BELAGINELE--------Noi suntem crucea lumii.---------
1.
Dincolo de curgerea timpului şi de cugetarea zeilor, este Focul cel Viu
şi Veşnic, din care vin toate şi prin care fiinţează toate cele ce
sunt. Totul şi nimicul sunt suflarea Sa, golul şi plinul sunt mâinile
Sale, mişcarea şi nemişcarea sunt picioarele Sale, nicăieri şi peste
tot este mijlocul Său, iar chipul Său este lumina. Nimic nu este făptuit
fără de lumină şi tot ce vine din lumină prinde viaţă şi ia făptură.
2.
Precum fulgerul aduce lumina şi din lumina tunetul şi focul ce se
revarsă aşa este şi gândul omului, el trece în vorba omului şi apoi în
fapta sa. Deci, ia aminte la asta, căci până la focul ce arde trebuie
să fie o lumină şi un tunet. Lumina omului este gândul său şi aceasta
este averea sa cea mai de preţ. Lumina prinde putere prin cuvânt, iar
voinţa omului aprinde focul prin care se făptuiesc toate cele ce sunt
în jurul său.
3.
Fii ca muntele cel semeţ şi ridică a ta lumina mai presus de cele ce te
înconjoară Nu uita că aceiaşi paşi îi faci în vârful muntelui ca şi în
josul său, acelaşi aer este sus ca şi jos, la fel creşte copacul în
vârf de munte ca şi în josul său, la fel luminează soarele piscul cel
semeţ ca şi pământul cel neted.
4.
Fii cumpătat ca pământul şi nu vei duce lipsa de nimic. Creangă prea
plina de rod este mai repede frântă de vânt, sămânţa prea adâncă nu
răzbate şi prea multă apa îi stinge suflarea.
5.
Ia aminte la copacul cel falnic, cu cât este mai înalt, cu atât
rădăcinile sale sunt mai adânci în pământ, căci din pământ îşi trage
tăria, nu uita asta. Cu cât te ridici mai mult, cu atât trebuie să
cobori mai mult, căci măsura ridicării este aceeaşi cu măsura coborârii.
6.
Puterea omului începe cu vorba nerostită, ea este asemeni seminţei care
încolteşte, nici nu se vede când prinde suflare de viaţa. Lumina
seminţei este cea care o ridică, pământul este cel ce-i dă hrana, apa
îi da vigoarea, iar răbdarea o îmbracă cu tărie.
7. Priveşte
răul şi ia aminte la învăţătura sa. La început este doar un firicel de
apa, dar creşte tot mai mare, căci vine de la ce este mai mare şi
lucrurile aşa trebuiesc împlinite, prin firea lor. Asemenea este şi
gândul cel bun şi drept rânduit, el îşi face loc printre pietre şi
stânci, nu ţine seama de nimic, îşi urmează drumul şi nimic nu-i stă
în cale. Apa cu apa se adună, iar împreuna puterea este şi mai mare.
8.
Ia seama de taina aceasta şi nu o uita, acel firicel de apa ştie unde
vă ajunge, căci una este cu pământul şi toate cele ce-i vin în cale nu
îl pot opri până la sfârşit. Astfel să iei seama la gândul tău unde
trebuie să ajungă şi vei vedea că nimic nu stă în calea sa . Să-ţi fie
gândul limpede pânaă la sfârşit; multe se vor ivi în calea sa, căci
firea lucrurilor din jur este mişcătoare asemeni apelor. Apa cu apa se
întâlnesc, pământ cu pământ şi munte cu munte.
9.
Ia seama la gândul cel rău, fereşte-te de el ca de fulger, lasă-l să se
ducă precum a venit, căci te-ndeamnă la lucruri nefireşti. Fereşte-te
de vorbele deşarte şi de neadevăr; sunt ca pulberea câmpului ce-ţi
acoperă ochii, ca plasa paianjenului pentru mintea şi sufletul tău. Ele
te îndeamnă la trufie, înşelaciune, hoţie şi vărsare de sânge, iar
roadele lor sunt ruşinea, neputinţa, sărăcia,boala, amărăciunea şi
moartea.
10.
Nu judeca oamenii după greutatea lor, după puterea lor, după averea
lor, după frumuseţea lor sau după râvna lor, căci şi unul şi altul a
lăsat din ceva pentru a creşte în altceva. Cel bogat este sărac în
linişte, cel tare este slab pentru altul şi cel slab are tăria lui
ascunsă. Cum firea lucrurilor este mişcătoare, asemeni este şi omul. Ce
dă valoare unei unelte, trebuinţa sau frumuseţea? Duce un om mai mult
decaâ boul? E mai bogat vreunul ca pământul? Doar cunoaşterea şi
înţelepciunea îl ridică pe om peste dobitoace. Şi degeaba ai cunoaştere,
dacă ea nu este lămurită de vreme.
