Secrete.

vineri, 19 aprilie 2013

Elefanţii Albi ai Rusiei

6.03.2013, 09:39
Printează Trimite pe e-mail Adaugă în blog
Ту-16 дальний бомбардировщик авиация самолет оружие
© Colaj: Vocea Rusiei

Rusia va începe proiectarea unor bombardiere cu rază lungă de acţiune. În acest sens, vă prezentăm opinia avizată a domnului Valentin Vasilescu, pilot de aviaţie, fost comandant adjunct al Aeroportului Militar Otopeni, licenţiat în ştiinţă militară la Academia de Înalte Studii Militare din Bucureşti-promoţia 1992.

„Necesitatea înnoirii parcului de bombardiere strategice rezidă din dorinţa de menţinere a status-quo-ului de putere nucleară de primă mână a Federaţiei Ruse, bazată pe conceptele tradiţionale ale descurajării. Elementul cheie al acestora fiind Trada de Forţă: bombardiere cu rază mare de acţiune, submarine cu propulsie nucleară şi rachete balistice intercontinentale. În prezent, dintre toate puterile nucleare, doar SUA deţine un număr de 19 bombardiere strategice din generaţia a V-a, denumite B-2 Spirit.
Statul major al Forţelor Aeriene ale Federaţiei Ruse a anunţat câştigătorul în competiţia de proiectare a noului bombardier strategic rusesc PAK DA cu rază mare de acţiune. (Vezi: Forţele Aeriene ale Rusiei au aprobat proiectul unui nou bombardier)
PAK DA, supranumite Elefanţii Albi de către ruşi, vor fi asemănătoare bombardierelor americane B-2 Spirit, adică subsonice, de tip aripă zburătoare, invizibile pe radar, masă la decolare 120 t, 4 motoare, o distanţă de zbor fără alimentare în aer, de 8.000 km. Bombardierele de generaţia a V-a, PAK DA, vor fi construite de biroul de proiectare Tupolev şi vor înlocui într-o primă fază toate cele 55 avioane turbopropulsor Tu-95 MSM, înarmate cu câte 10-16 rachete de croazieră Kh-55 SM (cu raza de acţiune de 3.000 km), echipate cu focoase nucleare de 200 kT. Tupolev a început proiectarea preliminară a bombardierului de generaţia a V-a, PAK DA în 1999, competiţia oficială fiind lansată de Forţele Aeriene abia în aprilie 2007, când au fost detaliate cerinţele tehnico-tactice în caietul de sarcini. Dacă bugetarea va fi realizată fără sincope, primele 2 prototipuri PAK DA vor ieşi pe poarta fabricii şi vor trece la testarea în zbor la sfârşitul lui 2014 şi începutul lui 2015.
Cabina Elefantului Alb a fost proiectată pentru a corespunde conceptului MMI (human computer interface sau man-machine interface), ceea ce permite ca pornirea motorului să nu mai fie precedată de cuplarea manuală a zeci de contacte după un întreg check list şi acţionarea butonului starterului de către pilot, ci doar printr-o unica comandă, algoritmul anterior fiind parcurs automat de computerul de bord în 1,5 secunde. La fel se procedează şi cu iluminarea bordului pe timp de noapte, cu ajustarea poziţiei scaunelor de catapultare funcţie de înălţimea piloţilor, etc.
Cabina este de tip "glass cockpit" compusă din EFIS (Electronic Flight Instrument System) conţinând câte 3 LCD-uri color de tip MFD (multi-function displays) pentru fiecare din cei 2 piloţi, cu dimensiunile 30/20 cm, pe care sunt afişate informaţiile de navigaţie, cele tactice, control motor, combustibil, instalaţii. Suplimentar, va fi montat şi afişaj pe parbriz de tip HUD (Head-Up Display), holografic cu un câmp de vedere mare (peste 25 de grade). Comenzile avionului Elefantul Alb sunt electrice de tip digital (fly-by-wire).
Sistemul de comunicaţii cuprinde 2 staţii radio, una dintre acestea funcţionând şi ca linie de date. Prin aceasta sunt vehiculate via satelit, informaţii de la punctele de comandă şi dirijare de la sol şi de pe nave, de la avioanele de alarmare îndepărtată AWACS/AEW.
