ÎNTRE DOCHIA ŞI DACIA FELIX
FEMEIA ÎN IMAGINARUL SOCIETĂŢII TRACO-DACICE
Adriana Nica & Laurenţiu Nistorescu
Ca mai peste tot în lumea indo-europeană
a mileniului I aH, societatea traco-dacică este - în aspectele sale
specifice, politico-militare - preponderent masculină, în vreme ce
femeia domină spaţiul domestic şi îşi asumă un rol decisiv, cel puţin
egal cu cel al bărbatului, în problemele de credinţă. Fapt evident,
între cele trei paliere ale societăţii tracice - domestic, religios şi
politico-militar - nu există bariere de netrecut, domeniile lor se
interferează, ca atare, şi rolurile jucate de cele două sexe. Un episod
anume, petrecut în estul Daciei, cândva la începutul secolului II aH,
face dovada că, în situaţii speciale, această întrepătrundere de
status-roluri putea să ia chiar forma schimbului de competenţe. După cum
povesteşte Trogus Pompeius
“în timpul regelui Oroles, fiindcă nu s-au luptat bine împotriva bastarnilor, ca pedeapsă pentru laşitatea lor, au fost siliţi, din ordinul regelui, ca atunci când se culcau, să-şi pună capetele în locul picioarelor şi să facă nevestelor serviciile care obişnuiau înainte să li se facă lor înşişi. Şi nu s-a schimbat această rânduială până când nu şi-au spălat prin curaj ruşinea suferită în război”.
“în timpul regelui Oroles, fiindcă nu s-au luptat bine împotriva bastarnilor, ca pedeapsă pentru laşitatea lor, au fost siliţi, din ordinul regelui, ca atunci când se culcau, să-şi pună capetele în locul picioarelor şi să facă nevestelor serviciile care obişnuiau înainte să li se facă lor înşişi. Şi nu s-a schimbat această rânduială până când nu şi-au spălat prin curaj ruşinea suferită în război”.
Am ales pasajul de mai sus şi pentru că,
la o lectură grăbită, el ar putea fi interpretat ca ilustrând o poziţie
inferioară a femeii traco-dacice în raport cu bărbatul. Concluzie
grăbită: în fapt, gestul (comandat) al luptătorilor daci de a dormi cu
capul în locul picioarelor ne arată doar că, în modul lui Oroles şi a
contemporanilor lui de a înţelege lumea, înfrângerea pe câmpul de luptă
putea atrage asupra tuturor pedeapsa divină a răsturnării ordinii date, a
rânduielii lumii în care trăiau. Mai mult de atât; decizia lui Oroles
putea semnifica, sugestia e oricum explicită, că, aşa cum bărbaţii au
fost puşi să facă treburile femeilor, femeile ar putea fi la rândul lor
chemate s-o facă pe cea a bărbaţilor - adică să meargă pe câmpul de
luptă. Observaţia nu are de ce să surprindă: asemenea soluţii n-au fost
rare în universul circumpontic, în acea epocă, şi e de ajuns să amintim
că, doar cu trei veacuri înainte de Oroles, regina Thamyris (“naşa”
cetăţii Tomisului) îşi asumase rolul de războinic după moartea fiului
său, generalul Spargapises al masageţilor urmăriţi de perşi (2 - sau că,
cu numai patru generaţii înainte de bătăliile cu bastarnii, pe celălalt
mal al Pontului Euxin, Alexandru Macedon fusese nevoit să înfrunte o
întreagă oaste de femei-războinic: amazoanele (3.
Femeia-războinic este, totuşi, o
situaţie excepţională în lumea traco-dacică - nu însă şi prezenţa
feminină în palierele politice ale societăţii tracice. Avem în vedere,
aici, atât mecanismul căsătoriei diplomatice - aceasta punea în evidenţă
caracterul sacru al regalităţii feminine (al văduvei, sorei sau fiicei
de rege, care-şi conservă statutul princiar şi după transferarea sa în
comunitatea regelui-soţ, unde devine totodată ambasadoarea reală şi
permanentă a comunităţii de origine), cât şi pe acela al soţiei-sfetnic
de taină, rar atestat explicit, dar identificabil în mai toate
relatările despre intrigile de la curtea regilor Traciei odrysse, mai
ales. Indiscutabil, însă, cu o claritate ce depăşeşte cu mult situaţia
în care se află bărbatul lumii traco-dacice a mileniului I aH, femeia se
dovedeşte a fi prezenţa dominantă, aproape fără excepţie activă, în
sfera domestică şi a ritualului - zone care, incomparabil mai mult decât
zona politico-militară, generează manifestările şi sistemele de valori
culturale.
