|
|
|
Pentru numeroşi oameni de ştiinţă occidentali visele nu sunt decât
fenomene psihoneurologice curioase, dar aleatorii, fără prea multă
relevanţă pentru conştiinţa de veghe a indivizilor; pentru majoritatea
psihoterapeuţilor, ele sunt doar configuraţii mentale cu valoare
psihoterapeutică potenţială, în măsura în care descoperim cheia
decriptării mesajelor simbolice pe care le reprezintă. În ambele modele,
visele au loc în mintea noastră, iar nu într-o realitate obiectivă
externă. Cercetările altor specialişti mai
îndrăzneţi, atestate de rezultatele lor uimitoare, ca şi cunoaşterea
yoghină orientală, străveche, ne conduc însă la o serie de întrebări
provocatoare, ale căror răspunsuri ne-ar putea orienta spre un alt tip
de cunoaştere, nebănuită încă de actuala ştiinţă vestică. Este visul
doar o dramă simbolică proiectată în interiorul psihicului personal şi
pertinentă doar pentru individ, sau el ne dezvăluie de asemeni
aventurile noastre paranormale într-o lume transpersonală şi imaterială?
Se produce oare realitatea visului doar „în interiorul capului nostru”,
sau undeva, într-un exterior pe care încă nu-l înţelegem? Convingerea
generală este că experienţele de peste zi sunt reale în timp ce visele
noastre sunt fictive – dar dacă şi ele sunt la fel de reale, poate chiar
mai reale decât experienţele conştiinţei de veghe? Ar putea oare lumea
în care trăim să fie, aşa cum susţin marii înţelepţi, doar un simplu vis
cosmic, care s-ar destrăma de îndată ce ne-am trezi la realitate?
Iată întrebări la care vom
încerca să răspundem în continuare pătrunzând în lumea fascinantă a
visului.
CONCEPŢIA OCCIDENTALĂ DESPRE VIS
De când Sigmund Freud a publicat celebra sa lucrare „Interpretarea
viselor” în anul 1900, cei mai mulţi dintre occidentalii care consacră o
oarecare atenţie viselor lor, acordă acestora doar un înţeles simbolic,
personal. Principala supoziţie în cercetarea şi practica viselor din
acest secol este că visele sunt experienţe mentale codificate după un
cod aparent bizar a cărui interpretare solicită o anumită îndemânare.
În viziunea lui Freud,
visele sunt expresia deghizată a unor dorinţe şi aspiraţii reprimate,
conflicte şi impulsuri ce izvorăsc din mentalul inconştient personal.
C.G. Jung interpreta visele ca fiind „poarta ascunsă pe unde se intră în
împărăţia psihicului”, a subconştientului colectiv al umanităţii, cu
înţelepciunea sa transpersonală, arhetipală, în timp ce la Freud visul
conţine secretele noastre obscure, ce se refulează pe această cale. În
cazul lui Jung simbolismul viselor este orientat spre mina de aur a
psihicului, subconştientul cu valenţe de oracol ce caută pe această cale
să ghideze conştiinţa de veghe prin imagini vizuale şi scenarii
preluate dintr-un limbaj simbolic universal.
Deşi atât Freud cât si Jung au fost primii promotori ai
studiului ştiinţific şi psihoterapeutic al viselor, ştiinţa vestică a
luat în serios sarcina explicării fiziologiei viselor abia după 1950.
Cercetători ai Universităţii din Chicago au descoperit atunci că visul
are loc în timpul somnului REM (rapid eye movement – mişcarea rapidă a
ochilor), perioade ciclice ce se succed în timpul somnului şi în care
ochii se mişcă rapid ca şi cum ar urmări o scenă interioară. La un somn
mediu de şase până la nouă ore pe noapte, se succed patru până la şase
perioade REM însoţite de vise, la perioade de 90 de minute şi ocupând
circa 25% din timpul de somn.
