Y-20, un nou avion chinezesc de transport greu
|
Y-20. Foto: VPK.name
|
A avut loc primul zbor al unui avion chinezesc Y-20. Este o dovadă serioasă că forţele aeriene chineze intenţionează să înfiinţeze propria flotă de transport militar. China este devansată de Statele Unite şi Rusia tocmai în acest domeniu.
De altfel, noul avion are motoare ruseşti, iar aripile au fost proiectate de Biroul de proiectare Antonov. Ziarul Zemin Zibaoinformează că primul zbor a avut loc pe 26 ianuarie la ora 14 în provincia Shanxi.
Experţii
militari sunt de părere că avionul de transport greu de producţie
proprie este mai important pentru forţele aeriene chineze decât
proiectul ambiţios al avionului multifuncţional de vânătoare de
generaţia a cincea, J-20, care a zburat pentru prima oară în 2011.
Avionul
Y-20 a fost construit de Compania Industrială de Avioane din Xian.
Potrivit experţilor militari, proiectarea lui a început în 1990, iar în
2006 ea a fost finanţată de stat. Dimensiunile avionului de transport
chinezesc sunt mai mici decât cele ale avionul american de transport
Boeing C-17 Globemaster III, iar la exterior seamănă cu Il-76,
dimensiunile şi construcţia aripii, practic, sunt identice, însă el nu
are o cabină separată pentru navigator din care cauză echipajul
avionului este format din numai trei persoane.
Potrivit
informaţiilor neoficiale, caracteristicile Y-20 le depăşesc pe cele ale
avionului clasic Il-76. Sarcina utilă a noului avion este de 66 de tone
faţă de 60 de tone la avionul Il-76MF. Distanţa maximă de zbor cu
încărcătură maximă este de 4400 de kilometri. Noul avion nu poate
asigura independenţa totală a militarilor chinezi faţă de Rusia şi
producătorilor din ţările CSI.
Ramura chineză
constructoare de avioane continuă să fie dependentă de Rusia. Prototipul
Y-20 are patru motoare D-30 KP2 proiectate de Biroul de proiectare
Soloviov în anii 1960. China mizează pe motoarele WS-20 şi speră să le
instaleze pe avioanele Y-20 produse în serie, însă nu se ştie în ce
stadiu de proiectare se află motorul WS-20.
Din cauza
motoarelor învechite, în ceea ce priveşte caracteristicile
tactico-tehnice, avionul chinezesc este devansat de avionul rusesc de
transport Il-76MD-90A, care a zburat pentru prima oară în octombrie
2012. Distanţa maximă de zbor cu încărcătură maximă este de 5000 de
kilometri, iar noul motor PS-90A-76 este mai economicos şi asigură o
viteză de 850 de kilometri pe oră.
Experţii se
îndoiesc de faptul că avionul Y-20 a fost elaborat în exclusivitate de
inginerii chinezi. Mass media americane afirmă deschis că aripa
avionului a fost proiectată în Ucraina la concernul pentru construcţii
de avioane Antonov.
Dacă proiectul Y-20 va fi reuşit,
China ar putea demara construcţia de 300 de avioane de acest tip pentru
a forma flota strategică de transport militar care nu va fi inferioară
forţelor aeriene ruse şi americane.
Este posibil că prin testele
noului avion China vrea să fie mai convingătoare în ceea ce priveşte
disputa teritorială în jurul insulelor din Marea Chinei de Est. China
susţine că dezvoltarea puterii militare nu este îndreptată împotriva
unui inamic concret, însă continuă să sporească cheltuielile militare.
În 2012, potrivit Institutului de Cercetare pentru Pace din Stockholm,
cheltuielile au fost de $143 miliarde, iar conform prognozelor
experţilor europeni în 2015 această cifră va fi de $238 miliarde.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
O zi plina-ochi de pace, va ureaza cristian_kinetoterapy.....si tot ceva doriti in viata.. Doresc ca fiecare sa poata posta liber cu conditia pastrari bunului simt si fara postari xenofobe si rasiste. Cu totii suntem copii Divinitatii.