11.
Fierul înroşit a fost rece şi se va răci iarăşi; Vasul a fost pământ
şi va fi iarăşi pământ; Pământul ce-a fost sterp acum este pământ
roditor şi se va stârpi iarăşi peste vremi. Râvna omului face
schimbatoare toate acestea. Dar râvna îi întoarce bucuria în tristeţe şi
liniştea în nelinişte. Fierul şi focul ajută omul, dar îl şi vatămă. Şi
aceeaşi râvnă îl îndeamnă a merge pe cărări neştiute şi nebătute de
ceilalţi dinaintea lui. Tot râvna îl îndeamnă la strângere de averi, la
mărirea puterii şi a se măsura cu alţii. Fereşte-te de a te măsura cu
altul, căci trufia de aici se naşte; ea te va cobori mai jos de
dobitoace şi te va despărţi de fratele şi de vlăstarul tău.
12.
Neînteleptul este mânat de râvnă, dar înţeleptul încalcă râvna.
Neînţeleptul suferă când râvna îl duce la pierdere şi la cădere, dar
înţeleptul întotdeauna găseşte câstigul în pierdere şi înălţarea în
cădere.
13.
Trufia răceşte iubirea inimii şi o face în duşmanie şi nu există
dobitoc mai josnic decât omul care nu mai are iubire în inima sa. Căci
iubirea este cea dintâi putere şi chipul ei este lumina. Ia seama ca nu
cumva gândul tău să se împresoare cu trufia, căci mai jos de dobitoace
vei ajunge.
14.
Gândul bun şi vorba înţeleaptă îţi pot potoli necazul, îţi pot răcori
inima, dar nu te vindecă, pentru că omul suferă dupa cum trufia a
crescut în el, căci suferinţa este umbra trufiei.
15.
Nu îţi lega sufletul de nimic lumesc, de lucruri, de dobitoace, de
argint sau aur, căci ele aşa cum vin, aşa pleacă. După orice zi vine şi
noaptea şi după iarnă vine primăvara, căci aşa este rânduit şi asa este
firea lucrurilor. Toate cele ce se văd, se nasc, cresc şi apoi se întorc
de unde au plecat. Doar firea lucrurilor rămâne pururi, iar aceasta are
nenumărate şi nesfârşite ramuri şi, asemenea izvoarelor minţii şi
sufletului tău, ele nu se arată la vedere. Căci o suflare şi un foc fac
să crească toate cele ce cresc ierburi, copaci, dobitoace şi oameni – şi
din aceeaşi vatră vin şi către aceeaşi vatră se întorc şi vatra aceasta
este pururea.
16.
Precum copacul cel falnic creşte lângă cel mic, fără a-i face rău, aşa
să fiţi între voi, cel mare să nu lovească pe cel mic şi nici să-i
amărască sufletul, căci va avea datorie mare de dat, la fel ca şi hoţul.
Aruncă un lemn pe râu şi mai multe vor veni din susul său către tine.
Adu-i mulţumire semenului tău, adu-i lumina pe chip şi în suflet, iar
toate acestea le vei găsi mai târziu, înflorite în inima ta.
17.
Nu lua cu siluire şi nici cu vorbe amăgitoare ceea ce nu este al tău,
căci cel ce priveşte prin ochii tăi este acelaşi cu cel ce priveşte prin
ochii celuilalt. Ia seama la taina aceasta.
18.
Nu grăbi nici o lucrare căci trasul de ramuri loveşte înapoi. Fructul
copt este uşor de luat, cel necopt este greu de luat şi gustul e
neplăcut. Nu te grăbi deci să aduni ce este înainte de vreme, căci îţi
va amărî sufletul. Cum creşte cadrul, aşa creşte şi stinghia şi cum
creşte roata aşa creşte şi ispita.
19.
Rămâi mereu în răcoarea sufletului tău, dar dacă mânia se aprinde în
tine, ia seama ca nu cumva să treacă de vorba ta. Mânia vine din teamă
şi nu a locuit dintru început în inima ta; Dacă nu creşte prin trufie,
ea se întoarce de unde a plecat. Trufia închide poarta înţelepciunii,
iar cel trufaş se pune singur lânga dobitoace. Înţelepciunea este mai
preţuită decât toate cele ce se văd cu ochii, ea este aurul minţii şi
sufletului tău şi este rodul cunoaşterii udată de vreme.