Perioadele REM se îndesesc şi durează mai mult
pe măsură ce avansăm în noapte, ceea ce explică faptul că dimineaţa
visăm mult mai prolific. Prima perioadă REM durează doar circa zece
minute, în timp ce ultima se întinde pe o durată de 40-60 minute. La un
somn de şapte ore jumătate din perioada de vis are loc în ultimele două
ore. Pe baza acestor descoperiri oamenii de ştiinţă au
elaborat un model neurofiziologic al stării de vis, în care semnale
nervoase provenite din diferite arii corticale converg spre centrul de
procesare vizuală a creierului (cortexul vizual). Astfel, Allan Hobson
şi Robert McCarley de la Harvard Medical School au propus pe la
sfârşitul anilor '70 modelul lor de "activare şi sinteză", potrivit
căruia visele rezultă din încercarea scoarţei cerebrale de a face ordine
din non-sensul electric produs de bombardarea la întâmplare a
sistemului nervos de către impulsuri haotice. Semnalele
neurotransmiţătorilor se întorc la creierul adormit care, odată activat,
sintetizează sau construieşte o experienţă conştientă unitară (visul)
prin compararea semnalelor interne cu percepţiile, acţiunile şi emoţiile
din banca sa de memorie. Visul este astfel explicat ca un proces
neurobiologic automat, fără înţeles în sine şi provocat pe bază chimică.
Un alt model, propus în 1983 de Francis Crick şi Graeme Mitchison,
susţine că visăm pentru a uita, pentru a şterge circuitele
supraîncărcate ale reţelei neuronale din creier. În timpul zilei
creierul este bombardat de senzaţii senzoriale, astfel încât, pentru a-i
proteja integritatea, datele inutile trebuie şterse în mod regulat
printr-un proces de învăţare inversă, cunoscut sub numele de vis. Fără
acest proces celulele nervoase suprasolicitate vor genera obsesii,
fantezii şi halucinaţii cu efecte dăunătoare asupra capacităţii de
memorie a creierului. Potrivit acestei teorii, faptul că ne amintim
visele demonstrează doar eşecul creierului în procesul de ştergere a
informaţiilor superflue.
CHEIA CONTROLULUI CONŞTIENT AL VISELOR ESTE ENERGIA SUBTILĂ – SUSŢIN ŞAMANII
Dacă explicaţiile oamenilor de ştiinţă -aflaţi doar la un început de
drum- se dovedesc încă nesatisfăcătoare chiar pentru psihoterapeuţi,
care folosesc terapii bazate pe explicarea viselor fără să-şi mai pună
problema mecanismului de formare a lor, alţi specialişti, de talia lui
Carlos Castaneda, marele antropolog specializat în onirologie, propun
explicaţii revoluţionare ce urmăresc să demonstreze obiectivitatea
realităţii visului. Cele nouă best-seller-uri ale autorului atestă
cercetările laborioase ale acestuia din ultimii douăzeci şi şase de
ani. În cea mai recentă carte a sa, "The Art of
Dreaming" ("Arta visatului"), Castaneda sintetizează învăţăturile şi
tehnicile mentorului său, şamanul Don Juan Matus, care 1-a iniţiat în
misterele şi revelaţiile visului timp de treisprezece ani. În tradiţia
lui Don Juan – o ramură principală a şamanismului – visul este cheia de
boltă spre libertatea omului. Acesta este secretul ce determină
înţelegerea, chiar modelarea realităţii, întrucât revelează nici mai
mult nici mai puţin decât natura percepţiei, mecanica prin care
construim o lume coerentă din date senzoriale. După cum afirmă
Castaneda, "visul eliberează gradat percepţia, şi totodată chiar îi
lărgeşte foarte mult orizontul ". Cu alte cuvinte, visul este un mod
superior de percepţie, prin care avem acces la alte lumi, ce se
deosebesc prin frecvenţa lor de vibraţie de cea fizică care ne este
familiară. Visul devine astfel o poartă privilegiată de pătrundere în
universuri paralele şi în subtilele lumi invizibile în care avem acces,
prin schimbarea frecvenţei de percepţie şi dezvoltarea unor noi
capacităţi perceptive datorită rezonanţelor care se realizează în fiinţa
noastră (MICROCOSMOS). Confirmând
cunoaşterea străveche a multor şcoli iniţiatice printre care şi YOGA,
Castaneda susţine că corpul fizic este înconjurat de o aură luminoasă
(un fel de corp subtil energetic) asemănătoare unui ou, în interiorul
căruia există un nucleu extrem de strălucitor, numit de el "punctul de
asamblare", căci aici totdeauna are loc adevărata asamblare a
percepţiilor noastre exterioare, prin intermediul anumitor procese de
rezonanţă care se produc acolo.
