de
vreme.
20. Nu-ţi amări sufletul când simţi durerea şi neputinţa,
ci mai degrabă caută să te foloseşti de ele pentru îndreptare, căci în
rod ai şi sămânţa. Nu se poate ca o sămânţă bună să dea rod rău. Lacomia
întotdeauna duce la pierdere, furtul întotdeauna duce la boală,
gândurile sterpe întotdeauna duc spre rătăcire, mânia întotdeauna
loveşte înapoi, răutatea şi neadevărul întotdeauna aduc neputinţa,
trufia întotdeauna aduce suferinţa.
21. Mergi la izvor când sufletul ţi-e aprins, scormoneşte
în apa limpede şi aşteaptă până ce devine iarăşi curată. Aşa se va duce
şi aprinderea sufletului tău, precum tulburarea aceea.
22. Ia bine seama la taina seminţei. Asemeni ei este gândul
tău, şi cum sămânţa nu se poate fără coajă aşa este şi gândul cel
rodnic al omului. Coaja gândului rodnic este voinţa, iar fără
voinţa,gândul se usucă şi nu foloseşte la nimic. Dar puterea este în
răbdarea seminţei, iar voinţa şi răbdarea fac mlădiţa firavă să răzbată
pământul tare.
23. În vremea lucrului tău, înveseleşte-ţi inima la vederea
lucrării tale, înainte de terminarea ei, căci precum fructul îşi anunţă
venirea cu o floare, tot aşa fapta omului este văzută de cel cu mintea
şi simţirea limpede, înainte de a fi terminată.
24. Ia bine seama la cauza omului sărac, dar şi la cauza
omului grabnic avut, căci nici una nici alta nu sunt fireşti. Omul sărac
are multe gânduri deşarte şi le schimbă de la o zi la alta, vorbeşte
mult şi lenea i-a învelit braţele şi picioarele. Cel grabnic avut ori e
hoţ şi înşelător, ori vede mai bine necazul altuia şi caută a-l amăgi,
iar de acolo îşi trage grabnica avuţie.
25. Fii blând şi răbdător cu cei de lângă tine, căci aşa
cum te porţi tu cu ei, aşa se poartă şi alţii cu tine, căci simţirea lui
este la fel cu simţirea ta, din aceeaşi suflare este şi simtirea lui,
iar lumina ce se vede prin ochii lui este din aceeaşi lumina cu cea
care se vede prin ochii tăi.
26. Unde este tăria omului acolo îi este şi slăbiciunea,
ceea ce-l ridică îl şi coboară; rămâi în limpezimea minţii şi simţirii
tale şi vei vedea toate acestea. Cel mic este deasupra celui mare, cel
uşor este deasupra celui greu, cel slab este deasupra celui tare, cel
blând este deasupra celui aprig. Limpede să-ţi fie mintea şi simţirea,
şi ia seama de toate acestea.
27. Tăria muntelui vine din răbdarea sa, din liniştea sa,
stânca îi este numai învelitoare. Dar tăria lui este încercată de vânt,
de apa cea lină. Ia-ţi puterea din răbdare şi din linişte şi
foloseşte-te de ea prin limpezimea gândului tău, căci nu tulburarea
izvorului roade stânca, ci limpezimea sa.
28. Lucrarea făcută din teama nu are viaţă lungă şi tăria
ei este asemeni unei revărsări de ape care tine puţin. Aşa este şi cu
tulburarea oamenilor, ea vine de-afara, dar este chemată de teama lor,
însă teama vine prin necunoaştere, iar necunoaşterea prinde putere prin
neadevăr, lene şi trufie.
29. Soarbe cunoaşterea de la cei cu barbă albă şi neroşită
de vin şi lasă vremea să o îmbrace cu înţelepciune. Nu privi la trupul
lor slăbit şi gârbovit, căci toate acestea sunt plata lor pentru
cunoaşterea lucrurilor şi creşterea înţelepciunii.
30. Multumeşte-i pământului pentru toate cele ce-ţi oferă,
mulţumeşte-i cerului pentru ploaia care îi hrăneşte pământul,
mulţumeşte-i soarelui pentru căldură şi lumina casei tale şi a
pământului tău, mulţumeşte-i lunii pentru liniştea somnului tău,
mulţumeşte-le stelelor că veghează asupra somnului tău, mulţumeşte-i
muntelui pentru poveţele şi fierul ce-l iei din el, mulţumeşte-i pădurii
pentru tot ce iei de acolo, mulţumeşte-i izvorului pentru apa ce-o bei,
mulţumeşte-i copacului pentru lucrările ce-ţi arată, mulţumeşte-i
omului bun ce-ţi aduce bucurie şi zâmbet pe chip.