Femeia, prezenţă discretă, dar nu anonimă a lumii traco-dacice
Descoperirile şi sintezele ultimelor
decenii ale secolului XX au făcut ca lumea traco-dacică să fie cea mai
bine cunoscută componentă a civilizaţiei europene din Barbaricum -
depăşind cunoştinţele despre celţi, protoslavi, ori scito-sarmaţi, dar,
desigur, fiind încă mult în urma celor despre vechii greci sau italici.
În ce priveşte subiectul nostru, este de observat că doar un sfert din
informaţiile generale despre traci(propriu-zis istorice şi epigrafice,
dar şi arheo-antropologice etc) se referă la femei - sau, dacă avem în
vedere numai personajele determinabile (deci nu şi aşa-zisele “personaje
colective”), mai puţin de o zecime. Chiar şi aşa, zeci de personaje
feminine ale istoriei traco-dacice sunt cunoscute inclusiv prin numele
proprii. Aşa e cazul cu Traike, prinţesa care i-a condus pe frigieni
peste Strâmtori, cu Medopa, fiica regelui get Cothelas ajunsă una din
soţiile lui Filip al Macedoniei, cu mai puţin nobilele Bassa, Denzi,
Prisosta, Tarsa (toate, antroponime ce vor supravieţui şi în epoca
daco-romană), cu Dinisca, Beithys sau Dadas din epigrafele Olbiei etc.
Cel mai adesea, însă, femeile traco-dacice nu sunt pomenite cu
antroponimele lor, ci prin rolurile - adesea, de prim rang - pe care le
îndeplinesc în societate. În ordinea cronologică a izvoarelor, primul
atare rol este cel de preoteasă, de oficiantă a cultului dominant al
religiei traco-dacice, cultul lui Dyonissos : în această ipostază,
femeile sunt pomenite în hagiografiile lui Orfeu şi Musaios (ambele
divinităţi avându-şi prototipuri istorice evidente, localizabile chiar
în arealul dintre curbura Carpaţilor şi cotul Dunării, deci acolo unde
numele Musaios a ajuns să desemneze râul Musaion/Buzău) (4 – dar şi în
epoca istorică, în anturajul regelui Charnabon al geţilor suddunăreni
(5, unde îndeplinesc acelaşi ritual al sacrificării regelui-zeu (ritual
cunoscut în mitologia culturală drept complexul creanga-de-aur şi
păstrat până tţrziu, în epoca romană, iar apoi transfigurat în datina
caloianului).
Fapt semnificativ, această poziţie
cultică a femeii în univesul spiritual al traco-dacilor va motiva
iconografia ulterioară a Daciei (personificată prin Dochia, iar mai
apoi, oficial, prin Dacia Felix şi Mater Castrorum), care va fi preluată
mai târziu şi de creştinism – DacoRomânia fiind desemnată până astăzi
drept „grădina Maicii Domnului”. E un aspect asupra căruia vom mai
zăbovi doar pentru a formula prezumţia că originile acestui dualism
social (reflectat de arhitectura sexuală a cultului dyinisiac) trebuie
căutat adânc în istorie, în perioada „contaminării” ariei de manifestare
a „civilizaţiei străeuropene” (6 (din care descind direct traco-dacii)
cu elementele inovative ale indoeuropenizării, la sfârşitul mileniului
II aH: este dovedit faptul că „civilizaţia străeuropeană” era dominată
în planul mentalităţilor de diferitele ipostaze ale Zeiţei-Mamă, starea
de fapt menţinându-se şi după asimilarea structurilor societăţii
tripartite aduse de valul indoeuropean.
Iconografia traco-dacică: femeia – imaginea culturală, bărbatul – imaginea naturală
Această poziţie de dominare culturală
persuasivă a femeii în lumea traco-dacică este întru totul confirmată de
iconografia epocii – explicită, reconstituită sau transfigurată.
Astfel, dacă bărbatul trac (deci şi cel daco-get) apare contemporanilor
drept hirsut, netuns, pletos (7 (imagini care se regăsesc aidoma şi pe
Columna lui Traian, dar şi în epopeile lui Homer, desigur, aici cu
referire la ansamblul traco-troienilor), femeia apare, dimpotrivă, în
imagini aproape identice cu cele din societăţile de apogeu civilizator,
din lumea elenă sau de pe Valea Nilului. ”În ce priveşte coafura
femeilor, pe Columnă ele au capul acoperit cu o basma înnodată la ceafă,
în schimb cele de pe monumentul de la Adamclisi au părul pieptănat cu
cărare la mijloc şi adus spre spate din faţă şi din părţi pentru a fi
adunat în coc. Tot cu cărare la mijloc au pieptănat părul şi femeile
reprezentate pe falerele de la Herăstrău şi Ikimovo sau pe fibulele de
la Coada Malului, Bălăneştişi cea descoperită într-o localitate
necunoscută din Transilvania. Personajele feminine de pe plăcuţele de la
Letniţa au părul destul de scurt, potrivit la spate, pe când celelalte
îl au bogat, încadrându-le faţa şi căzând în bucle până pe umeri… La
această pieptănătură simplă mai trebuie adăugată cea cu cărare la mijloc
şi părul împletit în două lungi cosiţe, cum este reprezentat personajul
feminin de pe falera de argint de la Galice ori pe cele de la Lupu. În
fine, personajul feminin de pe o cupă cu ornamente în relief descoperită
la Popeşti are cosiţe mai scurte, ajungându-i doar până la umeri” (8.