La acest nivel de percepţie lumea este compusă din
milioane de filamente de energie incandescentă (subtil luminoasă) ce
emană din toate aspectele, obiectele şi creaturile realităţii. Aceste
cuante de lumină străbat fulgerător aura noastră, dar în funcţie de
capacitatea noastră specifică de a intra în REZONANŢĂ, numai un mic
procent din ele trece prin punctul de asamblare; obiectele şi creaturile
ce corespund ca frecvenţă de vibraţie acestor câteva filamente fiind
astfel cele pe care, de fapt, le vom percepe în final. Este ca şi cum
nivelul de conştiinţă corespunzător nucleului perceptiv ar fi acordat pe
o anumită frecvenţă de vibraţie dominantă, sau altfel spus, la fel ca
un aparat de radio acordat pe un anumit post. Ascultând muzica acelui
post, uităm că de fapt banda de frecvenţă este mult mai amplă şi că
schimbând fulgerător, la VOINŢĂ frecvenţa, am putea prinde PE RÂND mai
multe posturi. În mod asemănător (analogic), şi mentalul obişnuit al
omului nu se poate acorda decât pe o anumită frecvenţă, percepând astfel
doar un aspect limitat al realităţii, pe care dealtfel, în ignoranţa sa
faţă de RESTUL NEBĂNUIT, îl confundă cu realitatea "obiectivă".
Potrivit lui
Castaneda, îngheţarea punctului de asamblare (sau a conştiinţei de veghe
obişnuite) pe o mică frecvenţă se face datorită condiţionării sociale, a
prejudecăţilor, a ignoranţei, a clişeelor si obiceiurilor noastre care
ne închistează. Odată acordaţi permanent pe o anumită frecvenţă de
vibraţie (REZONANŢĂ), asamblăm automat, mecanic (iar nu conştient)
percepţiile corespunzătoare acelei frecvenţe de vibraţie (REZONANŢĂ),
reducându-ne dramatic propria noastră experienţă cu privire la
realitatea complexă înconjurătoare. Pentru alte suflete deschise,
intuitive şi mai îndrăzneţe, raţionalitatea nu este decât o închisoare
perceptivă; pentru ele lumea nu are doar o singură faţetă, afirmă Don
Juan sau Castaneda. Visul devine în această perspectivă o practică
sofisticată în care punctul de asamblare este comutat fulgerător DAR la
voinţă de la poziţia sa PREDOMINANTĂ obişnuită, permiţâdu-ne astfel
percepţia altor realităţi subtile paralele, la fel de autentice ca şi
cea în care trăim în timpul stării de veghe.
Prin disciplină adecvată si
antrenament consecvent devine gradat posibilă cultivarea unei deplasări
(PROIECŢIE PARANORMALĂ) sistematice a punctului de asamblare, trecând
prin ceea ce Castaneda numeşte "cele patru porţi ale visului". La prima
poartă adeptul pe deplin conştient capătă acces la corpul său subtil
energetic; pentru a căpăta concentrarea şi focalizarea necesară trecerii
prin această poartă, Castaneda recomandă adeptului să devină cât mai
conştient de el însuşi în momentul de dinainte de a adormi,
menţinându-şi privirea interioară ferm focalizată spre un singur obiect,
de pildă propria sa mână. Trecerea prin a doua poartă se produce atunci
când devii pe deplin capabil să schimbi LA VOINŢĂ ordinea viselor (la
comandă), ca şi cum te-ai trezi dintr-un vis în altul. La cea de-a treia
poartă te poţi vedea clar şi detaşat pe tine însuti dormind, în timp ce
operezi în interiorul corpului tău subtil energetic (astral n.n.); cum
tu poţi să suprapui realităţii visului o conştiinţă asemănătoare cu cea
din starea de veghe, totodată îţi poţi deplasa fulgerător corpul astral
prin lumea obişnuită (altfel spus devii astfel conştient de dedublarea
corpului astral) şi poţi vedea esenţa subtilă, luminoasă, energetică a
tuturor obiectelor sau fiinţelor (devii astfel conştient de deschiderea
văzului - clarviziune - şi a celorlalte simţuri subtile astrale). Cea
de-a patra poartă marchează momentul în care tu poţi călători aproape
instantaneu în diferite locuri sau lumi mirifice din spaţiul astral.