20.
Nu-ţi amări sufletul când simţi durerea şi neputinţa, ci mai degrabă
caută să te foloseşti de ele pentru îndreptare, căci în rod ai şi
sămânţa. Nu se poate ca o sămânţă bună să dea rod rău. Lacomia
întotdeauna duce la pierdere, furtul întotdeauna duce la boală,
gândurile sterpe întotdeauna duc spre rătăcire, mânia întotdeauna
loveşte înapoi, răutatea şi neadevărul întotdeauna aduc neputinţa,
trufia întotdeauna aduce suferinţa.
21.
Mergi la izvor când sufletul ţi-e aprins, scormoneşte în apa limpede şi
aşteaptă până ce devine iarăşi curată. Aşa se va duce şi aprinderea
sufletului tău, precum tulburarea aceea.
22.
Ia bine seama la taina seminţei. Asemeni ei este gândul tău, şi cum
sămânţa nu se poate fără coajă aşa este şi gândul cel rodnic al omului.
Coaja gândului rodnic este voinţa, iar fără voinţa,gândul se usucă şi nu
foloseşte la nimic. Dar puterea este în răbdarea seminţei, iar voinţa
şi răbdarea fac mlădiţa firavă să răzbată pământul tare.
23.
În vremea lucrului tău, înveseleşte-ţi inima la vederea lucrării tale,
înainte de terminarea ei, căci precum fructul îşi anunţă venirea cu o
floare, tot aşa fapta omului este văzută de cel cu mintea şi simţirea
limpede, înainte de a fi terminată.
24.
Ia bine seama la cauza omului sărac, dar şi la cauza omului grabnic
avut, căci nici una nici alta nu sunt fireşti. Omul sărac are multe
gânduri deşarte şi le schimbă de la o zi la alta, vorbeşte mult şi
lenea i-a învelit braţele şi picioarele. Cel grabnic avut ori e hoţ şi
înşelător, ori vede mai bine necazul altuia şi caută a-l amăgi, iar de
acolo îşi trage grabnica avuţie.
25.
Fii blând şi răbdător cu cei de lângă tine, căci aşa cum te porţi tu
cu ei, aşa se poartă şi alţii cu tine, căci simţirea lui este la fel cu
simţirea ta, din aceeaşi suflare este şi simtirea lui, iar lumina ce se
vede prin ochii lui este din aceeaşi lumina cu cea care se vede prin
ochii tăi.
26.
Unde este tăria omului acolo îi este şi slăbiciunea, ceea ce-l ridică
îl şi coboară; rămâi în limpezimea minţii şi simţirii tale şi vei
vedea toate acestea. Cel mic este deasupra celui mare, cel uşor este
deasupra celui greu, cel slab este deasupra celui tare, cel blând este
deasupra celui aprig. Limpede să-ţi fie mintea şi simţirea, şi ia seama
de toate acestea.
27.
Tăria muntelui vine din răbdarea sa, din liniştea sa, stânca îi este
numai învelitoare. Dar tăria lui este încercată de vânt, de apa cea
lină. Ia-ţi puterea din răbdare şi din linişte şi foloseşte-te de ea
prin limpezimea gândului tău, căci nu tulburarea izvorului roade stânca,
ci limpezimea sa.
28.
Lucrarea făcută din teama nu are viaţă lungă şi tăria ei este asemeni
unei revărsări de ape care tine puţin. Aşa este şi cu tulburarea
oamenilor, ea vine de-afara, dar este chemată de teama lor, însă teama
vine prin necunoaştere, iar necunoaşterea prinde putere prin neadevăr,
lene şi trufie.
29.
Soarbe cunoaşterea de la cei cu barbă albă şi neroşită de vin şi lasă
vremea să o îmbrace cu înţelepciune. Nu privi la trupul lor slăbit şi
gârbovit, căci toate acestea sunt plata lor pentru cunoaşterea
lucrurilor şi creşterea înţelepciunii.
30.
Multumeşte-i pământului pentru toate cele ce-ţi oferă, mulţumeşte-i
cerului pentru ploaia care îi hrăneşte pământul, mulţumeşte-i soarelui
pentru căldură şi lumina casei tale şi a pământului tău, mulţumeşte-i
lunii pentru liniştea somnului tău, mulţumeşte-le stelelor că veghează
asupra somnului tău, mulţumeşte-i muntelui pentru poveţele şi fierul
ce-l iei din el, mulţumeşte-i pădurii pentru tot ce iei de acolo,
mulţumeşte-i izvorului pentru apa ce-o bei, mulţumeşte-i copacului
pentru lucrările ce-ţi arată, mulţumeşte-i omului bun ce-ţi aduce
bucurie şi zâmbet pe chip.