Nu altfel stau lucrurile în ce priveşte
vestimentaţia, ale cărei accesorii exprimau încă şi mai direct rolul şi
poziţia ierarhică asumată/recunoscută în/de societatea vremii. Dacă, în
cazul bărbatului, îmbrăcămintea se rezuma, aproape fără excepţii, la
elemente utilitare (hainele serveau la apărarea de intemperii sau de
riscurile vânătorii şi luptei), în cazul vestimentaţiei feminine,
dominanta elementelor culturale este covârşitoare: cămăşi cu croieli
sofisticate, cu încreţiri bogate, şnururi, bentiţe şi nasturi, fuste cu
decoraţiuni de o mare diversitate, fote, mantale, pelerine, basmale,
încălţări care evoluau de la opinci la conduri etc, dovedesc fără
putinţă de tăgadă că poziţia socială a femeii traco-dacice reclama
consumul unor importante resurse (adesea, un sfert sau o treime din cele
de care dispunea în mod obişnuit o gospodărie de oameni liberi) doar
pentru satisfacerea acestei necesităţi culturale. Încă şi mai mult,
vestimentaţia feminină este, prin „limbajul cusăturilor” (care
reprezintă o veritabilă protoscriere în tot arealul vechii culturi
străeuropene), şi suportul de transmitere a învăţăturilor de la o
generaţie la alta – element de sacralizare uşor transpus, în faţa
neofiţilor, în raporturi de putere, magică şi nu numai.
Femeia şi ritul sacrificial
Revenim la poziţia femeii traco-dacice
în palierul religios al societăţii, în particular, al oficierii cultului
(deci şi al deciziei asupra normelor în societate, al formulării
sentinţelor proto-juridice), pentru a aborda unul din cele mai
spectaculare aspecte ale ritualului: sacrificiul uman. În „Cronographia”
sa, Pomponius Mela scrie: „Nici femeile lor (ale geţilor – n.n.) nu au
un suflet mai slab. Cea mai fierbinte dorinţă a lor este să fie ucise
deasupra trupurilor soţilor lor morţi şi să fie îngropate deodată cu
aceştia, şi, cum fiecare soţ are concomitent mai multe soţii, se
desfăşoară mari întreceri în faţa celor care vor decide căreia dintre
ele i se cuvine această cinste. Ea se atribuie pe criteriul moravurilor,
şi cea care învinge în această competiţie este deosebit de bucuroasă.
Celelalte, în schimb, jelesc cu glas tare şi cu plânsete dintre cele mai
stridente” (9. Acelaşi lucru îl afirmă şi Heracleides din Pont, şi
chiar Herodot – ceea ce nu ne împiedică să afirmăm că, împreună ori
separat, autorii antici au reţinut nu norma socială, ci un rit
sacrificial, foarte probabil, direct asociat celui aplicabil regelui de
drept divin – şi pe care l-am amintit mai sus ca fiind formula
traco-dacică,. De origine dionissiacă, a universal răspânditului rit al
crengii-de-aur. Că nu este vorba de orice femeie, o demonstrează atât
împrejurarea că, la traco-daci, poligamia se întâlnea doar la straturile
superioare ale societăţii (cel mai frecvent, ca rezultat al alianţelor
matrimoniale – aşa cum confirmă şi investigaţiile arheoantropologice),
cât şi alte mărturii ale contemporanilor despre mentalităţile şi
obiceiurile epocii. Astfel, tot Herodot afirmă, despre o mare parte a
tracilor, că „nu-şi păzesc fetele, pe care le lasă după voie să aibă
de-a face cu bărbaţii” (10 , sau Menandru, citat de Strabon, când afirmă
că, „nu are nici un rost să li se atribuie o viaţă de abstinenţă în ce
priveşte femeile, mai ales când e vorba de traci şi, dintre aceştia, de
geţi” (11: este limpede că, într-un climat moral mai curând libertin
(expresia unui grad de emancipare a femeii greu înţeles de foarte
misogina societate grecească contemporană), „criteriul moravurilor” de
care pomenesc Pomponius Mela, Heracleides din Pont şi Herodot nu era
aplicabil decât în lumea plină de constrângeri a ritului dyonissiac.