Cheia trecerii
prin cele patru porţi este energia uriaşă de care trebuie să dispui
prin transmutaţie biologică şi sublimare adecvată. Tehnica folosită de
Castaneda pentru a descătuşa uriaşa energie latentă a fiinţei este ceea
ce el numeşte "recapitularea". Ea constă în a face o listă cronologică
cât mai completă a tuturor persoanelor cu care am avut vreodată contact
şi să ne reamintim cât mai clar şi exact cu putinţă tot ceea ce s-a
întâmplat în fiecare asemenea relaţie. Don Juan, maestrul şaman, i-a
explicat lui Castaneda: majoritatea oamenilor nu-şi pot exercita deloc
voinţa în vis întrucât "vieţile lor sunt umplute până la deplina lor
capacitate cu emoţii, amintiri, speranţe şi temeri", ce se constituie în
structuri relaţionale ce înmagazinează atâta energie de care ei nu mai
pot beneficia, încât aceasta trebuie deblocată. Munca de "recapitulare"
este la prima vedere epuizantă, căci solicită un mare efort de
concentrare şi o energie uriaşă, dar ea este extrem de utilă, căci prin
ea adeptul devine gradat mult mai conştient de sine însuşi,
readunându-şi în sine şi amplificând prin REZONANŢĂ benefică porţile
energetice risipite în mod inconştient în lumea exterioară.
Vrăjitorii şamani din
tradiţia yaqui, căreia îi aparţine şi Don Juan exprimă acelaşi lucru
într-o manieră simbolică, spunând că natura ultimă a realităţii este
asimilată în mod metaforic unui vultur gigant. Toate filamentele
luminoase, şi deci întreaga conştiinţă emană de la acest vultur, care o
împrumută fiinţelor vii şi care, după moartea acestora, o retrage din
nou în sine. Nu există deci o singură lume obiectivă, ci doar un univers
energetic, structurat pe diferite nivele DE VIBRAŢIE care au fiecare
frecvenţe diferite, echivalente cu planurile Universului, cărora le
corespund nivele diferite de conştiinţă, şi pe care clarvăzătorii şamani
le numesc emanaţiile vulturului. Recapitularea este deci deosebit de
importantă în tradiţia şamană, întrucât ea permite şamanului să-i
consume energia, readucându-1 în inconştienţă (este evident că şamanii
vorbesc aici de anumite tehnici de trezirea conştiinţei pe care le
utilizează curent yoghinii şi care permit transcenderea gradată a
Maya-ei, iluzia, echivalentul vulturului simbolic).
VISUL LUCID
Indiferent care este cauza sau scopul activităţilor sale, creierul ce
visează este aproape inepuizabil în creativitatea sa, generând lumi
întregi şi scenarii dramatice fără sfârşit. Dacă luăm parte creator la
aceste scenarii fantastice, le putem noi oare şi schimba la comandă?
Da, răspunde Stephen
LaBerge, un pionier în domeniul cercetării visului lucid de la Stanford
University. El a demonstrat pe la sfârşitul anilor '70 că putem fi pe
deplin conştienţi, lucizi, atunci când visăm. Putem acţiona în timpul
visului în mod deliberat, conştient, urmărind un anumit scop, ba chiar
putem trimite un mesaj fizic (printr-un mesaj prestabilit de mişcare a
ochiului) din lumea viselor în laboratorul oamenilor de ştiinţă ce ne
monitorizează. Începând cu 1977, când a început să viseze lucid, LaBerge
a devenit un "onironaut" celebru (călător în lumea viselor) şi un om de
ştiinţă respectat, conducând numeroase experienţe de laborator în
domeniul visului şi având el însuşi la activ câteva mii de vise
conştiente.
|
|
|
|
|
A
fi lucid în timpul visului, şi deci conştient că visezi, conferă
numeroase avantaje practice, susţine LaBerge. În timpul unui coşmar de
pildă, poţi instantaneu recunoaşte caracterele ca fiind proiecţii ale
mintii şi le poţi schimba la comandă, transformând tigrii care te atacă
în nişte pisicuţe care torc. Luciditatea onirică îţi dă de asemeni
puterea de a manipula scenariul în desfăşurare, permiţându-ţi să alegi
singur cum să răspunzi la evenimentele din vis, evitând reacţiile
inconştiente. „Împreună cu luciditatea beneficiezi totodată şi de un
sentiment uimitor şi plenar de libertate”, scrie LaBerge, „ştiind că
atunci poţi să faci orice, complet eliberat de legile fizicii sau ale
societăţii”. Alte beneficii includ aventuri amoroase plenare fără
precedent, o inspiraţie creatoare uluitoare, sporirea abilităţilor
personale, trezirea capacităţilor paranormale (telepatie, clarviziune),
pe scurt, „oportunitatea de a experimenta orice stare sublimă, euforică,
regenerantă doreşti”.