31.
Precum iarba bună creşte cu iarba rea, aşa sunt şi oamenii, dar ţine
seama că purtarea lor cea rea este semănată şi crescută din teamă şi
neputinţe, iar trufia este învelitoarea lor. Nu certa purtarea lor şi nu
căuta a-i îndrepta din vorbe şi mustrare, căci apăsarea pe rana nu o
vindecă. Oare iarba aceea este rea doar pentru că este amară pântecului
tău? Aşa este şi cu omul, de vei vrea să-l îndrepţi, adu-i pentru
început gândul şi simţirea la ce este plăcut atât omului bun, cât şi
omului rău. Unul vede roată plecând, iar altul vede aceeaşi roată
venind. Cine vede mai bine ?
32.
Doar cel înţelept poate vedea limpezimea şi liniştea din mintea şi
sufletul celui tulburat, căci cel întelept a fost odata şi el la fel ca
şi cel tulburat şi roadele amare l-au facut să ţină seama de alcătuirea
fiinţei sale. A fugit de roadele sale amare în vârful muntelui şi acolo
nu a scăpat de ele, a fugit în mijlocul pădurii şi iată că roadele
erau cu el, apoi a privit înlăuntrul său şi iată că roadele sale amare
aveau rădacini în mintea si simţirea poftelor sale.
33.
Este o floare mai frumoasă decât cealaltă? Este un izvor mai limpede
decât altul? Este un fir de iarbă mai presus decât altul? Fiecare are
tăria, frumuseţea şi priceperea lui. Este în firea lucrurilor ca
pădurea să aibă felurite soiuri de copaci, de iarbă, de flori şi
dobitoace. Nu seamană un deget cu altul de la aceeaşi mână dar este
nevoie de toate pentru a bate fierul. Este mărul mai înţelept decât
prunul sau părul ? Este mâna stângă mai bună ca dreapta ? Altfel vede
ochiul stâng de cel drept? Cele de sus îşi au rostul lor şi cele de jos
îşi au rostul lor, cele mari îşi au rostul lor şi cele mici îşi au
rostul lor, cele repezi îşi au rostul lor şi cele încete îşi au rostul
lor, cele ce au fost şi-au avut rostul lor şi cele ce vin îşi vor avea
rostul lor.
34.
Neputinţa vine dupa răutate şi neadevăr, căci ceea ce dai aceea
primeşti, ceea ce semeni aceea culegi, dar ia seama că lumina sufletului
tău şi al celui de lângă tine are aceeaşi vatra şi rămâne fără umbră
.Vezi ce tulbură necontenit izvoarele minţii şi sufletului aproapelui
tău. Adu-i liniştea în suflet şi limpezimea în minte îşi bătrâneţile
tale vor fi ca pomul copt, oasele şi tăria ta nu vor slabi şi te vei
întoarce de unde ai venit, sătul de caldura urmaşilor tăi.
35.
Întotdeauna va fi cineva dedesubtul tău şi întotdeauna va fi cineva
deasupra ta. La cele ce sunt dedesubtul tău să te uiţi cu iubire şi nu
cu trufie căci acolo îţi sunt rădăcinile, iar la cele ce sunt deasupra
ta să te uiţi cu privirea de prunc şi fără teamă.
36.
Cele tari, cele slabe şi cele nevăzute sunt cele ce alcătuiesc lumea şi
toate acestea le găseşti în om şi toate alcătuiesc un întreg. Nu este
nimic care să fie afară şi să nu fie şi înăuntru. Ia seama la toate
acestea când îţi apleci privirea înăuntrul tău şi vei găsi toata
întelepciunea zeilor ascunsă în nevăzutul fiinţei tale. Zeii au luat
seamă înaintea omului de această înţelepciune şi asta i-a adus mai
aproape de Focul cel Viu şi Veşnic.
37.
Ia aminte că bătaia inimii, curgerea sângelui prin vine, vindecarea
rănilor, frumuseţea ochilor şi minunăţia alcătuirii trupului sunt făcute
prin puterea şi suflarea Focului cel Viu şi Veşnic care este în fiecare
şi al cărui chip se arată în lumină. Dar nu uita că trupul este doar o
fărâma din puţinul care se vede…
38.