De altfel, acest tip de sacrificiu
(foarte răspândit în spaţiul indo-european, dacă ar fi să amintim că
ritualul a fost abolit în India abia în a doua jumătate a secolului XX,
de către Indira Gandhi!) nu poate fi corect înţeles fără cealaltă
ipostază a sa, cea în care femeia este nu obiectul, ci oficiantul
aceluiaşi sacrificiu. Îl vom invoca aici pe Orfeu – acesta a fost,
înainte de divinizare, un rege al neamului traco-getic al cauconilor (12
– care, la reîntoarcerea sa din misiunea mistică, a fost sacrificat
după ritul dyonisiac de femeile neamului său. Dacă întâmplările cu Orfeu
pot fi localizate în regiunea Carpaţilor de curbură, puţin înaintea
războiului troian, în sudul dobrogean, prin secolul IV aH, de acelaşi
ritual avea să aibă parte şi regele get Charnabon, cu motivaţii riguros
reconstituite de Zoe Petre:
„Hegesianax a folosit aceste cunoştinţe
şi pentru a explica, pe urmele lui Sofocle, metamorfoza prin care regele
get Charnabon fusese prefăcut de zeiţa Demetra (respectiv, de
oficiantele cultului Zeiţei-mamă – n.n.) în constelaţia Ophiucos” – gest
ce semnifica deificarea. Ritualul, analog până la detalii cu teogonia
egipteană a triadei Isis - Horus – Osiris (pe care, de altfel, cultul
lui Dyonissos îl readapta pentru matricile mentale ale nordului tracic),
va fi conservat în tradiţia despre caloian – tradiţie în care, reţinem,
rolul decisiv este jucat de fiinţele supranaturale feminine, cele
numite iele sau paparude.
Este, deci, evident, că la traco-daci,
ritualul sacrificiului consimţit (un stadiu al mitologiei şi riturilor
sacrificiale care a deschis drumul spre ideea sacrificiului-de-sine din
creştinism) reflecta o poziţie dominantă a femeii în sfera culturală a
socialului, în particular, în planul mistic şi ritualic – situaţie care
ne obligă să reevaluăm imaginea de fiinţă obedientă, lipsită de voinţă
şi aproape sclavă a femeii în faţa bărbatului, cultivată până acum de
istoriografia consacrată traco-dacilor.
(1 Trogus Pompeius, “Historiae
Philippicae”, în rezumatul lui Iustinus, “Epitome”, XXXII, 3, 16 (cf.
Hadrian Daicoviciu, “Dacii”, Academia Română, “Istoria românilor”, vol.
I, etc)
(2 Vasile Pârvan, “Getica”, I, 34
(3 Zoe Petre, “Practica nemuririi”, p. 293-294
(4 Laurenţiu Nistorescu, “Statele DacoRomaniei”, p. 17-19
(5 Zoe Petre, “Practica nemuririi”, p. 21 şi urm.
(6 Marija Gimbutas, „Old European Civilization”, ed. Eesti Nova, Tallin 1999, p. 76
(7 Ovidius Pubilus Naso, „Ponticele” şi „Tristele”
(8 Ion Horaţiu Crişan, „Spiritualitatea geto-dacilor”, p. 77
(9 Zoe Petre, „Practica nemuririi”, p. 194
(10 Zoe Petre, „Practica nemuririi”, p. 196
(11 Strabon, „Geografia”
(12 Laurenţiu Nistorescu, “Statele DacoRomaniei”, p. 17
Bibliografie selectivă:
* Academia Română, “Istoria românilor”, vol. I-II, ed. Enciclopedică, Bucureşti 2001
* Adrian Bejan, Liviu Măruia, “Istoria şi civilizaţia geto-dacilor”, ed. Universităţii de Vest, Timişoara 2003
* Ion Horaţiu Crişan, “Spiritualitatea geto-dacilor”, ed. Albatros, Bucureşti 1986
* Hadrian Daicoviciu, “Dacii”, ed. pentru Literatură, Bucureşti 1968
* Paul Cristian Damian, “Geto-dacii în configuraţia demografică a Daciei romane”, teză de doctorat 2002
* Sever Dumitraşcu, “Dacia apuseană”, ed. Cogito, Oradea 1993
* Jordanes, “Getica”, ed. Nagard, Roma 1986
* Laurenţiu Nistorescu, “Statele Daco-Romaniei”, ed. Waldpress, Timişoara 2005
* Vasile Pârvan, “Getica - o protoistorie a Daciei”, ed. Meridiane, Bucureşti 1982
* Zoe Petre, “Practica nemuririi - o lectură critică a izvoarelor greceşti referitoare la geţi”, ed. Polirom, Bucureşti 2004
* Ariton Vraciu, “Limba daco-geţilor”, ed. Facla, Timişoara 1980
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.