Într-un asemenea vis lucid, LaBerge conducea odată un automobil tip
sport pe un drum de ţară ce străbătea un ţinut minunat. Brusc, el a
remarcat că îi iese în cale o autostopistă extrem de atrăgătoare. „Hm, a
reflectat el, aş putea să o iau imediat în maşină şi să-mi ofer o
experienţă amoroasă de neuitat. Dar îmi amintesc că am mai făcut asta de
câteva ori. Ce-ar fi să realizez acum ceva nou?” şi imediat el s-a
decis să experimenteze tot ceea ce putea fi pentru el mai înalt.
Instantaneu maşina sa a căpătat aripi, înălţându-se deasupra norilor
„într-un tărâm paradisiac mirific”. Acolo el resimţea plenar un vid
imens ce era totuşi plin de iubire, un spaţiu infinit în care el se
simţea oarecum ca acasă. Tot atunci el a început să cânte cu o "extatică
inspiraţie", uluit de calitatea excepţională a propriei voci, care
parcă îmbrăţişa întregul univers prin rezonanţa sa angelică. „Când m-am
trezit după câtva timp din acest remarcabil vis lucid, mi-am dat seama
că aceasta a fost una dintre cele mai minunate experienţe din viaţa mea,
care în plus avea pentru mine o profundă semnificaţie. Am rămas multă
vreme după aceea cu un simţ al identităţii mult amplificat cu ceva
divin, paradisiac”.
Visarea perfect lucidă este o stare cu totul
naturală de conştiinţă, afirmă LaBerge, şi ea este potenţial accesibilă
tuturor cu puţin antrenament. În anii '80 el avea să dezvolte o anumită
tehnică de inducere a stării de vis lucid pe care a numit-o "inducţia
mnemonică a visului lucid". Aceasta este o metodă de autosugestie, care
implică înainte de a adormi să îţi repeţi cu o nestrămutată convingere
lăuntrică (CREDINŢĂ): „Data viitoare când visez, doresc să-mi amintesc
PERFECT acest lucru şi să devin pe deplin conştient”. Procedând astfel
până Ia urmă vom sfârşi prin a ne aminti acest mesaj chiar în timpul
visului, trezindu-te astfel după scurt timp la starea de luciditate în
vis. O altă metodă simplă constă în a ne spori vigilenţa mentală,
urmărind să adormim pe deplin conştienţi. Pe măsură ce alunecăm în
împărăţia somnului, numărăm în tăcere: "unu, visez; doi, visez; trei.
visez..." ş.a.m.d., până când vom realiza lucid că am adormit cu
adevărat.
O tehnică complementară simplă, pe care el a numit-o
"testarea realităţii", constă în a te întreba periodic în timpul zilei:
"Oare eu visez?" Trebuie atunci să examinezi foarte atent şi în mod
critic toate aspectele situaţiei în care te afli, analizându-ţi detaşat
gândurile, scenariul exterior, căutând anomaliile, ciudăţeniile şi toate
inconsistentele ce ţi-ar putea indica faptul că visezi. Ne vom întreabă
de asemeni atunci care sunt fundamentele realităţii percepute de noi şi
ce anume ne determină să presupunem că ne aflăm în stare de veghe, şi
nu de vis; ne vom imagina apoi cum ar putea evolua lucrurile dacă atunci
am visa. Repetând constant această tehnică simplă, asemenea întrebări
vor pătrunde gradat la nivelul subconştientului nostru, trezindu-ne
treptat faţă de o stare nouă, superioară de conştiinţă, despre care ne
vom putea aminti apoi, spontan, în timpul visului.
Marea valoare a visului lucid, spune LaBerge, este că el
ne ascute extraordinar de mult luciditatea mentală şi intuiţia chiar în
timpul conştiinţei stării de veghe. Această stare ne inspiră să tratăm
apoi curent chiar experienţele din lumea fizică, obişnuită, ca pe nişte
vise lucide, atitudine ce ne va conduce gradat la trezirea şi
amplificarea extraordinară a conştiinţei de sine. „Când obţii
luciditatea deplină în timpul stării de vis” spune el, „realizezi cu
uimire că ceea ce considerai cu o clipă înainte drept realitate nu este
decât un vis, ea nefiind altceva decât o realitate atotcuprinzătoare
creată în întregime în interiorul minţii tale”. În mod similar începem
astfel să bănuim căci chiar în viaţa obişnuită condiţiile aşa-zisei
realităţi pe care o experimentăm sunt de asemeni iluzorii, ele fiind
ţesute în întregime de minte, şi nereprezentând nici o realitate în
sine, deci sun nereale în sine”. Este ceea ce au dovedit adeseori
budiştii tibetani prin practici specifice secrete legate de yoga
viselor, timp de multe secole, „pentru a se ajuta să atingă realizarea
naturii iluzorii a oricărei experienţe”, subliniază LaBerge.