Curăţenia trupului şi desfătarea sa prin simţuri te pun doar puţin mai
sus de dobitoace, căci nu un sunet plăcut te ridică, nici o duioasă
atingere, nici un gust plăcut, nici o mireasmă îmbătătoare şi nici o
bucurie a ochilor. Căci unde este căldura, apare şi frigul, unde este
dulcele apare şi amarul, unde este plăcutul apare şi neplăcutul, unde
este mireasma apare şi duhoarea, iar unde este râs, şi plânsul pândeşte.
39.
Iată dar calea de început: cumpătarea în toate cele ce faci, ascultarea
de bătrâni şi de cei înţelepţi, hărnicia, mulţumirea cu ceea ce ai,
ferirea de neadevăr şi de vorbele deşarte, ferirea de ceartă şi de
mânie, bună purtare între semeni. Dimineaţa să te trezeşti cu ele, ziua
să le porţi mereu în minte, seara să le ai cu tine în somn şi astfel
supărarea, lipsa, amărăciunea, neputinţa, boala şi răutatea altora nu se
vor atinge de tine.
40.
Dincolo de acestea se află iubirea, voinţa, curajul, răbdarea, modestia
şi ele ridică omul cu adevărat. Acestea sunt cele ce te apropie de
Focul cel Veşnic şi, prin ele, calea ta urmează calea zeilor, dar
îngroparea lor te arunca mai jos de dobitoace. Doar prin ele primeşti
adevarata cunoaştere şi înţelepciune, adevărata putere, adevărata
bucurie, adevărata bogaţie, rodnică şi trainica lucrare.
41.
Dar iată că unde este iubirea poate apărea şi ura, unde este voinţă
poate aparea şi delăsarea, unde este curajul poate apărea şi frica, unde
este răbdarea, poate apărea şi graba şi unde este modestia poate apărea
şi trufia. Căci mişcătoare sunt şi cele ce se văd şi cele ce nu se văd
din fiinţa omului. Dar toate acestea sunt ale celui ce simte, iar peste
el se află cel ce gândeşte şi acesta este cel ce vede mişcarea în
nemişcare, este cel care dincolo de toate aceste virtuţi se desfată în
cunoaşterea şi liniştea ce întrece orice bucurie, iar atenţia,
echilibrul şi limpezimea sunt uneltele sale.
42.
Cel tulburat vede binele ca bine şi răul ca rău, este atras de una şi
fuge de cealaltă, dar înţeleptul vede şi frumosul şi urâtul, simte şi
frigul şi căldura şi fineţea şi asprimea, aude şi plăcutul şi
neplăcutul, gustă şi dulcele şi amarul, simte şi mireasma şi duhoarea şi
nu face judecată între ele. El vede desluşit că firea lucrurilor este
în toate, căci frumosul din urât se trage şi urâtul din frumos, dulcele
a fost amar la început şi se va face iarăşi amar, plăcutul se naşte
din neplăcut şi neplăcutul din plăcut. Şi toate acestea luminează
sufletul înţeleptului pentru că cele bune şi plăcute hrănesc şi bucură
trupul şi simţurile sale, iar cele neplăcute neînţeleptului hrănesc
mintea şi înţelepciunea sa, căci vede înnoirea lucrurilor şi seminţele
viitoarelor bucurii.
43.
Nu este uşoară cărarea zeilor, dar nu uita nici o clipă că omul poate
cuprinde în iubirea sa mai mult decât poate cuprinde în ura sa, căldura
se ridică mai mult decât poate cobori frigul, cel ce este deasupra vede
mai multe decât cel ce este dedesubt, uşorul se întinde mai mult decât
se întinde greul, lumina răzbate mai mult decât poate răzbate
întunericul, puterea care uneşte este mai mare decât puterea care
desparte.
44.
Lungul şi scurtul au acelaşi mijloc; cercul mic şi cercul mare, globul
mic şi globul mare pe acelaşi punct se sprijină; nevăzutul şi văzutul
acelaşi loc ocupă; toate cele mari stau ascunse în cele mici, iar aici
este o mare taina a firii; mare printre înţelepţi este cel ce o pricepe.
45.
Înteleptul uneşte pe cel ce vede cu cel ce gândeşte, cel ce simte cu
cel ce face, dar neînţeleptul îi desparte. Deschide-ţi bine ochii, căci
cel ce face, cel ce simte şi cel ce gândeşte sunt asemeni norilor care
vin şi pleacă, dar cel ce vede prin ochii tăi este veşnic şi lumina sa
este fără umbră. El este dincolo de viaţă şi moarte, dincolo de bine şi
rău, dincolo de frumos şi urât, dincolo de curgerea timpului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.