|
|
|
La
fel ca mulţi alţi oameni care manifestă puteri neobişnuite, şamanii au
inspirat de-a lungul timpului, pe lângă respect, şi teamă. Oamenii i-au
numit nebuni, lunateci, posedaţi. Este adevărat că există printre şamani
unii care se lasă amăgiţi de aceste forţe şi le folosesc în scopuri mai
puţin benefice, dar noi vorbim aici despre acei şamani care, atingând
măiestria, aleg să îi slujească pe ceilalţi oameni, păstrându-şi
integritatea personală
Departe de a fi nişte nevropaţi sau degeneraţi, cum i-au considerat
unii în mod eronat, şamanii sunt, din punct de vedere intelectual şi
chiar spiritual, superiori mediului lor. Şamanii tradiţionali erau
principalii păstrători ai bogatei literaturi orale a poporului lor. În
timp ce vocabularul uzual al iacuţilor era de 4.000 de cuvinte, şamanii
iacuţi foloseau cam 10.000 de cuvinte, în special pentru a-şi descrie
experienţele mistice. La kazah-kirghizi, şamanul, "cântăreţ, poet,
muzician, preot şi medic, pare să fie păstrătorul tradiţiilor
religioase, populare şi al legendelor vechi de mai multe secole."
(Mircea Eliade)
PUTERILE PARANORMALE ALE ŞAMANILOR
Iniţierea şamanului culminează cu dobândirea unor puteri supranaturale
sau paranormale, pe care le mai întâlnim şi la yoghini, la unii
practicanţi ai artelor marţiale, la marii mistici şi sfinţi.
Dintre cazurile cele mai bine studiate, amintim pe cele
ale clarviziunii şi citirii gândurilor la şamanii tunguşi, clarviziunea
profetică în vis şi înţelegerea unor limbi necunoscute la pigmei,
levitaţia, "zborul samanic" sau dedublarea în lumile subtile, şi
ceremoniile colective de trecere prin foc din Fidji, China şi chiar
unele zone ale Balcanilor. Oricare ar fi
modalitatea de iniţiere şi de dobândire a acestor puteri magice,
procesul are o trăsătura comună: ucenicul trebuie să "moară" pentru
viaţa profană şi să "renască", dobândind astfel dimensiunea mistică a
conştiinţei. Fiecare transă şamanică
este apoi ca o nouă "moarte" în timpul căreia sufletul abandonează
trupul şi călătoreşte în toate regiunile spaţiului.
Astfel, lovit de fulger, corpul iacutului Bukes Ullejeen s-a pulverizat
în mii de bucăţi; tovarăşul său a alergat în sat şi s-a întors cu câţiva
oameni pentru a-i aduna rămăşiţele şi a le îngropa, dar 1-a găsit pe
Ullejeen întreg şi sănătos. "Dumnezeul Fulgerului a coborât din Cer şi
mi-a fărâmat trupul în bucăţele, le-a spus Bukes. Acum am reînviat ca
şaman şi văd tot ce se petrece în jur pe o distanţă de treizeci de
verste". "A vedea la o distanţă de treizeci de verste" este formula
tradiţională a şamanismului siberian pentru a exprima darul
clarviziunii. La eschimoşii iglulik, tânărul sau tânăra care vrea să
devină şaman se prezintă în faţa maestrului pe care 1-a ales şi declară:
"Eu vin la tine pentru că vreau să văd". Vracii
aborigenilor din Australia posedă şi ei puteri magice, în special
puterea de a zbura prin spaţiu, fie cu trupul, fie, mai des, cu
spiritul, în timp ce corpul rămâne adormit sau în transă. Interesant
este faptul că ei descriu vehicolul acestei călătorii ca pe o limbă de
foc sau o frânghie magică ce iese din corpul şamanului şi care a fost
primită de el în momentul iniţierii şamanice. O descriere asemănătoare
întâlnim şi la Carlos Castaneda, care spune că maeştrii săi, don Juan şi
don Genaro, se mişcau prin spaţiu de-a lungul unor "frânghii" ce le
ieşeau din abdomen. Iar în tradiţia orientală se vorbeşte despre "coarda
de argint" care leagă corpul fizic de cel astral în momentul dedublării
acestuia.
TRANSĂ ŞI EXTAZ
Pentru a călători în alte dimensiuni ale existentei, un şaman îşi
induce o stare modificată de conştiinţă asemănătoare unei stări de
autohipnoză. Numai că el are deplin control asupra acestui proces.
Capacitatea de a atinge şi controla starea de transă se dobândeşte
printr-un antrenament sistematic efectuat în condiţii specifice. Toate
mijloacele folosite pentru a atinge această stare (muzică, dans,
meditaţie, rugăciune) au de fapt ca scop spargerea tiparelor uzuale ale
minţii. Maestrul lui Carlos Castaneda, don Juan, îi inducea
acestuia o stare modificată de conştiinţă aplicându-i o lovitură
puternică în spate, într-un anumit punct aflat în legătură cu corpurile
subtile, forţându-i astfel atenţia să se focalizeze brusc asupra acestui
punct.