YOGA TIBETANĂ SECRETA A VISELOR
În anul 1984, un binecunoscut maestru budist tibetan ce îşi face
actualmente cunoscută învăţătura în occident, Namkhai Norbu Rinpoche, a
făcut un pelerinaj la mănăstirea Tolu şi la peştera Naratika din nordul
Nepalului. În acest loc, în secolul şapte, doi renumiţi adepţi
spirituali tibetani numiţi Padmasambhava şi consoarta sa Manderava au
atins starea de eliberare spirituală şi nemurirea prin practica
riguroasă a ceea ce avea să fie cunoscut mai târziu sub numele de "Calea
longevităţii". În timpul nopţilor cât a stat la Tolu, yoghinul Norbu
Rinpoche a experimentat o seric de vise iniţiatice extraordinar de vii.
În aceste
vise paranormale, el a primit iniţierea spirituală din partea unor
fiinţe spirituale ce nu există în lumea fizică, dintre care una era
numită Ekajati, şi era unul dintre păstrătorii principali ai tradiţiei
secrete Dzogchen, considerată a fi o emanaţie directă a lui
Samantabhadra, aspectul feminin (SHAKTI) al înţelepciunii primordiale.
Ekajati l-a condus gradat pe Norbu Rinpoche printr-o serie de stări
contemplative şi totodată, i-a demonstrat anumite procedee secrete
iniţiatice revelându-i în final un text spiritual secret privind
practicile longevităţii pe care acesta trebuia apoi să-l facă cunoscut
celor pregătiţi şi aleşi.
Tibetanii descriu uneori un asemenea text dharmic ocult, existent doar
în minţile fiinţelor spirituale, prin termenul special de "milam terma".
Transmiterea directă a unui asemenea "milam terma" prin timp şi spaţiu
este revelată doar unui maestru autentic ce a atins un înalt nivel de
conştiinţă care să-i permită să pătrundă în spaţiul mental sublim
rarefiat în care există "milam terma". Poarta principală prin care Norbu
Rinpoche a putut pătrunde într-un asemenea spaţiu subtil SPIRITUAL a
fost visul lucid.
În 1990, în timp ce conducea un grup de meditaţie Dzogchen
în Massachusetts, Norbu Rinpoche a experimentat direct o altă serie
neobişnuită de transmisii spirituale prin vis. De data aceasta lui i-a
apărut chipul unei dakini (literal "dansatoarea cerului", entităţi
feminine (SHAKTI), purtătoare ale înţelepciunii şi iniţiatoare, ce
există într-o anumită lume subtilă paralelă spirituală), care l-a
învăţat o serie complexă de dansuri iniţiatice cu paşi complicaţi, ce
trebuiau să fie îndeplinite la unison de 36 de dansatori pe fundalul
unei muzici speciale ce adâncea gradat starea de meditaţie. Cele două
seturi de practici secrete revelate lui Norbu Rinpoche sunt considerate
ca făcând parte din "cele 84 de milioane de învăţături ale lui
Dzogchen", transmise de păstrătorul suprem al liniei spirituale,
Ekajati.
În cartea sa "Yoga secretă a viselor şi practica luminii naturale",
Norbu Rinpoche afirmă că trebuie să urmărim să distingem între două
categorii diferite de vise. Cele mai comune sunt visele izvorâte din
KARMA individului şi care adeseori sunt legate de tensiunile sale
mentale, de obstacole personale fiind legate de corp, vorbire etc.,
carenţe energetice, şi chiar memoriile reziduale din vieţi anterioare.