31. Precum iarba bună creşte cu iarba rea, aşa sunt şi
oamenii, dar ţine seama că purtarea lor cea rea este semănată şi
crescută din teamă şi neputinţe, iar trufia este învelitoarea lor. Nu
certa purtarea lor şi nu căuta a-i îndrepta din vorbe şi mustrare, căci
apăsarea pe rana nu o vindecă. Oare iarba aceea este rea doar pentru că
este amară pântecului tău? Aşa este şi cu omul, de vei vrea să-l
îndrepţi, adu-i pentru început gândul şi simţirea la ce este plăcut
atât omului bun, cât şi omului rău. Unul vede roată plecând, iar altul
vede aceeaşi roată venind. Cine vede mai bine ?
32. Doar cel înţelept poate vedea limpezimea şi liniştea
din mintea şi sufletul celui tulburat, căci cel întelept a fost odata şi
el la fel ca şi cel tulburat şi roadele amare l-au facut să ţină seama
de alcătuirea fiinţei sale. A fugit de roadele sale amare în vârful
muntelui şi acolo nu a scăpat de ele, a fugit în mijlocul pădurii şi
iată că roadele erau cu el, apoi a privit înlăuntrul său şi iată că
roadele sale amare aveau rădacini în mintea si simţirea poftelor sale.
33. Este o floare mai frumoasă decât cealaltă? Este un
izvor mai limpede decât altul? Este un fir de iarbă mai presus decât
altul? Fiecare are tăria, frumuseţea şi priceperea lui. Este în firea
lucrurilor ca pădurea să aibă felurite soiuri de copaci, de iarbă, de
flori şi dobitoace. Nu seamană un deget cu altul de la aceeaşi mână
dar este nevoie de toate pentru a bate fierul. Este mărul mai înţelept
decât prunul sau părul ? Este mâna stângă mai bună ca dreapta ? Altfel
vede ochiul stâng de cel drept? Cele de sus îşi au rostul lor şi cele de
jos îşi au rostul lor, cele mari îşi au rostul lor şi cele mici îşi au
rostul lor, cele repezi îşi au rostul lor şi cele încete îşi au rostul
lor, cele ce au fost şi-au avut rostul lor şi cele ce vin îşi vor avea
rostul lor.
34. Neputinţa vine dupa răutate şi neadevăr, căci ceea ce
dai aceea primeşti, ceea ce semeni aceea culegi, dar ia seama că lumina
sufletului tău şi al celui de lângă tine are aceeaşi vatra şi rămâne
fără umbră .Vezi ce tulbură necontenit izvoarele minţii şi sufletului
aproapelui tău. Adu-i liniştea în suflet şi limpezimea în minte îşi
bătrâneţile tale vor fi ca pomul copt, oasele şi tăria ta nu vor slabi
şi te vei întoarce de unde ai venit, sătul de caldura urmaşilor tăi.
35. Întotdeauna va fi cineva dedesubtul tău şi întotdeauna
va fi cineva deasupra ta. La cele ce sunt dedesubtul tău să te uiţi cu
iubire şi nu cu trufie căci acolo îţi sunt rădăcinile, iar la cele ce
sunt deasupra ta să te uiţi cu privirea de prunc şi fără teamă.
36. Cele tari, cele slabe şi cele nevăzute sunt cele ce
alcătuiesc lumea şi toate acestea le găseşti în om şi toate alcătuiesc
un întreg. Nu este nimic care să fie afară şi să nu fie şi înăuntru. Ia
seama la toate acestea când îţi apleci privirea înăuntrul tău şi vei
găsi toata întelepciunea zeilor ascunsă în nevăzutul fiinţei tale. Zeii
au luat seamă înaintea omului de această înţelepciune şi asta i-a adus
mai aproape de Focul cel Viu şi Veşnic.
37. Ia aminte că bătaia inimii, curgerea sângelui prin
vine, vindecarea rănilor, frumuseţea ochilor şi minunăţia alcătuirii
trupului sunt făcute prin puterea şi suflarea Focului cel Viu şi Veşnic
care este în fiecare şi al cărui chip se arată în lumină. Dar nu uita că
trupul este doar o fărâma din puţinul care se vede…
38. Curăţenia trupului şi desfătarea sa prin simţuri te pun
doar puţin mai sus de dobitoace, căci nu un sunet plăcut te ridică,
nici o duioasă atingere, nici un gust plăcut, nici o mireasmă
îmbătătoare şi nici o bucurie a ochilor. Căci unde este căldura, apare
şi frigul, unde este dulcele apare şi amarul, unde este plăcutul apare
şi neplăcutul, unde este mireasma apare şi duhoarea, iar unde este râs,
şi plânsul pândeşte.