Atunci când şamanul trăieşte o astfel de stare, el experimentează o
diminuare a simţului eului, o distorsionare a percepţiilor
spaţio-temporale, modificări fiziologice, o reducere a inhibiţiilor şi o
scădere a capacităţii de a mai percepe diferenţa dintre el şi restul
lumii înconjurătoare.
|
|
|
|
|
În timpul extazului şamanic, fiinţa îşi transcende structurile
individuale. Într-o experienţă individuală este posibil să apară chiar
mai multe forme de extaz, în funcţie de gradul de profunzime şi de
orientarea pe care individul o dă acestei experienţe: extaz şamanic,
mistic sau profetic. Procesul prin care Castaneda a fost iniţiat în
"arta visatului" sau a dedublării conştiente a fost unul foarte
sistematic: el a învăţat mai întâi să devină conştient că visează, să
realizeze anumite acţiuni simple pentru a-şi conştientiza şi controla
corpul astral, pentru ca mai târziu să înveţe că intenţia şi voinţa sunt
esenţiale pentru a avea deplin control şi libertate de acţiune în
aceste planuri subtile ale manifestării. Aceste experienţe pot apărea
fie în starea de veghe, fie în cea de vis, sau în ambele. Visele, şi în
special cele conştiente, joacă un rol important în viaţa şamanului sau a
aspirantului. Dar nu trebuie să uităm faptul că toate aceste
stări îi sunt accesibile şamanului datorită orientării altruiste a
demersului său. Dacă un şaman îşi foloseşte puterile în scopuri egoiste,
spiritele care îl ghidează îşi vor retrage sprijinul şi îndrumarea.
VINDECAREA ÎN VIZIUNEA ŞAMANICĂ
La fel ca multe alte categorii de vindecători, şamanii consideră
boala ca un rezultat al îndepărtării de centrul spiritual individual.
Atunci când cineva este în armonie cu Legile naturale, energia sa vitală
este puternică şi armonioasă. Boala reprezintă un dezechilibru al
acestei energii vitale. Pentru vindecare, se acţionează în principal
asupra corpului energetic sau eteric, care este legat de cel fizic prin
chakra-e sau centri energetici. Vindecătorul intră într-o stare
modificată de conştiinţă, invocând ajutorul spiritelor sale
călăuzitoare. El localizează apoi blocajul sau dezechilibrul cu ajutorul
acestor spirite, al intuiţiei şi al unor metode fizice de diagnostic.
El poate acţiona asupra bolnavului prin masaj, bioenergoterapie,
incantaţii, băi ritualice, rugăciuni, plante medicinale si
aromo-terapie. În final, toate nivelele fiinţei sunt armonizate, iar
pacea, armonia, mulţumirea şi iubirea se instalează în viaţa celui
tratat astfel de către şaman. O altă practică şamanică este aceea de a
"recupera" spiritele rătăcite ale celor decedaţi şi de a le ghida prin
lumile subtile, către un plan superior.
ŞAMANISMUL ŞI RELIGIA
Mulţi oameni cred că "a vorbi cu spiritele" este o formă de
idolatrie, aflată în contradicţie cu credinţele lor religioase. În
acelaşi timp însă, mulţi sunt atraşi de şamanism, deoarece şamanul este
un exemplu viu al filosofiei holiste, care unifică planurile fizic,
emoţional şi spiritual. În realitate, nu există nici un conflict între
principalele religii umane şi experienţele spirituale derivate din
practica şamanică. Mulţi dintre marii mistici şi sfinţi ai
creştinismului, islamismului, iudaismului, hinduismului şi budismului
vindecau la rândul lor prin atingere. Calea şamanică nu este subordonată
nici unei religii sau tradiţii spirituale. Ea este o cale personală, o
călătorie mistică ce umple viaţa de bucurie şi împlinire.
REABILITAREA ŞAMANISMULUI
Ştiinţa modernă începe să descopere că totul în Univers este
vibraţie. Conştiinţa este studiată de neurologi, fizicieni, anestezişti
şi cercetători din alte domenii. Se studiază modelele undelor cerebrale
ale călugărilor care se roagă şi capacitatea unor yoghini de a-şi
controla funcţii corporale despre care se credea că nu pot fi
influenţate la voinţă. Ceea ce până nu demult era considerat vrăjitorie
sau posesiune se studiază astăzi în laboratoarele serviciilor secrete.
Mulţi întreabă cum poţi studia şamanismul daca nu eşti născut sau
crescut într-o cultura şamanică? Răspunsul este simplu. Şamanismul este
un mod de a gândi şi de a fi care nu aparţine unei tradiţii sau culturi
anume. Există practici şi ritualuri scandinave, celtice, cabaliste,
creştine etc. care sunt în mod evident şamanice ca orientare. Aceste
ritualuri şi ceremonii sunt astăzi investigate, reînviate si integrate
în diferite sisteme de vindecare sau de evoluţie spirituală. Omul modern
se întoarce astăzi din ce în ce mai mult către spirit. Intrăm în noul
mileniu sub ghidarea înţelepciunii tradiţionale.
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.