Visele KARMA-ice sunt strâns legate de evenimente „care au afectat
profund persoana în cauză, lăsând urme în psihicul său sub forma unor
tensiuni, angoase sau a altor emoţii puternice”. Medicii tibetani
folosesc curent asemenea vise pentru diagnosticarea unor boli mentale
sau fizice. Cea
de-a doua categorie include "visele ce apar din claritatea minţii". Ea
cuprinde o gamă largă de vise, de la cele obişnuite, dar lucide, şi până
la cele iniţiatice de tipul celor trăite de Norbu Rinpoche însuşi. „În
învăţătura Dzogchen”, explică el, „practica visului conştient şi
dezvoltarea lucidităţii onirice nu sunt considerate fundamentale, ci
sunt doar o practică secundară ce poate apare spontan sau automat, în
urma executării adevăratei practici spirituale legate de cultivarea
luminii naturale divine a conştiinţei”. Aceasta se dezvoltă prin
vizualizări, tehnici adecvate de respiraţie şi afirmaţii mentale ferme,
şi este o stare de pură conştiinţă ce precede orice gând sau
reprezentare vizuală, inclusiv visele. Lumina naturală divină semnifică
„prezenţa plenară a înţelepciunii ce apare înainte de a ne reîntoarce la
activităţile minţii” şi este în general experimentată fugitiv în
fiecare noapte în momentul în care adormim, şi în fiecare dimineaţă în
momentul în care ne trezim.
Deşi nu este esenţială în sine, atingerea lucidităţii în vis este
considerată o practică excelentă pentru ANTRENAMENTUL în perioada de
bardo imediat după moartea corpului fizic, atunci când tot felul de
apariţii, halucinaţii şi alte fantome generate de minte (aşa zisele
zeităţi bune şi rele de care vorbeşte "Cartea tibetană a morţilor" sau
"Bardo Todol") se vor ridica şi vor apare în faţa noastră. Acest BARDO
particular este o versiune excepţională, extrem de vie şi de intensă a
tuturor experienţelor noastre predominante de fiecare noapte, din vis;
singura cale sigură de a trece conştient prin BARDO şi de a ieşi din el
DINCOLO, spun tibetanii, este să fii pe deplin lucid. Norbu Rinpoche
afirmă că „într-un anumit sens real toate viziunile pe care le vedem în
timpul vieţii sunt întocmai ca un mare vis. Condiţia stării de vis este
de fapt nerealitatea sa. Atunci când descoperim PLENAR ŞI DEFINITIV
acest lucru în timpul visului, imensa putere şi libertate pe care ne-o
dă această realizare spirituală poate elimina rapid toate obstacolele
legate de viziunea noastră condiţionată. Din acest motiv, yoga
stăpânirii perfecte a viselor este foarte importantă pentru a ne putea
elibera de obiceiurile rele”.
ÎN CĂUTAREA MARELUI VISĂTOR
Dacă viaţa noastră nu este decât un vis, atunci cine este visătorul?
Este întrebarea la care încearcă să răspundă Fred Alan Wolf, fizicianul
care a lansat teoria relaţiei directe dintre fizica cuantelor şi
conştiinţă, în cartea sa "Universul viselor".
Pentru Wolf, "universul viselor" este o metaforă ce
exprimă întreaga realitate manifestă. Ca fizician specializat în fizica
cuantelor, Wolf vede lumea doar ca pe un câmp de probabilităţi, nu de
certitudini. Particulele subatomice, spune el, nu pot fi localizate
definitiv într-un anume punct al spaţiului, ci au doar o poziţie
probabilă, estimată. Când şi unde anume se manifestă de fapt particula
depinde parţial de când şi unde o caută observatorul. Până când
observatorul ajunge să vadă de pildă un electron, acesta ocupă deja un
număr infinit de poziţii posibile, în simultaneitate. Dar odată ce
electronul este observat, toate celelalte posibilităţi dispar, făcând
loc unei unice realităţi.