39. Iată dar calea de început: cumpătarea în toate cele ce
faci, ascultarea de bătrâni şi de cei înţelepţi, hărnicia, mulţumirea cu
ceea ce ai, ferirea de neadevăr şi de vorbele deşarte, ferirea de
ceartă şi de mânie, bună purtare între semeni. Dimineaţa să te trezeşti
cu ele, ziua să le porţi mereu în minte, seara să le ai cu tine în somn
şi astfel supărarea, lipsa, amărăciunea, neputinţa, boala şi răutatea
altora nu se vor atinge de tine.
40. Dincolo de acestea se află iubirea, voinţa, curajul,
răbdarea, modestia şi ele ridică omul cu adevărat. Acestea sunt cele ce
te apropie de Focul cel Veşnic şi, prin ele, calea ta urmează calea
zeilor, dar îngroparea lor te arunca mai jos de dobitoace. Doar prin ele
primeşti adevarata cunoaştere şi înţelepciune, adevărata putere,
adevărata bucurie, adevărata bogaţie, rodnică şi trainica lucrare.
41. Dar iată că unde este iubirea poate apărea şi ura, unde
este voinţă poate aparea şi delăsarea, unde este curajul poate apărea
şi frica, unde este răbdarea, poate apărea şi graba şi unde este
modestia poate apărea şi trufia. Căci mişcătoare sunt şi cele ce se văd
şi cele ce nu se văd din fiinţa omului. Dar toate acestea sunt ale celui
ce simte, iar peste el se află cel ce gândeşte şi acesta este cel ce
vede mişcarea în nemişcare, este cel care dincolo de toate aceste
virtuţi se desfată în cunoaşterea şi liniştea ce întrece orice bucurie,
iar atenţia, echilibrul şi limpezimea sunt uneltele sale.
42. Cel tulburat vede binele ca bine şi răul ca rău, este
atras de una şi fuge de cealaltă, dar înţeleptul vede şi frumosul şi
urâtul, simte şi frigul şi căldura şi fineţea şi asprimea, aude şi
plăcutul şi neplăcutul, gustă şi dulcele şi amarul, simte şi mireasma şi
duhoarea şi nu face judecată între ele. El vede desluşit că firea
lucrurilor este în toate, căci frumosul din urât se trage şi urâtul din
frumos, dulcele a fost amar la început şi se va face iarăşi amar,
plăcutul se naşte din neplăcut şi neplăcutul din plăcut. Şi toate
acestea luminează sufletul înţeleptului pentru că cele bune şi plăcute
hrănesc şi bucură trupul şi simţurile sale, iar cele neplăcute
neînţeleptului hrănesc mintea şi înţelepciunea sa, căci vede înnoirea
lucrurilor şi seminţele viitoarelor bucurii.
43. Nu este uşoară cărarea zeilor, dar nu uita nici o clipă
că omul poate cuprinde în iubirea sa mai mult decât poate cuprinde în
ura sa, căldura se ridică mai mult decât poate cobori frigul, cel ce
este deasupra vede mai multe decât cel ce este dedesubt, uşorul se
întinde mai mult decât se întinde greul, lumina răzbate mai mult decât
poate răzbate întunericul, puterea care uneşte este mai mare decât
puterea care desparte.
44. Lungul şi scurtul au acelaşi mijloc; cercul mic şi
cercul mare, globul mic şi globul mare pe acelaşi punct se sprijină;
nevăzutul şi văzutul acelaşi loc ocupă; toate cele mari stau ascunse în
cele mici, iar aici este o mare taina a firii; mare printre înţelepţi
este cel ce o pricepe.
45. Înteleptul uneşte pe cel ce vede cu cel ce gândeşte,
cel ce simte cu cel ce face, dar neînţeleptul îi desparte. Deschide-ţi
bine ochii, căci cel ce face, cel ce simte şi cel ce gândeşte sunt
asemeni norilor care vin şi pleacă, dar cel ce vede prin ochii tăi este
veşnic şi lumina sa este fără umbră. El este dincolo de viaţă şi
moarte, dincolo de bine şi rău, dincolo de frumos şi urât, dincolo de
curgerea timpului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.