Subsistemul de navigaţie clasic este compus dintr-un echipament combinat: inerţial, radio, GPS şi de dispozitivul Trecor (terrain-matching system) care realizează o hartă digitală a zonei survolate. Subsistemul de navigaţie în condiţii de vizibilitate scăzută şi de dirijare a armamentului este compus dintr-un bloc comun de senzori de tip FLIR (Forward-Looking Infra-Red) şi IRST (Infra-Red Search and Track) denumit FILAT (Forward-looking Infra-red Laser Attack Targeting). Un telemetru laser, montat sub botul avionului şi un proiector laser de ghidare a bombelor şi rachetelor, montat pe intradosul aripii, constituie împreuna echipamentul optic de dirijare a armelor.
Principalul subsistem de navigaţie, de descoperire a ţintelor şi de dirijare a armamentului de bord se bazează pe cel mai modern radar de bord de tip AESA (Active Electronically Scanned Array) care are o bătaie de 400 km la înălţimea de 10.000 m, motiv pentru care este supranumit mini AWACS. Radarul este asistat în funcţionarea sa de 2 computere (Common Integrated Processor/CIP). Fiecare CIP poate efectua câteva miliarde de instrucţiuni pe secundă, având memoria de 200 mega byţi. Toate informaţiile culese de radar dar şi sosite la bord, fie de la un avion de tip AWACS, fie de la punctele de comandă tactic, prin linia de date secretizată, sunt prelucrate de CIP.
Echipamentul de luptă radioelectronică (EW) este alcătuit dintr-un receptor de avertizare de banda largă, a iradierii radar (RWR), cu antene dispuse pe întreaga suprafaţă a aripilor şi fuzelajului; un sistem de indicare a apropierii rachetelor ghidate (MAW), utilizând senzori optici montaţi pe fuzelaj, coadă şi aripi. Microprocesorul EW estimează timpul până la impactul cu racheta inamică şi comandă echipamentul de contramăsuri electronice active sau pasive.
Bombardierul Elefantul Alb va necesita un număr mai mare de ore de întreţinere pentru refacerea capacităţii de zbor decât bombardierele aflate acum în exploatare. În cadrul acestora vor fi şlefuite fin abraziunile apărute la răşina specială, cu care va fi vopsit învelişul aerodinamic, absorbant al undelor radar. Aceasta este vulnerabilă la ploaia cu grindină întâlnită la zborul în nori, la şocurile aterizărilor dure, preluate de structura de rezistenţă a avionului şi transmise panourilor de înveliş acoperite cu acest lac special. Zgârieturile accidentale produse pe sol, de către pietricelele stârnite de curentul creat de ajutajul celorlalte avioane, afectează şi ele calitatea invizibilităţii radar create de vopseaua specială, radioabsorbantă. La bordul Elefantului Alb va fi montat un echipament de control SAS (Signature Assessment System) care va indica în ce măsură învelişul care conferă ”invizibilitatea” radar este degradat. Atunci când amprenta radar a avionului compromite statutul său de aparat invizibil, se va trece la remedierea porţiunilor de înveliş.
În paralel, asupra restului Tupolev-urilor flotei supersonice de bombardiere cu rază mare de acţiune existente (60 din cele 148 de Tu-22M3 şi 13 Tu-160), Forţele Aeriene ruseşti au finalizat prima din cele 3 faze de modernizare cu avionică de tip SVP, care va dura până în 2016. Prin aceasta, aproximativ 80 de bombardiere Tu-22M3, rămase nemodernizate, ar putea fi valorificate de Rusia la export, mai ales că există un interes deosebit pentru acestea din partea Chinei, Indiei şi altor state".
Notă: Foto ficţiune xairforces.net

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.