În modelul cuantic al universului, noi nu ne limităm
doar să privim realitatea desfăşurându-se prin faţa noastră, ci
participăm creator la ea. Altfel spus, o visăm. Majoritatea oamenilor
presupun tacit că visarea este o activitate complet diferită de
percepţia noastră asupra lumii, atunci când suntem în stare de veghe. Ei
cred că, odată adormiţi, pătrund printr-o uşă magică şi experimentează o
bizară lume a fanteziei, după care se reîntorc pe aceeaşi uşă la
realitatea solidă. Fizicianul Wolf crede că fizica cuantică susţine în
mare parte convingerile yoghinilor tibetani potrivit cărora "noi visăm
tot timpul". În acest context, visele din timpul nopţii nu sunt decât
"locul în care realitatea devine mult mai transparentă, revelându-se
suportul mental al materiei". Visele ne
ajută astfel să înţelegem relaţia noastră cu "ordinea implicată", termen
lansat de marele fizician David Bohm, şi ele ne sugerează existenţa
luată ca întreg, primordială şi nemanifestată, sursa tuturor
posibilităţilor, în care particulele există înainte de a putea fi
observate. În înţelesul acestei ordini implicate, se poate spune că
orice există este intim înfăşurat cu restul existenţei. Timpul ca
energie, spaţiul ca energie, materia, energia, mintea, universul – toate
stările posibile există simultan, înfăşurate una în alta şi având
potenţialul de a manifesta practic orice. Astfel, atât realitatea
exterioară, specifică conştiinţei de veghe, cât şi realitatea
interioară, specifică conştiinţei de vis, sunt manifestări ale ordinii
implicate. Pe măsură ce înţelegem din ce în ce mai lucid şi
detaşat cum ne creăm singuri realitatea din vis, începem să înţelegem că
şi aşa-zisa realitate fizică nu este altceva decât o altă oportunitate
de a învăţa mecanica creaţiei, sau, altfel spus, că mintea noastră ne
creează clipă de clipă lumea noastră prin REZONANTĂ. În vis noi
contactăm imensitatea nemanifestată a ordinii implicate (o altă
denumire, prin care este indicată Divinitatea), pe care mintea noastră
limitată o exprimă printr-o serie de instantanee aranjate secvenţial
într-un scenariu coerent şi rezonabil. Pe măsură ce noi devenim plenar
conştienţi de acest proces, începem să înţelegem că, de fapt, procedăm
la fel şi atunci când suntem treji. Lumea aparent solidă din exterior
este şi ea creată din ordinea implicată, prin procesul nostru de
observare care pune permanent în evidenţă fenomenul de REZONANŢĂ.
Pentru o minte nematurizată, explică Wolf,
ordinea implicată este un fel de rai, în care ne ducem după ce murim şi
de unde venim atunci când ne naştem. Pentru cineva care a avut o
experienţă lucidă de moarte clinică, ea este lumina de la capătul unui
tunel. În mitologia hindusă ea este exprimată de imaginea lui VISHNU ca
visătorul ultim, plutind prin oceanul cosmic şi visând devenirea lumii.
Potrivit lui Fred Wolf, ordinea implicată este Marele Visător sau
DUMNEZEU TATĂL, al cărui vis este universul (MACROCOSMOSUL).
Trecând pe deplin lucizi prin acest vis care este viaţa,
afirmă el, putem urca pe scara unor stări tot mai înalte de conştiinţă,
până când ajungem în acel punct în care nu ne mai identificăm deloc cu
conţinutul visului, ci fuzionăm extaziaţi doar cu Marele Visător
(DUMNEZEU), cu însăşi sursa ultimă a conştiinţei (SPIRITUL (ATMAN)). Cu
alte cuvinte, conştiinţa noastră limitată fuzionează în final cu cea a
câmpului unificat (absolut) a conştiinţei cosmice pure a lui DUMNEZEU.
„Atunci eul tău nu mai este măruntul şi limitatul ego lumesc, ci este
Scânteia Spiritului ce se reintegrează în SPIRITUL universal gigantic
sau SINELE VEŞNIC al Marelui Visător, cel care visează întregul univers
(MACROCOSMOS)".
ÎN LOC DE CONCLUZII
V-am prezentat mai sus câteva puncte de vedere aparent diferite ale
cercetătorilor ce şi-au consacrat eforturile studierii artei visului
conştient. Care este adevărul, rămâne în ultimă instanţă la latitudinea
fiecărui cititor ca el să stabilească, în funcţie de convingerile,
experienţa, nivelul de conştiinţă şi viziunea sa proprie. Noi credem că
Adevărul este unul singur, şi nu poate fi cunoscut ascultând pe
altcineva sau citind un articol, căci totdeauna el se exprimă într-o
multiplicitate de adevăruri şi realităţi subiective.
Este adevărul ultim Marele
Vultur, sau Marele Visător, sau realitatea este o multitudine de
universuri paralele, care există obiectiv sau sunt create de propria
noastră fantezie, sau de ordinea implicată, ori poate să fie toate
acestea la un loc? Sau poate, toate acestea există simultan în noi şi
pot fi realizate cunoscându-ne propria natură, sau Sinele? Nu urmărim să
răspundem noi la aceste întrebări, căci n-am face decât să oferim un
alt adevăr subiectiv sau, o realitate pe care unii ar considera-o
personală. Adevăratul răspuns îl poartă fiecare, adânc ascuns în el
însuşi, în cea mai intimă cută a fiinţei. Noi aici n-am dorit decât să
revelăm o altă cale nebănuită de cei mai mulţi de a ajunge la acest
răspuns: arta yoghină de a visa conştient.
Profesor Yoga GREGORIAN BIVOLARU
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.